Abstract
Tämän artikkelin tarkoituksena on vertailla Suomen ja Singaporen perusopetusjärjestelmiä kokonaisuutena sekä erityisesti tietotekniikan käyttöönoton ja hankinnan näkökulmista. Suomi ja Singapore ovat sijoittuneet kansainvälisissä perusopetusjärjestelmän vertailuissa erinomaisesti useina peräkkäisinä vuosina. Suomen ja Singaporen perusopetuksen hallintoarkkitehtuurit ovat hyvin erilaiset, mutta jonkinasteinen vertailu on mahdollista. Singaporen ensimmäinen kansallinen suunnitelma tietotekniikan käyttöönottamiseksi koulutuksessa julkaistiin jo vuonna 1997. Nyt on meneillään kolmannen suunnitelman toimeenpano. Suomessa ei ole täysin vastaavaa konkreettista poliittiselta ja strategiselta tasolta operatiiviselle tasolle ulottuvaa suunnitelmaa, vaikka useita erilaisia tietotekniikka- ja tietoyhteiskuntaohjelmia onkin aktiivisesti laadittu. Suomella on kuitenkin tuore strategiadokumentti, jossa kuvataan visio ja siihen liittyvät konkreettiset tavoitteet. Perusopetuksen tietotekniikkanäkökulman visioissa, strategioissa ja muissa pitkän tähtäimen suunnitelmissa olisi tärkeää säilyttää konkreettisuus ja tuntuma käytännön koulutyöhön. Suomi ei pysy tietoyhteiskuntakilpailun kärkipäässä mukana ilman jatkuvia ja oikeaan osuvia panostuksia. Opettajien, rehtorien ja koulujen rooli on ratkaiseva tulevaisuuden tietoyhteiskuntavalmiuksien edistämisessä. Tätä roolia voisi ylätason hallinto tukea selkeästi voimakkaammin.
Original language | Finnish |
---|---|
Title of host publication | Opetusteknologia koulun arjessa |
Editors | Marja Kankaanranta |
Place of Publication | Jyväskylä |
Publisher | University of Jyväskylä |
Pages | 21-46 |
ISBN (Electronic) | 978-951-39-4198-7 |
Publication status | Published - 2011 |
MoE publication type | D2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material |