Suomalainen kylmän ilmaston rakennustekniikka. Osa 3. Liikenne ja liikenneväylät

Kyösti Laukkanen, Maarit Haikonen, Esko Heinonen, Lassi Hilska, Matti Huhtala

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tämä osaselvitys liittyy projektiin, jonka tavoitteena on esitellä suomalaisten rakentajien käytössä olevat kylmän ilmaston rakennustekniikan menetelmät ja tuotteet. Projektin tuloksena tuotetaan kylmän ilmaston rakennustekniikan tutkimusohjelma sekä aihetta esittelevä kirja. Tämä tiedote on pohjana ko. kirjan liikennettä ja liikenneväyliä käsittelevälle luvulle ja käsittelee kylmien olosuhteiden kuljetustekniikkaa, talviolosuhteiden vaikutusta liikenteeseen, katujen ja teiden päällysrakenteita kylmässä ilmastossa sekä liikenneväylien kunnossapitoa. Julkaisussa käsitellään sekä vesi-, tie-, raide- että ilmakuljetuksia. Eniten kylmät olosuhteet vaikuttavat vesitiekuljetusten hoitoon, sillä ne edellyttävät erityiskalustoa ja vesien jäätyminen estää mm. puutavaran uiton. Toisaalta talvikuljetuksissa voidaan myös käyttää hyväksi maaperän ja vesistöjen jäätymistä. Talviolosuhteet heikentävät liikenneturvallisuutta, asettavat erityisvaatimuksia ajoneuvojen varusteille, kuljettajien ajotaidolle ja liikenteen ohjaukselle. Talvella polkupyöräliikenne vähenee, joukkoliikenteen tarve kasvaa ja ajoneuvojen pysäköinti vaikeutuu. Päällysrakenteen mitoituksessa ja suunnittelussa joudutaan ottamaan huomioon, että routivan maan jäätyminen saattaa aiheuttaa epätasaisia muodonmuutoksia tierakenteeseen. Päällysteille aiheuttaa erityisvaatimuksia mm. talviaikainen nastarengasliikenne, roudan aiheuttamat muodonmuutokset ja kantavuuden heikentyminen alemmissa kerroksissa sekä lyhyt päällystyskausi. Talvi aiheuttaa liikenneväylien kunnossapidossa monenlaisia haittoja ja erityisvaatimuksia, jotka on otettava huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Maarakentaminen on talvella yleisesti ottaen kalliimpaa kuin kesäkautena, mutta siinä on myös joitakin työvaiheita, joissa talvea voidaan käyttää hyväksi. Työmaateiden kantavuus paranee maapohjan jäätyessä ja eräissä tapauksissa voidaan jäätyneelle pohjamaalle rakentamalla välttää kerrosten haitallista sekoittumista. Liikenneväylien talvihoidon avulla taataan liikenteelle riittävän sujuvat ja turvalliset olosuhteet läpi talven. Teiden ja katujen lumenpoisto ja liukkaudentorjunta ovat liikenneväylien talvikunnossapidon tärkeimmät tehtävät. Kylmät olosuhteet aiheuttavat rakentamiselle erityisvaatimuksia, mutta oikein valituilla teknisillä ratkaisuilla pystytään liikenne ja kuljetukset kuitenkin hoitamaan kaikissa olosuhteissa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages68
ISBN (Print)951-38-3819-6
Publication statusPublished - 1990
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
No.1170
ISSN (Print)0358-5085

Fingerprint

Intsia bijuga
cold zones
traffic
arteries

Keywords

  • cold environments
  • winter
  • transportation
  • routes
  • maintenance
  • traffic

Cite this

Laukkanen, K., Haikonen, M., Heinonen, E., Hilska, L., & Huhtala, M. (1990). Suomalainen kylmän ilmaston rakennustekniikka. Osa 3. Liikenne ja liikenneväylät. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1170
Laukkanen, Kyösti ; Haikonen, Maarit ; Heinonen, Esko ; Hilska, Lassi ; Huhtala, Matti. / Suomalainen kylmän ilmaston rakennustekniikka. Osa 3. Liikenne ja liikenneväylät. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1170).
@book{bc5c515097f24740ae9a05d50ff1c863,
title = "Suomalainen kylm{\"a}n ilmaston rakennustekniikka. Osa 3. Liikenne ja liikennev{\"a}yl{\"a}t",
abstract = "T{\"a}m{\"a} osaselvitys liittyy projektiin, jonka tavoitteena on esitell{\"a} suomalaisten rakentajien k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevat kylm{\"a}n ilmaston rakennustekniikan menetelm{\"a}t ja tuotteet. Projektin tuloksena tuotetaan kylm{\"a}n ilmaston rakennustekniikan tutkimusohjelma sek{\"a} aihetta esittelev{\"a} kirja. T{\"a}m{\"a} tiedote on pohjana ko. kirjan liikennett{\"a} ja liikennev{\"a}yli{\"a} k{\"a}sittelev{\"a}lle luvulle ja k{\"a}sittelee kylmien olosuhteiden kuljetustekniikkaa, talviolosuhteiden vaikutusta liikenteeseen, katujen ja teiden p{\"a}{\"a}llysrakenteita kylm{\"a}ss{\"a} ilmastossa sek{\"a} liikennev{\"a}ylien kunnossapitoa. Julkaisussa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n sek{\"a} vesi-, tie-, raide- ett{\"a} ilmakuljetuksia. Eniten kylm{\"a}t olosuhteet vaikuttavat vesitiekuljetusten hoitoon, sill{\"a} ne edellytt{\"a}v{\"a}t erityiskalustoa ja vesien j{\"a}{\"a}tyminen est{\"a}{\"a} mm. puutavaran uiton. Toisaalta talvikuljetuksissa voidaan my{\"o}s k{\"a}ytt{\"a}{\"a} hyv{\"a}ksi maaper{\"a}n ja vesist{\"o}jen j{\"a}{\"a}tymist{\"a}. Talviolosuhteet heikent{\"a}v{\"a}t liikenneturvallisuutta, asettavat erityisvaatimuksia ajoneuvojen varusteille, kuljettajien ajotaidolle ja liikenteen ohjaukselle. Talvella polkupy{\"o}r{\"a}liikenne v{\"a}henee, joukkoliikenteen tarve kasvaa ja ajoneuvojen pys{\"a}k{\"o}inti vaikeutuu. P{\"a}{\"a}llysrakenteen mitoituksessa ja suunnittelussa joudutaan ottamaan huomioon, ett{\"a} routivan maan j{\"a}{\"a}tyminen saattaa aiheuttaa ep{\"a}tasaisia muodonmuutoksia tierakenteeseen. P{\"a}{\"a}llysteille aiheuttaa erityisvaatimuksia mm. talviaikainen nastarengasliikenne, roudan aiheuttamat muodonmuutokset ja kantavuuden heikentyminen alemmissa kerroksissa sek{\"a} lyhyt p{\"a}{\"a}llystyskausi. Talvi aiheuttaa liikennev{\"a}ylien kunnossapidossa monenlaisia haittoja ja erityisvaatimuksia, jotka on otettava huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Maarakentaminen on talvella yleisesti ottaen kalliimpaa kuin kes{\"a}kautena, mutta siin{\"a} on my{\"o}s joitakin ty{\"o}vaiheita, joissa talvea voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} hyv{\"a}ksi. Ty{\"o}maateiden kantavuus paranee maapohjan j{\"a}{\"a}tyess{\"a} ja er{\"a}iss{\"a} tapauksissa voidaan j{\"a}{\"a}tyneelle pohjamaalle rakentamalla v{\"a}ltt{\"a}{\"a} kerrosten haitallista sekoittumista. Liikennev{\"a}ylien talvihoidon avulla taataan liikenteelle riitt{\"a}v{\"a}n sujuvat ja turvalliset olosuhteet l{\"a}pi talven. Teiden ja katujen lumenpoisto ja liukkaudentorjunta ovat liikennev{\"a}ylien talvikunnossapidon t{\"a}rkeimm{\"a}t teht{\"a}v{\"a}t. Kylm{\"a}t olosuhteet aiheuttavat rakentamiselle erityisvaatimuksia, mutta oikein valituilla teknisill{\"a} ratkaisuilla pystyt{\"a}{\"a}n liikenne ja kuljetukset kuitenkin hoitamaan kaikissa olosuhteissa.",
keywords = "cold environments, winter, transportation, routes, maintenance, traffic",
author = "Ky{\"o}sti Laukkanen and Maarit Haikonen and Esko Heinonen and Lassi Hilska and Matti Huhtala",
year = "1990",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3819-6",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1170",
address = "Finland",

}

Laukkanen, K, Haikonen, M, Heinonen, E, Hilska, L & Huhtala, M 1990, Suomalainen kylmän ilmaston rakennustekniikka. Osa 3. Liikenne ja liikenneväylät. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1170, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Suomalainen kylmän ilmaston rakennustekniikka. Osa 3. Liikenne ja liikenneväylät. / Laukkanen, Kyösti; Haikonen, Maarit; Heinonen, Esko; Hilska, Lassi; Huhtala, Matti.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1170).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Suomalainen kylmän ilmaston rakennustekniikka. Osa 3. Liikenne ja liikenneväylät

AU - Laukkanen, Kyösti

AU - Haikonen, Maarit

AU - Heinonen, Esko

AU - Hilska, Lassi

AU - Huhtala, Matti

PY - 1990

Y1 - 1990

N2 - Tämä osaselvitys liittyy projektiin, jonka tavoitteena on esitellä suomalaisten rakentajien käytössä olevat kylmän ilmaston rakennustekniikan menetelmät ja tuotteet. Projektin tuloksena tuotetaan kylmän ilmaston rakennustekniikan tutkimusohjelma sekä aihetta esittelevä kirja. Tämä tiedote on pohjana ko. kirjan liikennettä ja liikenneväyliä käsittelevälle luvulle ja käsittelee kylmien olosuhteiden kuljetustekniikkaa, talviolosuhteiden vaikutusta liikenteeseen, katujen ja teiden päällysrakenteita kylmässä ilmastossa sekä liikenneväylien kunnossapitoa. Julkaisussa käsitellään sekä vesi-, tie-, raide- että ilmakuljetuksia. Eniten kylmät olosuhteet vaikuttavat vesitiekuljetusten hoitoon, sillä ne edellyttävät erityiskalustoa ja vesien jäätyminen estää mm. puutavaran uiton. Toisaalta talvikuljetuksissa voidaan myös käyttää hyväksi maaperän ja vesistöjen jäätymistä. Talviolosuhteet heikentävät liikenneturvallisuutta, asettavat erityisvaatimuksia ajoneuvojen varusteille, kuljettajien ajotaidolle ja liikenteen ohjaukselle. Talvella polkupyöräliikenne vähenee, joukkoliikenteen tarve kasvaa ja ajoneuvojen pysäköinti vaikeutuu. Päällysrakenteen mitoituksessa ja suunnittelussa joudutaan ottamaan huomioon, että routivan maan jäätyminen saattaa aiheuttaa epätasaisia muodonmuutoksia tierakenteeseen. Päällysteille aiheuttaa erityisvaatimuksia mm. talviaikainen nastarengasliikenne, roudan aiheuttamat muodonmuutokset ja kantavuuden heikentyminen alemmissa kerroksissa sekä lyhyt päällystyskausi. Talvi aiheuttaa liikenneväylien kunnossapidossa monenlaisia haittoja ja erityisvaatimuksia, jotka on otettava huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Maarakentaminen on talvella yleisesti ottaen kalliimpaa kuin kesäkautena, mutta siinä on myös joitakin työvaiheita, joissa talvea voidaan käyttää hyväksi. Työmaateiden kantavuus paranee maapohjan jäätyessä ja eräissä tapauksissa voidaan jäätyneelle pohjamaalle rakentamalla välttää kerrosten haitallista sekoittumista. Liikenneväylien talvihoidon avulla taataan liikenteelle riittävän sujuvat ja turvalliset olosuhteet läpi talven. Teiden ja katujen lumenpoisto ja liukkaudentorjunta ovat liikenneväylien talvikunnossapidon tärkeimmät tehtävät. Kylmät olosuhteet aiheuttavat rakentamiselle erityisvaatimuksia, mutta oikein valituilla teknisillä ratkaisuilla pystytään liikenne ja kuljetukset kuitenkin hoitamaan kaikissa olosuhteissa.

AB - Tämä osaselvitys liittyy projektiin, jonka tavoitteena on esitellä suomalaisten rakentajien käytössä olevat kylmän ilmaston rakennustekniikan menetelmät ja tuotteet. Projektin tuloksena tuotetaan kylmän ilmaston rakennustekniikan tutkimusohjelma sekä aihetta esittelevä kirja. Tämä tiedote on pohjana ko. kirjan liikennettä ja liikenneväyliä käsittelevälle luvulle ja käsittelee kylmien olosuhteiden kuljetustekniikkaa, talviolosuhteiden vaikutusta liikenteeseen, katujen ja teiden päällysrakenteita kylmässä ilmastossa sekä liikenneväylien kunnossapitoa. Julkaisussa käsitellään sekä vesi-, tie-, raide- että ilmakuljetuksia. Eniten kylmät olosuhteet vaikuttavat vesitiekuljetusten hoitoon, sillä ne edellyttävät erityiskalustoa ja vesien jäätyminen estää mm. puutavaran uiton. Toisaalta talvikuljetuksissa voidaan myös käyttää hyväksi maaperän ja vesistöjen jäätymistä. Talviolosuhteet heikentävät liikenneturvallisuutta, asettavat erityisvaatimuksia ajoneuvojen varusteille, kuljettajien ajotaidolle ja liikenteen ohjaukselle. Talvella polkupyöräliikenne vähenee, joukkoliikenteen tarve kasvaa ja ajoneuvojen pysäköinti vaikeutuu. Päällysrakenteen mitoituksessa ja suunnittelussa joudutaan ottamaan huomioon, että routivan maan jäätyminen saattaa aiheuttaa epätasaisia muodonmuutoksia tierakenteeseen. Päällysteille aiheuttaa erityisvaatimuksia mm. talviaikainen nastarengasliikenne, roudan aiheuttamat muodonmuutokset ja kantavuuden heikentyminen alemmissa kerroksissa sekä lyhyt päällystyskausi. Talvi aiheuttaa liikenneväylien kunnossapidossa monenlaisia haittoja ja erityisvaatimuksia, jotka on otettava huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Maarakentaminen on talvella yleisesti ottaen kalliimpaa kuin kesäkautena, mutta siinä on myös joitakin työvaiheita, joissa talvea voidaan käyttää hyväksi. Työmaateiden kantavuus paranee maapohjan jäätyessä ja eräissä tapauksissa voidaan jäätyneelle pohjamaalle rakentamalla välttää kerrosten haitallista sekoittumista. Liikenneväylien talvihoidon avulla taataan liikenteelle riittävän sujuvat ja turvalliset olosuhteet läpi talven. Teiden ja katujen lumenpoisto ja liukkaudentorjunta ovat liikenneväylien talvikunnossapidon tärkeimmät tehtävät. Kylmät olosuhteet aiheuttavat rakentamiselle erityisvaatimuksia, mutta oikein valituilla teknisillä ratkaisuilla pystytään liikenne ja kuljetukset kuitenkin hoitamaan kaikissa olosuhteissa.

KW - cold environments

KW - winter

KW - transportation

KW - routes

KW - maintenance

KW - traffic

M3 - Report

SN - 951-38-3819-6

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Suomalainen kylmän ilmaston rakennustekniikka. Osa 3. Liikenne ja liikenneväylät

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Laukkanen K, Haikonen M, Heinonen E, Hilska L, Huhtala M. Suomalainen kylmän ilmaston rakennustekniikka. Osa 3. Liikenne ja liikenneväylät. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1170).