TY - BOOK
T1 - Sorateiden parantaminen ja kunnossapito, FUG
T2 - Yhteispohjoismaisen tutkimuksen loppuraportti
AU - Johannesson, Asbjorn
AU - Johansson, Arne
AU - Kankare, Esko
AU - Skarra, Nils
PY - 1984
Y1 - 1984
N2 - Julkaisu on yhteenvedon luontoinen loppuraportti
yhteispohjoismaisesta tutkimuksesta "Sorateiden
parantaminen ja kunnossapito, FUG". Sen on rahoittanut
Nordiska Ämpetsmannakomittén för Transportfrågor (NÄT).
Projektisuunnitelman mukainen tutkimusohjelma on
toteutettu v. 1974 - 1982. Tulokset on julkaistu
erillisinä raportteina työn kestäessä. Luettelo niistä on
tämän raportin esipuheessa (Förord). Niiden perusteella
voidaan projektin tuloksista todeta yhteenvetona
seuraavaa:
Sorateiden osuus yleisestä tieverkosta on merkittävä,
mutta niiden liikenteellinen merkitys on kuitenkin
vähäinen. Tiet pidetään kunnossa kaikissa Pohjoismaissa
periaatteessa samoilla menetelmillä. (Tanska ei ollut
mukana.)
Kunnossapitomenetelmien optimoimiseksi ja kehittämiseksi
selvitettiin sorateiden kunnon sekä visuaalisia että
mekaanisia arviointimenetelmiä. Suositus sorateiden
kunnon luokitusperusteeksi esitetään.
Sekä kirjallisuustutkimuksin että koeajoin selvitettiin
ajoneuvokustannuksia sekä erityisesti polttoaineen
kulutuksen riippuvuutta sorateiden kunnosta. Eniten
kulutukseen vaikuttivat pinnan sitoutuneisuus ja
kiinteys. Erot jäivät kuitenkin hyvin pieniksi. Myös
sorateiden ja päällystettyjen teiden välistä eroa
tutkittiin. Kirjallisuudesta saatujen tietojen nojalla
laskettiin ajoneuvokustannusten sorateillä olevan
keskimäärin 0,20 - 0,25 NOK/km korkeampia kuin
päällystetyillä.
Laajalla kyselytutkimuksella selvitettiin sorateiden
päällystämisen syitä, kustannuksia ym. Kävi selville mm.,
että päällystäminen on liiketaloudellisesti kannattavaa
vain suhteellisen harvoin ja silloinkin useimmiten vain,
jos myös tien käyttäjän säästöt otetaan huomioon.
Valituilla koeteillä tulkittiin kunnossapitoa, lähinnä
höyläyskertojen lukuisuutta eri osallistujamaissa. Selviä
maittaisia eroja havaittiin. Höyläyskertojen lukumäärä
oli lähinnä riippuvainen ajoneuvojen määrästä ja
sateista.
Erityisesti valituilla koeteillä tutkittiin myös
kysymystä siitä, mikä tulee olla sorateiden
vähimmäiskantavuus ennen kuin niitä voidaan päällystää (Y
I G). Havaintoajan lyhyydestä riippumatta saatiin selviä
suuntaa antavia tuloksia. Jälkitutkimusten tarve on
kuitenkin ilmeinen.
Myös niitä tietokoneohjelmia käsitellään, joiden avulla
teiden kunnossapitokustannuksia pyritään tien pitäjän ja
käyttäjän kannalta optimoimaan. Erityisesti perehdyttiin
siihen intensiiviseen kehittelyyn, joka on käynnissä
Islannissa HDM-mallin suhteen. Tiedot tarvittavien
parametrien suuruudesta ja riippavuuksista ovat kuitenkin
vielä niin puutteellisia, ettei konkreettisiin tuloksiin
päästy. Jatkuva tutkimustoiminta on välttämätöntä.
Uusia sorateiden kunnossapitotekniikkaan mahdollisesti
vaikuttavia tekijoitä ovat mm. piennarmateriaalien
käyttö, moreenin käyttö sekä kulutuskerroksessa että
kantavissa rakenteissa ja teollisouden sivutuotteet
kulutuskerroksessa.
AB - Julkaisu on yhteenvedon luontoinen loppuraportti
yhteispohjoismaisesta tutkimuksesta "Sorateiden
parantaminen ja kunnossapito, FUG". Sen on rahoittanut
Nordiska Ämpetsmannakomittén för Transportfrågor (NÄT).
Projektisuunnitelman mukainen tutkimusohjelma on
toteutettu v. 1974 - 1982. Tulokset on julkaistu
erillisinä raportteina työn kestäessä. Luettelo niistä on
tämän raportin esipuheessa (Förord). Niiden perusteella
voidaan projektin tuloksista todeta yhteenvetona
seuraavaa:
Sorateiden osuus yleisestä tieverkosta on merkittävä,
mutta niiden liikenteellinen merkitys on kuitenkin
vähäinen. Tiet pidetään kunnossa kaikissa Pohjoismaissa
periaatteessa samoilla menetelmillä. (Tanska ei ollut
mukana.)
Kunnossapitomenetelmien optimoimiseksi ja kehittämiseksi
selvitettiin sorateiden kunnon sekä visuaalisia että
mekaanisia arviointimenetelmiä. Suositus sorateiden
kunnon luokitusperusteeksi esitetään.
Sekä kirjallisuustutkimuksin että koeajoin selvitettiin
ajoneuvokustannuksia sekä erityisesti polttoaineen
kulutuksen riippuvuutta sorateiden kunnosta. Eniten
kulutukseen vaikuttivat pinnan sitoutuneisuus ja
kiinteys. Erot jäivät kuitenkin hyvin pieniksi. Myös
sorateiden ja päällystettyjen teiden välistä eroa
tutkittiin. Kirjallisuudesta saatujen tietojen nojalla
laskettiin ajoneuvokustannusten sorateillä olevan
keskimäärin 0,20 - 0,25 NOK/km korkeampia kuin
päällystetyillä.
Laajalla kyselytutkimuksella selvitettiin sorateiden
päällystämisen syitä, kustannuksia ym. Kävi selville mm.,
että päällystäminen on liiketaloudellisesti kannattavaa
vain suhteellisen harvoin ja silloinkin useimmiten vain,
jos myös tien käyttäjän säästöt otetaan huomioon.
Valituilla koeteillä tulkittiin kunnossapitoa, lähinnä
höyläyskertojen lukuisuutta eri osallistujamaissa. Selviä
maittaisia eroja havaittiin. Höyläyskertojen lukumäärä
oli lähinnä riippuvainen ajoneuvojen määrästä ja
sateista.
Erityisesti valituilla koeteillä tutkittiin myös
kysymystä siitä, mikä tulee olla sorateiden
vähimmäiskantavuus ennen kuin niitä voidaan päällystää (Y
I G). Havaintoajan lyhyydestä riippumatta saatiin selviä
suuntaa antavia tuloksia. Jälkitutkimusten tarve on
kuitenkin ilmeinen.
Myös niitä tietokoneohjelmia käsitellään, joiden avulla
teiden kunnossapitokustannuksia pyritään tien pitäjän ja
käyttäjän kannalta optimoimaan. Erityisesti perehdyttiin
siihen intensiiviseen kehittelyyn, joka on käynnissä
Islannissa HDM-mallin suhteen. Tiedot tarvittavien
parametrien suuruudesta ja riippavuuksista ovat kuitenkin
vielä niin puutteellisia, ettei konkreettisiin tuloksiin
päästy. Jatkuva tutkimustoiminta on välttämätöntä.
Uusia sorateiden kunnossapitotekniikkaan mahdollisesti
vaikuttavia tekijoitä ovat mm. piennarmateriaalien
käyttö, moreenin käyttö sekä kulutuskerroksessa että
kantavissa rakenteissa ja teollisouden sivutuotteet
kulutuskerroksessa.
KW - gravel
KW - roads
KW - maintenance
M3 - Report
SN - 951-38-2116-1
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Sorateiden parantaminen ja kunnossapito, FUG
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -