Sijaintipäätösten vaikutukset yhdyskuntien energiankulutukseen

Eija Kivilaakso

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Yhdyskunnan tulevaan energiankulutuksen määrään voidaan vaikuttaa jo maankäyton suunnittelun yhteydessä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten toimintojen sijaintipäätökset vaikuttavat yhdyskunnan käytöstä syntyvään energiankulutukseen. Tulokset perustuvat teoreettisilla ja todellisilla yhdyskuntarakenteilla suoritettuihin laskelmiin sekä kirjallisuustutkimukseen. Energiatarkastelu hahmottaa kokonaisenergian tuotantoa ja kulutusta. Kaupunkimallien avulla tutkitaan liikenteessä syntyviä eroja. Aluevertailussa lasketaan pääkaupunkiseudulta valittujen asuinalueiden käyttö- ja energiakustannukset. Teoreettinen mallivertailu osoittaa enagiankulutuksen kannalta edullisimmaksi taajaman kooksi alle sadantuhannen asukkaan tiiviin kaupungin. Toimintojen sekoittuminen tasaisesti koko kaupungin alueelle tai jakautuminen pieniin toimintayksikköihin vähentää energian tarvetta. Ympyrän muotoisessa pienehkössä kaupungissa, jossa työpaikat ja palvelut on keskitetty ydinkeskustaan, on liikenteen energiankulutus muita pienempi. Toimintojen keskittäminen kaupungin reuna-alueille lisää liikennettä ja kasvattaa keskimatkapituuksia. Kaupunkikoon kasvaessa lisääntyy sellaisten mallien edullisuus, joissa eri toiminnot ovat sekoittuneet keskenään. Kaupunkien omat sisäiset toimintayksiköt vähentävat liikenteen määrää. Suurissa taajamissa, kuten pääkaupunkiseudulla, voi liikenteen osuus kasvaa suurimmaksi kayttökustannusten aiheuttajaksi. Etäisyydet ja poikittaisliikenteen tarve kasvavat lisäten henkilöautojen käyttöä. Aluevertailu osoittaa kuudesta kohdealueesta käyttökustannuksiltaan kalleimman alueen, Latokasken osa-alueen, kuluttavan 4 430 mk/as./h ja halvimman, Ruoholahden alueen, 1 870 mk/as./h. Esimerkiksi 5 000 asukkaan osalta ero merkitsee lähes 13 miljoonan markan kustannuseroa vuodessa. Energiakustannusten osuus on noin puolet vertailualueiden käyttökustannuksista, joten kalleimman alueen asukas maksaa yli 1 000 markkaa enemmän tarvitsemastaan energiasta vuodessa kuin halvimmalla alueella asuva.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages128
ISBN (Print)951-38-2878-6
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
No.709
ISSN (Print)0358-5085

Keywords

  • energy consumption
  • urban areas
  • urban planning
  • traffic

Cite this

Kivilaakso, E. (1987). Sijaintipäätösten vaikutukset yhdyskuntien energiankulutukseen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 709
Kivilaakso, Eija. / Sijaintipäätösten vaikutukset yhdyskuntien energiankulutukseen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 128 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 709).
@book{011edf42ee254244b738514beddf487b,
title = "Sijaintip{\"a}{\"a}t{\"o}sten vaikutukset yhdyskuntien energiankulutukseen",
abstract = "Yhdyskunnan tulevaan energiankulutuksen m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n voidaan vaikuttaa jo maank{\"a}yton suunnittelun yhteydess{\"a}. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt{\"a}{\"a}, miten toimintojen sijaintip{\"a}{\"a}t{\"o}kset vaikuttavat yhdyskunnan k{\"a}yt{\"o}st{\"a} syntyv{\"a}{\"a}n energiankulutukseen. Tulokset perustuvat teoreettisilla ja todellisilla yhdyskuntarakenteilla suoritettuihin laskelmiin sek{\"a} kirjallisuustutkimukseen. Energiatarkastelu hahmottaa kokonaisenergian tuotantoa ja kulutusta. Kaupunkimallien avulla tutkitaan liikenteess{\"a} syntyvi{\"a} eroja. Aluevertailussa lasketaan p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulta valittujen asuinalueiden k{\"a}ytt{\"o}- ja energiakustannukset. Teoreettinen mallivertailu osoittaa enagiankulutuksen kannalta edullisimmaksi taajaman kooksi alle sadantuhannen asukkaan tiiviin kaupungin. Toimintojen sekoittuminen tasaisesti koko kaupungin alueelle tai jakautuminen pieniin toimintayksikk{\"o}ihin v{\"a}hent{\"a}{\"a} energian tarvetta. Ympyr{\"a}n muotoisessa pienehk{\"o}ss{\"a} kaupungissa, jossa ty{\"o}paikat ja palvelut on keskitetty ydinkeskustaan, on liikenteen energiankulutus muita pienempi. Toimintojen keskitt{\"a}minen kaupungin reuna-alueille lis{\"a}{\"a} liikennett{\"a} ja kasvattaa keskimatkapituuksia. Kaupunkikoon kasvaessa lis{\"a}{\"a}ntyy sellaisten mallien edullisuus, joissa eri toiminnot ovat sekoittuneet kesken{\"a}{\"a}n. Kaupunkien omat sis{\"a}iset toimintayksik{\"o}t v{\"a}hent{\"a}vat liikenteen m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}. Suurissa taajamissa, kuten p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla, voi liikenteen osuus kasvaa suurimmaksi kaytt{\"o}kustannusten aiheuttajaksi. Et{\"a}isyydet ja poikittaisliikenteen tarve kasvavat lis{\"a}ten henkil{\"o}autojen k{\"a}ytt{\"o}{\"a}. Aluevertailu osoittaa kuudesta kohdealueesta k{\"a}ytt{\"o}kustannuksiltaan kalleimman alueen, Latokasken osa-alueen, kuluttavan 4 430 mk/as./h ja halvimman, Ruoholahden alueen, 1 870 mk/as./h. Esimerkiksi 5 000 asukkaan osalta ero merkitsee l{\"a}hes 13 miljoonan markan kustannuseroa vuodessa. Energiakustannusten osuus on noin puolet vertailualueiden k{\"a}ytt{\"o}kustannuksista, joten kalleimman alueen asukas maksaa yli 1 000 markkaa enemm{\"a}n tarvitsemastaan energiasta vuodessa kuin halvimmalla alueella asuva.",
keywords = "energy consumption, urban areas, urban planning, traffic",
author = "Eija Kivilaakso",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2878-6",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "709",
address = "Finland",

}

Kivilaakso, E 1987, Sijaintipäätösten vaikutukset yhdyskuntien energiankulutukseen. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 709, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Sijaintipäätösten vaikutukset yhdyskuntien energiankulutukseen. / Kivilaakso, Eija.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 128 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 709).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Sijaintipäätösten vaikutukset yhdyskuntien energiankulutukseen

AU - Kivilaakso, Eija

PY - 1987

Y1 - 1987

N2 - Yhdyskunnan tulevaan energiankulutuksen määrään voidaan vaikuttaa jo maankäyton suunnittelun yhteydessä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten toimintojen sijaintipäätökset vaikuttavat yhdyskunnan käytöstä syntyvään energiankulutukseen. Tulokset perustuvat teoreettisilla ja todellisilla yhdyskuntarakenteilla suoritettuihin laskelmiin sekä kirjallisuustutkimukseen. Energiatarkastelu hahmottaa kokonaisenergian tuotantoa ja kulutusta. Kaupunkimallien avulla tutkitaan liikenteessä syntyviä eroja. Aluevertailussa lasketaan pääkaupunkiseudulta valittujen asuinalueiden käyttö- ja energiakustannukset. Teoreettinen mallivertailu osoittaa enagiankulutuksen kannalta edullisimmaksi taajaman kooksi alle sadantuhannen asukkaan tiiviin kaupungin. Toimintojen sekoittuminen tasaisesti koko kaupungin alueelle tai jakautuminen pieniin toimintayksikköihin vähentää energian tarvetta. Ympyrän muotoisessa pienehkössä kaupungissa, jossa työpaikat ja palvelut on keskitetty ydinkeskustaan, on liikenteen energiankulutus muita pienempi. Toimintojen keskittäminen kaupungin reuna-alueille lisää liikennettä ja kasvattaa keskimatkapituuksia. Kaupunkikoon kasvaessa lisääntyy sellaisten mallien edullisuus, joissa eri toiminnot ovat sekoittuneet keskenään. Kaupunkien omat sisäiset toimintayksiköt vähentävat liikenteen määrää. Suurissa taajamissa, kuten pääkaupunkiseudulla, voi liikenteen osuus kasvaa suurimmaksi kayttökustannusten aiheuttajaksi. Etäisyydet ja poikittaisliikenteen tarve kasvavat lisäten henkilöautojen käyttöä. Aluevertailu osoittaa kuudesta kohdealueesta käyttökustannuksiltaan kalleimman alueen, Latokasken osa-alueen, kuluttavan 4 430 mk/as./h ja halvimman, Ruoholahden alueen, 1 870 mk/as./h. Esimerkiksi 5 000 asukkaan osalta ero merkitsee lähes 13 miljoonan markan kustannuseroa vuodessa. Energiakustannusten osuus on noin puolet vertailualueiden käyttökustannuksista, joten kalleimman alueen asukas maksaa yli 1 000 markkaa enemmän tarvitsemastaan energiasta vuodessa kuin halvimmalla alueella asuva.

AB - Yhdyskunnan tulevaan energiankulutuksen määrään voidaan vaikuttaa jo maankäyton suunnittelun yhteydessä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten toimintojen sijaintipäätökset vaikuttavat yhdyskunnan käytöstä syntyvään energiankulutukseen. Tulokset perustuvat teoreettisilla ja todellisilla yhdyskuntarakenteilla suoritettuihin laskelmiin sekä kirjallisuustutkimukseen. Energiatarkastelu hahmottaa kokonaisenergian tuotantoa ja kulutusta. Kaupunkimallien avulla tutkitaan liikenteessä syntyviä eroja. Aluevertailussa lasketaan pääkaupunkiseudulta valittujen asuinalueiden käyttö- ja energiakustannukset. Teoreettinen mallivertailu osoittaa enagiankulutuksen kannalta edullisimmaksi taajaman kooksi alle sadantuhannen asukkaan tiiviin kaupungin. Toimintojen sekoittuminen tasaisesti koko kaupungin alueelle tai jakautuminen pieniin toimintayksikköihin vähentää energian tarvetta. Ympyrän muotoisessa pienehkössä kaupungissa, jossa työpaikat ja palvelut on keskitetty ydinkeskustaan, on liikenteen energiankulutus muita pienempi. Toimintojen keskittäminen kaupungin reuna-alueille lisää liikennettä ja kasvattaa keskimatkapituuksia. Kaupunkikoon kasvaessa lisääntyy sellaisten mallien edullisuus, joissa eri toiminnot ovat sekoittuneet keskenään. Kaupunkien omat sisäiset toimintayksiköt vähentävat liikenteen määrää. Suurissa taajamissa, kuten pääkaupunkiseudulla, voi liikenteen osuus kasvaa suurimmaksi kayttökustannusten aiheuttajaksi. Etäisyydet ja poikittaisliikenteen tarve kasvavat lisäten henkilöautojen käyttöä. Aluevertailu osoittaa kuudesta kohdealueesta käyttökustannuksiltaan kalleimman alueen, Latokasken osa-alueen, kuluttavan 4 430 mk/as./h ja halvimman, Ruoholahden alueen, 1 870 mk/as./h. Esimerkiksi 5 000 asukkaan osalta ero merkitsee lähes 13 miljoonan markan kustannuseroa vuodessa. Energiakustannusten osuus on noin puolet vertailualueiden käyttökustannuksista, joten kalleimman alueen asukas maksaa yli 1 000 markkaa enemmän tarvitsemastaan energiasta vuodessa kuin halvimmalla alueella asuva.

KW - energy consumption

KW - urban areas

KW - urban planning

KW - traffic

M3 - Report

SN - 951-38-2878-6

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Sijaintipäätösten vaikutukset yhdyskuntien energiankulutukseen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kivilaakso E. Sijaintipäätösten vaikutukset yhdyskuntien energiankulutukseen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 128 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 709).