Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: RAILI 2012

Kari Mäkelä, Heidi Auvinen, Anu Tuominen, Esa Pääkkönen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän ensimmäinen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee seitsemättätoista, vuoden 2012 tiedoilla päivitettyä versiota RAILI 2012. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2012 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2012 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2012. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara- ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2032. Järjestelmä laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2012 -järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja viestintäministeriön, Tilastokeskuksen, Liikenneviraston (entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2012 ja RAILI 2012 laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2012 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 406 t, hiilivetyjä (HC) 137 t, typen oksideja (NOx) 2 521 t, hiukkasia 74 t, metaania (CH4) 11 t, typpioksiduulia (N2O) 7,3 t, rikkidioksidia (SO2) 198 t ja hiilidioksidia (CO2) 245 700 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 31 600 t ja sähköenergiaa 665 000 MWh. Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2012 6,1 PJ. Luvut sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 27 miljardia brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin lähiajan lamasta johtuvat muutokset.
    Original languageFinnish
    Number of pages39
    Publication statusPublished - 2013
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Research Report
    VolumeVTT-R-06356-13

    Keywords

    • rail traffic
    • emissions
    • computation

    Cite this

    Mäkelä, K., Auvinen, H., Tuominen, A., & Pääkkönen, E. (2013). Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: RAILI 2012. VTT Research Report, Vol.. VTT-R-06356-13
    Mäkelä, Kari ; Auvinen, Heidi ; Tuominen, Anu ; Pääkkönen, Esa. / Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: RAILI 2012. 2013. 39 p. (VTT Research Report, Vol. VTT-R-06356-13).
    @book{64212028418648169eb43032f2c7d291,
    title = "Suomen rautatieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}: RAILI 2012",
    abstract = "Suomen rautatieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen ja energiankulutuksen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} RAILI on vuosittain p{\"a}ivitett{\"a}v{\"a} rautatieliikenteen laskentamalli. J{\"a}rjestelm{\"a}n ensimm{\"a}inen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. T{\"a}m{\"a} tutkimusraportti k{\"a}sittelee seitsem{\"a}tt{\"a}toista, vuoden 2012 tiedoilla p{\"a}ivitetty{\"a} versiota RAILI 2012. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2012 -projektiin, jossa selvitet{\"a}{\"a}n kaikkien liikennemuotojen p{\"a}{\"a}st{\"o}t Suomessa. RAILI 2012 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen m{\"a}{\"a}r{\"a}n ja energiankulutuksen perusvuonna 2012. Laskentatulokset saadaan sek{\"a} valtakunnallisesti ett{\"a} rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} koskee sek{\"a} s{\"a}hk{\"o}- ett{\"a} dieselvetoista henkil{\"o}-, tavara- ja l{\"a}hijunaliikennett{\"a} Suomessa. L{\"a}hijunaliikenteen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t on laskettu omana kokonaisuutenaan. Karkealla tasolla p{\"a}{\"a}st{\"o}m{\"a}{\"a}r{\"a}t on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2032. J{\"a}rjestelm{\"a} laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t seuraavista yhdisteist{\"a}: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sek{\"a} hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lis{\"a}ksi dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja s{\"a}hk{\"o}junaliikenteen s{\"a}hk{\"o}energiankulutus. RAILI 2012 -j{\"a}rjestelm{\"a} on tarkoitettu l{\"a}hinn{\"a} liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}n, Tilastokeskuksen, Liikenneviraston (entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtym{\"a} Oy:n ja VTT:n k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Tietoa LIPASTO 2012 ja RAILI 2012 laskentaj{\"a}rjestelmist{\"a} on n{\"a}ht{\"a}viss{\"a} VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t vuonna 2012 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 406 t, hiilivetyj{\"a} (HC) 137 t, typen oksideja (NOx) 2 521 t, hiukkasia 74 t, metaania (CH4) 11 t, typpioksiduulia (N2O) 7,3 t, rikkidioksidia (SO2) 198 t ja hiilidioksidia (CO2) 245 700 t. Moottoripoltto{\"o}ljy{\"a} kulutettiin yhteens{\"a} 31 600 t ja s{\"a}hk{\"o}energiaa 665 000 MWh. Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2012 6,1 PJ. Luvut sis{\"a}lt{\"a}v{\"a}t s{\"a}hk{\"o}veturien s{\"a}hk{\"o}nkulutuksen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t voimalaitoksissa. Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaism{\"a}{\"a}r{\"a} oli 27 miljardia brtkm. Rautatieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehityksess{\"a} ei n{\"a}ytt{\"a}isi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin l{\"a}hiajan lamasta johtuvat muutokset.",
    keywords = "rail traffic, emissions, computation",
    author = "Kari M{\"a}kel{\"a} and Heidi Auvinen and Anu Tuominen and Esa P{\"a}{\"a}kk{\"o}nen",
    note = "Project code: 83210 LIPASTO 2012",
    year = "2013",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Research Report",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",

    }

    Mäkelä, K, Auvinen, H, Tuominen, A & Pääkkönen, E 2013, Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: RAILI 2012. VTT Research Report, vol. VTT-R-06356-13.

    Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: RAILI 2012. / Mäkelä, Kari; Auvinen, Heidi; Tuominen, Anu; Pääkkönen, Esa.

    2013. 39 p. (VTT Research Report, Vol. VTT-R-06356-13).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: RAILI 2012

    AU - Mäkelä, Kari

    AU - Auvinen, Heidi

    AU - Tuominen, Anu

    AU - Pääkkönen, Esa

    N1 - Project code: 83210 LIPASTO 2012

    PY - 2013

    Y1 - 2013

    N2 - Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän ensimmäinen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee seitsemättätoista, vuoden 2012 tiedoilla päivitettyä versiota RAILI 2012. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2012 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2012 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2012. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara- ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2032. Järjestelmä laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2012 -järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja viestintäministeriön, Tilastokeskuksen, Liikenneviraston (entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2012 ja RAILI 2012 laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2012 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 406 t, hiilivetyjä (HC) 137 t, typen oksideja (NOx) 2 521 t, hiukkasia 74 t, metaania (CH4) 11 t, typpioksiduulia (N2O) 7,3 t, rikkidioksidia (SO2) 198 t ja hiilidioksidia (CO2) 245 700 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 31 600 t ja sähköenergiaa 665 000 MWh. Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2012 6,1 PJ. Luvut sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 27 miljardia brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin lähiajan lamasta johtuvat muutokset.

    AB - Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän ensimmäinen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee seitsemättätoista, vuoden 2012 tiedoilla päivitettyä versiota RAILI 2012. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2012 -projektiin, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2012 -malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2012. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara- ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2032. Järjestelmä laskee Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2012 -järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja viestintäministeriön, Tilastokeskuksen, Liikenneviraston (entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2012 ja RAILI 2012 laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2012 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 406 t, hiilivetyjä (HC) 137 t, typen oksideja (NOx) 2 521 t, hiukkasia 74 t, metaania (CH4) 11 t, typpioksiduulia (N2O) 7,3 t, rikkidioksidia (SO2) 198 t ja hiilidioksidia (CO2) 245 700 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 31 600 t ja sähköenergiaa 665 000 MWh. Rautatieliikenteen kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2012 6,1 PJ. Luvut sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 27 miljardia brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa muutosta kuin lähiajan lamasta johtuvat muutokset.

    KW - rail traffic

    KW - emissions

    KW - computation

    M3 - Report

    T3 - VTT Research Report

    BT - Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: RAILI 2012

    ER -

    Mäkelä K, Auvinen H, Tuominen A, Pääkkönen E. Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: RAILI 2012. 2013. 39 p. (VTT Research Report, Vol. VTT-R-06356-13).