@book{b7daf4bc931843aaae67a83932fa2382,
title = "Suomen tieliikenteen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t: LIISA 2001.1 -laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n tieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}n LIISA:n uudistus ja p{\"a}{\"a}st{\"o}jen viimeisimm{\"a}t laskentatulokset. Laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} on vakiinnuttanut asemansa t{\"a}rkeimp{\"a}n{\"a} l{\"a}hteen{\"a} Suomen tieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen inventoinnissa aluetasolla. LIISA-laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} laskee koko tieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}t. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a} koostuu kolmesta erillisest{\"a} osiosta: 1. LIISA-nimisest{\"a} ohjelmistosta, joka laskee autoliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}t nykyisell{\"a} versiolla vuosille 2001-2021, 2. erillisest{\"a}, LIISA-mallin tuloksiin pohjautuvasta autoliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen taannehtivasta laskennasta vuosille 1980-2000 (Excel-ohjelmisto) ja 3. erillisest{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}mallista moottoripy{\"o}rien ja mopojen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen laskentaan (Excel-ohjelmisto). Nyt toteutettu uudistusprojekti koski n{\"a}it{\"a} kaikkia osioita. Suurin muutos kohdistui p{\"a}{\"a}st{\"o}kertoimiin. LIISA-laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} on osa LIPASTO-nimist{\"a} koko liikenteen pakokaasujen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}. LIPASTO alamalleineen p{\"a}ivitet{\"a}{\"a}n uusilla suorite- ja kalustotiedoilla vuosittain. Itse malleja ja niiden k{\"a}ytt{\"a}mi{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}kertoimia ei p{\"a}ivitet{\"a} vuosittain vaan tarvittaessa erillisin{\"a} projekteina, kuten nyt LIISA-laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}n uudistus. P{\"a}ivitetyt tulokset esitell{\"a}{\"a}n Internet-sivuilla, joiden osoite on http://lipasto.vtt.fi Yleisen{\"a} piirteen{\"a} tieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehityksess{\"a} on p{\"a}{\"a}st{\"o}m{\"a}{\"a}rien lis{\"a}{\"a}ntyminen aina vuoteen 1990 saakka. Silloin otettiin henkil{\"o}autoissa laajamittaisesti k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n katalysaattorit ja my{\"o}s dieselkalustolle kiristettiin p{\"a}{\"a}st{\"o}rajoituksia. T{\"a}m{\"a}n j{\"a}lkeen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen m{\"a}{\"a}r{\"a} on ollut laskusuunnassa hiilidioksidia ja typpioksiduulia lukuun ottamatta. Uudistetun laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}n tulokset ovat nyt l{\"a}hemp{\"a}n{\"a} kansainv{\"a}listen mallien (TREMOVE, RAINS) tuloksia kuin edellisen version olivat. T{\"a}h{\"a}n on osaltaan vaikuttanut entist{\"a} yhten{\"a}isempien l{\"a}ht{\"o}tietojen k{\"a}ytt{\"o} kaikissa eurooppalaisissa malleissa.",
keywords = "road traffic, exhaust gases, exhaust emissions, Finland, calculation models, forecasts, prognosis, environmental protection",
author = "Kari M{\"a}kel{\"a} and Juhani Laurikko and Heikki Kanner",
year = "2002",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6115-5",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2177",
address = "Finland",
}