@book{a50e464030d04f59892187d7f47c64ef,
title = "Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen k{\"a}ytt{\"o} tasoristeyksiss{\"a}",
abstract = "T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} tielle asetettavan stop-merkin vaikutusta erilaisten tasoristeysten turvallisuuteen sek{\"a} kehitt{\"a}{\"a} kriteereit{\"a} stop-merkin ja sen vaihtoehtona k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}n 20 km/h -nopeusrajoituksen k{\"a}yt{\"o}lle suomalaisissa tasoristeyksiss{\"a}. Aiempien tutkimusten perusteella rautatietasoristeysten stop-merkit lis{\"a}{\"a}v{\"a}t kuljettajien turvallista k{\"a}ytt{\"a}ytymist{\"a}, vaikka niit{\"a} noudatetaankin huonommin kuin tieliikenteen risteyksiss{\"a}. Aiempien tutkimusten onnettomuusvaikutuksia koskevat tulokset ovat vaihtelevia mutta viittaavat siihen suuntaan, ett{\"a} tietyiss{\"a} olosuhteissa onnettomuudet voivat v{\"a}henty{\"a} jopa 30 %. Suomessa stop-merkin k{\"a}yt{\"o}lle ei ole selkeit{\"a} ohjeita. Stop-merkki on noin 350 tasoristeyksess{\"a} eli noin 14 %:ssa varoituslaitteettomista tasoristeyksist{\"a}, ja merkin k{\"a}ytt{\"o} vaihtelee rataosuuksittain. Suomessa stop-merkillisiss{\"a} tasoristeyksiss{\"a} on tien ja radan liikennem{\"a}{\"a}riin suhteutettuna tapahtunut noin 20 % v{\"a}hemm{\"a}n onnettomuuksia kuin muissa varoituslaitteettomissa tasoristeyksiss{\"a}. Stop-merkin ja 20 km/h -nopeusrajoituksen k{\"a}yt{\"o}lle valmisteltiin tutkimuksessa suositukset, joissa t{\"a}rkeimpin{\"a} kriteerein{\"a} olivat n{\"a}kem{\"a}t tielt{\"a} radan suuntaan 8, 20 ja 30 metrin et{\"a}isyydelt{\"a} l{\"a}himm{\"a}st{\"a} kiskosta. Suositusten mukaan stop-merkki{\"a} tulee k{\"a}ytt{\"a}{\"a} vain tasoristeyksiss{\"a} ja l{\"a}hestymissuunnissa, joissa tasoristeyksen turvallinen ylitt{\"a}minen edellytt{\"a}{\"a} pys{\"a}htymist{\"a} tai ainakin selv{\"a}sti alle 20 km/h -nopeutta. Nopeusrajoitusta 20 km/h puolestaan ehdotetaan k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi stop-merkin sijasta silloin, kun turvallinen ylitt{\"a}minen on n{\"a}kemien puitteissa mahdollista nopeudella 20-30 km/h mutta ei suuremmilla nopeuksilla. Suosituksissa korostetaan toimenpiteiden j{\"a}rjestelm{\"a}llist{\"a} t{\"a}yt{\"a}nt{\"o}{\"o}npanoa niin, ett{\"a} stop-merkki{\"a} ja 20 km/h -nopeusrajoitusta k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n niiss{\"a} ja vain niiss{\"a} tasoristeyksiss{\"a} ja l{\"a}hestymissuunnissa, joissa k{\"a}yt{\"o}n kriteerit t{\"a}yttyv{\"a}t.",
keywords = "level crossing, stop sign, speed limit, safety",
author = "Veli-Pekka Kallberg",
note = "Project code: 36192 ",
year = "2009",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7551-0",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2519",
address = "Finland",
}