@book{50119d2fb3174ab6bfa62103aafc3443,
title = "Siirrett{\"a}v{\"a}t varoitus- ja turvalaitteet",
abstract = "Hankkeessa on tutkittu, miten muuttuvien ja liikkuvien ty{\"o}kohteiden turvallisuutta voidaan parantaa siirrett{\"a}vill{\"a} varoitus- ja turvalaitteilla. Siirrett{\"a}vi{\"a} varoitus- ja turvalaitteita l{\"o}ydettiin useita, mutta nopeasti muuttuviin ty{\"o}kohteisiin tarkoitettuja kohteenhavaitsevia laitteita on vain harvoja. Siirrett{\"a}vien varoituslaitteiden turvallisuusvaatimukset ovat samat kuin kiinteidenkin laitteiden. Siirrett{\"a}v{\"a}ll{\"a} varoituslaitteella voi olla useita k{\"a}ytt{\"a}ji{\"a}, ja siksi k{\"a}ytt{\"o}ohjeisiin ja k{\"a}yt{\"o}n opastukseen tulee kiinnitt{\"a}{\"a} huomiota. My{\"o}s ymp{\"a}rist{\"o}olosuhteiden muuttuminen tulee ottaa huomioon, sill{\"a} joissain kohteissa 75 dB:n voimakkuuksinen {\"a}{\"a}nitaso on riitt{\"a}v{\"a}n voimakas varoittamiseen, kun taas joissain kohteissa jopa 100 dB:n voimakkuuksinen {\"a}{\"a}nitaso hukkuu taustameluun. Tutkimuksessa tehtiin kaksi sovellusesimerkki{\"a}, joista ensimm{\"a}inen oli tiety{\"o}maan varoituslaite. Tiety{\"o}mailla sattuu paljon vakavia tapaturmia, ja er{\"a}{\"a}n{\"a} merkitt{\"a}v{\"a}n{\"a} riskitekij{\"a}n{\"a} voidaan pit{\"a}{\"a} ty{\"o}kohteen ohittavien autojen ylinopeutta. Kehitetty tutkaan ja vilkkuvaan varoitustauluun perustuva varoituslaite alensi ylinopeutta ajavien autojen nopeutta selv{\"a}sti varsinkin pilvisell{\"a} s{\"a}{\"a}ll{\"a}. Toisessa sovellusesimerkiss{\"a} kehitettiin yleisk{\"a}ytt{\"o}inen varoitus- ja turvalaite, jota sovellettiin rakennusty{\"o}maalla. Rakennusty{\"o}mailla sattuu paljon tapaturmia, joista monet johtuvat henkil{\"o}iden putoamisesta alemmalle tasolle tai tavaroiden putoamisesta. Kehitetty varoituslaite varoittaa ty{\"o}ntekij{\"o}it{\"a} vaarasta ja koeajotilanteissa se voi pys{\"a}ytt{\"a}{\"a} vaarallisen toiminnon. Laite soveltuu monenlaiseen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n, ja laitteen soveltuvuus kohteeseen tulee p{\"a}{\"a}tt{\"a}{\"a} riskin arvioinnin perusteella. Yleisk{\"a}ytt{\"o}isen varoitus- ja turvalaitteen kehityksess{\"a} on t{\"a}rke{\"a}{\"a} ottaa huomioon helppok{\"a}ytt{\"o}isyys, jotta laitetta ei asenneta v{\"a}{\"a}rin, ja varoituksen selkeys, jotta kaikissa tilanteissa ihmiset huomaavat varoituksen ja tiet{\"a}v{\"a}t, mist{\"a} laite varoittaa. Samoin suunnittelijan tulee m{\"a}{\"a}ritt{\"a}{\"a} selv{\"a}sti laitteelle soveltuvat teht{\"a}v{\"a}t, sill{\"a} k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}t eiv{\"a}t tunne laitteen rajoituksia.",
keywords = "safety, safety engineering, warning systems, portable equipment, safety devices, sound generators, signal devices, road construction, building sites, accident prevention, radar, vehicles",
author = "Timo Malm and Simo Sauni",
year = "1996",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4969-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1774",
address = "Finland",
}