Abstract
Nordic Silk Way -hanke on Liikennelabran koordinoima Suomen ja Venäjän välisen älyliiken-neyhteistyötä ja yhteentoimivuutta kehittävä hanke, joka keskittyy tavaraliikenteen sujuvuuden tehostamiseen. Hankkeen on toteuttanut VTT:n koordinoima yritysryhmä, johon ovat osallistuneet Vediafi ja Kouvola Innovation. Hanke on toteutettu tiiviissä yhteistyössä suomalaisten ja venäläisten yritysten sekä maiden viranomaisten kanssa.
Projektin ensisijaisena tavoitteena on ollut edistää Suomen ja Venäjän välistä älyliikenneyhteistyötä ja nopeuttaa digitalisaation tarjoamien ratkaisujen ja palveluiden avulla maiden välistä tavaraliikennettä sekä kehittää raja-alueelle uusia palveluita. Tavoitteena on ollut aktivoida erityisesti yrityksiä osallistumaan Suomen ja Venäjän välisen älyliikenneyhteistyön kehitykseen. Näitä tavoitteita on viety eteenpäin erityisesti Kazaniin suuntautuneen vierailun, Espoossa ja Tallinnassa järjestettyjen työpajojen ja Pietarissa järjestetyn yhteisseminaarin avulla.
Hankkeessa on luotu myös viranomaistoimien edistämisen suunnitelma, jossa esitetään suosituksia ministeriön ja virastojen, tutkimuslaitosten, yritysten sekä Suomen ulkopuolisten toimi-joiden tehtävistä, joilla Suomen ja Venäjän välistä älyliikenneyhteistyötä voitaisiin jatkossa kehittää. Lisäksi hankkeessa on luotu selvitys CaaS-konseptin tilasta ja ehdotus lohkoketjuteknologioiden sovellettavuudesta liittyen Suomen ja Venäjän väliseen tavaraliikenteeseen.
Suomen ja Venäjän välinen älyliikenneyhteistyö on jatkunut jo pitkään hyvänä ja Nordic Silk Way hanke on luontevaa jatkumoa monille aiemmille projekteille. Molemmissa maissa tapahtuneiden liikennesektorin viranomaismuutosten takia uusien yhteistyötapojen rakentaminen maiden virastojen välillä on kuitenkin tarpeen. Lohkoketjuratkaisujen osalta suositellaan rakennettavan keskeisiltä kyvykkyyksiltään ja ominaisuuksiltaan yhteneviä, mutta toisistaan erotettuja lohkoketjuverkostoja. Tarkasteltaessa tavarankuljetusta EU:sta Suomen kautta Kiinaan tai toisin päin, lento-, raide- ja tiekuljetukset Venäjän läpi tarjoavat Suomelle ja Itämeren alueelle uuden mahdollisuuden asemoitua kansainvälisessä logistiikassa. Tämä kansainvälinen logistiikka voidaan järjestää hallitusti ja tehokkaasti hyödyntämällä uusia digitaalisia palveluita ja uusia teknologioita.
Projektin ensisijaisena tavoitteena on ollut edistää Suomen ja Venäjän välistä älyliikenneyhteistyötä ja nopeuttaa digitalisaation tarjoamien ratkaisujen ja palveluiden avulla maiden välistä tavaraliikennettä sekä kehittää raja-alueelle uusia palveluita. Tavoitteena on ollut aktivoida erityisesti yrityksiä osallistumaan Suomen ja Venäjän välisen älyliikenneyhteistyön kehitykseen. Näitä tavoitteita on viety eteenpäin erityisesti Kazaniin suuntautuneen vierailun, Espoossa ja Tallinnassa järjestettyjen työpajojen ja Pietarissa järjestetyn yhteisseminaarin avulla.
Hankkeessa on luotu myös viranomaistoimien edistämisen suunnitelma, jossa esitetään suosituksia ministeriön ja virastojen, tutkimuslaitosten, yritysten sekä Suomen ulkopuolisten toimi-joiden tehtävistä, joilla Suomen ja Venäjän välistä älyliikenneyhteistyötä voitaisiin jatkossa kehittää. Lisäksi hankkeessa on luotu selvitys CaaS-konseptin tilasta ja ehdotus lohkoketjuteknologioiden sovellettavuudesta liittyen Suomen ja Venäjän väliseen tavaraliikenteeseen.
Suomen ja Venäjän välinen älyliikenneyhteistyö on jatkunut jo pitkään hyvänä ja Nordic Silk Way hanke on luontevaa jatkumoa monille aiemmille projekteille. Molemmissa maissa tapahtuneiden liikennesektorin viranomaismuutosten takia uusien yhteistyötapojen rakentaminen maiden virastojen välillä on kuitenkin tarpeen. Lohkoketjuratkaisujen osalta suositellaan rakennettavan keskeisiltä kyvykkyyksiltään ja ominaisuuksiltaan yhteneviä, mutta toisistaan erotettuja lohkoketjuverkostoja. Tarkasteltaessa tavarankuljetusta EU:sta Suomen kautta Kiinaan tai toisin päin, lento-, raide- ja tiekuljetukset Venäjän läpi tarjoavat Suomelle ja Itämeren alueelle uuden mahdollisuuden asemoitua kansainvälisessä logistiikassa. Tämä kansainvälinen logistiikka voidaan järjestää hallitusti ja tehokkaasti hyödyntämällä uusia digitaalisia palveluita ja uusia teknologioita.
Translated title of the contribution | Smooth and digital cross-border transport between Finland and Russia |
---|---|
Original language | Finnish |
Publisher | Liikenne- ja viestintävirasto Traficom |
ISBN (Electronic) | 978-952-311-337-4 |
Publication status | Published - 2019 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä |
---|---|
Number | 14 |
ISSN | 2669-8773 |
Keywords
- Freight transport
- C-ITS
- Fin-Rus cooperation
- digital services
- blockchain technologies
- CaaS