TY - BOOK
T1 - Seutu- ja työmatkalippujärjestelmien laajentaminen
AU - Rosenberg, Marja
AU - Nokkala, Marko
PY - 2001
Y1 - 2001
N2 - Seutu- ja työmatkalippujärjestelmät ovat käytössä suuressa osassa Suomen
kuntia jossain muodossa. Järjestelmien kehittämisen kannalta ongelmallista on
rahoituksen riittävyys, kaikkia kokeiluja ei ole mahdollista rahoittaa. Tässä
tutkimuksessa (SEULA - Seutu- ja työmatkalippujärjestelmien laajentumi-nen)
on tuotu esiin kriteerejä, joihin pohjautuen olisi mahdollista suorittaa
arviointia lippujärjestelmien kehittämistarpeesta.
Tutkimuksessa rajoituttiin tarkastelemaan vain Etelä-Suomen ja Oulun läänin
seutu- ja työmatkalippujen kehittämistarpeita. Oulussa nykyiset järjestelmät
kattavat suurelta osin tarpeet, mutta Etelä-Suomen lää-nissä on useita
hankkeita suunnitteilla.
Tarkastelu tutkimuksessa tapahtui Etelä-Suomen läänistä valittujen kuntien
tapaustarkastelujen kautta, joissa hyödynnettiin sosioekonomista
tarkastelukehikkoa. Tarkastelukehikossa tapauksia arvioitiin julki-sen vallan,
matkustajan ja liikenteenharjoittajien näkökulmista. Tarkastellut tekijät
jaettiin sosiaalisiin, taloudellisiin ja liikenteellisiin. Sosiaalisten
tekijöiden arvottaminen on vaikeaa, mutta esiin nousi työssä jaksamisen ja
pitkän työmatkan välinen yhteys. Yhdeksi työmatkalipun valtion rahoituksen
kriteeriksi esitettiinkin 75 kilometrin tai yhden tunnin työmatkaa suuntaansa.
Taloudellisiin kriteereihin perustuen lippua kohden maksettavan julkisen
sektorin rahoitusosuuden ehdotetaan jäävän n. 20-30 prosenttiin matkan
hinnasta. Myös pendelöintiastetta tai absoluuttista matkustajien määrää
voidaan pitää suosituk-sena: n. 15 prosentin tai 500 pendelöijän määrää
voidaan pitää Etelä-Suomen läänin tapaustarkastelujen perusteella kriteerinä.
Seutulippualueiden laajennuksia voidaan suorittaa tarkistamalla Porvoon ja
Loviisan sekä Hämeenlin-nan Riihimäen seutulippualueiden rajaukset
matkustarpeiden mukaisiksi sekä toteuttamalla Länsi-Uudenmaan ja
Keski-Uudenmaan seutulippualueet. Pääkaupunkiseudun kehyskuntiin suositellaan
to-teutettavaksi vyöhykelippu työmatkalippujärjestelmän pohjalta siten, että
hyödynnetään matkakortti-järjestelmien tuomat mahdollisuudet bussi- ja
junaliikenteen yhteiskäyttöön. Lisäksi toisessa tai mo-lemmissa päissä matkaa
tulee olla mahdollisuus ostaa edullinen liityntälippu. Pidemmillä työmatkoilla
suositellaan joukkoliikenteen kilpailukyvyn lisäämistä
liikenteenharjoittajien omilla lipputuotteilla se-kä informaation,
vuorotarjonnan ja aikataulujen kehittämistä.
AB - Seutu- ja työmatkalippujärjestelmät ovat käytössä suuressa osassa Suomen
kuntia jossain muodossa. Järjestelmien kehittämisen kannalta ongelmallista on
rahoituksen riittävyys, kaikkia kokeiluja ei ole mahdollista rahoittaa. Tässä
tutkimuksessa (SEULA - Seutu- ja työmatkalippujärjestelmien laajentumi-nen)
on tuotu esiin kriteerejä, joihin pohjautuen olisi mahdollista suorittaa
arviointia lippujärjestelmien kehittämistarpeesta.
Tutkimuksessa rajoituttiin tarkastelemaan vain Etelä-Suomen ja Oulun läänin
seutu- ja työmatkalippujen kehittämistarpeita. Oulussa nykyiset järjestelmät
kattavat suurelta osin tarpeet, mutta Etelä-Suomen lää-nissä on useita
hankkeita suunnitteilla.
Tarkastelu tutkimuksessa tapahtui Etelä-Suomen läänistä valittujen kuntien
tapaustarkastelujen kautta, joissa hyödynnettiin sosioekonomista
tarkastelukehikkoa. Tarkastelukehikossa tapauksia arvioitiin julki-sen vallan,
matkustajan ja liikenteenharjoittajien näkökulmista. Tarkastellut tekijät
jaettiin sosiaalisiin, taloudellisiin ja liikenteellisiin. Sosiaalisten
tekijöiden arvottaminen on vaikeaa, mutta esiin nousi työssä jaksamisen ja
pitkän työmatkan välinen yhteys. Yhdeksi työmatkalipun valtion rahoituksen
kriteeriksi esitettiinkin 75 kilometrin tai yhden tunnin työmatkaa suuntaansa.
Taloudellisiin kriteereihin perustuen lippua kohden maksettavan julkisen
sektorin rahoitusosuuden ehdotetaan jäävän n. 20-30 prosenttiin matkan
hinnasta. Myös pendelöintiastetta tai absoluuttista matkustajien määrää
voidaan pitää suosituk-sena: n. 15 prosentin tai 500 pendelöijän määrää
voidaan pitää Etelä-Suomen läänin tapaustarkastelujen perusteella kriteerinä.
Seutulippualueiden laajennuksia voidaan suorittaa tarkistamalla Porvoon ja
Loviisan sekä Hämeenlin-nan Riihimäen seutulippualueiden rajaukset
matkustarpeiden mukaisiksi sekä toteuttamalla Länsi-Uudenmaan ja
Keski-Uudenmaan seutulippualueet. Pääkaupunkiseudun kehyskuntiin suositellaan
to-teutettavaksi vyöhykelippu työmatkalippujärjestelmän pohjalta siten, että
hyödynnetään matkakortti-järjestelmien tuomat mahdollisuudet bussi- ja
junaliikenteen yhteiskäyttöön. Lisäksi toisessa tai mo-lemmissa päissä matkaa
tulee olla mahdollisuus ostaa edullinen liityntälippu. Pidemmillä työmatkoilla
suositellaan joukkoliikenteen kilpailukyvyn lisäämistä
liikenteenharjoittajien omilla lipputuotteilla se-kä informaation,
vuorotarjonnan ja aikataulujen kehittämistä.
KW - regional ticket systems
KW - work-related ticket systems
KW - expansion
KW - commuting
KW - socio-economic framework
M3 - Report
SN - 951-723-620-4
T3 - Liikenne- ja viestintäministeriön mietintöjä ja muistioita B
BT - Seutu- ja työmatkalippujärjestelmien laajentaminen
PB - Liikenne- ja viestintäministeriö
CY - Helsinki
ER -