@book{896eeb6882a840afa0d745ddef28c46f,
title = "Suomen SO2- ja NOx -p{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehitysarviot ja p{\"a}{\"a}st{\"o}jen rajoittamisen kustannukset",
abstract = "Tutkimuksessa on kehitetty malli, jolla voidaan arvioida Suomen rikki- ja typenoksidip{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehityst{\"a} erilaisissa energiank{\"a}ytt{\"o}, liikenne- ja p{\"a}{\"a}st{\"o}nrajoitusvaihtoehdoissa. Mallissa tarkastellaan my{\"o}s p{\"a}{\"a}st{\"o}nrajoitusten kustannuksia. Malli on osa happamoitumisen kokonaismallia (HAKOMA), jonka muut osat k{\"a}sittelev{\"a}t rikki- ja typpilaskeumaa, mets{\"a}maan happamoitumista ja kustannuksiltaan optimaalista tavoitelaskeuman saavuttamista. Rikkip{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehitys arvioidaan energiank{\"a}ytt{\"o}{\"a}, prosessiteollisuutta ja polttoaineiden rikkipitoisuutta kuvaavan skenaarion sek{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}nrajoitustoimien avulla. Typenoksidip{\"a}{\"a}st{\"o}jen arvioinnissa otetaan lis{\"a}ksi huomioon liikennesuoriteskenaario ja autokannan kehitys. Tehdyill{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}laskelmina arvioidaan rikin osalta voimassaolevien ja typen osalta ehdotettujen p{\"a}{\"a}st{\"o}nrajoitusten vaikutusta Suomen kokonaisp{\"a}{\"a}st{\"o}ihin sek{\"a} rajoitustoimista aiheutuvat kustannukset. My{\"o}s energial{\"a}hdevalintojen ja energians{\"a}{\"a}st{\"o}n merkityst{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin tarkastellaan. Rikkip{\"a}{\"a}st{\"o}ille on lis{\"a}ksi asetettu koemieless{\"a} tiukemmat p{\"a}{\"a}st{\"o}rajat, joihin nykyisill{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}nrajoitustekniikoilla on mahdollista p{\"a}{\"a}st{\"a}. Nykyisill{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}nrajoituksilla voidaan alentaa rikkidioksidip{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} 200 000 tonniin vuodessa. Jos p{\"a}{\"a}st{\"o}nrajoituksia tiukennetaan, energiank{\"a}ytt{\"o}{\"a} tehostetaan ja maakaasun k{\"a}ytt{\"o}{\"a} lis{\"a}t{\"a}{\"a}n edelleen, on mahdollista p{\"a}{\"a}st{\"a} vuoden 2000 j{\"a}lkeen noin 100 000 tonnin vuosip{\"a}{\"a}st{\"o}{\"o}n. Nykyiset p{\"a}{\"a}st{\"o}nrajoitukset merkitsev{\"a}t vuoden 2000 tasolla noin 700 miljoonan markan ja arvioissa k{\"a}ytetyt tiukemmat p{\"a}{\"a}st{\"o}nrajoitukset noin yhden miljardin markan vuosikustannuksia Typenoksidip{\"a}{\"a}st{\"o}jen pienent{\"a}minen nopeasti on vaikeampaa ja kalliimpaa kuin rikkip{\"a}{\"a}st{\"o}jen pienent{\"a}minen. Nyt voimassa olevalla m{\"a}{\"a}r{\"a}yksell{\"a} saadaan typenoksidip{\"a}{\"a}st{\"o}jen kasvu pys{\"a}htym{\"a}{\"a}n varustamalla uudet henkil{\"o}autot katalysaattorilla P{\"a}{\"a}st{\"o}jen pienent{\"a}minen vaatii p{\"a}{\"a}st{\"o}m{\"a}{\"a}r{\"a}yksi{\"a} my{\"o}s muille autolajeille ja p{\"a}{\"a}st{\"o}nrajoituksia teollisuus- ja energiantuotantolaitoksille. Typenoksiditoimikunnan ehdottamilla p{\"a}{\"a}st{\"o}nrajoituksilla voitaisiin Nolo-p{\"a}{\"a}st{\"o}t pudottaa nykyisest{\"a} noin 280 000 tonnista (NO2) noin 220 000 tonniin vuoteen 2000 menness{\"a}. Aiheutuvat kustannukset olisivat vuoden 2000 tasolla noin kaksi ja puoli miljardia markkaa vuodessa. Typenoksidien rajoitustoimet vaikuttavat hitaasti, ja n{\"a}in ehdotetuilla p{\"a}{\"a}st{\"o}nrajoituksilla Nolo-p{\"a}{\"a}st{\"o}t pienenisiv{\"a}t ensi vuosituhannen alussa edelleen ollen vuonna 2010 arviolta tasolla 170 000 tonnia vuodessa.",
keywords = "emissions, nitrogen oxides, sulfur dioxide, estimates, Finland, reduction, expences",
author = "Markus T{\"a}htinen",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3923-0",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1199",
address = "Finland",
}