Servohydraulisen säätöjärjestelmän vikaantumisen simulointi

Mikko Mustonen, Jyrki Tervo

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tässä raportissa esitetään tuloksia simulointimallin käytöstä servohydraulisen säätöjärjestelmän vikaantumisen simuloinnissa. Mallilla tutkittiin, millaisia signaaleja säätöjärjestelmästä on mitattavissa erilaisissa vikaantumistapauksissa. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus käyttää kohteen diagnostiikkajärjestelmän suunnittelussa. Säätöpiirin tutkimuksessa haluttiin syventyä erityisesti venttiilin vikaantumiseen. Erilaisia mahdollisia venttiilin vikaantumistapoja ovat karan juuttuminen, karan kitkan lisääntyminen ja karan vähittäinen kuluminen. Venttiilin karan asemaa sekä karan ohjausjännitettä tutkittiin erilaisissa karan juuttumistilanteissa. Tässä työssä tehtyjä simulointeja voitaisiin hyödyntää suunniteltaessa kohteen diagnostiikassa käytettävää signaalinkäsittelymenetelmää, koska käytetty simulointiympäristö soveltuu erityisen hyvin signaalinkäsittelysovellusten kokeiluun.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages12
Publication statusPublished - 2001
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti
NumberBVAL73-001014

Cite this

Mustonen, M., & Tervo, J. (2001). Servohydraulisen säätöjärjestelmän vikaantumisen simulointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti, No. BVAL73-001014
Mustonen, Mikko ; Tervo, Jyrki. / Servohydraulisen säätöjärjestelmän vikaantumisen simulointi. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 12 p. (VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti; No. BVAL73-001014).
@book{0f063f42a2c243bd8db761c9752863a4,
title = "Servohydraulisen s{\"a}{\"a}t{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}n vikaantumisen simulointi",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} raportissa esitet{\"a}{\"a}n tuloksia simulointimallin k{\"a}yt{\"o}st{\"a} servohydraulisen s{\"a}{\"a}t{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}n vikaantumisen simuloinnissa. Mallilla tutkittiin, millaisia signaaleja s{\"a}{\"a}t{\"o}j{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a} on mitattavissa erilaisissa vikaantumistapauksissa. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus k{\"a}ytt{\"a}{\"a} kohteen diagnostiikkaj{\"a}rjestelm{\"a}n suunnittelussa. S{\"a}{\"a}t{\"o}piirin tutkimuksessa haluttiin syventy{\"a} erityisesti venttiilin vikaantumiseen. Erilaisia mahdollisia venttiilin vikaantumistapoja ovat karan juuttuminen, karan kitkan lis{\"a}{\"a}ntyminen ja karan v{\"a}hitt{\"a}inen kuluminen. Venttiilin karan asemaa sek{\"a} karan ohjausj{\"a}nnitett{\"a} tutkittiin erilaisissa karan juuttumistilanteissa. T{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} tehtyj{\"a} simulointeja voitaisiin hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} suunniteltaessa kohteen diagnostiikassa k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}{\"a} signaalink{\"a}sittelymenetelm{\"a}{\"a}, koska k{\"a}ytetty simulointiymp{\"a}rist{\"o} soveltuu erityisen hyvin signaalink{\"a}sittelysovellusten kokeiluun.",
author = "Mikko Mustonen and Jyrki Tervo",
note = "HUO: VAL73 LIS: E CA2: VAL7 CA: VAL Project code: V9SU00886",
year = "2001",
language = "Finnish",
series = "VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "BVAL73-001014",
address = "Finland",

}

Mustonen, M & Tervo, J 2001, Servohydraulisen säätöjärjestelmän vikaantumisen simulointi. VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti, no. BVAL73-001014, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Servohydraulisen säätöjärjestelmän vikaantumisen simulointi. / Mustonen, Mikko; Tervo, Jyrki.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 12 p. (VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti; No. BVAL73-001014).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Servohydraulisen säätöjärjestelmän vikaantumisen simulointi

AU - Mustonen, Mikko

AU - Tervo, Jyrki

N1 - HUO: VAL73 LIS: E CA2: VAL7 CA: VAL Project code: V9SU00886

PY - 2001

Y1 - 2001

N2 - Tässä raportissa esitetään tuloksia simulointimallin käytöstä servohydraulisen säätöjärjestelmän vikaantumisen simuloinnissa. Mallilla tutkittiin, millaisia signaaleja säätöjärjestelmästä on mitattavissa erilaisissa vikaantumistapauksissa. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus käyttää kohteen diagnostiikkajärjestelmän suunnittelussa. Säätöpiirin tutkimuksessa haluttiin syventyä erityisesti venttiilin vikaantumiseen. Erilaisia mahdollisia venttiilin vikaantumistapoja ovat karan juuttuminen, karan kitkan lisääntyminen ja karan vähittäinen kuluminen. Venttiilin karan asemaa sekä karan ohjausjännitettä tutkittiin erilaisissa karan juuttumistilanteissa. Tässä työssä tehtyjä simulointeja voitaisiin hyödyntää suunniteltaessa kohteen diagnostiikassa käytettävää signaalinkäsittelymenetelmää, koska käytetty simulointiympäristö soveltuu erityisen hyvin signaalinkäsittelysovellusten kokeiluun.

AB - Tässä raportissa esitetään tuloksia simulointimallin käytöstä servohydraulisen säätöjärjestelmän vikaantumisen simuloinnissa. Mallilla tutkittiin, millaisia signaaleja säätöjärjestelmästä on mitattavissa erilaisissa vikaantumistapauksissa. Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus käyttää kohteen diagnostiikkajärjestelmän suunnittelussa. Säätöpiirin tutkimuksessa haluttiin syventyä erityisesti venttiilin vikaantumiseen. Erilaisia mahdollisia venttiilin vikaantumistapoja ovat karan juuttuminen, karan kitkan lisääntyminen ja karan vähittäinen kuluminen. Venttiilin karan asemaa sekä karan ohjausjännitettä tutkittiin erilaisissa karan juuttumistilanteissa. Tässä työssä tehtyjä simulointeja voitaisiin hyödyntää suunniteltaessa kohteen diagnostiikassa käytettävää signaalinkäsittelymenetelmää, koska käytetty simulointiympäristö soveltuu erityisen hyvin signaalinkäsittelysovellusten kokeiluun.

M3 - Report

T3 - VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti

BT - Servohydraulisen säätöjärjestelmän vikaantumisen simulointi

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Mustonen M, Tervo J. Servohydraulisen säätöjärjestelmän vikaantumisen simulointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 12 p. (VTT Valmistustekniikka. Tutkimusraportti; No. BVAL73-001014).