Hållfasthetsberäkningar och fältmätningar för släpvagnar

Translated title of the contribution: Structural integrity assessment of a trailer frame structure

Mika Bäckström, Asko Kähönen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

I denna rapport analyseras en släpvagnskonstruktion med balkelementprogrammet AGIFAP. Samtidigt rapporteras de preliminära resultaten från fältmätningar som gjorts i januari och de resultat som kan utnyttjas i NI-projektets andra delprojekt. Släpvagnskonstruktionen analyserades i två olika belastningsfall. Det första belastningsfallet är kontinuerlig belastning på rambalken, och det andra kontinuerlig belastning på rambalken samt tvärbelastning i tappen. Det första belastningsfallet förekommer vid full last på flaket och det andra belastningsfallet antas förekomma vid svängning av den fullastade långtradaren på parkeringsplatsen. Nästan samma resultat erhölls från balkelementprogrammet AGIFAP (FEM-beräkningarna) och fältmätningarna, då belastningsfall 1 jämfördes med slutsituationen när släpvagnen var lastad. I fältmätningar användes 11 stycken töjningsgivare, som placerats på olika ställen i släpvagnens ramkonstruktion. Till tre av de elva mätningspunkterna valdes en kedjatrådtöjningsgivare för mätning enligt hot-spot- metoden. Då hot-spot-metoden utnyttjades användes både de nyaste rekommendationerna om placering av töjningsgivare, och spänningskoncentrationsberäkningar från mätningar. Dessutom användes rosettöjningsgivare på två av de elva mätningsplatserna för att undersöka svetsfogarnas utmattning, som förorsakats av fleraxiell belasting. Även normalspänningar vinkelrätt mot svetsen och skjuvspänningar parallella med svetsen mättes med rosettöjningsgivare. Rainflow-analysen gjordes i realtid med dator på alla 16 kanaler. Signalerna var filtrerade med ett 50 hz lågpassfilter. Signalerna från hela körrutten bandades på en 14 kanalers bandspelare.
Original languageSwedish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages29
ISBN (Print)951-38-4806-X
Publication statusPublished - 1995
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number1651
ISSN1235-0605

Keywords

  • trailers
  • frames
  • structures
  • structural engineering
  • assessments
  • structural analysis

Cite this

Bäckström, M., & Kähönen, A. (1995). Hållfasthetsberäkningar och fältmätningar för släpvagnar. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1651
Bäckström, Mika ; Kähönen, Asko. / Hållfasthetsberäkningar och fältmätningar för släpvagnar. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 29 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1651).
@book{0c04336c7862442ca041c13a82e0614b,
title = "H{\aa}llfasthetsber{\"a}kningar och f{\"a}ltm{\"a}tningar f{\"o}r sl{\"a}pvagnar",
abstract = "I denna rapport analyseras en sl{\"a}pvagnskonstruktion med balkelementprogrammet AGIFAP. Samtidigt rapporteras de prelimin{\"a}ra resultaten fr{\aa}n f{\"a}ltm{\"a}tningar som gjorts i januari och de resultat som kan utnyttjas i NI-projektets andra delprojekt. Sl{\"a}pvagnskonstruktionen analyserades i tv{\aa} olika belastningsfall. Det f{\"o}rsta belastningsfallet {\"a}r kontinuerlig belastning p{\aa} rambalken, och det andra kontinuerlig belastning p{\aa} rambalken samt tv{\"a}rbelastning i tappen. Det f{\"o}rsta belastningsfallet f{\"o}rekommer vid full last p{\aa} flaket och det andra belastningsfallet antas f{\"o}rekomma vid sv{\"a}ngning av den fullastade l{\aa}ngtradaren p{\aa} parkeringsplatsen. N{\"a}stan samma resultat erh{\"o}lls fr{\aa}n balkelementprogrammet AGIFAP (FEM-ber{\"a}kningarna) och f{\"a}ltm{\"a}tningarna, d{\aa} belastningsfall 1 j{\"a}mf{\"o}rdes med slutsituationen n{\"a}r sl{\"a}pvagnen var lastad. I f{\"a}ltm{\"a}tningar anv{\"a}ndes 11 stycken t{\"o}jningsgivare, som placerats p{\aa} olika st{\"a}llen i sl{\"a}pvagnens ramkonstruktion. Till tre av de elva m{\"a}tningspunkterna valdes en kedjatr{\aa}dt{\"o}jningsgivare f{\"o}r m{\"a}tning enligt hot-spot- metoden. D{\aa} hot-spot-metoden utnyttjades anv{\"a}ndes b{\aa}de de nyaste rekommendationerna om placering av t{\"o}jningsgivare, och sp{\"a}nningskoncentrationsber{\"a}kningar fr{\aa}n m{\"a}tningar. Dessutom anv{\"a}ndes rosett{\"o}jningsgivare p{\aa} tv{\aa} av de elva m{\"a}tningsplatserna f{\"o}r att unders{\"o}ka svetsfogarnas utmattning, som f{\"o}rorsakats av fleraxiell belasting. {\"A}ven normalsp{\"a}nningar vinkelr{\"a}tt mot svetsen och skjuvsp{\"a}nningar parallella med svetsen m{\"a}ttes med rosett{\"o}jningsgivare. Rainflow-analysen gjordes i realtid med dator p{\aa} alla 16 kanaler. Signalerna var filtrerade med ett 50 hz l{\aa}gpassfilter. Signalerna fr{\aa}n hela k{\"o}rrutten bandades p{\aa} en 14 kanalers bandspelare.",
keywords = "trailers, frames, structures, structural engineering, assessments, structural analysis",
author = "Mika B{\"a}ckstr{\"o}m and Asko K{\"a}h{\"o}nen",
year = "1995",
language = "Swedish",
isbn = "951-38-4806-X",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1651",
address = "Finland",

}

Bäckström, M & Kähönen, A 1995, Hållfasthetsberäkningar och fältmätningar för släpvagnar. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1651, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Hållfasthetsberäkningar och fältmätningar för släpvagnar. / Bäckström, Mika; Kähönen, Asko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 29 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1651).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Hållfasthetsberäkningar och fältmätningar för släpvagnar

AU - Bäckström, Mika

AU - Kähönen, Asko

PY - 1995

Y1 - 1995

N2 - I denna rapport analyseras en släpvagnskonstruktion med balkelementprogrammet AGIFAP. Samtidigt rapporteras de preliminära resultaten från fältmätningar som gjorts i januari och de resultat som kan utnyttjas i NI-projektets andra delprojekt. Släpvagnskonstruktionen analyserades i två olika belastningsfall. Det första belastningsfallet är kontinuerlig belastning på rambalken, och det andra kontinuerlig belastning på rambalken samt tvärbelastning i tappen. Det första belastningsfallet förekommer vid full last på flaket och det andra belastningsfallet antas förekomma vid svängning av den fullastade långtradaren på parkeringsplatsen. Nästan samma resultat erhölls från balkelementprogrammet AGIFAP (FEM-beräkningarna) och fältmätningarna, då belastningsfall 1 jämfördes med slutsituationen när släpvagnen var lastad. I fältmätningar användes 11 stycken töjningsgivare, som placerats på olika ställen i släpvagnens ramkonstruktion. Till tre av de elva mätningspunkterna valdes en kedjatrådtöjningsgivare för mätning enligt hot-spot- metoden. Då hot-spot-metoden utnyttjades användes både de nyaste rekommendationerna om placering av töjningsgivare, och spänningskoncentrationsberäkningar från mätningar. Dessutom användes rosettöjningsgivare på två av de elva mätningsplatserna för att undersöka svetsfogarnas utmattning, som förorsakats av fleraxiell belasting. Även normalspänningar vinkelrätt mot svetsen och skjuvspänningar parallella med svetsen mättes med rosettöjningsgivare. Rainflow-analysen gjordes i realtid med dator på alla 16 kanaler. Signalerna var filtrerade med ett 50 hz lågpassfilter. Signalerna från hela körrutten bandades på en 14 kanalers bandspelare.

AB - I denna rapport analyseras en släpvagnskonstruktion med balkelementprogrammet AGIFAP. Samtidigt rapporteras de preliminära resultaten från fältmätningar som gjorts i januari och de resultat som kan utnyttjas i NI-projektets andra delprojekt. Släpvagnskonstruktionen analyserades i två olika belastningsfall. Det första belastningsfallet är kontinuerlig belastning på rambalken, och det andra kontinuerlig belastning på rambalken samt tvärbelastning i tappen. Det första belastningsfallet förekommer vid full last på flaket och det andra belastningsfallet antas förekomma vid svängning av den fullastade långtradaren på parkeringsplatsen. Nästan samma resultat erhölls från balkelementprogrammet AGIFAP (FEM-beräkningarna) och fältmätningarna, då belastningsfall 1 jämfördes med slutsituationen när släpvagnen var lastad. I fältmätningar användes 11 stycken töjningsgivare, som placerats på olika ställen i släpvagnens ramkonstruktion. Till tre av de elva mätningspunkterna valdes en kedjatrådtöjningsgivare för mätning enligt hot-spot- metoden. Då hot-spot-metoden utnyttjades användes både de nyaste rekommendationerna om placering av töjningsgivare, och spänningskoncentrationsberäkningar från mätningar. Dessutom användes rosettöjningsgivare på två av de elva mätningsplatserna för att undersöka svetsfogarnas utmattning, som förorsakats av fleraxiell belasting. Även normalspänningar vinkelrätt mot svetsen och skjuvspänningar parallella med svetsen mättes med rosettöjningsgivare. Rainflow-analysen gjordes i realtid med dator på alla 16 kanaler. Signalerna var filtrerade med ett 50 hz lågpassfilter. Signalerna från hela körrutten bandades på en 14 kanalers bandspelare.

KW - trailers

KW - frames

KW - structures

KW - structural engineering

KW - assessments

KW - structural analysis

M3 - Report

SN - 951-38-4806-X

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Hållfasthetsberäkningar och fältmätningar för släpvagnar

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Bäckström M, Kähönen A. Hållfasthetsberäkningar och fältmätningar för släpvagnar. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 29 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1651).