Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2010

Kari Mäkelä, Heidi Auvinen, Anu Tuominen, Esa Pääkkönen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän ensimmäinen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee viidettätoista, vuoden 2010 tiedoilla päivitettyä versiota RAILI 2010. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2010 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2010 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2010. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara- ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2030. Järjestelmä laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2010 -järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston (entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2010 ja RAILI 2010 laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2010 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 398 t, hiilivetyjä (HC) 137 t, typen oksideja (NOx) 2 493 t, hiukkasia 74 t, metaania (CH4) 9,7 t, typpioksiduulia (N2O) 6,5 t, rikkidioksidia (SO2) 212 t ja hiilidioksidia (CO2) 239 000 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 30 700 t ja sähköenergiaa 655 400 MWh. Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2010 6,0 PJ. Luvut sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 29 700 miljoonaa brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin lähiajan lamasta johtuva jyrkät muutokset.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages38
Publication statusPublished - 2011
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTutkimusraportti
PublisherVTT
VolumeVTT-R-07607-11

Keywords

  • emissions
  • transport
  • calculations systems

Cite this

Mäkelä, K., Auvinen, H., Tuominen, A., & Pääkkönen, E. (2011). Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2010. VTT Technical Research Centre of Finland. Tutkimusraportti, Vol.. VTT-R-07607-11
Mäkelä, Kari ; Auvinen, Heidi ; Tuominen, Anu ; Pääkkönen, Esa. / Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2010. VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 38 p. (Tutkimusraportti, Vol. VTT-R-07607-11).
@book{6d6775c7bf0f4bb690e306212c698887,
title = "Suomen rautatieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} RAILI 2010",
abstract = "Suomen rautatieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen ja energiankulutuksen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} RAILI on vuosittain p{\"a}ivitett{\"a}v{\"a} rautatieliikenteen laskentamalli. J{\"a}rjestelm{\"a}n ensimm{\"a}inen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. T{\"a}m{\"a} tutkimusraportti k{\"a}sittelee viidett{\"a}toista, vuoden 2010 tiedoilla p{\"a}ivitetty{\"a} versiota RAILI 2010. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2010 -projektiin, jossa selvitet{\"a}{\"a}n kaikkien liikennemuotojen p{\"a}{\"a}st{\"o}t Suomessa. RAILI 2010 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen m{\"a}{\"a}r{\"a}n ja energiankulutuksen perusvuonna 2010. Laskentatulokset saadaan sek{\"a} valtakunnallisesti ett{\"a} rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} koskee sek{\"a} s{\"a}hk{\"o}- ett{\"a} dieselvetoista henkil{\"o}-, tavara- ja l{\"a}hijunaliikennett{\"a} Suomessa. L{\"a}hijunaliikenteen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t on laskettu omana kokonaisuutenaan. Karkealla tasolla p{\"a}{\"a}st{\"o}m{\"a}{\"a}r{\"a}t on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2030. J{\"a}rjestelm{\"a} laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t seuraavista yhdisteist{\"a}: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sek{\"a} hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lis{\"a}ksi dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja s{\"a}hk{\"o}junaliikenteen s{\"a}hk{\"o}energiankulutus. RAILI 2010 -j{\"a}rjestelm{\"a} on tarkoitettu l{\"a}hinn{\"a} liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}n, Liikenneviraston (entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtym{\"a} Oy:n ja VTT:n k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Tietoa LIPASTO 2010 ja RAILI 2010 laskentaj{\"a}rjestelmist{\"a} on n{\"a}ht{\"a}viss{\"a} VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t vuonna 2010 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 398 t, hiilivetyj{\"a} (HC) 137 t, typen oksideja (NOx) 2 493 t, hiukkasia 74 t, metaania (CH4) 9,7 t, typpioksiduulia (N2O) 6,5 t, rikkidioksidia (SO2) 212 t ja hiilidioksidia (CO2) 239 000 t. Moottoripoltto{\"o}ljy{\"a} kulutettiin yhteens{\"a} 30 700 t ja s{\"a}hk{\"o}energiaa 655 400 MWh. Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2010 6,0 PJ. Luvut sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}t s{\"a}hk{\"o}veturien s{\"a}hk{\"o}nkulutuksen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t voimalaitoksissa. Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaism{\"a}{\"a}r{\"a} oli 29 700 miljoonaa brtkm. Rautatieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehityksess{\"a} ei n{\"a}ytt{\"a}isi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin l{\"a}hiajan lamasta johtuva jyrk{\"a}t muutokset.",
keywords = "emissions, transport, calculations systems",
author = "Kari M{\"a}kel{\"a} and Heidi Auvinen and Anu Tuominen and Esa P{\"a}{\"a}kk{\"o}nen",
note = "Project code: 75175 LIPASTO 2010",
year = "2011",
language = "Finnish",
series = "Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Mäkelä, K, Auvinen, H, Tuominen, A & Pääkkönen, E 2011, Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2010. Tutkimusraportti, vol. VTT-R-07607-11, VTT Technical Research Centre of Finland.

Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2010. / Mäkelä, Kari; Auvinen, Heidi; Tuominen, Anu; Pääkkönen, Esa.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 38 p. (Tutkimusraportti, Vol. VTT-R-07607-11).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2010

AU - Mäkelä, Kari

AU - Auvinen, Heidi

AU - Tuominen, Anu

AU - Pääkkönen, Esa

N1 - Project code: 75175 LIPASTO 2010

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän ensimmäinen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee viidettätoista, vuoden 2010 tiedoilla päivitettyä versiota RAILI 2010. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2010 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2010 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2010. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara- ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2030. Järjestelmä laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2010 -järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston (entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2010 ja RAILI 2010 laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2010 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 398 t, hiilivetyjä (HC) 137 t, typen oksideja (NOx) 2 493 t, hiukkasia 74 t, metaania (CH4) 9,7 t, typpioksiduulia (N2O) 6,5 t, rikkidioksidia (SO2) 212 t ja hiilidioksidia (CO2) 239 000 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 30 700 t ja sähköenergiaa 655 400 MWh. Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2010 6,0 PJ. Luvut sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 29 700 miljoonaa brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin lähiajan lamasta johtuva jyrkät muutokset.

AB - Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän ensimmäinen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee viidettätoista, vuoden 2010 tiedoilla päivitettyä versiota RAILI 2010. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2010 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2010 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2010. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara- ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2030. Järjestelmä laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2010 -järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston (entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2010 ja RAILI 2010 laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2010 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 398 t, hiilivetyjä (HC) 137 t, typen oksideja (NOx) 2 493 t, hiukkasia 74 t, metaania (CH4) 9,7 t, typpioksiduulia (N2O) 6,5 t, rikkidioksidia (SO2) 212 t ja hiilidioksidia (CO2) 239 000 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 30 700 t ja sähköenergiaa 655 400 MWh. Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2010 6,0 PJ. Luvut sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 29 700 miljoonaa brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin lähiajan lamasta johtuva jyrkät muutokset.

KW - emissions

KW - transport

KW - calculations systems

M3 - Report

T3 - Tutkimusraportti

BT - Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2010

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Mäkelä K, Auvinen H, Tuominen A, Pääkkönen E. Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä RAILI 2010. VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 38 p. (Tutkimusraportti, Vol. VTT-R-07607-11).