TY - BOOK
T1 - Sosiaalisten ja teknologisten innovaatioiden yhdistyminen ESR-hankkeissa
T2 - Tapaustutkimus
AU - Hyytinen, Kirsi-Maria
PY - 2005
Y1 - 2005
N2 - Tutkimuksessa selvitetään teknologisen ja sosiaalisen
innovatiivisuuden roolia ja mahdollista linkittymistä
Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittamissa hankkeissa
sekä sitä, minkälaisia edellytyksiä ESR tarjoaa
politiikkainstrumenttina innovatiivisuudelle.
Tarkastelunäkökulmana hankkeessa ovat erityisesti
teknologisten innovaatioiden sosiaaliset ulottuvuudet.
Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena. Lähtökohtana
hankkeiden valinnassa oli, että niissä yhdistyy sekä
teknologinen ja sosiaalinen innovatiivisuus. Aineisto
perustuu 15 kehittämishankkeen tuottamaan
haastatteluaineistoon, jota kerättiin kolmen maakunnan
alueella eli Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja
Satakunnassa. Tutkimushaastatteluja tehtiin kaiken
kaikkiaan 24 ja sen kohteena olivat kehittämishankkeiden
projektipäälliköt, toteuttajaorganisaatiot,
ohjausryhmätyöskentelyyn osallistuneita toimijoita sekä
alueen politiikkatoimijoita. Haastattelut toteutettiin
pääasiassa ryhmähaastatteluina; haastateltuja henkilöitä
oli kaikkiaan 54.
Raportin kolmannessa luvussa käydään käsitteellistä
keskustelua siitä, mitä ovat teknologiset ja sosiaaliset
innovaatiot sekä pohditaan mitä ovat innovaatioprosessin
sosiaaliset ulottuvuudet ja miten sosiaalinen pääoma
linkittyy innovatiivisuuteen. Käsitemäärittelyn pohjalta
kiteytetään myös ne innovatiivisuuden kriteerit, jotka
vaikuttivat tutkimuksen kohteena olleiden case-hankkeiden
valintaan.
Raportin neljännessä luvussa esitellään tutkimuksen
kohteena olleet case-hankkeet, hankkeiden
motivaatiotekijät ja kehittämisen painopistealueet sekä
nostetaan esiin hyötyjä ja vaikutuksia joita hankkeesta
koitui toteuttajille ja loppuhyödyntäjille. Kunkin
hankkeen osalta nostetaan myös esiin hankkeiden
innovatiiviset elementit. Case-hankeiden pohjalta
tehtyjen johtopäätösten valossa sosiaalisten ja
teknologiset ja teknologiset innovaatiot yhdistyvät
ESR-hankkeissa 1) olemassa tiedon, osaamisen ja
teknologian siirron 2) uuden osaamisen luomisen 3)
käyttäjänäkökulman vahvistamisen 4) osaamisen jatkuvuuden
tukemisen ja 5) verkottumisen vahvistamisen kautta.
Viidennessä luvussa ESR:n innovatiivisuutta edistäviä ja
estäviä tekijöitä tarkastellaan kolmen case-maakunnan
näkökulmasta. Kuudes luku kiteyttää keskeiset havainnot
johtopäätöksiksi siitä, miten ESR-hankkeiden
innovatiivisuutta voitaisiin edelleen edistää alueiden ja
yhteiskunnan hyödyksi. Pääasiassa kehittämishaasteet
liittyvät innovaatioympäristöjen dynamiikan
vahvistamiseen. Kehittämishaasteiden painottuminen
dynamiikkaan ilmentää sitä, että siihen liittyvät tekijät
ovat vasta nousemassa kehittämishaasteiksi kun taas
osaamisympäristöön ja innovaatioympäristön rakenteisiin
on jo osattu kiinnittää huomiota. Keskeisinä
kehittämishaasteina on tunnistettu 1) tarvelähtöisen
osaamisen vahvistaminen 2) välittävien organisaatioiden
rooli innovatiivisuuden tukena 3) heterogeenisen
toimintaympäristön rooli luovien ratkaisujen tuottajana
4) arviointien rooli kehittämistoiminnan suuntaajana 6)
hyvien ja huonojen käytäntöjen merkitys oppimisen tukena.
Raportin lopussa tiivistetään ESR-toiminnan haasteet
toimenpide-ehdotuksiksi.
AB - Tutkimuksessa selvitetään teknologisen ja sosiaalisen
innovatiivisuuden roolia ja mahdollista linkittymistä
Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittamissa hankkeissa
sekä sitä, minkälaisia edellytyksiä ESR tarjoaa
politiikkainstrumenttina innovatiivisuudelle.
Tarkastelunäkökulmana hankkeessa ovat erityisesti
teknologisten innovaatioiden sosiaaliset ulottuvuudet.
Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena. Lähtökohtana
hankkeiden valinnassa oli, että niissä yhdistyy sekä
teknologinen ja sosiaalinen innovatiivisuus. Aineisto
perustuu 15 kehittämishankkeen tuottamaan
haastatteluaineistoon, jota kerättiin kolmen maakunnan
alueella eli Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja
Satakunnassa. Tutkimushaastatteluja tehtiin kaiken
kaikkiaan 24 ja sen kohteena olivat kehittämishankkeiden
projektipäälliköt, toteuttajaorganisaatiot,
ohjausryhmätyöskentelyyn osallistuneita toimijoita sekä
alueen politiikkatoimijoita. Haastattelut toteutettiin
pääasiassa ryhmähaastatteluina; haastateltuja henkilöitä
oli kaikkiaan 54.
Raportin kolmannessa luvussa käydään käsitteellistä
keskustelua siitä, mitä ovat teknologiset ja sosiaaliset
innovaatiot sekä pohditaan mitä ovat innovaatioprosessin
sosiaaliset ulottuvuudet ja miten sosiaalinen pääoma
linkittyy innovatiivisuuteen. Käsitemäärittelyn pohjalta
kiteytetään myös ne innovatiivisuuden kriteerit, jotka
vaikuttivat tutkimuksen kohteena olleiden case-hankkeiden
valintaan.
Raportin neljännessä luvussa esitellään tutkimuksen
kohteena olleet case-hankkeet, hankkeiden
motivaatiotekijät ja kehittämisen painopistealueet sekä
nostetaan esiin hyötyjä ja vaikutuksia joita hankkeesta
koitui toteuttajille ja loppuhyödyntäjille. Kunkin
hankkeen osalta nostetaan myös esiin hankkeiden
innovatiiviset elementit. Case-hankeiden pohjalta
tehtyjen johtopäätösten valossa sosiaalisten ja
teknologiset ja teknologiset innovaatiot yhdistyvät
ESR-hankkeissa 1) olemassa tiedon, osaamisen ja
teknologian siirron 2) uuden osaamisen luomisen 3)
käyttäjänäkökulman vahvistamisen 4) osaamisen jatkuvuuden
tukemisen ja 5) verkottumisen vahvistamisen kautta.
Viidennessä luvussa ESR:n innovatiivisuutta edistäviä ja
estäviä tekijöitä tarkastellaan kolmen case-maakunnan
näkökulmasta. Kuudes luku kiteyttää keskeiset havainnot
johtopäätöksiksi siitä, miten ESR-hankkeiden
innovatiivisuutta voitaisiin edelleen edistää alueiden ja
yhteiskunnan hyödyksi. Pääasiassa kehittämishaasteet
liittyvät innovaatioympäristöjen dynamiikan
vahvistamiseen. Kehittämishaasteiden painottuminen
dynamiikkaan ilmentää sitä, että siihen liittyvät tekijät
ovat vasta nousemassa kehittämishaasteiksi kun taas
osaamisympäristöön ja innovaatioympäristön rakenteisiin
on jo osattu kiinnittää huomiota. Keskeisinä
kehittämishaasteina on tunnistettu 1) tarvelähtöisen
osaamisen vahvistaminen 2) välittävien organisaatioiden
rooli innovatiivisuuden tukena 3) heterogeenisen
toimintaympäristön rooli luovien ratkaisujen tuottajana
4) arviointien rooli kehittämistoiminnan suuntaajana 6)
hyvien ja huonojen käytäntöjen merkitys oppimisen tukena.
Raportin lopussa tiivistetään ESR-toiminnan haasteet
toimenpide-ehdotuksiksi.
KW - European Social Fund
KW - funding
KW - research and development
KW - innovation
KW - social innovations
KW - technology innovations
KW - societies
KW - regional development
KW - research policy
KW - EU
M3 - Report
T3 - VTT Working Papers
BT - Sosiaalisten ja teknologisten innovaatioiden yhdistyminen ESR-hankkeissa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -