Sulkuviivan värin vaikutukset liikenneturvallisuuteen

Mikko Räsänen, Juha Luoma, Timo Unhola, Veli-Pekka Kallberg

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Asiantuntijoiden näkemysten ja suppean kirjallisuusselvityksen perusteella arvioitiin, miten tien sulkuviivojen keltaisen värin vaihtaminen valkoiseksi vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen. Tiemerkintöjen havainnoinnin kannalta muutoksen vaikutukset jäisivät vähäisiksi. Sulkuviivan havaitseminen on tärkeää erityisesti ohitustilanteissa. Sekä keltainen että valkoinen erottuvat käytännössä likimain yhtä hyvin tummasta päällysteestä (suuri kirkkauskontrasti), pimeällä ajettaessa valkoinen jopa hieman keltaista paremmin (valkoisella suurempi paluuheijastuvuus). Kaukaa katsottuna pienten väripintojen kuten viivojen värejä on vaikea kunnolla erottaa toisistaan. Valkoinen ja keltainen ovat molemmat lisäksi ''vaaleita'', jolloin niiden välinen värikontrasti on pieni. Sulkuviivan ensisijaiseen havaitsemiseen vaikuttaa oletettavasti väriä enemmän kahden viivan ilmestyminen yhden sijasta. Mahdolliset ongelmat liittyvät tiemerkintöjen tulkintaan ja noudattamiseen. Sulkuviivan ylitykset voivat lisääntyä, kun siirrytään valkoisen sulkuviivan käyttöön, jota ei nykyään luultavasti pidetä niin ehdottomana viivan ylityksen kieltona kuin keltaista. Tämän takia mahdollisen merkinnän muutoksen aiheuttamat riskit riippuvat olennaisesti siitä, kuinka tiedottaminen onnistuu, ja kuinka valvonta tukee tiedotusta ja merkinnän noudattamista. Ennen mahdollista sulkuviivan värin muuttamista on varmistuttava siitä, ettei muutos aiheuta tilanteita, joissa voi syntyä väärinkäsityksiä kulkusuunnista. Keltaisten sulkuviivojen kor-vaamisesta valkoisilla koituisi varovaisesti arvioiden noin 0,3 miljoonan euron vuotuiset säästöt, mikä vastaa noin 2 % ajoratamerkintöjen ylläpitokustannuksista.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages23
    Publication statusPublished - 2003
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tutkimusraportti
    NumberRTE 434/03

    Fingerprint

    color

    Keywords

    • Road marking
    • detection
    • conspicuity
    • traffic safety

    Cite this

    Räsänen, M., Luoma, J., Unhola, T., & Kallberg, V-P. (2003). Sulkuviivan värin vaikutukset liikenneturvallisuuteen. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. RTE 434/03
    Räsänen, Mikko ; Luoma, Juha ; Unhola, Timo ; Kallberg, Veli-Pekka. / Sulkuviivan värin vaikutukset liikenneturvallisuuteen. VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 23 p. (VTT Tutkimusraportti; No. RTE 434/03).
    @book{f8285221431944a6920114fad0b6b12b,
    title = "Sulkuviivan v{\"a}rin vaikutukset liikenneturvallisuuteen",
    abstract = "Asiantuntijoiden n{\"a}kemysten ja suppean kirjallisuusselvityksen perusteella arvioitiin, miten tien sulkuviivojen keltaisen v{\"a}rin vaihtaminen valkoiseksi vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen. Tiemerkint{\"o}jen havainnoinnin kannalta muutoksen vaikutukset j{\"a}isiv{\"a}t v{\"a}h{\"a}isiksi. Sulkuviivan havaitseminen on t{\"a}rke{\"a}{\"a} erityisesti ohitustilanteissa. Sek{\"a} keltainen ett{\"a} valkoinen erottuvat k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} likimain yht{\"a} hyvin tummasta p{\"a}{\"a}llysteest{\"a} (suuri kirkkauskontrasti), pime{\"a}ll{\"a} ajettaessa valkoinen jopa hieman keltaista paremmin (valkoisella suurempi paluuheijastuvuus). Kaukaa katsottuna pienten v{\"a}ripintojen kuten viivojen v{\"a}rej{\"a} on vaikea kunnolla erottaa toisistaan. Valkoinen ja keltainen ovat molemmat lis{\"a}ksi ''vaaleita'', jolloin niiden v{\"a}linen v{\"a}rikontrasti on pieni. Sulkuviivan ensisijaiseen havaitsemiseen vaikuttaa oletettavasti v{\"a}ri{\"a} enemm{\"a}n kahden viivan ilmestyminen yhden sijasta. Mahdolliset ongelmat liittyv{\"a}t tiemerkint{\"o}jen tulkintaan ja noudattamiseen. Sulkuviivan ylitykset voivat lis{\"a}{\"a}nty{\"a}, kun siirryt{\"a}{\"a}n valkoisen sulkuviivan k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n, jota ei nyky{\"a}{\"a}n luultavasti pidet{\"a} niin ehdottomana viivan ylityksen kieltona kuin keltaista. T{\"a}m{\"a}n takia mahdollisen merkinn{\"a}n muutoksen aiheuttamat riskit riippuvat olennaisesti siit{\"a}, kuinka tiedottaminen onnistuu, ja kuinka valvonta tukee tiedotusta ja merkinn{\"a}n noudattamista. Ennen mahdollista sulkuviivan v{\"a}rin muuttamista on varmistuttava siit{\"a}, ettei muutos aiheuta tilanteita, joissa voi synty{\"a} v{\"a}{\"a}rink{\"a}sityksi{\"a} kulkusuunnista. Keltaisten sulkuviivojen kor-vaamisesta valkoisilla koituisi varovaisesti arvioiden noin 0,3 miljoonan euron vuotuiset s{\"a}{\"a}st{\"o}t, mik{\"a} vastaa noin 2 {\%} ajoratamerkint{\"o}jen yll{\"a}pitokustannuksista.",
    keywords = "Road marking, detection, conspicuity, traffic safety",
    author = "Mikko R{\"a}s{\"a}nen and Juha Luoma and Timo Unhola and Veli-Pekka Kallberg",
    year = "2003",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Tutkimusraportti",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "RTE 434/03",
    address = "Finland",

    }

    Räsänen, M, Luoma, J, Unhola, T & Kallberg, V-P 2003, Sulkuviivan värin vaikutukset liikenneturvallisuuteen. VTT Tutkimusraportti, no. RTE 434/03, VTT Technical Research Centre of Finland.

    Sulkuviivan värin vaikutukset liikenneturvallisuuteen. / Räsänen, Mikko; Luoma, Juha; Unhola, Timo; Kallberg, Veli-Pekka.

    VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 23 p. (VTT Tutkimusraportti; No. RTE 434/03).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Sulkuviivan värin vaikutukset liikenneturvallisuuteen

    AU - Räsänen, Mikko

    AU - Luoma, Juha

    AU - Unhola, Timo

    AU - Kallberg, Veli-Pekka

    PY - 2003

    Y1 - 2003

    N2 - Asiantuntijoiden näkemysten ja suppean kirjallisuusselvityksen perusteella arvioitiin, miten tien sulkuviivojen keltaisen värin vaihtaminen valkoiseksi vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen. Tiemerkintöjen havainnoinnin kannalta muutoksen vaikutukset jäisivät vähäisiksi. Sulkuviivan havaitseminen on tärkeää erityisesti ohitustilanteissa. Sekä keltainen että valkoinen erottuvat käytännössä likimain yhtä hyvin tummasta päällysteestä (suuri kirkkauskontrasti), pimeällä ajettaessa valkoinen jopa hieman keltaista paremmin (valkoisella suurempi paluuheijastuvuus). Kaukaa katsottuna pienten väripintojen kuten viivojen värejä on vaikea kunnolla erottaa toisistaan. Valkoinen ja keltainen ovat molemmat lisäksi ''vaaleita'', jolloin niiden välinen värikontrasti on pieni. Sulkuviivan ensisijaiseen havaitsemiseen vaikuttaa oletettavasti väriä enemmän kahden viivan ilmestyminen yhden sijasta. Mahdolliset ongelmat liittyvät tiemerkintöjen tulkintaan ja noudattamiseen. Sulkuviivan ylitykset voivat lisääntyä, kun siirrytään valkoisen sulkuviivan käyttöön, jota ei nykyään luultavasti pidetä niin ehdottomana viivan ylityksen kieltona kuin keltaista. Tämän takia mahdollisen merkinnän muutoksen aiheuttamat riskit riippuvat olennaisesti siitä, kuinka tiedottaminen onnistuu, ja kuinka valvonta tukee tiedotusta ja merkinnän noudattamista. Ennen mahdollista sulkuviivan värin muuttamista on varmistuttava siitä, ettei muutos aiheuta tilanteita, joissa voi syntyä väärinkäsityksiä kulkusuunnista. Keltaisten sulkuviivojen kor-vaamisesta valkoisilla koituisi varovaisesti arvioiden noin 0,3 miljoonan euron vuotuiset säästöt, mikä vastaa noin 2 % ajoratamerkintöjen ylläpitokustannuksista.

    AB - Asiantuntijoiden näkemysten ja suppean kirjallisuusselvityksen perusteella arvioitiin, miten tien sulkuviivojen keltaisen värin vaihtaminen valkoiseksi vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen. Tiemerkintöjen havainnoinnin kannalta muutoksen vaikutukset jäisivät vähäisiksi. Sulkuviivan havaitseminen on tärkeää erityisesti ohitustilanteissa. Sekä keltainen että valkoinen erottuvat käytännössä likimain yhtä hyvin tummasta päällysteestä (suuri kirkkauskontrasti), pimeällä ajettaessa valkoinen jopa hieman keltaista paremmin (valkoisella suurempi paluuheijastuvuus). Kaukaa katsottuna pienten väripintojen kuten viivojen värejä on vaikea kunnolla erottaa toisistaan. Valkoinen ja keltainen ovat molemmat lisäksi ''vaaleita'', jolloin niiden välinen värikontrasti on pieni. Sulkuviivan ensisijaiseen havaitsemiseen vaikuttaa oletettavasti väriä enemmän kahden viivan ilmestyminen yhden sijasta. Mahdolliset ongelmat liittyvät tiemerkintöjen tulkintaan ja noudattamiseen. Sulkuviivan ylitykset voivat lisääntyä, kun siirrytään valkoisen sulkuviivan käyttöön, jota ei nykyään luultavasti pidetä niin ehdottomana viivan ylityksen kieltona kuin keltaista. Tämän takia mahdollisen merkinnän muutoksen aiheuttamat riskit riippuvat olennaisesti siitä, kuinka tiedottaminen onnistuu, ja kuinka valvonta tukee tiedotusta ja merkinnän noudattamista. Ennen mahdollista sulkuviivan värin muuttamista on varmistuttava siitä, ettei muutos aiheuta tilanteita, joissa voi syntyä väärinkäsityksiä kulkusuunnista. Keltaisten sulkuviivojen kor-vaamisesta valkoisilla koituisi varovaisesti arvioiden noin 0,3 miljoonan euron vuotuiset säästöt, mikä vastaa noin 2 % ajoratamerkintöjen ylläpitokustannuksista.

    KW - Road marking

    KW - detection

    KW - conspicuity

    KW - traffic safety

    M3 - Report

    T3 - VTT Tutkimusraportti

    BT - Sulkuviivan värin vaikutukset liikenneturvallisuuteen

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    ER -

    Räsänen M, Luoma J, Unhola T, Kallberg V-P. Sulkuviivan värin vaikutukset liikenneturvallisuuteen. VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 23 p. (VTT Tutkimusraportti; No. RTE 434/03).