Suomen merikuljetusten turvallisuus

Tutkimusohjelma 1996-1998

Juhani Sukselainen, Risto Jalonen (Editor)

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Hankkeessa pyrittiin ensiksi selvittämään merikuljetusten turvallisuuden osa-alueiden nykyistä tasoa ja siihen vaikuttamisen mahdollisuuksia. Seuraavaksi pyrittiin kokoamaan ne opetukset, jotka ovat saatavissa analysoimalla viime vuosina tapahtuneiden koti- ja ulkomaisten merionnettomuksien julkiset tutkintaselostukset. Seuraavaksi sovellettiin järjestelmällisen turvallisuuden arviointimenettelyä (FSA) matkustaja-ro-ro-aluksen (ROPAX) turvallisuuteen erityisesti vaarallisten lastien (IMDG) kuljetuksessa. Tulos osoitti, että IMDG-paloihin liittyvä riski hengenmenetyksille ROPAX-alusten matkustajien keskuudessa on kaikkia asiaankuuluvia määräyksiä noudatettaessa kohtuullisen pieni. Luotsauksen ongelma-alueisiin paneutunut osatutkimus osoitti, että luotsin kulloisenkin toiminnan perusteiden selkeä julkituominen on erityisen tärkeätä komentosiltayhteistyön onnistumisen kannalta. Tähän tulisi sisältyä reittisuunnitelman läpikäynti päällystön kanssa ennen luotsauksen aloittamista sekä luotsin aikeiden jatkuva viestintä, mikä lisää toiminnnan ennakoitavuutta. Lopuksi tarkasteltiin kehittyvän teknologian vaikutuksia meriturvallisuuden näkökulmasta. Tärkeätä on, etä laivan laitteistojen ohjeistus on laadittu käyttäjää eikä huoltomiestä varten. Hallintalaitteistojen toimintojen ohjeistusta tulisi parantaa ja toimintojen fysikaalisia taustoja tulisi selvittää ymmärrettävyyden parantamiseksi. On myös tärkeätä, että laivan laitteistojen yhteensovitus on tehty viimeistellysti ja kokonaisvastuu järjestelmän toimivuudesta on sovituissa käsissä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages123
ISBN (Print)951-38-5015-3
Publication statusPublished - 1999
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameVTT Julkaisuja
PublisherVTT
No.838
ISSN (Print)1235-0613

Fingerprint

research programs
Finland

Keywords

  • safety
  • navigation
  • maritime transportation
  • accident investigation
  • research programme
  • risk analysis
  • ship automation
  • human factors
  • man-machine interaction

Cite this

Sukselainen, J., & Jalonen, R. (Ed.) (1999). Suomen merikuljetusten turvallisuus: Tutkimusohjelma 1996-1998. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Julkaisuja - Publikationer, No. 838
Sukselainen, Juhani ; Jalonen, Risto (Editor). / Suomen merikuljetusten turvallisuus : Tutkimusohjelma 1996-1998. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 123 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer; No. 838).
@book{e4f50545b3cd416b818d570e2a306323,
title = "Suomen merikuljetusten turvallisuus: Tutkimusohjelma 1996-1998",
abstract = "Hankkeessa pyrittiin ensiksi selvitt{\"a}m{\"a}{\"a}n merikuljetusten turvallisuuden osa-alueiden nykyist{\"a} tasoa ja siihen vaikuttamisen mahdollisuuksia. Seuraavaksi pyrittiin kokoamaan ne opetukset, jotka ovat saatavissa analysoimalla viime vuosina tapahtuneiden koti- ja ulkomaisten merionnettomuksien julkiset tutkintaselostukset. Seuraavaksi sovellettiin j{\"a}rjestelm{\"a}llisen turvallisuuden arviointimenettely{\"a} (FSA) matkustaja-ro-ro-aluksen (ROPAX) turvallisuuteen erityisesti vaarallisten lastien (IMDG) kuljetuksessa. Tulos osoitti, ett{\"a} IMDG-paloihin liittyv{\"a} riski hengenmenetyksille ROPAX-alusten matkustajien keskuudessa on kaikkia asiaankuuluvia m{\"a}{\"a}r{\"a}yksi{\"a} noudatettaessa kohtuullisen pieni. Luotsauksen ongelma-alueisiin paneutunut osatutkimus osoitti, ett{\"a} luotsin kulloisenkin toiminnan perusteiden selke{\"a} julkituominen on erityisen t{\"a}rke{\"a}t{\"a} komentosiltayhteisty{\"o}n onnistumisen kannalta. T{\"a}h{\"a}n tulisi sis{\"a}lty{\"a} reittisuunnitelman l{\"a}pik{\"a}ynti p{\"a}{\"a}llyst{\"o}n kanssa ennen luotsauksen aloittamista sek{\"a} luotsin aikeiden jatkuva viestint{\"a}, mik{\"a} lis{\"a}{\"a} toiminnnan ennakoitavuutta. Lopuksi tarkasteltiin kehittyv{\"a}n teknologian vaikutuksia meriturvallisuuden n{\"a}k{\"o}kulmasta. T{\"a}rke{\"a}t{\"a} on, et{\"a} laivan laitteistojen ohjeistus on laadittu k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}{\"a} eik{\"a} huoltomiest{\"a} varten. Hallintalaitteistojen toimintojen ohjeistusta tulisi parantaa ja toimintojen fysikaalisia taustoja tulisi selvitt{\"a}{\"a} ymm{\"a}rrett{\"a}vyyden parantamiseksi. On my{\"o}s t{\"a}rke{\"a}t{\"a}, ett{\"a} laivan laitteistojen yhteensovitus on tehty viimeistellysti ja kokonaisvastuu j{\"a}rjestelm{\"a}n toimivuudesta on sovituissa k{\"a}siss{\"a}.",
keywords = "safety, navigation, maritime transportation, accident investigation, research programme, risk analysis, ship automation, human factors, man-machine interaction",
author = "Juhani Sukselainen",
editor = "Risto Jalonen",
year = "1999",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5015-3",
series = "VTT Julkaisuja",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "838",
address = "Finland",

}

Sukselainen, J & Jalonen, R (ed.) 1999, Suomen merikuljetusten turvallisuus: Tutkimusohjelma 1996-1998. VTT Julkaisuja - Publikationer, no. 838, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Suomen merikuljetusten turvallisuus : Tutkimusohjelma 1996-1998. / Sukselainen, Juhani; Jalonen, Risto (Editor).

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 123 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer; No. 838).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Suomen merikuljetusten turvallisuus

T2 - Tutkimusohjelma 1996-1998

AU - Sukselainen, Juhani

A2 - Jalonen, Risto

PY - 1999

Y1 - 1999

N2 - Hankkeessa pyrittiin ensiksi selvittämään merikuljetusten turvallisuuden osa-alueiden nykyistä tasoa ja siihen vaikuttamisen mahdollisuuksia. Seuraavaksi pyrittiin kokoamaan ne opetukset, jotka ovat saatavissa analysoimalla viime vuosina tapahtuneiden koti- ja ulkomaisten merionnettomuksien julkiset tutkintaselostukset. Seuraavaksi sovellettiin järjestelmällisen turvallisuuden arviointimenettelyä (FSA) matkustaja-ro-ro-aluksen (ROPAX) turvallisuuteen erityisesti vaarallisten lastien (IMDG) kuljetuksessa. Tulos osoitti, että IMDG-paloihin liittyvä riski hengenmenetyksille ROPAX-alusten matkustajien keskuudessa on kaikkia asiaankuuluvia määräyksiä noudatettaessa kohtuullisen pieni. Luotsauksen ongelma-alueisiin paneutunut osatutkimus osoitti, että luotsin kulloisenkin toiminnan perusteiden selkeä julkituominen on erityisen tärkeätä komentosiltayhteistyön onnistumisen kannalta. Tähän tulisi sisältyä reittisuunnitelman läpikäynti päällystön kanssa ennen luotsauksen aloittamista sekä luotsin aikeiden jatkuva viestintä, mikä lisää toiminnnan ennakoitavuutta. Lopuksi tarkasteltiin kehittyvän teknologian vaikutuksia meriturvallisuuden näkökulmasta. Tärkeätä on, etä laivan laitteistojen ohjeistus on laadittu käyttäjää eikä huoltomiestä varten. Hallintalaitteistojen toimintojen ohjeistusta tulisi parantaa ja toimintojen fysikaalisia taustoja tulisi selvittää ymmärrettävyyden parantamiseksi. On myös tärkeätä, että laivan laitteistojen yhteensovitus on tehty viimeistellysti ja kokonaisvastuu järjestelmän toimivuudesta on sovituissa käsissä.

AB - Hankkeessa pyrittiin ensiksi selvittämään merikuljetusten turvallisuuden osa-alueiden nykyistä tasoa ja siihen vaikuttamisen mahdollisuuksia. Seuraavaksi pyrittiin kokoamaan ne opetukset, jotka ovat saatavissa analysoimalla viime vuosina tapahtuneiden koti- ja ulkomaisten merionnettomuksien julkiset tutkintaselostukset. Seuraavaksi sovellettiin järjestelmällisen turvallisuuden arviointimenettelyä (FSA) matkustaja-ro-ro-aluksen (ROPAX) turvallisuuteen erityisesti vaarallisten lastien (IMDG) kuljetuksessa. Tulos osoitti, että IMDG-paloihin liittyvä riski hengenmenetyksille ROPAX-alusten matkustajien keskuudessa on kaikkia asiaankuuluvia määräyksiä noudatettaessa kohtuullisen pieni. Luotsauksen ongelma-alueisiin paneutunut osatutkimus osoitti, että luotsin kulloisenkin toiminnan perusteiden selkeä julkituominen on erityisen tärkeätä komentosiltayhteistyön onnistumisen kannalta. Tähän tulisi sisältyä reittisuunnitelman läpikäynti päällystön kanssa ennen luotsauksen aloittamista sekä luotsin aikeiden jatkuva viestintä, mikä lisää toiminnnan ennakoitavuutta. Lopuksi tarkasteltiin kehittyvän teknologian vaikutuksia meriturvallisuuden näkökulmasta. Tärkeätä on, etä laivan laitteistojen ohjeistus on laadittu käyttäjää eikä huoltomiestä varten. Hallintalaitteistojen toimintojen ohjeistusta tulisi parantaa ja toimintojen fysikaalisia taustoja tulisi selvittää ymmärrettävyyden parantamiseksi. On myös tärkeätä, että laivan laitteistojen yhteensovitus on tehty viimeistellysti ja kokonaisvastuu järjestelmän toimivuudesta on sovituissa käsissä.

KW - safety

KW - navigation

KW - maritime transportation

KW - accident investigation

KW - research programme

KW - risk analysis

KW - ship automation

KW - human factors

KW - man-machine interaction

M3 - Report

SN - 951-38-5015-3

T3 - VTT Julkaisuja

BT - Suomen merikuljetusten turvallisuus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Sukselainen J, Jalonen R, (ed.). Suomen merikuljetusten turvallisuus: Tutkimusohjelma 1996-1998. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 123 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer; No. 838).