TY - BOOK
T1 - Sijaintipäätösten vaikutukset yhdyskuntien energiankulutukseen
AU - Kivilaakso, Eija
PY - 1987
Y1 - 1987
N2 - Yhdyskunnan tulevaan energiankulutuksen määrään voidaan
vaikuttaa jo maankäyton suunnittelun yhteydessä.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten toimintojen
sijaintipäätökset vaikuttavat yhdyskunnan käytöstä
syntyvään energiankulutukseen. Tulokset perustuvat
teoreettisilla ja todellisilla yhdyskuntarakenteilla
suoritettuihin laskelmiin sekä kirjallisuustutkimukseen.
Energiatarkastelu hahmottaa kokonaisenergian tuotantoa ja
kulutusta. Kaupunkimallien avulla tutkitaan liikenteessä
syntyviä eroja. Aluevertailussa lasketaan
pääkaupunkiseudulta valittujen asuinalueiden käyttö- ja
energiakustannukset.
Teoreettinen mallivertailu osoittaa enagiankulutuksen
kannalta edullisimmaksi taajaman kooksi alle
sadantuhannen asukkaan tiiviin kaupungin. Toimintojen
sekoittuminen tasaisesti koko kaupungin alueelle tai
jakautuminen pieniin toimintayksikköihin vähentää
energian tarvetta. Ympyrän muotoisessa pienehkössä
kaupungissa, jossa työpaikat ja palvelut on keskitetty
ydinkeskustaan, on liikenteen energiankulutus muita
pienempi. Toimintojen keskittäminen kaupungin
reuna-alueille lisää liikennettä ja kasvattaa
keskimatkapituuksia. Kaupunkikoon kasvaessa lisääntyy
sellaisten mallien edullisuus, joissa eri toiminnot ovat
sekoittuneet keskenään. Kaupunkien omat sisäiset
toimintayksiköt vähentävat liikenteen määrää. Suurissa
taajamissa, kuten pääkaupunkiseudulla, voi liikenteen
osuus kasvaa suurimmaksi kayttökustannusten
aiheuttajaksi. Etäisyydet ja poikittaisliikenteen tarve
kasvavat lisäten henkilöautojen käyttöä.
Aluevertailu osoittaa kuudesta kohdealueesta
käyttökustannuksiltaan kalleimman alueen, Latokasken
osa-alueen, kuluttavan 4 430 mk/as./h ja halvimman,
Ruoholahden alueen, 1 870 mk/as./h. Esimerkiksi 5 000
asukkaan osalta ero merkitsee lähes 13 miljoonan markan
kustannuseroa vuodessa. Energiakustannusten osuus on noin
puolet vertailualueiden käyttökustannuksista, joten
kalleimman alueen asukas maksaa yli 1 000 markkaa
enemmän tarvitsemastaan energiasta vuodessa kuin
halvimmalla alueella asuva.
AB - Yhdyskunnan tulevaan energiankulutuksen määrään voidaan
vaikuttaa jo maankäyton suunnittelun yhteydessä.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten toimintojen
sijaintipäätökset vaikuttavat yhdyskunnan käytöstä
syntyvään energiankulutukseen. Tulokset perustuvat
teoreettisilla ja todellisilla yhdyskuntarakenteilla
suoritettuihin laskelmiin sekä kirjallisuustutkimukseen.
Energiatarkastelu hahmottaa kokonaisenergian tuotantoa ja
kulutusta. Kaupunkimallien avulla tutkitaan liikenteessä
syntyviä eroja. Aluevertailussa lasketaan
pääkaupunkiseudulta valittujen asuinalueiden käyttö- ja
energiakustannukset.
Teoreettinen mallivertailu osoittaa enagiankulutuksen
kannalta edullisimmaksi taajaman kooksi alle
sadantuhannen asukkaan tiiviin kaupungin. Toimintojen
sekoittuminen tasaisesti koko kaupungin alueelle tai
jakautuminen pieniin toimintayksikköihin vähentää
energian tarvetta. Ympyrän muotoisessa pienehkössä
kaupungissa, jossa työpaikat ja palvelut on keskitetty
ydinkeskustaan, on liikenteen energiankulutus muita
pienempi. Toimintojen keskittäminen kaupungin
reuna-alueille lisää liikennettä ja kasvattaa
keskimatkapituuksia. Kaupunkikoon kasvaessa lisääntyy
sellaisten mallien edullisuus, joissa eri toiminnot ovat
sekoittuneet keskenään. Kaupunkien omat sisäiset
toimintayksiköt vähentävat liikenteen määrää. Suurissa
taajamissa, kuten pääkaupunkiseudulla, voi liikenteen
osuus kasvaa suurimmaksi kayttökustannusten
aiheuttajaksi. Etäisyydet ja poikittaisliikenteen tarve
kasvavat lisäten henkilöautojen käyttöä.
Aluevertailu osoittaa kuudesta kohdealueesta
käyttökustannuksiltaan kalleimman alueen, Latokasken
osa-alueen, kuluttavan 4 430 mk/as./h ja halvimman,
Ruoholahden alueen, 1 870 mk/as./h. Esimerkiksi 5 000
asukkaan osalta ero merkitsee lähes 13 miljoonan markan
kustannuseroa vuodessa. Energiakustannusten osuus on noin
puolet vertailualueiden käyttökustannuksista, joten
kalleimman alueen asukas maksaa yli 1 000 markkaa
enemmän tarvitsemastaan energiasta vuodessa kuin
halvimmalla alueella asuva.
KW - energy consumption
KW - urban areas
KW - urban planning
KW - traffic
M3 - Report
SN - 951-38-2878-6
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Sijaintipäätösten vaikutukset yhdyskuntien energiankulutukseen
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -