Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa

Translated title of the contribution: Studded and unstudded tires in fatal wintertime road accidents

M. Malmivuo, Juha Luoma

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimuksen tavoitteena oli liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta-aineiston perusteella verrata nastoitettavien ja ei-nastoitettavien talvirenkaiden turvallisuusvaikutuksia. Tutkimusaineistona oli 958 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, jotka olivat tapahtuneet vuosien 1997-2012 marrasmaaliskuussa ja joissa oli ollut osallisena henkilö- tai pakettiauto. Aineisto ei sisältänyt itsemurhia, sairauskohtauksia tai nukahtamisia. Tarkastelu keskittyi kuljettajiin, joilla oli lautakunnan arvion mukaan ollut ratkaisevin vaikutus onnettomuuden syntyyn (ns. A-osallinen). Kuljettajilla oli sitä useammin ei-nastoitettavat talvirenkaat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli tapahtunut. Marras-maaliskuussa tapahtuneissa onnettomuuksissa, joissa oli käytetty talvirenkaita, keskimäärin 10,9 % kuljettajista käytti ei-nastoitettavia talvirenkaita. Talvikeleillä näitä renkaita käytti 13,6 %, talvikeleihin sisältyvillä jääkeleillä 17,2 % ja paljailla jääkeleillä 23,2 %. Ei-nastoitettavat talvirenkaat olivat nastoitettaviin verrattuna useammin huonokuntoisia. Lisäksi ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet syyllistyivät useammin alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin. Toisaalta ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet olivat suhteellisesti kokeneempia kuljettajia. Onnettomuusmääriä rengastyyppien yleisyyteen vertaamalla arvioitiin, että pelkästään ei-nastoitettavia renkaita käyttämällä kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien lukumäärä vuodessa olisi lisääntynyt keskimäärin yhdeksällä. Vaikutus ei ole kuitenkaan tilastollisesti merkitsevä. Kokonaisuutena arvioitiin, että jäisillä keleillä ei-nastoitettavilla renkailla kuolemaan johtavien liikenneonnettomuuksien riski on suurempi kuin nastoitettavilla renkailla. Riskierojen tarkka arvioiminen on kuitenkin vaikeata yksityiskohtaisten altistustietojen puuttuessa.
    Translated title of the contributionStudded and unstudded tires in fatal wintertime road accidents
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages41
    ISBN (Electronic)978-951-38-8203-7
    Publication statusPublished - 2014
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number204
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • fatal road accidents
    • road safety
    • studded tires
    • unstudded tires
    • winter tires

    Fingerprint Dive into the research topics of 'Studded and unstudded tires in fatal wintertime road accidents'. Together they form a unique fingerprint.

    Cite this