Sosiaalinen media turvallisuutta ja työhyvinvointia edistävien yhteisöjen tukena: Openrisk-hankkeen loppuraportti

Jouko Heikkilä, Asta Bäck, Anna-Mari Heikkilä, Päivi Hämäläinen, Pirjo Näkki, Kaarin Ruuhilehto, Suvi Pihkala, Helena Karasti, Jukka Huhtamäki, Anne-Maritta Tervakari, Jarno Marttila

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Sosiaalinen media on nopeasti siirtymässä yksityiselämästä myös ammattilliseen toimintaan. Yhtenä aikamme suurista puheenaiheista sosiaalisen median mahdollisuudet ja uhat kiinnostavat myös turvallisuuden ja työhyvinvoinnin parissa työskenteleviä. Tässä raportissa esittelemme tutkimustuloksia siitä, miten sosiaalisen median välineet soveltuvat turvallisuutta ja työhyvinvointia edistävien yhteisöjen toimintaan. "Sosiaalinen media" on osoittautunut varsin moniselitteiseksi ja muuttuvaksi käsitteeksi, josta puhuminen voi hämmentää ihmisiä. Yleensä sitä kannattaakin käsitellä konkreettisemmalla tasolla. Useat sosiaalisen median toiminnot näyttävät myös vähitellen ilmestyvän jokapäiväisiin vuorovaikutuksen välineisiimme arkipäiväistäen sitä ja vähentäen sen erityisyyttä. Sosiaalisen median käyttöä motivoi ensisijaisesti jokin tarkoitus. Ammattimaisen käytön merkittävä motivaatiotekijä on siitä saatava hyöty - sekä yksilölle että yhteisölle. Sosiaaliseen mediaan yleensä liitetään myös spontaanisuus ja itseohjautuvuus. Kuitenkin, jos organisaatio aikoo saada toiminnastaan sosiaalisessa mediassa hyötyä, sen on syytä edetä suunnitelmallisesti. Sosiaalisen median välineillä voidaan periaatteissa tehostaa yhteistoimintaa ja verkottumista sekä laajentaa kontaktiverkostoa. Käytännössä tämä kuitenkin edellyttää organisaatiossa monenlaisien valmiuksien rakentamista. Sosiaalista mediaa kohtaan tunnetaan usein monenlaista epäluottamusta ja ammattimaisessa käytössä sen kustannuksia ja hyötyjä punnitaan. Luottamuksen rakentamiseksi ja hyötyjen saavuttamiseksi organisaatiossa on syytä laaja-alaisesti tutustua sosiaaliseen mediaan sekä miettiä miksi, missä tarkoituksessa ja miten sosiaalisessa mediassa toimitaan. Turvallisuuden ja työhyvinvoinnin käsittelyyn voi liittyä arkaluonteisia asioita, joiden käsittelyssä tarvitaan erityistä luottamuksellisuuden varmistamista ja luottamuksen rakentamista. Turvallisuuden kannalta kriittisten tietojen pitäisi myös olla luotettavia, joten luotettavuus on syytä varmistaa. Lähtökohtaisesti turvallisuus ja työhyvinvointi ovat asioita joiden parantamiseen liittyvää tietoa ei haluta salailla. Näin ne sopivat erinomaisesti sosiaalisessa mediassa avoimesti käsiteltäviksi ja kehitettäviksi.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages82
    ISBN (Electronic)978-951-38-7611-1
    Publication statusPublished - 2012
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number3

    Keywords

    • social media
    • safety
    • well-being at work

    Cite this