Sillan korjauksen optimiajankohdasta poikkeamisesta aiheutuvat korjaustyön lisäkustannukset

Erkki Vesikari, Kyösti Laukkanen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimus sisältää mm: kuvauksen siltojen eri rakenneosien ikäkäyttäytymistietojen tarkistamisesta ja hankkimisesta, siltakansien vedeneristysten määrä- ja ikätiedot siltarekisterin silloista sekä kokeelliset tulokset eristysten kunnosta ja kestoiästä 62 sillalta, vedeneristysten ja pinnoitteiden korjauskustannukset ja elinkaarikustannusanalyysit rakenneosittain. Useiden sillan rakenneosien (esim. reunapalkit, tukimuurit, välipilarit, liikuntasaumalaitteet, siltakannet, kaiteet) suojauskäsittelyjen tarpeellisuudessa tai ylläpitokustannusten suuruudessa korostuu, onko silta suolatulla vai suolaamattomalla tiellä. Suojauskäsittelyn kannattavuus riippuu korjaus- ja suojauskustannusten suhteesta. Reunapalkkien, välitukien ja tukimuurien suojauskäsittely on yleensä kannattavaa voimakkaasti suolarasitetuissa kohteissa. Liikuntasaumalaitteiden kuntoon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota suolatuilla tieosuuksilla. Siltakannen eristäminen on erittäin kannattavaa. Kullekin rakenneosalle pyrittiin löytämään edullisimmat ylläpitostrategiat ja selvittämään ympäristörasitusten vaikutukset edullisimpaan ylläpitostrategiaan, jonka taloudellisuutta tarkasteltiin lähinnä elinkaaritalouden perusteella. Elinkaarikustannusten yleisluonteinen päätelmä on, että siltarakenteiden korjaus ja kunnostus tulee tehdä oikea-aikaisesti ja suunnitelmallisesti. Eräiden rakenneosien kohdalla korjaus kannattaa tehdä varmuuden vuoksi huomattavan tiheään (esim. liikuntasaumojen tiivistyskumit) niihin liittyvien rakenteiden kalliiden korjauskustannusten vuoksi. Vedeneristysten vauriot eivät usein näy ulospäin ennen kloridien aiheuttamia huomattavia kannen vaurioita, mikä puoltaa eristysten suunnitelmallista kuntoseurantaa ja kestoiän ylittäneiden eristysten uusimista. Siltojen hallintajärjestelmää tulisi kehittää enemmän ennakoivaan suuntaan elinkaarikustannuksiin perustuen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages105
Publication statusPublished - 2004
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Rakennustekniikka. Internal Report
NumberRTE40-IR-5/2004

Keywords

  • bridge
  • repair
  • durability
  • life cycle cost
  • optimum timing

Cite this