TY - BOOK
T1 - Seutulippujärjestelmän laajentaminen Keravalle, Kirkkonummelle ja Sipooseen
AU - Rosenberg, Marja
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - Tässä selvityksessä on arvioitu seutulippujärjestelmän laajentamisen
kustannusvaikutuksia
Keravalle, Kirkkonummelle ja Sipoolle, pääkaupunkiseudun kunnille sekä YTV:lle
tilanteessa, jossa YTV:n seutulippujärjestelmässä on kolmas vyöhyke.
Joukkoliikenneyhteistyötä
YTV:n, Keravan, Kirkkonummen ja Sipoon kesken on arvioitu kahdella tavalla,
joko laajentamalla YTV-alueen seutuliikenteen järjestämisperiaatteita näihin
kuntiin
tai vaihtoehtoisesti korvaamalla liikenteenharjoittajille näiden menettämät
lipputulot
siitä, että YTV:n lippujärjestelmän liput kelpaavat 3 kehyskunnan ja nykyisen
YTValueen
välisessä liikenteessä. Mikäli YTV:n seutuliikenteen järjestämisperiaatteita
sovelletaan
merkitsee se, että YTV suunnittelee ja kilpailuttaa laajennettuun
seutuliikennejärjestelmään
kuuluvan bussiliikenteen ja tekee junaliikenteestä ostosopimuksen sekä kerää
lipputulot, jotka otetaan kunnittain huomioon kuntaosuuksia laskettaessa.
Kunnat maksavat
YTV:lle kuntaosuudet, joilla katetaan kunkin kunnan asukkaiden aiheuttama
alijäämä
(ostoliikennevaihtoehto).
Menetettyjen lipputulojen korvausvaihtoehdossa liikenteenharjoittajat
suunnittelevat liikenteen
ja myös heidän lippunsa käyvät edelleen liikennevälineissä.
Liikenteenharjoittajat
saavat lipputulot omista lipuistaan. YTV saa lipputulot laajennetulla
YTV-alueella kelpaavista
YTV:n lipuista. YTV maksaa liikenteenharjoittajille korvauksen YTV-alueen
lippujen kelpoisuudesta käyttäjämäärien perusteella. YTV laskuttaa laajennetun
YTValueen
kunnilta näiden asukkaiden aiheuttaman alijäämän.
Laskelmat perustuvat seuraaviin 30 päivän aikuisten kausikortin hintoihin: 1.
vyöhykkeen
lippu 40 euroa, 2. vyöhykkeen lippu 70 euroa ja 3.vyöhykkeen lippu 100 euroa.
Ostoliikennevaihtoehdon
kustannukset muodostuvat bussi- ja junaliikenteen liikennöintikustannuksista,
U-liikenteen korvauksista ja kuntien ristikkäiskorvauksista. Menoista
vähennetään
lipputulot. Ostoliikenteen kokonaiskustannukset vuodessa ovat noin 3,9
miljoonaa
euroa. Keravan menot joukkoliikenneyhteistyön laajentamisesta ovat vuodessa
779 000
euroa, Kirkkonummen noin 2 miljoonaa euroa ja Sipoon noin 1 milj. euroa.
Kustannuksiin
sisältyy YTV:n suunnittelun ja hallinnon kustannukset, joiden suuruudeksi on
arvioitu
jokaiselle kolmelle kunnalle noin 100 000 euroa vuodessa.
Lipputulomenetysten korvaamisvaihtoehdon kustannukset muodostuvat lipputulojen
menetyksien
korvaamisesta bussiyrityksille, VR Osakeyhtiölle ja ristikkäisistä
korvauksista
pääkaupunkiseudun kunnille. Tämän vaihtoehdon kokonaiskustannukset ovat 1,9
miljoonaa
euroa vuodessa, josta Keravan osuus on 616 000 euroa vuodessa, Kirkkonummen
osuus 858 000 euroa ja Sipoon osuus 685 000 euroa. Pääkaupunkiseudun kuntien
joukkoliikenteen
menoihin seutulippujärjestelmän laajentamisella ei ole suurta vaikutusta.
Helsinki saa korvauksia kaupungin sisällä tehtävistä joukkoliikennematkoista
ja siten sen
menot vähenevät. Espoon ja Vantaan menot kasvavat jonkin verran.
Seutulippujärjestelmän
laajentaminen antaa mahdollisuuden parantaa Keravan, Kirkkonummen ja Sipoon
joukkoliikennepalveluja osana seutuliikennejärjestelmää. Se alentaa lipun
hintoja etenkin
matkoilla, joihin sisältyy vaihtoja. Uusi lippujärjestelmä edistää
joukkoliikenteen kulkutapaosuuden
kasvattamista seudun liikennejärjestelmässä.
AB - Tässä selvityksessä on arvioitu seutulippujärjestelmän laajentamisen
kustannusvaikutuksia
Keravalle, Kirkkonummelle ja Sipoolle, pääkaupunkiseudun kunnille sekä YTV:lle
tilanteessa, jossa YTV:n seutulippujärjestelmässä on kolmas vyöhyke.
Joukkoliikenneyhteistyötä
YTV:n, Keravan, Kirkkonummen ja Sipoon kesken on arvioitu kahdella tavalla,
joko laajentamalla YTV-alueen seutuliikenteen järjestämisperiaatteita näihin
kuntiin
tai vaihtoehtoisesti korvaamalla liikenteenharjoittajille näiden menettämät
lipputulot
siitä, että YTV:n lippujärjestelmän liput kelpaavat 3 kehyskunnan ja nykyisen
YTValueen
välisessä liikenteessä. Mikäli YTV:n seutuliikenteen järjestämisperiaatteita
sovelletaan
merkitsee se, että YTV suunnittelee ja kilpailuttaa laajennettuun
seutuliikennejärjestelmään
kuuluvan bussiliikenteen ja tekee junaliikenteestä ostosopimuksen sekä kerää
lipputulot, jotka otetaan kunnittain huomioon kuntaosuuksia laskettaessa.
Kunnat maksavat
YTV:lle kuntaosuudet, joilla katetaan kunkin kunnan asukkaiden aiheuttama
alijäämä
(ostoliikennevaihtoehto).
Menetettyjen lipputulojen korvausvaihtoehdossa liikenteenharjoittajat
suunnittelevat liikenteen
ja myös heidän lippunsa käyvät edelleen liikennevälineissä.
Liikenteenharjoittajat
saavat lipputulot omista lipuistaan. YTV saa lipputulot laajennetulla
YTV-alueella kelpaavista
YTV:n lipuista. YTV maksaa liikenteenharjoittajille korvauksen YTV-alueen
lippujen kelpoisuudesta käyttäjämäärien perusteella. YTV laskuttaa laajennetun
YTValueen
kunnilta näiden asukkaiden aiheuttaman alijäämän.
Laskelmat perustuvat seuraaviin 30 päivän aikuisten kausikortin hintoihin: 1.
vyöhykkeen
lippu 40 euroa, 2. vyöhykkeen lippu 70 euroa ja 3.vyöhykkeen lippu 100 euroa.
Ostoliikennevaihtoehdon
kustannukset muodostuvat bussi- ja junaliikenteen liikennöintikustannuksista,
U-liikenteen korvauksista ja kuntien ristikkäiskorvauksista. Menoista
vähennetään
lipputulot. Ostoliikenteen kokonaiskustannukset vuodessa ovat noin 3,9
miljoonaa
euroa. Keravan menot joukkoliikenneyhteistyön laajentamisesta ovat vuodessa
779 000
euroa, Kirkkonummen noin 2 miljoonaa euroa ja Sipoon noin 1 milj. euroa.
Kustannuksiin
sisältyy YTV:n suunnittelun ja hallinnon kustannukset, joiden suuruudeksi on
arvioitu
jokaiselle kolmelle kunnalle noin 100 000 euroa vuodessa.
Lipputulomenetysten korvaamisvaihtoehdon kustannukset muodostuvat lipputulojen
menetyksien
korvaamisesta bussiyrityksille, VR Osakeyhtiölle ja ristikkäisistä
korvauksista
pääkaupunkiseudun kunnille. Tämän vaihtoehdon kokonaiskustannukset ovat 1,9
miljoonaa
euroa vuodessa, josta Keravan osuus on 616 000 euroa vuodessa, Kirkkonummen
osuus 858 000 euroa ja Sipoon osuus 685 000 euroa. Pääkaupunkiseudun kuntien
joukkoliikenteen
menoihin seutulippujärjestelmän laajentamisella ei ole suurta vaikutusta.
Helsinki saa korvauksia kaupungin sisällä tehtävistä joukkoliikennematkoista
ja siten sen
menot vähenevät. Espoon ja Vantaan menot kasvavat jonkin verran.
Seutulippujärjestelmän
laajentaminen antaa mahdollisuuden parantaa Keravan, Kirkkonummen ja Sipoon
joukkoliikennepalveluja osana seutuliikennejärjestelmää. Se alentaa lipun
hintoja etenkin
matkoilla, joihin sisältyy vaihtoja. Uusi lippujärjestelmä edistää
joukkoliikenteen kulkutapaosuuden
kasvattamista seudun liikennejärjestelmässä.
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Seutulippujärjestelmän laajentaminen Keravalle, Kirkkonummelle ja Sipooseen
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -