Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa

Translated title of the contribution: Studded and unstudded tires in fatal wintertime road accidents

M. Malmivuo, Juha Luoma

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkimuksen tavoitteena oli liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta-aineiston perusteella verrata nastoitettavien ja ei-nastoitettavien talvirenkaiden turvallisuusvaikutuksia. Tutkimusaineistona oli 958 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, jotka olivat tapahtuneet vuosien 1997-2012 marrasmaaliskuussa ja joissa oli ollut osallisena henkilö- tai pakettiauto. Aineisto ei sisältänyt itsemurhia, sairauskohtauksia tai nukahtamisia. Tarkastelu keskittyi kuljettajiin, joilla oli lautakunnan arvion mukaan ollut ratkaisevin vaikutus onnettomuuden syntyyn (ns. A-osallinen). Kuljettajilla oli sitä useammin ei-nastoitettavat talvirenkaat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli tapahtunut. Marras-maaliskuussa tapahtuneissa onnettomuuksissa, joissa oli käytetty talvirenkaita, keskimäärin 10,9 % kuljettajista käytti ei-nastoitettavia talvirenkaita. Talvikeleillä näitä renkaita käytti 13,6 %, talvikeleihin sisältyvillä jääkeleillä 17,2 % ja paljailla jääkeleillä 23,2 %. Ei-nastoitettavat talvirenkaat olivat nastoitettaviin verrattuna useammin huonokuntoisia. Lisäksi ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet syyllistyivät useammin alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin. Toisaalta ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet olivat suhteellisesti kokeneempia kuljettajia. Onnettomuusmääriä rengastyyppien yleisyyteen vertaamalla arvioitiin, että pelkästään ei-nastoitettavia renkaita käyttämällä kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien lukumäärä vuodessa olisi lisääntynyt keskimäärin yhdeksällä. Vaikutus ei ole kuitenkaan tilastollisesti merkitsevä. Kokonaisuutena arvioitiin, että jäisillä keleillä ei-nastoitettavilla renkailla kuolemaan johtavien liikenneonnettomuuksien riski on suurempi kuin nastoitettavilla renkailla. Riskierojen tarkka arvioiminen on kuitenkin vaikeata yksityiskohtaisten altistustietojen puuttuessa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages41
ISBN (Electronic)978-951-38-8203-7
Publication statusPublished - 2014
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Technology
PublisherVTT
No.204
ISSN (Print)2242-1211
ISSN (Electronic)2242-122X

Fingerprint

Pediculus
Accidents

Keywords

  • fatal road accidents
  • road safety
  • studded tires
  • unstudded tires
  • winter tires

Cite this

Malmivuo, M., & Luoma, J. (2014). Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 204
Malmivuo, M. ; Luoma, Juha. / Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2014. 41 p. (VTT Technology; No. 204).
@book{ed6362d1c69f4915b072ab3a4a0de3c3,
title = "Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa",
abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta-aineiston perusteella verrata nastoitettavien ja ei-nastoitettavien talvirenkaiden turvallisuusvaikutuksia. Tutkimusaineistona oli 958 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, jotka olivat tapahtuneet vuosien 1997-2012 marrasmaaliskuussa ja joissa oli ollut osallisena henkil{\"o}- tai pakettiauto. Aineisto ei sis{\"a}lt{\"a}nyt itsemurhia, sairauskohtauksia tai nukahtamisia. Tarkastelu keskittyi kuljettajiin, joilla oli lautakunnan arvion mukaan ollut ratkaisevin vaikutus onnettomuuden syntyyn (ns. A-osallinen). Kuljettajilla oli sit{\"a} useammin ei-nastoitettavat talvirenkaat, mit{\"a} liukkaammalla kelill{\"a} onnettomuus oli tapahtunut. Marras-maaliskuussa tapahtuneissa onnettomuuksissa, joissa oli k{\"a}ytetty talvirenkaita, keskim{\"a}{\"a}rin 10,9 {\%} kuljettajista k{\"a}ytti ei-nastoitettavia talvirenkaita. Talvikeleill{\"a} n{\"a}it{\"a} renkaita k{\"a}ytti 13,6 {\%}, talvikeleihin sis{\"a}ltyvill{\"a} j{\"a}{\"a}keleill{\"a} 17,2 {\%} ja paljailla j{\"a}{\"a}keleill{\"a} 23,2 {\%}. Ei-nastoitettavat talvirenkaat olivat nastoitettaviin verrattuna useammin huonokuntoisia. Lis{\"a}ksi ei-nastoitettavia talvirenkaita k{\"a}ytt{\"a}neet syyllistyiv{\"a}t useammin alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin. Toisaalta ei-nastoitettavia talvirenkaita k{\"a}ytt{\"a}neet olivat suhteellisesti kokeneempia kuljettajia. Onnettomuusm{\"a}{\"a}ri{\"a} rengastyyppien yleisyyteen vertaamalla arvioitiin, ett{\"a} pelk{\"a}st{\"a}{\"a}n ei-nastoitettavia renkaita k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien lukum{\"a}{\"a}r{\"a} vuodessa olisi lis{\"a}{\"a}ntynyt keskim{\"a}{\"a}rin yhdeks{\"a}ll{\"a}. Vaikutus ei ole kuitenkaan tilastollisesti merkitsev{\"a}. Kokonaisuutena arvioitiin, ett{\"a} j{\"a}isill{\"a} keleill{\"a} ei-nastoitettavilla renkailla kuolemaan johtavien liikenneonnettomuuksien riski on suurempi kuin nastoitettavilla renkailla. Riskierojen tarkka arvioiminen on kuitenkin vaikeata yksityiskohtaisten altistustietojen puuttuessa.",
keywords = "fatal road accidents, road safety, studded tires, unstudded tires, winter tires",
author = "M. Malmivuo and Juha Luoma",
year = "2014",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "204",
address = "Finland",

}

Malmivuo, M & Luoma, J 2014, Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa. VTT Technology, no. 204, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa. / Malmivuo, M.; Luoma, Juha.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2014. 41 p. (VTT Technology; No. 204).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa

AU - Malmivuo, M.

AU - Luoma, Juha

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta-aineiston perusteella verrata nastoitettavien ja ei-nastoitettavien talvirenkaiden turvallisuusvaikutuksia. Tutkimusaineistona oli 958 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, jotka olivat tapahtuneet vuosien 1997-2012 marrasmaaliskuussa ja joissa oli ollut osallisena henkilö- tai pakettiauto. Aineisto ei sisältänyt itsemurhia, sairauskohtauksia tai nukahtamisia. Tarkastelu keskittyi kuljettajiin, joilla oli lautakunnan arvion mukaan ollut ratkaisevin vaikutus onnettomuuden syntyyn (ns. A-osallinen). Kuljettajilla oli sitä useammin ei-nastoitettavat talvirenkaat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli tapahtunut. Marras-maaliskuussa tapahtuneissa onnettomuuksissa, joissa oli käytetty talvirenkaita, keskimäärin 10,9 % kuljettajista käytti ei-nastoitettavia talvirenkaita. Talvikeleillä näitä renkaita käytti 13,6 %, talvikeleihin sisältyvillä jääkeleillä 17,2 % ja paljailla jääkeleillä 23,2 %. Ei-nastoitettavat talvirenkaat olivat nastoitettaviin verrattuna useammin huonokuntoisia. Lisäksi ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet syyllistyivät useammin alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin. Toisaalta ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet olivat suhteellisesti kokeneempia kuljettajia. Onnettomuusmääriä rengastyyppien yleisyyteen vertaamalla arvioitiin, että pelkästään ei-nastoitettavia renkaita käyttämällä kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien lukumäärä vuodessa olisi lisääntynyt keskimäärin yhdeksällä. Vaikutus ei ole kuitenkaan tilastollisesti merkitsevä. Kokonaisuutena arvioitiin, että jäisillä keleillä ei-nastoitettavilla renkailla kuolemaan johtavien liikenneonnettomuuksien riski on suurempi kuin nastoitettavilla renkailla. Riskierojen tarkka arvioiminen on kuitenkin vaikeata yksityiskohtaisten altistustietojen puuttuessa.

AB - Tutkimuksen tavoitteena oli liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta-aineiston perusteella verrata nastoitettavien ja ei-nastoitettavien talvirenkaiden turvallisuusvaikutuksia. Tutkimusaineistona oli 958 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, jotka olivat tapahtuneet vuosien 1997-2012 marrasmaaliskuussa ja joissa oli ollut osallisena henkilö- tai pakettiauto. Aineisto ei sisältänyt itsemurhia, sairauskohtauksia tai nukahtamisia. Tarkastelu keskittyi kuljettajiin, joilla oli lautakunnan arvion mukaan ollut ratkaisevin vaikutus onnettomuuden syntyyn (ns. A-osallinen). Kuljettajilla oli sitä useammin ei-nastoitettavat talvirenkaat, mitä liukkaammalla kelillä onnettomuus oli tapahtunut. Marras-maaliskuussa tapahtuneissa onnettomuuksissa, joissa oli käytetty talvirenkaita, keskimäärin 10,9 % kuljettajista käytti ei-nastoitettavia talvirenkaita. Talvikeleillä näitä renkaita käytti 13,6 %, talvikeleihin sisältyvillä jääkeleillä 17,2 % ja paljailla jääkeleillä 23,2 %. Ei-nastoitettavat talvirenkaat olivat nastoitettaviin verrattuna useammin huonokuntoisia. Lisäksi ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet syyllistyivät useammin alkoholin tai muun huumaavan aineen vaikutuksen alaisena ajamiseen ja yli 20 km/h ylinopeuksiin. Toisaalta ei-nastoitettavia talvirenkaita käyttäneet olivat suhteellisesti kokeneempia kuljettajia. Onnettomuusmääriä rengastyyppien yleisyyteen vertaamalla arvioitiin, että pelkästään ei-nastoitettavia renkaita käyttämällä kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien lukumäärä vuodessa olisi lisääntynyt keskimäärin yhdeksällä. Vaikutus ei ole kuitenkaan tilastollisesti merkitsevä. Kokonaisuutena arvioitiin, että jäisillä keleillä ei-nastoitettavilla renkailla kuolemaan johtavien liikenneonnettomuuksien riski on suurempi kuin nastoitettavilla renkailla. Riskierojen tarkka arvioiminen on kuitenkin vaikeata yksityiskohtaisten altistustietojen puuttuessa.

KW - fatal road accidents

KW - road safety

KW - studded tires

KW - unstudded tires

KW - winter tires

M3 - Report

T3 - VTT Technology

BT - Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Malmivuo M, Luoma J. Nasta- ja kitkarenkaat kuolemaan johtaneissa talviajan onnettomuuksissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2014. 41 p. (VTT Technology; No. 204).