Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt: LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä

Kari Mäkelä, Juhani Laurikko, Heikki Kanner

    Research output: Book/ReportReport

    1 Citation (Scopus)

    Abstract

    Tässä julkaisussa esitetään tieliikenteen päästölaskentajärjestelmän LIISA:n uudistus ja päästöjen viimeisimmät laskentatulokset. Laskentajärjestelmä on vakiinnuttanut asemansa tärkeimpänä lähteenä Suomen tieliikenteen päästöjen inventoinnissa aluetasolla. LIISA-laskentajärjestelmä laskee koko tieliikenteen päästöt. Käytännössä järjestelmä koostuu kolmesta erillisestä osiosta: 1. LIISA-nimisestä ohjelmistosta, joka laskee autoliikenteen päästöt nykyisellä versiolla vuosille 2001-2021, 2. erillisestä, LIISA-mallin tuloksiin pohjautuvasta autoliikenteen päästöjen taannehtivasta laskennasta vuosille 1980-2000 (Excel-ohjelmisto) ja 3. erillisestä päästömallista moottoripyörien ja mopojen päästöjen laskentaan (Excel-ohjelmisto). Nyt toteutettu uudistusprojekti koski näitä kaikkia osioita. Suurin muutos kohdistui päästökertoimiin. LIISA-laskentajärjestelmä on osa LIPASTO-nimistä koko liikenteen pakokaasujen laskentajärjestelmää. LIPASTO alamalleineen päivitetään uusilla suorite- ja kalustotiedoilla vuosittain. Itse malleja ja niiden käyttämiä päästökertoimia ei päivitetä vuosittain vaan tarvittaessa erillisinä projekteina, kuten nyt LIISA-laskentajärjestelmän uudistus. Päivitetyt tulokset esitellään Internet-sivuilla, joiden osoite on http://lipasto.vtt.fi Yleisenä piirteenä tieliikenteen päästöjen kehityksessä on päästömäärien lisääntyminen aina vuoteen 1990 saakka. Silloin otettiin henkilöautoissa laajamittaisesti käyttöön katalysaattorit ja myös dieselkalustolle kiristettiin päästörajoituksia. Tämän jälkeen pakokaasupäästöjen määrä on ollut laskusuunnassa hiilidioksidia ja typpioksiduulia lukuun ottamatta. Uudistetun laskentajärjestelmän tulokset ovat nyt lähempänä kansainvälisten mallien (TREMOVE, RAINS) tuloksia kuin edellisen version olivat. Tähän on osaltaan vaikuttanut entistä yhtenäisempien lähtötietojen käyttö kaikissa eurooppalaisissa malleissa.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages126
    ISBN (Electronic)951-38-6116-3
    ISBN (Print)951-38-6115-5
    Publication statusPublished - 2002
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
    Number2177
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • road traffic
    • exhaust gases
    • exhaust emissions
    • Finland
    • calculation models
    • forecasts
    • prognosis
    • environmental protection

    Cite this

    Mäkelä, K., Laurikko, J., & Kanner, H. (2002). Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt: LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2177
    Mäkelä, Kari ; Laurikko, Juhani ; Kanner, Heikki. / Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt : LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 126 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2177).
    @book{b7daf4bc931843aaae67a83932fa2382,
    title = "Suomen tieliikenteen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t: LIISA 2001.1 -laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}",
    abstract = "T{\"a}ss{\"a} julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n tieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}n LIISA:n uudistus ja p{\"a}{\"a}st{\"o}jen viimeisimm{\"a}t laskentatulokset. Laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} on vakiinnuttanut asemansa t{\"a}rkeimp{\"a}n{\"a} l{\"a}hteen{\"a} Suomen tieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen inventoinnissa aluetasolla. LIISA-laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} laskee koko tieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}t. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a} koostuu kolmesta erillisest{\"a} osiosta: 1. LIISA-nimisest{\"a} ohjelmistosta, joka laskee autoliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}t nykyisell{\"a} versiolla vuosille 2001-2021, 2. erillisest{\"a}, LIISA-mallin tuloksiin pohjautuvasta autoliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen taannehtivasta laskennasta vuosille 1980-2000 (Excel-ohjelmisto) ja 3. erillisest{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}mallista moottoripy{\"o}rien ja mopojen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen laskentaan (Excel-ohjelmisto). Nyt toteutettu uudistusprojekti koski n{\"a}it{\"a} kaikkia osioita. Suurin muutos kohdistui p{\"a}{\"a}st{\"o}kertoimiin. LIISA-laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} on osa LIPASTO-nimist{\"a} koko liikenteen pakokaasujen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}. LIPASTO alamalleineen p{\"a}ivitet{\"a}{\"a}n uusilla suorite- ja kalustotiedoilla vuosittain. Itse malleja ja niiden k{\"a}ytt{\"a}mi{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}kertoimia ei p{\"a}ivitet{\"a} vuosittain vaan tarvittaessa erillisin{\"a} projekteina, kuten nyt LIISA-laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}n uudistus. P{\"a}ivitetyt tulokset esitell{\"a}{\"a}n Internet-sivuilla, joiden osoite on http://lipasto.vtt.fi Yleisen{\"a} piirteen{\"a} tieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehityksess{\"a} on p{\"a}{\"a}st{\"o}m{\"a}{\"a}rien lis{\"a}{\"a}ntyminen aina vuoteen 1990 saakka. Silloin otettiin henkil{\"o}autoissa laajamittaisesti k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n katalysaattorit ja my{\"o}s dieselkalustolle kiristettiin p{\"a}{\"a}st{\"o}rajoituksia. T{\"a}m{\"a}n j{\"a}lkeen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen m{\"a}{\"a}r{\"a} on ollut laskusuunnassa hiilidioksidia ja typpioksiduulia lukuun ottamatta. Uudistetun laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}n tulokset ovat nyt l{\"a}hemp{\"a}n{\"a} kansainv{\"a}listen mallien (TREMOVE, RAINS) tuloksia kuin edellisen version olivat. T{\"a}h{\"a}n on osaltaan vaikuttanut entist{\"a} yhten{\"a}isempien l{\"a}ht{\"o}tietojen k{\"a}ytt{\"o} kaikissa eurooppalaisissa malleissa.",
    keywords = "road traffic, exhaust gases, exhaust emissions, Finland, calculation models, forecasts, prognosis, environmental protection",
    author = "Kari M{\"a}kel{\"a} and Juhani Laurikko and Heikki Kanner",
    year = "2002",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-6115-5",
    series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "2177",
    address = "Finland",

    }

    Mäkelä, K, Laurikko, J & Kanner, H 2002, Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt: LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2177, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt : LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä. / Mäkelä, Kari; Laurikko, Juhani; Kanner, Heikki.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 126 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2177).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt

    T2 - LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä

    AU - Mäkelä, Kari

    AU - Laurikko, Juhani

    AU - Kanner, Heikki

    PY - 2002

    Y1 - 2002

    N2 - Tässä julkaisussa esitetään tieliikenteen päästölaskentajärjestelmän LIISA:n uudistus ja päästöjen viimeisimmät laskentatulokset. Laskentajärjestelmä on vakiinnuttanut asemansa tärkeimpänä lähteenä Suomen tieliikenteen päästöjen inventoinnissa aluetasolla. LIISA-laskentajärjestelmä laskee koko tieliikenteen päästöt. Käytännössä järjestelmä koostuu kolmesta erillisestä osiosta: 1. LIISA-nimisestä ohjelmistosta, joka laskee autoliikenteen päästöt nykyisellä versiolla vuosille 2001-2021, 2. erillisestä, LIISA-mallin tuloksiin pohjautuvasta autoliikenteen päästöjen taannehtivasta laskennasta vuosille 1980-2000 (Excel-ohjelmisto) ja 3. erillisestä päästömallista moottoripyörien ja mopojen päästöjen laskentaan (Excel-ohjelmisto). Nyt toteutettu uudistusprojekti koski näitä kaikkia osioita. Suurin muutos kohdistui päästökertoimiin. LIISA-laskentajärjestelmä on osa LIPASTO-nimistä koko liikenteen pakokaasujen laskentajärjestelmää. LIPASTO alamalleineen päivitetään uusilla suorite- ja kalustotiedoilla vuosittain. Itse malleja ja niiden käyttämiä päästökertoimia ei päivitetä vuosittain vaan tarvittaessa erillisinä projekteina, kuten nyt LIISA-laskentajärjestelmän uudistus. Päivitetyt tulokset esitellään Internet-sivuilla, joiden osoite on http://lipasto.vtt.fi Yleisenä piirteenä tieliikenteen päästöjen kehityksessä on päästömäärien lisääntyminen aina vuoteen 1990 saakka. Silloin otettiin henkilöautoissa laajamittaisesti käyttöön katalysaattorit ja myös dieselkalustolle kiristettiin päästörajoituksia. Tämän jälkeen pakokaasupäästöjen määrä on ollut laskusuunnassa hiilidioksidia ja typpioksiduulia lukuun ottamatta. Uudistetun laskentajärjestelmän tulokset ovat nyt lähempänä kansainvälisten mallien (TREMOVE, RAINS) tuloksia kuin edellisen version olivat. Tähän on osaltaan vaikuttanut entistä yhtenäisempien lähtötietojen käyttö kaikissa eurooppalaisissa malleissa.

    AB - Tässä julkaisussa esitetään tieliikenteen päästölaskentajärjestelmän LIISA:n uudistus ja päästöjen viimeisimmät laskentatulokset. Laskentajärjestelmä on vakiinnuttanut asemansa tärkeimpänä lähteenä Suomen tieliikenteen päästöjen inventoinnissa aluetasolla. LIISA-laskentajärjestelmä laskee koko tieliikenteen päästöt. Käytännössä järjestelmä koostuu kolmesta erillisestä osiosta: 1. LIISA-nimisestä ohjelmistosta, joka laskee autoliikenteen päästöt nykyisellä versiolla vuosille 2001-2021, 2. erillisestä, LIISA-mallin tuloksiin pohjautuvasta autoliikenteen päästöjen taannehtivasta laskennasta vuosille 1980-2000 (Excel-ohjelmisto) ja 3. erillisestä päästömallista moottoripyörien ja mopojen päästöjen laskentaan (Excel-ohjelmisto). Nyt toteutettu uudistusprojekti koski näitä kaikkia osioita. Suurin muutos kohdistui päästökertoimiin. LIISA-laskentajärjestelmä on osa LIPASTO-nimistä koko liikenteen pakokaasujen laskentajärjestelmää. LIPASTO alamalleineen päivitetään uusilla suorite- ja kalustotiedoilla vuosittain. Itse malleja ja niiden käyttämiä päästökertoimia ei päivitetä vuosittain vaan tarvittaessa erillisinä projekteina, kuten nyt LIISA-laskentajärjestelmän uudistus. Päivitetyt tulokset esitellään Internet-sivuilla, joiden osoite on http://lipasto.vtt.fi Yleisenä piirteenä tieliikenteen päästöjen kehityksessä on päästömäärien lisääntyminen aina vuoteen 1990 saakka. Silloin otettiin henkilöautoissa laajamittaisesti käyttöön katalysaattorit ja myös dieselkalustolle kiristettiin päästörajoituksia. Tämän jälkeen pakokaasupäästöjen määrä on ollut laskusuunnassa hiilidioksidia ja typpioksiduulia lukuun ottamatta. Uudistetun laskentajärjestelmän tulokset ovat nyt lähempänä kansainvälisten mallien (TREMOVE, RAINS) tuloksia kuin edellisen version olivat. Tähän on osaltaan vaikuttanut entistä yhtenäisempien lähtötietojen käyttö kaikissa eurooppalaisissa malleissa.

    KW - road traffic

    KW - exhaust gases

    KW - exhaust emissions

    KW - Finland

    KW - calculation models

    KW - forecasts

    KW - prognosis

    KW - environmental protection

    M3 - Report

    SN - 951-38-6115-5

    T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

    BT - Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Mäkelä K, Laurikko J, Kanner H. Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt: LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 126 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2177).