Sirotepintauksen vaikutus polttoaine- ja rengaskustannuksiin sekä ajomukavuuteen

Matti Sistonen, Leena Laitinen, Antti Seise

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Sirotepintauksen vaikutuksia liikenteelle aiheutuviin kustannuksiin ja ajomukavuuteen selvitetään vertaamalla sitä asfalttibetoniin, jonka voidaan katsoa vastaavan ominaisuuksiltaan myös AB-massasta valmistettuja ohuempia kulutuskerroksia. Sirotepintauksen sirote on kallio murskelajitetta, jonka raekoko on pääasiassa 14 - 20 mm. Vertailupäällysteenä on AB 25. Verrattavat suureet ovat polttoaineenkulutus, renkaiden kuluminen, melu auton sisällä, vierimisvastus, päällysteen pinnan karkeus ja pituussuuntainen tasaisuus. Mittausten tulokset edustavat päällysteiden keskimääräisiä ominaisuuksia kahden ensimmäisen vuoden aikana. Koeautona on henkilöauto. Polttoaineenkulutus on sirotepintauksella 6 % suurempi ja renkaiden kuluminen 69 % suurempi kuin asfalttibetonilla. Vierimisvastuksen lisäys on 19 %. Sirotepintauksen lasketaan lisäävän polttoaine- ja rengaskustannuksia yhteensä 3,9 p/km. Päällysneliömetriä kohden kustannuslisäys on kahden ensimmäisen vuoden aikana 4 mk (liikennemäärä 1000 autoa/vrk (KVL)). Käytössä yleistyneestä pienemmästä 10 - 16 mm:n sirotteesta tehdyllä pintauksella kustannusvaikutus saattaa olla jonkin verran pienempi, mutta toisaalta kustannuslisäys on määritetty vain kahden ensimmäisen vuoden ajalta. Tulosten mukaan ajomukavuus on huonompi sirotepintauksella kuin asfalttibetonilla. Melu auton sisällä (nopeus 80 km/h) on asfaltti betonilla 71 dB (A) ja sirotepintauksella 76 dB (A). Epätasaisuusluku on asfalttibetonilla 160 cm/km ja sirotepintauksella 193 cm/km. Tutkimuksen tulokset ovat yleensä yhtäpitäviä kirjallisuudessa esiintyvien tutkimustulosten kanssa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages54
ISBN (Print)951-38-1676-1
Publication statusPublished - 1983
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number169
ISSN0358-5077

Cite this