TY - BOOK
T1 - Siltojen kunto, kantavuus ja käyttöikä
AU - Vesikari, Erkki
AU - Tirkkonen, Timo
AU - Häkkä-Rönnholm, Eva
AU - Markelin, Lina
PY - 1997
Y1 - 1997
N2 - Julkaisussa tarkastellaan menetelmiä, joilla arvioidaan
ikääntyneiden siltojen kuntoa ja kantavuutta sekä
ennakoidaan kunnon ja kantavuuden myöhempää kehitystä.
Ennakointimenetelmät perustuvat pääasiassa
laskentamalleihin, joilla arvioidaan rakenteiden
kantavuuden pienentyminen ottaen huomioon materiaaleissa
tapahtuva turmeltuminen ja mahdollinen lujuuden
pienentyminen. Laskentamallien parametrit sovitetaan
kuntotutkimusten yhteydessä saatuihin mittaustuloksiin.
Monien turmeltumistekijöiden vaikutus rakenteissa voidaan
esittää seuraavalla yksinkertaisella mallilla, joka
esittää turmeltumissyvyyttä tai -astetta ajan funktiona:
s=k x tn
missä s on turmeltumissyvyys tai -aste, k on
vakiokerroin, t aika turmeltumisen alkuhetkestä ja n ajan
eksponentti. Mm. betonin pakkasrapautuminen, raudoituksen
korroosio, rakenneterästen korroosio, betonin
karbonatisoituminen ja kloridien tunkeutuminen betoniin
voidaan ennakoida tällaisella mallilla. Ajan eksponentin
arvo voidaan joskus johtaa teoreettisilla tarkasteluilla,
joskus se on arvioitavissa käytettävissä olevan
tutkimustiedon avulla. Kun ajan eksponentti tunnetaan,
vakiokerroin k voidaan määrittää suoraan rakenteesta
tehtävien turmeltumismittausten perusteella.
Terässilloilla, joilla kunnossapitotoimenpiteet ovat
asianmukaisia, käyttöikä määräytyy pääasiassa liitosten
väsymisen perusteella. Teräsrakenteiden
väsymiskestävyyttä voidaan arvioida vertailemalla
laskennallisesti tai todellisesta rakenteesta mittaamalla
määritettyä väsyttävän kuormituksen kertymää sen
väsymiskestävyyteen. Laskenta suoritetaan tavallisesti
nimellisjännityksiin ja väsymisluokkiin perustuen.
Vaurioiden vaikutusta kantavuuteen voidaan arvioida
monella tarkkuustasolla. Yleensä siltatutkimuksissa
sovelletaan kaksitasoista menettelyä. Ensimmäisellä
tarkkuustasolla periaatteena on arvioida vaurioituneen ja
alkuperäisen rakenteen kantavuuden suhde yksinkertaisia
mitoituskaavoja hyväksi käyttäen. 1. tarkkuustason
tarkasteluja voidaan laajentaa soveltamalla
mitoituslausekkeisiin materiaalilujuuksien ja mittojen
aikafunktiomalleja. Näin voidaan ennakoida kantavuuden
kehitystä tulevaisuudessa. Kantavuuden kriteerinä voidaan
käyttää varmuustarkastelujen pohjalta johdettuja
raja-arvoja. Tässä yhteydessä voidaan ottaa huomioon myös
mahdolliset rakenteen valmistumisen jälkeen
kuormitusmääräyksissä tapahtuneet muutokset.
Toisen tarkkuustason analyysissa kantavuuden arvioinnissa
tarkastellaan yleensä rakennetta kokonaisuudessaan (ei
ainoastaan tiettyä poikkileikkausta). Rakenteen toimintaa
ja staattisia voimasuureita voidaan tutkia
erikoismenetelmin ottaen huomioon todettujen vaurioiden
vaikutukset rakenteen jäykkyyteen, mahdollisesti
muuttuneet kuormavaatimukset jne. 2. tarkkuustason
laskentamalleja voidaan tarkentaa erilaisilla
kuormituskohdilla ja mittauksilla. Näistä saadaan
tarvittava tieto sillan todellisesta toiminnasta ja
kuormituksesta.
AB - Julkaisussa tarkastellaan menetelmiä, joilla arvioidaan
ikääntyneiden siltojen kuntoa ja kantavuutta sekä
ennakoidaan kunnon ja kantavuuden myöhempää kehitystä.
Ennakointimenetelmät perustuvat pääasiassa
laskentamalleihin, joilla arvioidaan rakenteiden
kantavuuden pienentyminen ottaen huomioon materiaaleissa
tapahtuva turmeltuminen ja mahdollinen lujuuden
pienentyminen. Laskentamallien parametrit sovitetaan
kuntotutkimusten yhteydessä saatuihin mittaustuloksiin.
Monien turmeltumistekijöiden vaikutus rakenteissa voidaan
esittää seuraavalla yksinkertaisella mallilla, joka
esittää turmeltumissyvyyttä tai -astetta ajan funktiona:
s=k x tn
missä s on turmeltumissyvyys tai -aste, k on
vakiokerroin, t aika turmeltumisen alkuhetkestä ja n ajan
eksponentti. Mm. betonin pakkasrapautuminen, raudoituksen
korroosio, rakenneterästen korroosio, betonin
karbonatisoituminen ja kloridien tunkeutuminen betoniin
voidaan ennakoida tällaisella mallilla. Ajan eksponentin
arvo voidaan joskus johtaa teoreettisilla tarkasteluilla,
joskus se on arvioitavissa käytettävissä olevan
tutkimustiedon avulla. Kun ajan eksponentti tunnetaan,
vakiokerroin k voidaan määrittää suoraan rakenteesta
tehtävien turmeltumismittausten perusteella.
Terässilloilla, joilla kunnossapitotoimenpiteet ovat
asianmukaisia, käyttöikä määräytyy pääasiassa liitosten
väsymisen perusteella. Teräsrakenteiden
väsymiskestävyyttä voidaan arvioida vertailemalla
laskennallisesti tai todellisesta rakenteesta mittaamalla
määritettyä väsyttävän kuormituksen kertymää sen
väsymiskestävyyteen. Laskenta suoritetaan tavallisesti
nimellisjännityksiin ja väsymisluokkiin perustuen.
Vaurioiden vaikutusta kantavuuteen voidaan arvioida
monella tarkkuustasolla. Yleensä siltatutkimuksissa
sovelletaan kaksitasoista menettelyä. Ensimmäisellä
tarkkuustasolla periaatteena on arvioida vaurioituneen ja
alkuperäisen rakenteen kantavuuden suhde yksinkertaisia
mitoituskaavoja hyväksi käyttäen. 1. tarkkuustason
tarkasteluja voidaan laajentaa soveltamalla
mitoituslausekkeisiin materiaalilujuuksien ja mittojen
aikafunktiomalleja. Näin voidaan ennakoida kantavuuden
kehitystä tulevaisuudessa. Kantavuuden kriteerinä voidaan
käyttää varmuustarkastelujen pohjalta johdettuja
raja-arvoja. Tässä yhteydessä voidaan ottaa huomioon myös
mahdolliset rakenteen valmistumisen jälkeen
kuormitusmääräyksissä tapahtuneet muutokset.
Toisen tarkkuustason analyysissa kantavuuden arvioinnissa
tarkastellaan yleensä rakennetta kokonaisuudessaan (ei
ainoastaan tiettyä poikkileikkausta). Rakenteen toimintaa
ja staattisia voimasuureita voidaan tutkia
erikoismenetelmin ottaen huomioon todettujen vaurioiden
vaikutukset rakenteen jäykkyyteen, mahdollisesti
muuttuneet kuormavaatimukset jne. 2. tarkkuustason
laskentamalleja voidaan tarkentaa erilaisilla
kuormituskohdilla ja mittauksilla. Näistä saadaan
tarvittava tieto sillan todellisesta toiminnasta ja
kuormituksesta.
KW - bridges (structures)
KW - bearing capacity
KW - service life
KW - condition monitoring
KW - damage control
M3 - Report
SN - 951-38-5167-2
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Siltojen kunto, kantavuus ja käyttöikä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -