TY - BOOK
T1 - Suomen kuntien liikenneturvallisuus vuosina 1979-1981
AU - Himanen, Veli
AU - Kulmala, Pekka
PY - 1984
Y1 - 1984
N2 - Suomen kuntien liikenneturvallisuusvertailu perustuu tie-
ja vesirakennuslaitoksen (TVL) onnettomuusrekisteriin ja
tierekisterin liikennesuoritetietoihin sekä
Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunnan (VALT)
liikennevahinkorekisteriin. Onnettomuustiedot ovat
vuosilta 1979 - 1981 ja liikennesusoritteet vuodelta 1981.
Yleisten teiden onnettomuusriski lasketaan kunkin kunnan
kaikille yleisille teille ja erikseen niille osille
yleisiä teitä, joissa nopeusrajoitus on<60 km/h. Koska
yleisten teiden ulkopuolella katujen, kaavateiden ja
yksityisteiden liikenteen suoritetta ei tunneta, ei
myöskään onnettomuusriskiä näille voida laskea.
Tutkimuksessa kehitettiin maankäyttötietoihin
(palvelutyöpaikat ja asukasluku) sekä yleisten teiden
liikennesuoritteeseen perustuvat mallit, joilla on
ennustettu kunkin kunnan liikenneonnettomuuksien lukumäää
keskimääräisessä turvallisuustasossa. Tätä verrattiin
sitten VALT:n tilaston arvoon liikenneonnettomuutta
miljoonaa autokilometriä kohden. Yleisten teiden
nopeusrajoitusalueilla < 60 km/h riski on 1,11.
Liikenneonnettomuutta kohden syntyy keskimäärin 0,57
henkilövahinkoa ja nopeusrajoitusalueella < 60 km/h 0,39
henkilövahinkoa. Tarkastelu tehtiin tie- ja
vesirakennuspiirikohtaisesti. Jokaisessa piirissä on
liikenneoloiltaan turvallisia ja vaarallisia
kuntia.Turvallisissa tapahtuu yleisillä teillä 0,3 - 0,5
liikenneonnettomuutta 106 autokilometriä kohti ja
vaarallisimmissa vähän yli yksi. Lisäksi on olemassa
joukko muuten tasaisesta jakaumasta poikkeavia kuntia,
joissa riski on huomattavasti yli yhden. Vastaava hajonta
on havaittavissa myös VALT:n tilaston mukaan. Hajontaa
esiintyy sekä kaikissa onnettomuuksissa että
henkilövahingoissa. Toisin sanoen on olemassa
liikenneoloiltaan sekä turvallisia että vaarallisia
kuntia. Piirien välillä on riskieroja. Yleensä
Pohjois-Suomen ja Keski-Suomen kuntien yleisten teiden
riski on alempi kuin Etelä-Suomen.Tämä johtuu osittain
onnettomuuksien tilastoinnista. Piirien erot ovat
vähäisempiä VALT:n aineiston kuin TVL:n aineiston
pohjalta tarkasteltuina.Yli 10 000 asukkaan kaupungeissa
tapahtuu keskimäärin 50 % enemmän liikenne-
onnettomuuksia samaa maankäytön volyymia
(palvelutyöpaikkoja ja asukaslukua) kohden kuin muissa
kunnissa. Liikenneonnettomuuksien vakavuusaste muissa
kunnissa on taas 50 % korkeampi kuin kaupungeissa,
jolloin henkilövahinkoja tapahtuu molemmissa keskimaärin
yhtä paljon samaa maankäytön volyymiä
kohden.Onnettomuustilastojen ja laskentamenetelmien
epätarkkuudet voivat aiheuttaa tuloksiin virheitä, joita
selvitetään jatkotyössä.
AB - Suomen kuntien liikenneturvallisuusvertailu perustuu tie-
ja vesirakennuslaitoksen (TVL) onnettomuusrekisteriin ja
tierekisterin liikennesuoritetietoihin sekä
Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunnan (VALT)
liikennevahinkorekisteriin. Onnettomuustiedot ovat
vuosilta 1979 - 1981 ja liikennesusoritteet vuodelta 1981.
Yleisten teiden onnettomuusriski lasketaan kunkin kunnan
kaikille yleisille teille ja erikseen niille osille
yleisiä teitä, joissa nopeusrajoitus on<60 km/h. Koska
yleisten teiden ulkopuolella katujen, kaavateiden ja
yksityisteiden liikenteen suoritetta ei tunneta, ei
myöskään onnettomuusriskiä näille voida laskea.
Tutkimuksessa kehitettiin maankäyttötietoihin
(palvelutyöpaikat ja asukasluku) sekä yleisten teiden
liikennesuoritteeseen perustuvat mallit, joilla on
ennustettu kunkin kunnan liikenneonnettomuuksien lukumäää
keskimääräisessä turvallisuustasossa. Tätä verrattiin
sitten VALT:n tilaston arvoon liikenneonnettomuutta
miljoonaa autokilometriä kohden. Yleisten teiden
nopeusrajoitusalueilla < 60 km/h riski on 1,11.
Liikenneonnettomuutta kohden syntyy keskimäärin 0,57
henkilövahinkoa ja nopeusrajoitusalueella < 60 km/h 0,39
henkilövahinkoa. Tarkastelu tehtiin tie- ja
vesirakennuspiirikohtaisesti. Jokaisessa piirissä on
liikenneoloiltaan turvallisia ja vaarallisia
kuntia.Turvallisissa tapahtuu yleisillä teillä 0,3 - 0,5
liikenneonnettomuutta 106 autokilometriä kohti ja
vaarallisimmissa vähän yli yksi. Lisäksi on olemassa
joukko muuten tasaisesta jakaumasta poikkeavia kuntia,
joissa riski on huomattavasti yli yhden. Vastaava hajonta
on havaittavissa myös VALT:n tilaston mukaan. Hajontaa
esiintyy sekä kaikissa onnettomuuksissa että
henkilövahingoissa. Toisin sanoen on olemassa
liikenneoloiltaan sekä turvallisia että vaarallisia
kuntia. Piirien välillä on riskieroja. Yleensä
Pohjois-Suomen ja Keski-Suomen kuntien yleisten teiden
riski on alempi kuin Etelä-Suomen.Tämä johtuu osittain
onnettomuuksien tilastoinnista. Piirien erot ovat
vähäisempiä VALT:n aineiston kuin TVL:n aineiston
pohjalta tarkasteltuina.Yli 10 000 asukkaan kaupungeissa
tapahtuu keskimäärin 50 % enemmän liikenne-
onnettomuuksia samaa maankäytön volyymia
(palvelutyöpaikkoja ja asukaslukua) kohden kuin muissa
kunnissa. Liikenneonnettomuuksien vakavuusaste muissa
kunnissa on taas 50 % korkeampi kuin kaupungeissa,
jolloin henkilövahinkoja tapahtuu molemmissa keskimaärin
yhtä paljon samaa maankäytön volyymiä
kohden.Onnettomuustilastojen ja laskentamenetelmien
epätarkkuudet voivat aiheuttaa tuloksiin virheitä, joita
selvitetään jatkotyössä.
KW - roads
KW - risk analysis
KW - traffic safety
KW - municipalities
M3 - Report
SN - 951-38-1927-2
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Suomen kuntien liikenneturvallisuus vuosina 1979-1981
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -