TY - BOOK
T1 - Sirotepintauksen vaikutus polttoaine- ja rengaskustannuksiin sekä ajomukavuuteen
AU - Sistonen, Matti
AU - Laitinen, Leena
AU - Seise, Antti
PY - 1983
Y1 - 1983
N2 - Sirotepintauksen vaikutuksia liikenteelle aiheutuviin
kustannuksiin ja ajomukavuuteen selvitetään vertaamalla
sitä asfalttibetoniin, jonka
voidaan katsoa vastaavan ominaisuuksiltaan myös
AB-massasta valmistettuja ohuempia kulutuskerroksia.
Sirotepintauksen sirote on kallio
murskelajitetta, jonka raekoko on pääasiassa 14 - 20 mm.
Vertailupäällysteenä on AB 25.
Verrattavat suureet ovat polttoaineenkulutus, renkaiden
kuluminen, melu auton sisällä, vierimisvastus,
päällysteen pinnan karkeus ja
pituussuuntainen tasaisuus. Mittausten tulokset edustavat
päällysteiden keskimääräisiä ominaisuuksia kahden
ensimmäisen vuoden aikana.
Koeautona on henkilöauto.
Polttoaineenkulutus on sirotepintauksella 6 % suurempi ja
renkaiden kuluminen 69 % suurempi kuin asfalttibetonilla.
Vierimisvastuksen
lisäys on 19 %. Sirotepintauksen lasketaan lisäävän
polttoaine- ja rengaskustannuksia yhteensä 3,9 p/km.
Päällysneliömetriä kohden kustannuslisäys on kahden
ensimmäisen vuoden aikana 4 mk (liikennemäärä 1000
autoa/vrk (KVL)). Käytössä yleistyneestä pienemmästä 10 -
16 mm:n
sirotteesta tehdyllä pintauksella kustannusvaikutus
saattaa olla jonkin verran pienempi, mutta toisaalta
kustannuslisäys on määritetty vain kahden ensimmäisen
vuoden ajalta.
Tulosten mukaan ajomukavuus on huonompi
sirotepintauksella kuin asfalttibetonilla. Melu auton
sisällä (nopeus 80 km/h) on asfaltti
betonilla 71 dB (A) ja sirotepintauksella 76 dB (A).
Epätasaisuusluku on asfalttibetonilla 160 cm/km ja
sirotepintauksella 193 cm/km.
Tutkimuksen tulokset ovat yleensä yhtäpitäviä
kirjallisuudessa esiintyvien tutkimustulosten kanssa.
AB - Sirotepintauksen vaikutuksia liikenteelle aiheutuviin
kustannuksiin ja ajomukavuuteen selvitetään vertaamalla
sitä asfalttibetoniin, jonka
voidaan katsoa vastaavan ominaisuuksiltaan myös
AB-massasta valmistettuja ohuempia kulutuskerroksia.
Sirotepintauksen sirote on kallio
murskelajitetta, jonka raekoko on pääasiassa 14 - 20 mm.
Vertailupäällysteenä on AB 25.
Verrattavat suureet ovat polttoaineenkulutus, renkaiden
kuluminen, melu auton sisällä, vierimisvastus,
päällysteen pinnan karkeus ja
pituussuuntainen tasaisuus. Mittausten tulokset edustavat
päällysteiden keskimääräisiä ominaisuuksia kahden
ensimmäisen vuoden aikana.
Koeautona on henkilöauto.
Polttoaineenkulutus on sirotepintauksella 6 % suurempi ja
renkaiden kuluminen 69 % suurempi kuin asfalttibetonilla.
Vierimisvastuksen
lisäys on 19 %. Sirotepintauksen lasketaan lisäävän
polttoaine- ja rengaskustannuksia yhteensä 3,9 p/km.
Päällysneliömetriä kohden kustannuslisäys on kahden
ensimmäisen vuoden aikana 4 mk (liikennemäärä 1000
autoa/vrk (KVL)). Käytössä yleistyneestä pienemmästä 10 -
16 mm:n
sirotteesta tehdyllä pintauksella kustannusvaikutus
saattaa olla jonkin verran pienempi, mutta toisaalta
kustannuslisäys on määritetty vain kahden ensimmäisen
vuoden ajalta.
Tulosten mukaan ajomukavuus on huonompi
sirotepintauksella kuin asfalttibetonilla. Melu auton
sisällä (nopeus 80 km/h) on asfaltti
betonilla 71 dB (A) ja sirotepintauksella 76 dB (A).
Epätasaisuusluku on asfalttibetonilla 160 cm/km ja
sirotepintauksella 193 cm/km.
Tutkimuksen tulokset ovat yleensä yhtäpitäviä
kirjallisuudessa esiintyvien tutkimustulosten kanssa.
M3 - Report
SN - 951-38-1676-1
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Sirotepintauksen vaikutus polttoaine- ja rengaskustannuksiin sekä ajomukavuuteen
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -