@book{be676e1d7ddb4469854f72c9c0b0f854,
title = "Sosiaalisen median k{\"a}yt{\"o}n ohjeistus: Katsaus internetiss{\"a} julkaistuihin turvallisuus- tai ty{\"o}hyvinvointialan ohjeisiin",
abstract = "Sosiaalinen media on viestinn{\"a}n muoto, jossa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n vuorovaikutteisesti ja k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}l{\"a}ht{\"o}isesti tuotettua sis{\"a}lt{\"o}{\"a} sek{\"a} luodaan ja yll{\"a}pidet{\"a}{\"a}n ihmisten v{\"a}lisi{\"a} suhteita. Jokaisella sosiaaliseen mediaan osallistuvalla k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}ll{\"a} tai k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}ryhm{\"a}ll{\"a} on mahdollisuus olla aktiivinen viestij{\"a} ja sis{\"a}ll{\"o}ntuottaja tiedon vastaanottajana olemisen lis{\"a}ksi. Sosiaalinen media on yhdess{\"a} tekemist{\"a}. T{\"a}h{\"a}n katsaukseen on koottu tietoa siit{\"a}, miten sosiaalisen median k{\"a}ytt{\"o}{\"a} erityisesti turvallisuuteen ja ty{\"o}hyvinvointiin liittyviss{\"a} organisaatioissa ohjeistetaan. Tavoitteena on l{\"o}yt{\"a}{\"a} yleisi{\"a} suuntaviivoja ohjeistukselle sek{\"a} muodostaa k{\"a}sityst{\"a} n{\"a}iden organisaatioiden halusta ja valmiudesta ottaa sosiaalinen media k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n ja k{\"a}ytt{\"a}{\"a} sit{\"a} aktiivisesti. Sosiaalisen median ohjeiden keruu tapahtui internetiss{\"a}. Katsaus keskittyi julkisiin ohjeisiin, joilla ohjeistetaan toimintaa sosiaalisessa mediassa. Haku rajattiin suomen- ja englanninkielisiin sosiaalisen median ohjeisiin. Yhteens{\"a} ohjeistuksia l{\"o}ytyi 182, joista kymmenen oli suomalaisia sosiaalisen median ohjeistuksia. Sosiaalisen median ohjeistukset ovat erityisesti julkishallinnollisien ja yksityisten yhteis{\"o}jen tuottamia. Yrityksist{\"a} edustettuina ovat tietoliikennetekniikan ja webalan yritykset. Tutkimuksen kohteen mukaisesti tarkasteluun otettiin sosiaalisen median ohjeet organisaatioilta, jotka liittyv{\"a}t turvallisuuden tai ty{\"o}hyvinvoinnin alueisiin. T{\"a}m{\"a} valintakriteeri koski vain ulkomaalaisia ohjeistuksia. Kaikki suomalaiset sosiaalisen median ohjeet pidettiin mukana, koska ohjeistuksia oli v{\"a}h{\"a}n. Tarkempaan luokitteluun j{\"a}i 40 ohjetta. Ohjeiden sis{\"a}lt{\"o}{\"a} tarkasteltiin 13 teeman avulla. Kunkin teeman osalta on tarkasteltu, miten sit{\"a} on vali-tuissa ohjeissa k{\"a}sitelty ja t{\"a}st{\"a} on kirjoitettu yhteenveto. Yksik{\"a}{\"a}n ohje ei k{\"a}sitellyt kaikkia 13 teemaa ja toisaalta yksik{\"a}{\"a}n teemayhteenveto ei ole muodostunut vain yhden ohjeistuksen perusteella. Ohjeiden sis{\"a}ll{\"o}n laajuus vaihteli. Osa ohjeista k{\"a}sitteli laajasti sosiaalista mediaa eri n{\"a}k{\"o}kulmista kun taas osa keskittyi antamaan pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n yleiset ohjeet. Ohjeet kohdistuivat p{\"a}{\"a}s{\"a}{\"a}nt{\"o}isesti organisaatioiden henkil{\"o}kunnan k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Organisaatiot suhtautuvat p{\"a}{\"a}osin my{\"o}nteisesti sosiaalisen median k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n ja n{\"a}kiv{\"a}t sen yhten{\"a} vaikuttamiskanavana organisaatiolle. Hy{\"o}dyiksi n{\"a}htiin tiedon ja ideoiden jakaminen ja vaihtaminen, verkostoituminen, palautteen saaminen ja osallisuuden edist{\"a}minen. Ohjeistuksissa ei juurikaan esitelty tarkemmin sosiaalisen median k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n liittyvi{\"a} uhkia, mutta korostettiin pelis{\"a}{\"a}nt{\"o}jen merkityst{\"a} sosiaalisen median k{\"a}yt{\"o}ss{\"a}. Luettujen ohjeiden perusteella organisaation p{\"a}{\"a}t{\"o}s osallistumisesta sosiaaliseen mediaan tulee tapahtua suunnitelmallisesti. P{\"a}{\"a}t{\"o}s osallistumisesta perustuu organisaation toimintaan ja l{\"a}ht{\"o}kohtiin ja sen pit{\"a}{\"a} tuottaa my{\"o}s lis{\"a}arvoa organisaatiolle ja tukea organisaation ydintoiminnan teht{\"a}vi{\"a}.",
keywords = "social media, guidelines, safety, well-being",
author = "P{\"a}ivi H{\"a}m{\"a}l{\"a}inen and Jouko Heikkil{\"a}",
year = "2011",
language = "Finnish",
series = "VTT Working Papers",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "186",
address = "Finland",
}