TY - BOOK
T1 - Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: RAILI 2012
AU - Mäkelä, Kari
AU - Auvinen, Heidi
AU - Tuominen, Anu
AU - Pääkkönen, Esa
N1 - Project code: 83210 LIPASTO 2012
PY - 2013/9/16
Y1 - 2013/9/16
N2 - Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen
laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä
rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän
ensimmäinen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä
tutkimusraportti käsittelee seitsemättätoista, vuoden
2012 tiedoilla päivitettyä versiota RAILI 2012. Projekti
kuuluu osana LIPASTO 2012 -projektiin, jossa selvitetään
kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2012
-malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien
pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna
2012. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti
että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä
koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara-
ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen
aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan.
Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta
1980 vuoteen 2032. Järjestelmä laskee Suomen
rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista
yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen
oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4),
typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä
hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi
dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja
sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2012
-järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja
viestintäministeriön, Tilastokeskuksen, Liikenneviraston
(entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n
käyttöön. Tietoa LIPASTO 2012 ja RAILI 2012
laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n
internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen
rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2012 olivat
seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 406 t, hiilivetyjä (HC)
137 t, typen oksideja (NOx) 2 521 t, hiukkasia 74 t,
metaania (CH4) 11 t, typpioksiduulia (N2O) 7,3 t,
rikkidioksidia (SO2) 198 t ja hiilidioksidia (CO2) 245
700 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 31 600 t
ja sähköenergiaa 665 000 MWh. Rautatieliikenteen
kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2012 6,1 PJ. Luvut
sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat
päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen
bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 27 miljardia
brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei
näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa
muutosta kuin lähiajan lamasta johtuvat muutokset.
AB - Suomen rautatieliikenteen päästöjen ja energiankulutuksen
laskentajärjestelmä RAILI on vuosittain päivitettävä
rautatieliikenteen laskentamalli. Järjestelmän
ensimmäinen versio RAILI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä
tutkimusraportti käsittelee seitsemättätoista, vuoden
2012 tiedoilla päivitettyä versiota RAILI 2012. Projekti
kuuluu osana LIPASTO 2012 -projektiin, jossa selvitetään
kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. RAILI 2012
-malli laskee rautatieliikenteen aiheuttamien
pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna
2012. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti
että rataosa- ja ratapihakohtaisesti. Laskentajärjestelmä
koskee sekä sähkö- että dieselvetoista henkilö-, tavara-
ja lähijunaliikennettä Suomessa. Lähijunaliikenteen
aiheuttamat päästöt on laskettu omana kokonaisuutenaan.
Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta
1980 vuoteen 2032. Järjestelmä laskee Suomen
rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista
yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen
oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4),
typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) sekä
hiilidioksidi (CO2). Tuloksina saadaan lisäksi
dieseljunaliikenteen polttonesteenkulutus ja
sähköjunaliikenteen sähköenergiankulutus. RAILI 2012
-järjestelmä on tarkoitettu lähinnä liikenne- ja
viestintäministeriön, Tilastokeskuksen, Liikenneviraston
(entisen Ratahallintokeskuksen), VR-Yhtymä Oy:n ja VTT:n
käyttöön. Tietoa LIPASTO 2012 ja RAILI 2012
laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n
internetsivulla http://lipasto.vtt.fi Suomen
rautatieliikenteen aiheuttamat päästöt vuonna 2012 olivat
seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 406 t, hiilivetyjä (HC)
137 t, typen oksideja (NOx) 2 521 t, hiukkasia 74 t,
metaania (CH4) 11 t, typpioksiduulia (N2O) 7,3 t,
rikkidioksidia (SO2) 198 t ja hiilidioksidia (CO2) 245
700 t. Moottoripolttoöljyä kulutettiin yhteensä 31 600 t
ja sähköenergiaa 665 000 MWh. Rautatieliikenteen
kokonaisenergiankulutus oli vuonna 2012 6,1 PJ. Luvut
sisältävät sähköveturien sähkönkulutuksen aiheuttamat
päästöt voimalaitoksissa. Vedettyjen
bruttotonnikilometrien kokonaismäärä oli 27 miljardia
brtkm. Rautatieliikenteen päästöjen kehityksessä ei
näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan muuta suurempaa
muutosta kuin lähiajan lamasta johtuvat muutokset.
KW - rail traffic
KW - emissions
KW - computation
M3 - Report
T3 - VTT Research Report
BT - Suomen rautatieliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: RAILI 2012
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -