Simulaattoritutkimukset satamien tuulirajojen määrittämiseksi

Translated title of the contribution: Simulator studies to define wind limits in ports

Kai Happonen, Jorma Rytkönen

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference article in proceedingsScientific

    Abstract

    Laivat ovat sääolosuhteille alttiita paitsi avomerellä myös sisääntuloväylillä ja satamissa. Aallokko, virtaukset ja tuuli aiheuttavat laivaan voimia, joihin on pystyttävä vastaamaan laivan omilla ohjailulaitteilla tai ulkopuolisilla hinaajilla. Suomessa aallokon ja virtausten vaikutus suuriin laivoihin satama-alueella on yleensä varsin vähäistä. Tuulen vaikutus laivoihin, joilla on suuri vedenpäällinen pinta-ala, muodostuu usein rajoittavaksi tekijäksi sataman toiminnan kannalta. Tilastollisesti muutamana päivänä vuodessa tuuli on niin voimakas, että tehokkaillakaan ohjailulaitteilla varustetut laivat eivät selviä satama-manöövereista omin voimin.
    Translated title of the contributionSimulator studies to define wind limits in ports
    Original languageFinnish
    Title of host publicationVäylät & Liikenne 2002
    Subtitle of host publicationEsitelmät
    Place of PublicationHelsinki
    Pages204-207
    Publication statusPublished - 2002
    MoE publication typeNot Eligible
    EventVäylät ja Liikenne 2002 - Jyväskylä, Finland
    Duration: 9 Oct 200210 Oct 2002

    Conference

    ConferenceVäylät ja Liikenne 2002
    CountryFinland
    CityJyväskylä
    Period9/10/0210/10/02

    Keywords

    • wind limits
    • ports
    • manoeuvring
    • simulator
    • wind tunnel

    Fingerprint Dive into the research topics of 'Simulator studies to define wind limits in ports'. Together they form a unique fingerprint.

  • Cite this

    Happonen, K., & Rytkönen, J. (2002). Simulaattoritutkimukset satamien tuulirajojen määrittämiseksi. In Väylät & Liikenne 2002: Esitelmät (pp. 204-207).