Singaporen perusopetuksen tietotekniikkavisio ja -strategia: benchmarkkaus ja vertailu Suomeen

Pekka Leviäkangas, Raine Hautala, Allan Schneitz, Lim Hock Chye

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter or book articleProfessional

    Abstract

    Tämän artikkelin tarkoituksena on vertailla Suomen ja Singaporen perusopetusjärjestelmiä kokonaisuutena sekä erityisesti tietotekniikan käyttöönoton ja hankinnan näkökulmista. Suomi ja Singapore ovat sijoittuneet kansainvälisissä perusopetusjärjestelmän vertailuissa erinomaisesti useina peräkkäisinä vuosina. Suomen ja Singaporen perusopetuksen hallintoarkkitehtuurit ovat hyvin erilaiset, mutta jonkinasteinen vertailu on mahdollista. Singaporen ensimmäinen kansallinen suunnitelma tietotekniikan käyttöönottamiseksi koulutuksessa julkaistiin jo vuonna 1997. Nyt on meneillään kolmannen suunnitelman toimeenpano. Suomessa ei ole täysin vastaavaa konkreettista poliittiselta ja strategiselta tasolta operatiiviselle tasolle ulottuvaa suunnitelmaa, vaikka useita erilaisia tietotekniikka- ja tietoyhteiskuntaohjelmia onkin aktiivisesti laadittu. Suomella on kuitenkin tuore strategiadokumentti, jossa kuvataan visio ja siihen liittyvät konkreettiset tavoitteet. Perusopetuksen tietotekniikkanäkökulman visioissa, strategioissa ja muissa pitkän tähtäimen suunnitelmissa olisi tärkeää säilyttää konkreettisuus ja tuntuma käytännön koulutyöhön. Suomi ei pysy tietoyhteiskuntakilpailun kärkipäässä mukana ilman jatkuvia ja oikeaan osuvia panostuksia. Opettajien, rehtorien ja koulujen rooli on ratkaiseva tulevaisuuden tietoyhteiskuntavalmiuksien edistämisessä. Tätä roolia voisi ylätason hallinto tukea selkeästi voimakkaammin.
    Original languageFinnish
    Title of host publicationOpetusteknologia koulun arjessa
    EditorsMarja Kankaanranta
    Place of PublicationJyväskylä
    PublisherUniversity of Jyväskylä
    Pages21-46
    ISBN (Electronic)978-951-39-4198-7
    Publication statusPublished - 2011
    MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

    Cite this