Sijaintipäätösten vaikutukset yhdyskuntien energiankulutukseen

Eija Kivilaakso

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Yhdyskunnan tulevaan energiankulutuksen määrään voidaan vaikuttaa jo maankäyton suunnittelun yhteydessä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten toimintojen sijaintipäätökset vaikuttavat yhdyskunnan käytöstä syntyvään energiankulutukseen. Tulokset perustuvat teoreettisilla ja todellisilla yhdyskuntarakenteilla suoritettuihin laskelmiin sekä kirjallisuustutkimukseen. Energiatarkastelu hahmottaa kokonaisenergian tuotantoa ja kulutusta. Kaupunkimallien avulla tutkitaan liikenteessä syntyviä eroja. Aluevertailussa lasketaan pääkaupunkiseudulta valittujen asuinalueiden käyttö- ja energiakustannukset. Teoreettinen mallivertailu osoittaa enagiankulutuksen kannalta edullisimmaksi taajaman kooksi alle sadantuhannen asukkaan tiiviin kaupungin. Toimintojen sekoittuminen tasaisesti koko kaupungin alueelle tai jakautuminen pieniin toimintayksikköihin vähentää energian tarvetta. Ympyrän muotoisessa pienehkössä kaupungissa, jossa työpaikat ja palvelut on keskitetty ydinkeskustaan, on liikenteen energiankulutus muita pienempi. Toimintojen keskittäminen kaupungin reuna-alueille lisää liikennettä ja kasvattaa keskimatkapituuksia. Kaupunkikoon kasvaessa lisääntyy sellaisten mallien edullisuus, joissa eri toiminnot ovat sekoittuneet keskenään. Kaupunkien omat sisäiset toimintayksiköt vähentävat liikenteen määrää. Suurissa taajamissa, kuten pääkaupunkiseudulla, voi liikenteen osuus kasvaa suurimmaksi kayttökustannusten aiheuttajaksi. Etäisyydet ja poikittaisliikenteen tarve kasvavat lisäten henkilöautojen käyttöä. Aluevertailu osoittaa kuudesta kohdealueesta käyttökustannuksiltaan kalleimman alueen, Latokasken osa-alueen, kuluttavan 4 430 mk/as./h ja halvimman, Ruoholahden alueen, 1 870 mk/as./h. Esimerkiksi 5 000 asukkaan osalta ero merkitsee lähes 13 miljoonan markan kustannuseroa vuodessa. Energiakustannusten osuus on noin puolet vertailualueiden käyttökustannuksista, joten kalleimman alueen asukas maksaa yli 1 000 markkaa enemmän tarvitsemastaan energiasta vuodessa kuin halvimmalla alueella asuva.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages128
ISBN (Print)951-38-2878-6
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number709
ISSN0358-5085

Keywords

  • energy consumption
  • urban areas
  • urban planning
  • traffic

Cite this