@book{ee75d01ed9ca4297b6a1a292134d987c,
title = "Seutu- ja yhdysteiden ajonopeudet: esiselvitys",
abstract = "Seutu- ja yhdysteill{\"a} on niukasti liikenteen automaattisia mittauspisteit{\"a} ja ne sijaitsevat p{\"a}{\"a}asiassa poikkeuksellisen vilkkailla teill{\"a}. Nyky{\"a}{\"a}n valtaosa liikennelaskennoista tehd{\"a}{\"a}n mikroaaltolaskimilla, jotka mittaavat my{\"o}s ajoneuvojen nopeuden. T{\"a}ss{\"a} esiselvityksess{\"a} tarkastellaan mahdollisuuksia k{\"a}ytt{\"a}{\"a} n{\"a}it{\"a} nopeustietoja seutu- ja yhdysteiden ajonopeuksien tilastointiin. Liikennelaskentaa tehd{\"a}{\"a}n vuosittain yli 3 000 mittauspisteess{\"a}. Aineistona ty{\"o}ss{\"a} k{\"a}ytettiin otosta vuoden 2013 liikennelaskennan nopeustiedoista sek{\"a} liikenteen automaattisiin mittauspisteisiin perustuvia tietoja nopeuden aikavaihtelusta. Liikennelaskennassa koottu nopeustieto todettiin kyllin hyv{\"a}laatuiseksi ajonopeuksien tilastointiin. Poikkeavan suuria tai pieni{\"a} nopeushavaintoja oli niukasti ja nopeustaso suhteessa nopeusrajoitukseen oli osapuilleen odotettu. Yksitt{\"a}isess{\"a} mittauspaikassa liikennelaskentalaitteen antamaan nopeustietoon sis{\"a}ltyy jonkin verran ep{\"a}tarkkuutta, joka johtuu laiteasennuksen tarkkuudesta ja mittauspaikan valinnasta. Kun tarkastellaan suurta mittauspisteiden joukkoa, n{\"a}m{\"a} ep{\"a}tarkkuudet kumoavat toisensa. Liikennelaskennassa saadaan nopeustietoa kustakin mittauspisteest{\"a} vain yhdelt{\"a} tai muutamalta viikolta, ja t{\"a}m{\"a} viikko voi esimerkiksi s{\"a}{\"a}olojen vuoksi olla ajonopeuksiltaan poikkeava viikko. T{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} tehtyjen laskentakokeilujen perusteella t{\"a}st{\"a} aiheutuu kuitenkin vain v{\"a}h{\"a}n ep{\"a}varmuutta tuloksiin, jos tarkastelussa on kymmeni{\"a} tai satoja mittauspisteit{\"a}. Ty{\"o}n tulosten perusteella ehdotetaan, ett{\"a} liikennelaskentatietojen perusteella kootaan nopeustilasto muutamien vuosien v{\"a}lein. Vuosittain nopeuskehityst{\"a} seurataan olemassa olevien jatkuvan seurannan mittauspisteiden perusteella. M{\"a}{\"a}r{\"a}vuosina teht{\"a}v{\"a}ss{\"a}, liikennelaskentaan perustuvassa tilastossa nopeuksia ehdotetaan seurattavaksi nopeusrajoituksittain erikseen seututeill{\"a}, p{\"a}{\"a}llystetyill{\"a} yhdysteill{\"a} ja sorateill{\"a}.",
keywords = "driving speeds, statistics, road traffic",
author = "Riikka Rajam{\"a}ki and Heikki Kanner",
note = "Project code: 83648 ",
year = "2014",
language = "Finnish",
isbn = "978-942-255-490-1",
series = "Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",
publisher = "Liikennevirasto",
address = "Finland",
}