Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2011

Kari Mäkelä, Heidi Auvinen, Anu Tuominen, Esa Pääkkönen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän ensimmäinen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee kuudettatoista, vuoden 2011 tiedoilla päivitettyä versiota RAILI 2011. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2011 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2011 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2011. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara- ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2031. Järjestelmä laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2011 -järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston (entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2011 ja RAILI 2011 laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2011 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 407 t, hiilivetyjä (HC) 139 t, typen oksideja (NOx) 2 551 t, hiukkasia 76 t, metaania (CH4) 9,9 t, typpioksiduulia (N2O) 6,6 t, rikkidioksidia (SO2) 212 t ja hiilidioksidia (CO2) 243 000 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 310 800 t ja sähköenergiaa 655 000 MWh. Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2011 6,0 PJ. Luvut sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 27 miljardia brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin lähiajan lamasta johtuvat muutokset.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages39
    Publication statusPublished - 2012
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tutkimusraportti
    NumberVTT-R-03247-12

    Keywords

    • emissions
    • transport
    • calculations systems

    Cite this

    Mäkelä, K., Auvinen, H., Tuominen, A., & Pääkkönen, E. (2012). Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2011. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tutkimusraportti, No. VTT-R-03247-12
    Mäkelä, Kari ; Auvinen, Heidi ; Tuominen, Anu ; Pääkkönen, Esa. / Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2011. VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 39 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-03247-12).
    @book{2823700201e54bc38260c2779a32ac4c,
    title = "Suomen rautatieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} RAILI 2011",
    abstract = "Suomen rautatieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen ja energiankulutuksen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} RAILI on vuosittain p{\"a}ivitett{\"a}v{\"a} rautatieliikenteen laskentamalli. J{\"a}rjestelm{\"a}n ensimm{\"a}inen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. T{\"a}m{\"a} tutkimusraportti k{\"a}sittelee kuudettatoista, vuoden 2011 tiedoilla p{\"a}ivitetty{\"a} versiota RAILI 2011. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2011 -projektiin, jossa selvitet{\"a}{\"a}n kaikkien liikennemuotojen p{\"a}{\"a}st{\"o}t Suomessa. RAILI 2011 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen m{\"a}{\"a}r{\"a}n ja energiankulutuksen perusvuonna 2011. Laskentatulokset saadaan sek{\"a} valtakunnallisesti ett{\"a} rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} koskee sek{\"a} s{\"a}hk{\"o}- ett{\"a} dieselvetoista henkil{\"o}-, tavara- ja l{\"a}hijunaliikennett{\"a} Suomessa. L{\"a}hijunaliikenteen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t on laskettu omana kokonaisuutenaan. Karkealla tasolla p{\"a}{\"a}st{\"o}m{\"a}{\"a}r{\"a}t on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2031. J{\"a}rjestelm{\"a} laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t seuraavista yhdisteist{\"a}: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sek{\"a} hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lis{\"a}ksi dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja s{\"a}hk{\"o}junaliikenteen s{\"a}hk{\"o}energiankulutus. RAILI 2011 -j{\"a}rjestelm{\"a} on tarkoitettu l{\"a}hinn{\"a} liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}n, Liikenneviraston (entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtym{\"a} Oy:n ja VTT:n k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Tietoa LIPASTO 2011 ja RAILI 2011 laskentaj{\"a}rjestelmist{\"a} on n{\"a}ht{\"a}viss{\"a} VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t vuonna 2011 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 407 t, hiilivetyj{\"a} (HC) 139 t, typen oksideja (NOx) 2 551 t, hiukkasia 76 t, metaania (CH4) 9,9 t, typpioksiduulia (N2O) 6,6 t, rikkidioksidia (SO2) 212 t ja hiilidioksidia (CO2) 243 000 t. Moottoripoltto{\"o}ljy{\"a} kulutettiin yhteens{\"a} 310 800 t ja s{\"a}hk{\"o}energiaa 655 000 MWh. Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2011 6,0 PJ. Luvut sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}t s{\"a}hk{\"o}veturien s{\"a}hk{\"o}nkulutuksen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t voimalaitoksissa. Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaism{\"a}{\"a}r{\"a} oli 27 miljardia brtkm. Rautatieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehityksess{\"a} ei n{\"a}ytt{\"a}isi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin l{\"a}hiajan lamasta johtuvat muutokset.",
    keywords = "emissions, transport, calculations systems",
    author = "Kari M{\"a}kel{\"a} and Heidi Auvinen and Anu Tuominen and Esa P{\"a}{\"a}kk{\"o}nen",
    note = "Project code: 78778 LIPASTO 2011, VTT-R-03247-12",
    year = "2012",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Tutkimusraportti",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "VTT-R-03247-12",
    address = "Finland",

    }

    Mäkelä, K, Auvinen, H, Tuominen, A & Pääkkönen, E 2012, Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2011. VTT Tutkimusraportti, no. VTT-R-03247-12, VTT Technical Research Centre of Finland.

    Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2011. / Mäkelä, Kari; Auvinen, Heidi; Tuominen, Anu; Pääkkönen, Esa.

    VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 39 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-03247-12).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2011

    AU - Mäkelä, Kari

    AU - Auvinen, Heidi

    AU - Tuominen, Anu

    AU - Pääkkönen, Esa

    N1 - Project code: 78778 LIPASTO 2011, VTT-R-03247-12

    PY - 2012

    Y1 - 2012

    N2 - Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän ensimmäinen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee kuudettatoista, vuoden 2011 tiedoilla päivitettyä versiota RAILI 2011. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2011 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2011 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2011. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara- ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2031. Järjestelmä laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2011 -järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston (entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2011 ja RAILI 2011 laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2011 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 407 t, hiilivetyjä (HC) 139 t, typen oksideja (NOx) 2 551 t, hiukkasia 76 t, metaania (CH4) 9,9 t, typpioksiduulia (N2O) 6,6 t, rikkidioksidia (SO2) 212 t ja hiilidioksidia (CO2) 243 000 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 310 800 t ja sähköenergiaa 655 000 MWh. Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2011 6,0 PJ. Luvut sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 27 miljardia brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin lähiajan lamasta johtuvat muutokset.

    AB - Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän ensimmäinen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee kuudettatoista, vuoden 2011 tiedoilla päivitettyä versiota RAILI 2011. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2011 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2011 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2011. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara- ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2031. Järjestelmä laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2011 -järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston (entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2011 ja RAILI 2011 laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2011 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 407 t, hiilivetyjä (HC) 139 t, typen oksideja (NOx) 2 551 t, hiukkasia 76 t, metaania (CH4) 9,9 t, typpioksiduulia (N2O) 6,6 t, rikkidioksidia (SO2) 212 t ja hiilidioksidia (CO2) 243 000 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 310 800 t ja sähköenergiaa 655 000 MWh. Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2011 6,0 PJ. Luvut sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 27 miljardia brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin lähiajan lamasta johtuvat muutokset.

    KW - emissions

    KW - transport

    KW - calculations systems

    M3 - Report

    T3 - VTT Tutkimusraportti

    BT - Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2011

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    ER -

    Mäkelä K, Auvinen H, Tuominen A, Pääkkönen E. Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2011. VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 39 p. (VTT Tutkimusraportti; No. VTT-R-03247-12).