TY - BOOK
T1 - Stenmaterial för vägbeläggningar
T2 - Bestämning av slitstyrka
AU - Eerola, Martti
AU - Alkio, Risto
AU - Höbeda, Peet
PY - 1982
Y1 - 1982
N2 - Syftet med föreliggande undersökning har varit att utreda
lämpligheten hos provningsmetoder (och främst hos
sliptester) för mätning av stenmaterials motståndskraft
mot slitaget av dubbade däck. Avsikten har också varit
att utveckla en samnordisk testmetod, som ensam eller
kombinerad med någon annan metod skulle kunna förutsäga
slitstyrkan hos stenmaterialet.
En slipapparat har inköpts av Statens tekniska
forskningscentral, Esbo, Finland. En provningsmetod, det
s.k. finska slipvärdet, har utvecklats. Provplattor av
stenmaterial (fraktion 9,52 - 12,00 mm) tillverkades för
sliptesten och nöttes mot den roterande slipskivan,
varefter mängden av det bortslitna materialet bestämdes.
Resultaten jämfördes med resultat från de tidigare
utvecklade svenska och norska slipmetoderna. Metoderna
ger överensstämmande resultat.
Det finska slipvärdet korrelerar icke med sprödhets-
eller Los Angeles -talet. Det konstaterades däremot att
slipvärdet stod i god överensstämmelse med
Tröger-slitaget, som provats i Sverige. En tämligen god
överensstämmelse erhöll även med resultat från
Microdevalmetoden som används i Frankrike.
Jämförelse av slipprovningen med andra normerade
laboratoriemetoder ger dock inte den rätta bilden av
metodernas relevans. Man jämförde därför också
analysresultaten med slitaget uppmätt i provvägsmaskiner
och på provvägar. Den bästa överensstämmelsen erhölls med
produkten av sliptal och sprödhetstal. Sliptalet
överensstämde dock vanligen bättre än sprödhetstalet. I
vissa fall stod också resultatet av Los Angeles -metoden
i god korrelation med slitaget. I många fall har dock
resultaten från slitagemätningarna på vägen varit osäkra.
Slitstyrkan påverkas av många faktorer ock man kan därför
inte dra slutgiltiga slutsatser på grundval av det ringa
undersökningsmateriaIet.
Samtliga slipningsmetoder undersöker samma
stenmaterialegenskaper. Korrelationskoefficienterna är
tämligen likvärdiga. Slipvärdesprovningen, som utförts i
Finland föreslås av projektgruppen dock till en
samnordisk metod.
AB - Syftet med föreliggande undersökning har varit att utreda
lämpligheten hos provningsmetoder (och främst hos
sliptester) för mätning av stenmaterials motståndskraft
mot slitaget av dubbade däck. Avsikten har också varit
att utveckla en samnordisk testmetod, som ensam eller
kombinerad med någon annan metod skulle kunna förutsäga
slitstyrkan hos stenmaterialet.
En slipapparat har inköpts av Statens tekniska
forskningscentral, Esbo, Finland. En provningsmetod, det
s.k. finska slipvärdet, har utvecklats. Provplattor av
stenmaterial (fraktion 9,52 - 12,00 mm) tillverkades för
sliptesten och nöttes mot den roterande slipskivan,
varefter mängden av det bortslitna materialet bestämdes.
Resultaten jämfördes med resultat från de tidigare
utvecklade svenska och norska slipmetoderna. Metoderna
ger överensstämmande resultat.
Det finska slipvärdet korrelerar icke med sprödhets-
eller Los Angeles -talet. Det konstaterades däremot att
slipvärdet stod i god överensstämmelse med
Tröger-slitaget, som provats i Sverige. En tämligen god
överensstämmelse erhöll även med resultat från
Microdevalmetoden som används i Frankrike.
Jämförelse av slipprovningen med andra normerade
laboratoriemetoder ger dock inte den rätta bilden av
metodernas relevans. Man jämförde därför också
analysresultaten med slitaget uppmätt i provvägsmaskiner
och på provvägar. Den bästa överensstämmelsen erhölls med
produkten av sliptal och sprödhetstal. Sliptalet
överensstämde dock vanligen bättre än sprödhetstalet. I
vissa fall stod också resultatet av Los Angeles -metoden
i god korrelation med slitaget. I många fall har dock
resultaten från slitagemätningarna på vägen varit osäkra.
Slitstyrkan påverkas av många faktorer ock man kan därför
inte dra slutgiltiga slutsatser på grundval av det ringa
undersökningsmateriaIet.
Samtliga slipningsmetoder undersöker samma
stenmaterialegenskaper. Korrelationskoefficienterna är
tämligen likvärdiga. Slipvärdesprovningen, som utförts i
Finland föreslås av projektgruppen dock till en
samnordisk metod.
M3 - Report
SN - 951-38-1369-X
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
BT - Stenmaterial för vägbeläggningar
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -