@book{c5f1cf3cf5c84d82979fd22128494181,
title = "Sosiaalinen media turvallisuutta ja ty{\"o}hyvinvointia edist{\"a}vien yhteis{\"o}jen tukena: Openrisk-hankkeen loppuraportti",
abstract = "Sosiaalinen media on nopeasti siirtym{\"a}ss{\"a} yksityisel{\"a}m{\"a}st{\"a} my{\"o}s ammattilliseen toimintaan. Yhten{\"a} aikamme suurista puheenaiheista sosiaalisen median mahdollisuudet ja uhat kiinnostavat my{\"o}s turvallisuuden ja ty{\"o}hyvinvoinnin parissa ty{\"o}skentelevi{\"a}. T{\"a}ss{\"a} raportissa esittelemme tutkimustuloksia siit{\"a}, miten sosiaalisen median v{\"a}lineet soveltuvat turvallisuutta ja ty{\"o}hyvinvointia edist{\"a}vien yhteis{\"o}jen toimintaan. {"}Sosiaalinen media{"} on osoittautunut varsin moniselitteiseksi ja muuttuvaksi k{\"a}sitteeksi, josta puhuminen voi h{\"a}mment{\"a}{\"a} ihmisi{\"a}. Yleens{\"a} sit{\"a} kannattaakin k{\"a}sitell{\"a} konkreettisemmalla tasolla. Useat sosiaalisen median toiminnot n{\"a}ytt{\"a}v{\"a}t my{\"o}s v{\"a}hitellen ilmestyv{\"a}n jokap{\"a}iv{\"a}isiin vuorovaikutuksen v{\"a}lineisiimme arkip{\"a}iv{\"a}ist{\"a}en sit{\"a} ja v{\"a}hent{\"a}en sen erityisyytt{\"a}. Sosiaalisen median k{\"a}ytt{\"o}{\"a} motivoi ensisijaisesti jokin tarkoitus. Ammattimaisen k{\"a}yt{\"o}n merkitt{\"a}v{\"a} motivaatiotekij{\"a} on siit{\"a} saatava hy{\"o}ty - sek{\"a} yksil{\"o}lle ett{\"a} yhteis{\"o}lle. Sosiaaliseen mediaan yleens{\"a} liitet{\"a}{\"a}n my{\"o}s spontaanisuus ja itseohjautuvuus. Kuitenkin, jos organisaatio aikoo saada toiminnastaan sosiaalisessa mediassa hy{\"o}ty{\"a}, sen on syyt{\"a} edet{\"a} suunnitelmallisesti. Sosiaalisen median v{\"a}lineill{\"a} voidaan periaatteissa tehostaa yhteistoimintaa ja verkottumista sek{\"a} laajentaa kontaktiverkostoa. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} t{\"a}m{\"a} kuitenkin edellytt{\"a}{\"a} organisaatiossa monenlaisien valmiuksien rakentamista. Sosiaalista mediaa kohtaan tunnetaan usein monenlaista ep{\"a}luottamusta ja ammattimaisessa k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} sen kustannuksia ja hy{\"o}tyj{\"a} punnitaan. Luottamuksen rakentamiseksi ja hy{\"o}tyjen saavuttamiseksi organisaatiossa on syyt{\"a} laaja-alaisesti tutustua sosiaaliseen mediaan sek{\"a} mietti{\"a} miksi, miss{\"a} tarkoituksessa ja miten sosiaalisessa mediassa toimitaan. Turvallisuuden ja ty{\"o}hyvinvoinnin k{\"a}sittelyyn voi liitty{\"a} arkaluonteisia asioita, joiden k{\"a}sittelyss{\"a} tarvitaan erityist{\"a} luottamuksellisuuden varmistamista ja luottamuksen rakentamista. Turvallisuuden kannalta kriittisten tietojen pit{\"a}isi my{\"o}s olla luotettavia, joten luotettavuus on syyt{\"a} varmistaa. L{\"a}ht{\"o}kohtaisesti turvallisuus ja ty{\"o}hyvinvointi ovat asioita joiden parantamiseen liittyv{\"a}{\"a} tietoa ei haluta salailla. N{\"a}in ne sopivat erinomaisesti sosiaalisessa mediassa avoimesti k{\"a}sitelt{\"a}viksi ja kehitett{\"a}viksi.",
keywords = "social media, safety, well-being at work",
author = "Jouko Heikkil{\"a} and Asta B{\"a}ck and Anna-Mari Heikkil{\"a} and P{\"a}ivi H{\"a}m{\"a}l{\"a}inen and Pirjo N{\"a}kki and Kaarin Ruuhilehto and Suvi Pihkala and Helena Karasti and Jukka Huhtam{\"a}ki and Anne-Maritta Tervakari and Jarno Marttila",
year = "2012",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "3",
address = "Finland",
}