Sosiaalisen median hyödyntäminen paikallisissa mediapalveluissa

Translated title of the contribution: Using social media in local online media services

Hannele Antikainen, Asta Bäck, Pirjo Näkki

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Raportissa käsitellään sosiaalisen median sovellusten käyttömahdollisuuksia paikallisissa mediapalveluissa. Aluksi tarkastellaan sosiaalisen median teknologioiden synnyttämää uutta toimintaympäristöä, osallistumistaloutta ja liiketoimintamalleja. Raportissa nostetaan esiin paikallismediapalvelujen kehittämisen kannalta tärkeimpiä sosiaalisen median teknisiä sovellusalustoja, kuten blogi- ja wiki-alustoja, ja käsitellään sisältöjen yhdistämisessä, jakelussa ja sovellusten kehittämisessä hyödyntämiskelpoisia teknologioita. Raporttiin on koottu esimerkkejä olemassa olevista, paikallisuuteen nojaavista verkkopalveluista, joista useimmat hyödyntävät sosiaalista mediaa. Mukana on esimerkkejä lukijoiden osallistumisesta sisältöjen tuotantoon, palveluista, joihin kootaan tietoa useasta lähteestä, sekä yhteisöllisistä tapahtumapalveluista. Raportti esittelee kolme arviointimallia, joista ensimmäisessä näkökulmana on sosiaalisen median hyödyntäminen koko yrityksen tasolla. Sen avulla hahmoteltiin sosiaalisen median käyttömahdollisuuksia sanomalehtien toimituksissa, media- ja levikkimyynnissä sekä asiakaspalvelussa. Kahta muuta raportissa esiteltyä arviointimallia sovellettiin hankkeen puitteissa järjestetyissä työpajoissa. Näistä toisella analysoidaan liiketoimintamalleja, joissa internetillä ja tietojärjestelmillä on merkittävä rooli. Toisella mallilla voidaan puolestaan analysoida sosiaalisen median palveluita. Näitä malleja käytettiin uuden harrastepalvelun konseptin hahmotteluun sekä olemassa olevan EvenemaX-tapahtuma-palvelun konseptin kehittämisessä. Raportin lopussa annetaan suositukset yhteisöpalvelujen suunnitteluun.
    Translated title of the contributionUsing social media in local online media services
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages65
    ISBN (Electronic)978-951-38-7169-7
    Publication statusPublished - 2008
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Working Papers
    Number108
    ISSN1459-7683

    Keywords

    • social media
    • local media services
    • hyperlocal
    • newspapers
    • events
    • hobbies

    Fingerprint

    Dive into the research topics of 'Using social media in local online media services'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this