TY - BOOK
T1 - Suomen metaani- ja dityppioksidipäästöjen rajoittamisen mahdollisuudet ja kustannustehokkuus
AU - Riitta, Pipatti
PY - 1997
Y1 - 1997
N2 - Kasvihuonekaasujen pitoisuudet ilmakehässä ovat
lisääntymässä ihmisen toiminnan seurauksena.
Ilmastosopimus pyrkii estämään ihmisen toiminnan
vaarallisen puuttumisen maapallon ilmastoon ja
edellyttää osapuoliltaan, että ne inventoivat
kasvihuonekaasupäästönsä ja ottavat toimissaan
sopimuksen tavoitteet huomioon.
Tutkimuksessa arvioitiin kahden kasvihuonekaasun,
metaanin ja dityppioksidin, ihmisen toiminnasta
aiheutuvat päästöt Suomessa vuosina 1990 ja 1994,
päästöjen kehitys vuoteen 2010 sekä päästöjen
rajoittamisen mahdollisuudet ja kustannustehokkuus.
Metaanipäästöt vuosina 1990 ja 1994 olivat arvion mukaan
noin 250 Gg/a. Päästöistä suurin osa on peräisin
jätteiden kaatopaikkasijoituksesta; kotieläinten
ruoansulatus on toinen merkittävä päästölähde.
Kehitysarvion mukaan päästöt vähenevät vuoteen 2010
mennessä noin 230 Gg:aan/a mainituissa sektoreissa
tapahtuvien volyymi- ja rakennemuutosten myötä.
Metaanipäästöjen rajoittamisen mahdollisuudet ovat hyvät.
Kaatopaikkakaasun talteenotolla voidaan saavuttaa lähes
30 prosentin vähennys kokonaispäästöissä vähäisillä tai
jopa negatiivisilla kustannuksilla, mikäli kaasun energia
voidaan hyödyntää tehokkaasti. Jätteiden
kaatopaikkasijoituksen vähentäminen vaihtoehtoisten
käsittelytekniikoiden, kuten jätteiden polton tai
biologisen käsittelyn, avulla ja kierrätystä lisäämällä
vähentää tulevaisuuden metaanipäästöjä. Metaanipäästöjen
vähentämisen kustannustehokkuuden kannalta ko.
toimenpiteet ovat kalliimpia kuin kaatopaikkakaasun
talteenotto, mutta ne vähentävät myös muita
kaatopaikkasijoituksen aiheuttamia ympäristövaikutuksista
ja ovat siksi kannatettavia toimenpiteitä.
Kotieläinten ruoansulatuksen aiheuttamien
metaanipäästöjen vähentämiseksi on esitetty
toimenpiteitä, joiden mahdollisuudet Suomen oloissa
tulisi selvittää tarkemmin. Lannan käsittelyn
metaanipäästöt ovat Suomessa pienet ja päästöjen
vähentämistoimenpiteiden kustannukset vähennettyä
metaanitonnia kohti siksi suuret.
Dityppioksidipäästöt olivat arvion mukaan noin 19 Gg
vuonna 1990 ja 18 Gg vuonna 1994. Merkittävimmät
päästölähteet ovat maatalous, energiantuotanto, liikenne
ja typpihapon valmistus. Päästöjen vähentyminen johtuu
maatalouden päästöjen vähentymisestä. Vuoteen 2010
päästöjen arvioidaan kasvavan lähes 30 prosenttia
energiantuotannon ja liikenteen päästöjen lisääntymisen
takia. Maatalouden päästöjen pienentymisen jatkuminen on
arvioitu vähäiseksi ja typpihapon valmistuksen päästöjen
on arvioitu säilyvän nykyisen suuruisina.
Dityppioksidipäästöjen vähentämisen mahdollisuuksia ei
vielä täysin tunneta, ja vähennystoimenpiteet ovat vielä
suurelta osin kokeiluasteella. Typpihapon valmistuksen
päästöjä on esitetty voitavan vähentää 70 - 80 prosenttia
kohtuullisin kustannuksin (jopa alle 1 000 mk/t N2O).
Myös leijupolton päästöjen vähennysmahdollisuudet ovat
lupaavat, mutta toimenpiteiden todellisesta tehokkuudesta
ja kustannuksista laitoksissa ei ole tietoa. Liikenteessä
katalysaattoriautojen yleistyminen ja katalysaattoreiden
vanhentuminen lisäävät päästöjä eikä päästöjen
vähentämiseksi ole vielä tarjolla teknistä ratkaisua.
Yhteensä typpihapon valmistukseen ja leijupolttoon
kohdistuvilla toimenpiteillä arvioidaan Suomen vuoden
2010 päästöjä voitavan mahdollisesti vähentää jopa noin
20 - 30 prosenttia, jos uudet tekniikat saadaan
kehitettyä myös laitoksissa laboratoriokokeissa saatuja
tuloksia vastaaviksi. Arvioitu vähennyspotentiaali on
samansuuruinen, kuin dityppioksidipäästöjen arvioitu
kasvu.
IPCC on arvioinut, että metaanin pitoisuuksien
vakiinnuttamiseksi ilmakehässä vuoden 1990 tasolle
globaaleja päästöjä tulisi vähentää noin 8 prosenttia.
Dityppioksidin ilmakehän pitoisuuksien
vakiinnuttamiseksi samalle tasolle tarvittaisiin
puolestaan yli 50 prosentin vähennys globaaleihin
päästöihin. Suomen metaanipäästöjä on mahdollista
vähentää enemmän kuin mainitut 8 prosenttia vähäisillä
tai jopa negatiivisilla kustannuksilla.
Dityppioksidipäästöjen osalta yli 50 prosentin vähennys
ei tämän arvion mukaan ole mahdollinen teknisillä
rajoitustoimenpiteillä.
AB - Kasvihuonekaasujen pitoisuudet ilmakehässä ovat
lisääntymässä ihmisen toiminnan seurauksena.
Ilmastosopimus pyrkii estämään ihmisen toiminnan
vaarallisen puuttumisen maapallon ilmastoon ja
edellyttää osapuoliltaan, että ne inventoivat
kasvihuonekaasupäästönsä ja ottavat toimissaan
sopimuksen tavoitteet huomioon.
Tutkimuksessa arvioitiin kahden kasvihuonekaasun,
metaanin ja dityppioksidin, ihmisen toiminnasta
aiheutuvat päästöt Suomessa vuosina 1990 ja 1994,
päästöjen kehitys vuoteen 2010 sekä päästöjen
rajoittamisen mahdollisuudet ja kustannustehokkuus.
Metaanipäästöt vuosina 1990 ja 1994 olivat arvion mukaan
noin 250 Gg/a. Päästöistä suurin osa on peräisin
jätteiden kaatopaikkasijoituksesta; kotieläinten
ruoansulatus on toinen merkittävä päästölähde.
Kehitysarvion mukaan päästöt vähenevät vuoteen 2010
mennessä noin 230 Gg:aan/a mainituissa sektoreissa
tapahtuvien volyymi- ja rakennemuutosten myötä.
Metaanipäästöjen rajoittamisen mahdollisuudet ovat hyvät.
Kaatopaikkakaasun talteenotolla voidaan saavuttaa lähes
30 prosentin vähennys kokonaispäästöissä vähäisillä tai
jopa negatiivisilla kustannuksilla, mikäli kaasun energia
voidaan hyödyntää tehokkaasti. Jätteiden
kaatopaikkasijoituksen vähentäminen vaihtoehtoisten
käsittelytekniikoiden, kuten jätteiden polton tai
biologisen käsittelyn, avulla ja kierrätystä lisäämällä
vähentää tulevaisuuden metaanipäästöjä. Metaanipäästöjen
vähentämisen kustannustehokkuuden kannalta ko.
toimenpiteet ovat kalliimpia kuin kaatopaikkakaasun
talteenotto, mutta ne vähentävät myös muita
kaatopaikkasijoituksen aiheuttamia ympäristövaikutuksista
ja ovat siksi kannatettavia toimenpiteitä.
Kotieläinten ruoansulatuksen aiheuttamien
metaanipäästöjen vähentämiseksi on esitetty
toimenpiteitä, joiden mahdollisuudet Suomen oloissa
tulisi selvittää tarkemmin. Lannan käsittelyn
metaanipäästöt ovat Suomessa pienet ja päästöjen
vähentämistoimenpiteiden kustannukset vähennettyä
metaanitonnia kohti siksi suuret.
Dityppioksidipäästöt olivat arvion mukaan noin 19 Gg
vuonna 1990 ja 18 Gg vuonna 1994. Merkittävimmät
päästölähteet ovat maatalous, energiantuotanto, liikenne
ja typpihapon valmistus. Päästöjen vähentyminen johtuu
maatalouden päästöjen vähentymisestä. Vuoteen 2010
päästöjen arvioidaan kasvavan lähes 30 prosenttia
energiantuotannon ja liikenteen päästöjen lisääntymisen
takia. Maatalouden päästöjen pienentymisen jatkuminen on
arvioitu vähäiseksi ja typpihapon valmistuksen päästöjen
on arvioitu säilyvän nykyisen suuruisina.
Dityppioksidipäästöjen vähentämisen mahdollisuuksia ei
vielä täysin tunneta, ja vähennystoimenpiteet ovat vielä
suurelta osin kokeiluasteella. Typpihapon valmistuksen
päästöjä on esitetty voitavan vähentää 70 - 80 prosenttia
kohtuullisin kustannuksin (jopa alle 1 000 mk/t N2O).
Myös leijupolton päästöjen vähennysmahdollisuudet ovat
lupaavat, mutta toimenpiteiden todellisesta tehokkuudesta
ja kustannuksista laitoksissa ei ole tietoa. Liikenteessä
katalysaattoriautojen yleistyminen ja katalysaattoreiden
vanhentuminen lisäävät päästöjä eikä päästöjen
vähentämiseksi ole vielä tarjolla teknistä ratkaisua.
Yhteensä typpihapon valmistukseen ja leijupolttoon
kohdistuvilla toimenpiteillä arvioidaan Suomen vuoden
2010 päästöjä voitavan mahdollisesti vähentää jopa noin
20 - 30 prosenttia, jos uudet tekniikat saadaan
kehitettyä myös laitoksissa laboratoriokokeissa saatuja
tuloksia vastaaviksi. Arvioitu vähennyspotentiaali on
samansuuruinen, kuin dityppioksidipäästöjen arvioitu
kasvu.
IPCC on arvioinut, että metaanin pitoisuuksien
vakiinnuttamiseksi ilmakehässä vuoden 1990 tasolle
globaaleja päästöjä tulisi vähentää noin 8 prosenttia.
Dityppioksidin ilmakehän pitoisuuksien
vakiinnuttamiseksi samalle tasolle tarvittaisiin
puolestaan yli 50 prosentin vähennys globaaleihin
päästöihin. Suomen metaanipäästöjä on mahdollista
vähentää enemmän kuin mainitut 8 prosenttia vähäisillä
tai jopa negatiivisilla kustannuksilla.
Dityppioksidipäästöjen osalta yli 50 prosentin vähennys
ei tämän arvion mukaan ole mahdollinen teknisillä
rajoitustoimenpiteillä.
KW - greenhouse effect
KW - exhaust gases
KW - methane
KW - nitrogen oxide
KW - environmental effects
KW - environmental protection
M3 - Report
SN - 951-38-5116-8
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Suomen metaani- ja dityppioksidipäästöjen rajoittamisen mahdollisuudet ja kustannustehokkuus
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -