Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2011

Kari Mäkelä, Heidi Auvinen, Anu Tuominen, Esa Pääkkönen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän ensimmäinen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee kuudettatoista, vuoden 2011 tiedoilla päivitettyä versiota RAILI 2011. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2011 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2011 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2011. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara- ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2031. Järjestelmä laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2011 -järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston (entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2011 ja RAILI 2011 laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2011 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 407 t, hiilivetyjä (HC) 139 t, typen oksideja (NOx) 2 551 t, hiukkasia 76 t, metaania (CH4) 9,9 t, typpioksiduulia (N2O) 6,6 t, rikkidioksidia (SO2) 212 t ja hiilidioksidia (CO2) 243 000 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 310 800 t ja sähköenergiaa 655 000 MWh. Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2011 6,0 PJ. Luvut sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 27 miljardia brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin lähiajan lamasta johtuvat muutokset.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages39
    Publication statusPublished - 2012
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tutkimusraportti
    NumberVTT-R-03247-12

    Keywords

    • emissions
    • transport
    • calculations systems

    Cite this