Sisäilma 2020: Hyvän sisäilman tekijöitä kouluissa ja päiväkodeissa

Tuomo Ojanen, Teemu Vesanen, Lotta Kannari, Kalevi Piira, Esa Nykänen, Marianna Tuomainen, Heli Naumi, Tiina Lumme, Mikko Melender, Elisa Vene, Piia Markkanen, Jaana Åberg, Jari Mattila

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Sisäilman ja yleisemmin sisäolosuhteiden tuottaminen rakennukseen on tekninen
    haaste, jolle on olemassa kriteerit suunnittelun lähtökohdaksi. Haasteet liittyvät
    mm. järjestelmien toteutukseen, säätöön ja ylläpitoon, ja ne korostuvat erityisesti
    koulurakennuksissa, joissa tilojen käyttäjämäärät vaihtelevat päivän aikana paljon.
    Terveellisen, tuottavan ja miellyttävän sisäympäristön ylläpito on rakennuksen
    tärkeimpiä tehtäviä ja tilojen käyttäjiä kokemus sisäympäristöstä on ensiarvoisen
    tärkeä.

    Projektissa lähtökohtana oli tarve hyvät sisäolosuhteet määrittävälle kriteereille.
    Pelkkä sisäilmakriteerien täyttyminen mittaamalla ei välttämättä tuota parasta
    käyttäjätyytyväisyyttä. Hankkeessa oli tavoitteena nykyistä paremmin tunnistaa ne
    mitattavat suureet ja niiden vaihteluväli, joilla tilojen käyttäjätyytyväisyys on
    mahdollisimman hyvä eli tyytyväisten osuus on suurimmillaan.

    Tässä raportissa on käsitelty VTT analysoimaa Espoon ja Helsingin koulu- ja
    päiväkoti-kiinteistöissä kerättyä mittaus- ja palautetietoa. Vantaan kaupunki toimi
    projektissa itsenäisesti jatkaen kohdekohtaista seurantaa aikaisemmin
    hankkimiensa puitesopimusten mukaisilla mittaus- ja palautejärjestelmillä, joiden
    tuloksia esitetään omassa luvussaan.

    Helsingin ja Espoon seurantakohteiden melko uudet talotekniset järjestelmät
    pitivät tilojen lämpötilatasot hyvin asetusalueilla ja ilmanvaihto toimi hyvin.
    Mittausdatalla ja käyttäjäpalautteella havaittiin yhteyksiä tiloittain ja rakennuksittain,
    mutta kattavaa analyysia saatavilla olevalla aineistolla ei voitu tehdä. Selkeimmin
    koettuun lämpötilaan, ilman raikkauteen sekä työ- ja opiskelukykyyn vaikutti mm.
    sisäilman kosteus. Haihtuvien orgaanisten yhdisteiden kokonaismäärän (TVOC)
    kokemus riippui yhdisteistä: Päiväkodeissa korkeat pitoisuudet heikensivät koettuja
    sisäilman olosuhteita, muissa kohteissa riippuvuus oli osin jopa päinvastainen.

    Seurannassa mukana olleissa Vantaan kaupungin kouluissa ja päiväkodeissa
    ilmanvaihdon riittävyys oli yleisesti hyvä. Vantaalla käyttäjäpalautteella ja
    mittaustiedoilla havaittiin joissain rakennuksissa yhteneväisyyksiä. Kaikissa
    tapauksissa yhteneväisyyksiä ei kuitenkaan havaittu.

    Jatkossa yksi merkittävä haaste on luotettavan paine-eromittauksen toteutus
    sisä- ja ulkoilman välille. Tällä tekijällä voisi arvioida ilmanvaihdon toimivuutta sekä
    siirto- ja vuotoilmavirtoja. Haasteena on edelleen kokonaisuuden hallinta, datan
    luotettavuus ja jatkuvuus sekä vastuiden jakautuminen sisäilmapalveluissa.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages137
    ISBN (Electronic)978-951-38-8748-3
    DOIs
    Publication statusPublished - 2021
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number388
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • sisäympäristö
    • sisäilmasto
    • viihtyisyys
    • käyttäjäpalaute
    • työ- ja oppimiskyky
    • koulu
    • päiväkoti

    Cite this