TY - BOOK
T1 - Suomalainen kylmän ilmaston rakennustekniikka. Osa 3. Liikenne ja liikenneväylät
AU - Laukkanen, Kyösti
AU - Haikonen, Maarit
AU - Heinonen, Esko
AU - Hilska, Lassi
AU - Huhtala, Matti
PY - 1990
Y1 - 1990
N2 - Tämä osaselvitys liittyy projektiin, jonka tavoitteena on
esitellä suomalaisten rakentajien käytössä olevat kylmän
ilmaston rakennustekniikan menetelmät ja tuotteet.
Projektin tuloksena tuotetaan kylmän ilmaston
rakennustekniikan tutkimusohjelma sekä aihetta esittelevä
kirja. Tämä tiedote on pohjana ko. kirjan liikennettä ja
liikenneväyliä käsittelevälle luvulle ja käsittelee
kylmien olosuhteiden kuljetustekniikkaa,
talviolosuhteiden vaikutusta liikenteeseen, katujen ja
teiden päällysrakenteita kylmässä ilmastossa sekä
liikenneväylien kunnossapitoa.
Julkaisussa käsitellään sekä vesi-, tie-, raide- että
ilmakuljetuksia. Eniten kylmät olosuhteet vaikuttavat
vesitiekuljetusten hoitoon, sillä ne edellyttävät
erityiskalustoa ja vesien jäätyminen estää mm. puutavaran
uiton. Toisaalta talvikuljetuksissa voidaan myös käyttää
hyväksi maaperän ja vesistöjen jäätymistä.
Talviolosuhteet heikentävät liikenneturvallisuutta,
asettavat erityisvaatimuksia ajoneuvojen varusteille,
kuljettajien ajotaidolle ja liikenteen ohjaukselle.
Talvella polkupyöräliikenne vähenee, joukkoliikenteen
tarve kasvaa ja ajoneuvojen pysäköinti vaikeutuu.
Päällysrakenteen mitoituksessa ja suunnittelussa
joudutaan ottamaan huomioon, että routivan maan
jäätyminen saattaa aiheuttaa epätasaisia muodonmuutoksia
tierakenteeseen. Päällysteille aiheuttaa
erityisvaatimuksia mm. talviaikainen nastarengasliikenne,
roudan aiheuttamat muodonmuutokset ja kantavuuden
heikentyminen alemmissa kerroksissa sekä lyhyt
päällystyskausi.
Talvi aiheuttaa liikenneväylien kunnossapidossa
monenlaisia haittoja ja erityisvaatimuksia, jotka on
otettava huomioon jo suunnitteluvaiheessa.
Maarakentaminen on talvella yleisesti ottaen kalliimpaa
kuin kesäkautena, mutta siinä on myös joitakin
työvaiheita, joissa talvea voidaan käyttää hyväksi.
Työmaateiden kantavuus paranee maapohjan jäätyessä ja
eräissä tapauksissa voidaan jäätyneelle pohjamaalle
rakentamalla välttää kerrosten haitallista sekoittumista.
Liikenneväylien talvihoidon avulla taataan liikenteelle
riittävän sujuvat ja turvalliset olosuhteet läpi talven.
Teiden ja katujen lumenpoisto ja liukkaudentorjunta ovat
liikenneväylien talvikunnossapidon tärkeimmät tehtävät.
Kylmät olosuhteet aiheuttavat rakentamiselle
erityisvaatimuksia, mutta oikein valituilla teknisillä
ratkaisuilla pystytään liikenne ja kuljetukset kuitenkin
hoitamaan kaikissa olosuhteissa.
AB - Tämä osaselvitys liittyy projektiin, jonka tavoitteena on
esitellä suomalaisten rakentajien käytössä olevat kylmän
ilmaston rakennustekniikan menetelmät ja tuotteet.
Projektin tuloksena tuotetaan kylmän ilmaston
rakennustekniikan tutkimusohjelma sekä aihetta esittelevä
kirja. Tämä tiedote on pohjana ko. kirjan liikennettä ja
liikenneväyliä käsittelevälle luvulle ja käsittelee
kylmien olosuhteiden kuljetustekniikkaa,
talviolosuhteiden vaikutusta liikenteeseen, katujen ja
teiden päällysrakenteita kylmässä ilmastossa sekä
liikenneväylien kunnossapitoa.
Julkaisussa käsitellään sekä vesi-, tie-, raide- että
ilmakuljetuksia. Eniten kylmät olosuhteet vaikuttavat
vesitiekuljetusten hoitoon, sillä ne edellyttävät
erityiskalustoa ja vesien jäätyminen estää mm. puutavaran
uiton. Toisaalta talvikuljetuksissa voidaan myös käyttää
hyväksi maaperän ja vesistöjen jäätymistä.
Talviolosuhteet heikentävät liikenneturvallisuutta,
asettavat erityisvaatimuksia ajoneuvojen varusteille,
kuljettajien ajotaidolle ja liikenteen ohjaukselle.
Talvella polkupyöräliikenne vähenee, joukkoliikenteen
tarve kasvaa ja ajoneuvojen pysäköinti vaikeutuu.
Päällysrakenteen mitoituksessa ja suunnittelussa
joudutaan ottamaan huomioon, että routivan maan
jäätyminen saattaa aiheuttaa epätasaisia muodonmuutoksia
tierakenteeseen. Päällysteille aiheuttaa
erityisvaatimuksia mm. talviaikainen nastarengasliikenne,
roudan aiheuttamat muodonmuutokset ja kantavuuden
heikentyminen alemmissa kerroksissa sekä lyhyt
päällystyskausi.
Talvi aiheuttaa liikenneväylien kunnossapidossa
monenlaisia haittoja ja erityisvaatimuksia, jotka on
otettava huomioon jo suunnitteluvaiheessa.
Maarakentaminen on talvella yleisesti ottaen kalliimpaa
kuin kesäkautena, mutta siinä on myös joitakin
työvaiheita, joissa talvea voidaan käyttää hyväksi.
Työmaateiden kantavuus paranee maapohjan jäätyessä ja
eräissä tapauksissa voidaan jäätyneelle pohjamaalle
rakentamalla välttää kerrosten haitallista sekoittumista.
Liikenneväylien talvihoidon avulla taataan liikenteelle
riittävän sujuvat ja turvalliset olosuhteet läpi talven.
Teiden ja katujen lumenpoisto ja liukkaudentorjunta ovat
liikenneväylien talvikunnossapidon tärkeimmät tehtävät.
Kylmät olosuhteet aiheuttavat rakentamiselle
erityisvaatimuksia, mutta oikein valituilla teknisillä
ratkaisuilla pystytään liikenne ja kuljetukset kuitenkin
hoitamaan kaikissa olosuhteissa.
KW - cold environments
KW - winter
KW - transportation
KW - routes
KW - maintenance
KW - traffic
M3 - Report
SN - 951-38-3819-6
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Suomalainen kylmän ilmaston rakennustekniikka. Osa 3. Liikenne ja liikenneväylät
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -