TY - BOOK
T1 - Sulfaattipitoisuuden määrittäminen dieselpartikkeleista
AU - Koponen, Päivi
AU - Solla, Anu
PY - 2006
Y1 - 2006
N2 - Tässä työssä Audilla generoitujen hiukkasnäytteiden sekä
NIST- standardihiukkasnäytteiden sulfaattipitoisuus
analysoitiin kapillaarielektroforeesilla (CE) sekä
ionikromatografisesti (IC).
Ajoneuvohiukkasten sulfaattimäärityksiin suositellaan
käytettäväksi IP416/96 menetelmän mukaista näytteiden
käsittelyä sekä analysointia joko
kapillaarielektroforeesilla tai ionikromatografialla.
Lisäksi SOF- määrityksiä varten suositellaan kerättäväksi
erilliset näytteet Tämän työn perusteella suodattimille
ei suositella erityisiä esikäsittelyjä, kuten tässä
työssä raportoitua ammoniakkikäsittelyä ja
vetyperoksiditippojen käyttöä.
Uutto 5 M suolahapolla ja uutteen analysoiminen IC:llä ei
sovellu suodatin näytteille, joilla on alhainen
sulfaattipitoisuus. Koska IC:llä analysoitavat suodatin
näytteet uutetaan suolahappoliuoksella, näytteet täytyy
laimentaa ennen analysointia 20 kertaisesti. Tämä siksi,
ettei uutossa käytetystä suolahaposta peräisin oleva
kloridipiikki häiritsisi sulfaattipiikin analysointia.
CE- ja IC- analyysien havaintorajat sulfaatille ovat
samalla tasolla eli noin 0,1 mg/l. Kuitenkin
kapillaarielektroforeesin havaintorajaa voidaan laskea
käyttämällä toista menetelmää alle 0,1 mg/l sulfaattia
sisältäville näytteille. Tätä toista menetelmää ei ole
toistaiseksi ajoneuvohiukkasille käytetty, koska
analyysikonsentraatiot uutteissa ovat olleet yli 0,1 mg/l
(tyypillisesti 0,2 mg/l).
AB - Tässä työssä Audilla generoitujen hiukkasnäytteiden sekä
NIST- standardihiukkasnäytteiden sulfaattipitoisuus
analysoitiin kapillaarielektroforeesilla (CE) sekä
ionikromatografisesti (IC).
Ajoneuvohiukkasten sulfaattimäärityksiin suositellaan
käytettäväksi IP416/96 menetelmän mukaista näytteiden
käsittelyä sekä analysointia joko
kapillaarielektroforeesilla tai ionikromatografialla.
Lisäksi SOF- määrityksiä varten suositellaan kerättäväksi
erilliset näytteet Tämän työn perusteella suodattimille
ei suositella erityisiä esikäsittelyjä, kuten tässä
työssä raportoitua ammoniakkikäsittelyä ja
vetyperoksiditippojen käyttöä.
Uutto 5 M suolahapolla ja uutteen analysoiminen IC:llä ei
sovellu suodatin näytteille, joilla on alhainen
sulfaattipitoisuus. Koska IC:llä analysoitavat suodatin
näytteet uutetaan suolahappoliuoksella, näytteet täytyy
laimentaa ennen analysointia 20 kertaisesti. Tämä siksi,
ettei uutossa käytetystä suolahaposta peräisin oleva
kloridipiikki häiritsisi sulfaattipiikin analysointia.
CE- ja IC- analyysien havaintorajat sulfaatille ovat
samalla tasolla eli noin 0,1 mg/l. Kuitenkin
kapillaarielektroforeesin havaintorajaa voidaan laskea
käyttämällä toista menetelmää alle 0,1 mg/l sulfaattia
sisältäville näytteille. Tätä toista menetelmää ei ole
toistaiseksi ajoneuvohiukkasille käytetty, koska
analyysikonsentraatiot uutteissa ovat olleet yli 0,1 mg/l
(tyypillisesti 0,2 mg/l).
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Sulfaattipitoisuuden määrittäminen dieselpartikkeleista
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -