TY - BOOK
T1 - Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2010
AU - Mäkelä, Kari
AU - Auvinen, Heidi
AU - Tuominen, Anu
AU - Pääkkönen, Esa
N1 - Project code: 75175 LIPASTO 2010, VTT-R-07607-11
PY - 2011
Y1 - 2011
N2 - Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen
laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä
rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän
ensimmäinen versio RAILI
96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti
käsittelee viidettätoista, vuoden 2010 tiedoilla
päivitettyä versiota RAILI 2010. Projekti kuuluu osana
LIPASTO 2010 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien
liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2010 -malli
laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen
määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2010.
Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että
rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä
koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara-
ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen
aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan.
Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta
1980 vuoteen 2030. Järjestelmä laskee Suomen
rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista
yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen
oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4),
typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä
hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi
dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja
sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2010
-järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja
viestintäministeriön, Liikenneviraston (entisen
Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön.
Tietoa LIPASTO 2010 ja RAILI 2010 laskentajärjestelmistä
on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi
Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2010
olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 398 t, hiilivetyjä
(HC) 137 t, typen oksideja (NOx) 2 493 t, hiukkasia 74 t,
metaania (CH4) 9,7 t, typpioksiduulia (N2O) 6,5 t,
rikkidioksidia (SO2) 212 t ja hiilidioksidia (CO2) 239
000 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 30 700 t
ja sähköenergiaa 655 400 MWh. Rautatieliikenteen
kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2010 6,0 PJ. Luvut
sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat
päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen
bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 29 700 miljoonaa
brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei
näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa
muutosta kuin lähiajan lamasta johtuva jyrkät muutokset.
AB - Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen
laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä
rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän
ensimmäinen versio RAILI
96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti
käsittelee viidettätoista, vuoden 2010 tiedoilla
päivitettyä versiota RAILI 2010. Projekti kuuluu osana
LIPASTO 2010 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien
liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2010 -malli
laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen
määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2010.
Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että
rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä
koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara-
ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen
aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan.
Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta
1980 vuoteen 2030. Järjestelmä laskee Suomen
rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista
yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen
oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4),
typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä
hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi
dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja
sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2010
-järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja
viestintäministeriön, Liikenneviraston (entisen
Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön.
Tietoa LIPASTO 2010 ja RAILI 2010 laskentajärjestelmistä
on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi
Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2010
olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 398 t, hiilivetyjä
(HC) 137 t, typen oksideja (NOx) 2 493 t, hiukkasia 74 t,
metaania (CH4) 9,7 t, typpioksiduulia (N2O) 6,5 t,
rikkidioksidia (SO2) 212 t ja hiilidioksidia (CO2) 239
000 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 30 700 t
ja sähköenergiaa 655 400 MWh. Rautatieliikenteen
kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2010 6,0 PJ. Luvut
sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat
päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen
bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 29 700 miljoonaa
brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei
näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa
muutosta kuin lähiajan lamasta johtuva jyrkät muutokset.
KW - emissions
KW - transport
KW - calculations systems
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2010
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -