TY - BOOK
T1 - Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2011
AU - Mäkelä, Kari
AU - Auvinen, Heidi
AU - Tuominen, Anu
AU - Pääkkönen, Esa
N1 - Project code: 78778 LIPASTO 2011, VTT-R-03247-12
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen
laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä
rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän
ensimmäinen versio RAILI
96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti
käsittelee kuudettatoista, vuoden 2011 tiedoilla
päivitettyä versiota RAILI 2011. Projekti kuuluu osana
LIPASTO 2011 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien
liikennemuotojen päästöt Suomessa.
RAILI 2011 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien
pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna
2011. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti
että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä
koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara-
ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen
aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan.
Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta
1980 vuoteen 2031.
Järjestelmä laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat
päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO),
hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM),
metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2)
sekä hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi
dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja
sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI
2011 -järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja
viestintäministeriön, Liikenneviraston (entisen
Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön.
Tietoa LIPASTO 2011 ja RAILI 2011 laskentajärjestelmistä
on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi
Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2011
olivat seuraavat: hiilimonoksidia
(CO) 407 t, hiilivetyjä (HC) 139 t, typen oksideja (NOx)
2 551 t, hiukkasia 76 t, metaania
(CH4) 9,9 t, typpioksiduulia (N2O) 6,6 t, rikkidioksidia
(SO2) 212 t ja hiilidioksidia (CO2) 243
000 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 310 800 t
ja sähköenergiaa 655 000 MWh.
Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna
2011 6,0 PJ. Luvut sisältävät sähköveturien
sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt voimalaitoksissa.
Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 27
miljardia brtkm.
Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi
tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin
lähiajan lamasta johtuvat muutokset.
AB - Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen
laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä
rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän
ensimmäinen versio RAILI
96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti
käsittelee kuudettatoista, vuoden 2011 tiedoilla
päivitettyä versiota RAILI 2011. Projekti kuuluu osana
LIPASTO 2011 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien
liikennemuotojen päästöt Suomessa.
RAILI 2011 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien
pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna
2011. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti
että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä
koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara-
ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen
aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan.
Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta
1980 vuoteen 2031.
Järjestelmä laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat
päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO),
hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM),
metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2)
sekä hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi
dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja
sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI
2011 -järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja
viestintäministeriön, Liikenneviraston (entisen
Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön.
Tietoa LIPASTO 2011 ja RAILI 2011 laskentajärjestelmistä
on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi
Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2011
olivat seuraavat: hiilimonoksidia
(CO) 407 t, hiilivetyjä (HC) 139 t, typen oksideja (NOx)
2 551 t, hiukkasia 76 t, metaania
(CH4) 9,9 t, typpioksiduulia (N2O) 6,6 t, rikkidioksidia
(SO2) 212 t ja hiilidioksidia (CO2) 243
000 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 310 800 t
ja sähköenergiaa 655 000 MWh.
Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna
2011 6,0 PJ. Luvut sisältävät sähköveturien
sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt voimalaitoksissa.
Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 27
miljardia brtkm.
Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi
tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin
lähiajan lamasta johtuvat muutokset.
KW - emissions
KW - transport
KW - calculations systems
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2011
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -