Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt

LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä

Kari Mäkelä, Juhani Laurikko, Heikki Kanner

Research output: Book/ReportReportProfessional

1 Citation (Scopus)

Abstract

Tässä julkaisussa esitetään tieliikenteen päästölaskentajärjestelmän LIISA:n uudistus ja päästöjen viimeisimmät laskentatulokset. Laskentajärjestelmä on vakiinnuttanut asemansa tärkeimpänä lähteenä Suomen tieliikenteen päästöjen inventoinnissa aluetasolla. LIISA-laskentajärjestelmä laskee koko tieliikenteen päästöt. Käytännössä järjestelmä koostuu kolmesta erillisestä osiosta: 1. LIISA-nimisestä ohjelmistosta, joka laskee autoliikenteen päästöt nykyisellä versiolla vuosille 2001-2021, 2. erillisestä, LIISA-mallin tuloksiin pohjautuvasta autoliikenteen päästöjen taannehtivasta laskennasta vuosille 1980-2000 (Excel-ohjelmisto) ja 3. erillisestä päästömallista moottoripyörien ja mopojen päästöjen laskentaan (Excel-ohjelmisto). Nyt toteutettu uudistusprojekti koski näitä kaikkia osioita. Suurin muutos kohdistui päästökertoimiin. LIISA-laskentajärjestelmä on osa LIPASTO-nimistä koko liikenteen pakokaasujen laskentajärjestelmää. LIPASTO alamalleineen päivitetään uusilla suorite- ja kalustotiedoilla vuosittain. Itse malleja ja niiden käyttämiä päästökertoimia ei päivitetä vuosittain vaan tarvittaessa erillisinä projekteina, kuten nyt LIISA-laskentajärjestelmän uudistus. Päivitetyt tulokset esitellään Internet-sivuilla, joiden osoite on http://lipasto.vtt.fi Yleisenä piirteenä tieliikenteen päästöjen kehityksessä on päästömäärien lisääntyminen aina vuoteen 1990 saakka. Silloin otettiin henkilöautoissa laajamittaisesti käyttöön katalysaattorit ja myös dieselkalustolle kiristettiin päästörajoituksia. Tämän jälkeen pakokaasupäästöjen määrä on ollut laskusuunnassa hiilidioksidia ja typpioksiduulia lukuun ottamatta. Uudistetun laskentajärjestelmän tulokset ovat nyt lähempänä kansainvälisten mallien (TREMOVE, RAINS) tuloksia kuin edellisen version olivat. Tähän on osaltaan vaikuttanut entistä yhtenäisempien lähtötietojen käyttö kaikissa eurooppalaisissa malleissa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages126
ISBN (Electronic)951-38-6116-3
ISBN (Print)951-38-6115-5
Publication statusPublished - 2002
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2177
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Keywords

  • road traffic
  • exhaust gases
  • exhaust emissions
  • Finland
  • calculation models
  • forecasts
  • prognosis
  • environmental protection

Cite this

Mäkelä, K., Laurikko, J., & Kanner, H. (2002). Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt: LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2177
Mäkelä, Kari ; Laurikko, Juhani ; Kanner, Heikki. / Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt : LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 126 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2177).
@book{b7daf4bc931843aaae67a83932fa2382,
title = "Suomen tieliikenteen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t: LIISA 2001.1 -laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n tieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}n LIISA:n uudistus ja p{\"a}{\"a}st{\"o}jen viimeisimm{\"a}t laskentatulokset. Laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} on vakiinnuttanut asemansa t{\"a}rkeimp{\"a}n{\"a} l{\"a}hteen{\"a} Suomen tieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen inventoinnissa aluetasolla. LIISA-laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} laskee koko tieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}t. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a} koostuu kolmesta erillisest{\"a} osiosta: 1. LIISA-nimisest{\"a} ohjelmistosta, joka laskee autoliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}t nykyisell{\"a} versiolla vuosille 2001-2021, 2. erillisest{\"a}, LIISA-mallin tuloksiin pohjautuvasta autoliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen taannehtivasta laskennasta vuosille 1980-2000 (Excel-ohjelmisto) ja 3. erillisest{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}mallista moottoripy{\"o}rien ja mopojen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen laskentaan (Excel-ohjelmisto). Nyt toteutettu uudistusprojekti koski n{\"a}it{\"a} kaikkia osioita. Suurin muutos kohdistui p{\"a}{\"a}st{\"o}kertoimiin. LIISA-laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} on osa LIPASTO-nimist{\"a} koko liikenteen pakokaasujen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}. LIPASTO alamalleineen p{\"a}ivitet{\"a}{\"a}n uusilla suorite- ja kalustotiedoilla vuosittain. Itse malleja ja niiden k{\"a}ytt{\"a}mi{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}kertoimia ei p{\"a}ivitet{\"a} vuosittain vaan tarvittaessa erillisin{\"a} projekteina, kuten nyt LIISA-laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}n uudistus. P{\"a}ivitetyt tulokset esitell{\"a}{\"a}n Internet-sivuilla, joiden osoite on http://lipasto.vtt.fi Yleisen{\"a} piirteen{\"a} tieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehityksess{\"a} on p{\"a}{\"a}st{\"o}m{\"a}{\"a}rien lis{\"a}{\"a}ntyminen aina vuoteen 1990 saakka. Silloin otettiin henkil{\"o}autoissa laajamittaisesti k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n katalysaattorit ja my{\"o}s dieselkalustolle kiristettiin p{\"a}{\"a}st{\"o}rajoituksia. T{\"a}m{\"a}n j{\"a}lkeen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen m{\"a}{\"a}r{\"a} on ollut laskusuunnassa hiilidioksidia ja typpioksiduulia lukuun ottamatta. Uudistetun laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}n tulokset ovat nyt l{\"a}hemp{\"a}n{\"a} kansainv{\"a}listen mallien (TREMOVE, RAINS) tuloksia kuin edellisen version olivat. T{\"a}h{\"a}n on osaltaan vaikuttanut entist{\"a} yhten{\"a}isempien l{\"a}ht{\"o}tietojen k{\"a}ytt{\"o} kaikissa eurooppalaisissa malleissa.",
keywords = "road traffic, exhaust gases, exhaust emissions, Finland, calculation models, forecasts, prognosis, environmental protection",
author = "Kari M{\"a}kel{\"a} and Juhani Laurikko and Heikki Kanner",
year = "2002",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6115-5",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2177",
address = "Finland",

}

Mäkelä, K, Laurikko, J & Kanner, H 2002, Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt: LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2177, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt : LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä. / Mäkelä, Kari; Laurikko, Juhani; Kanner, Heikki.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 126 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2177).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt

T2 - LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä

AU - Mäkelä, Kari

AU - Laurikko, Juhani

AU - Kanner, Heikki

PY - 2002

Y1 - 2002

N2 - Tässä julkaisussa esitetään tieliikenteen päästölaskentajärjestelmän LIISA:n uudistus ja päästöjen viimeisimmät laskentatulokset. Laskentajärjestelmä on vakiinnuttanut asemansa tärkeimpänä lähteenä Suomen tieliikenteen päästöjen inventoinnissa aluetasolla. LIISA-laskentajärjestelmä laskee koko tieliikenteen päästöt. Käytännössä järjestelmä koostuu kolmesta erillisestä osiosta: 1. LIISA-nimisestä ohjelmistosta, joka laskee autoliikenteen päästöt nykyisellä versiolla vuosille 2001-2021, 2. erillisestä, LIISA-mallin tuloksiin pohjautuvasta autoliikenteen päästöjen taannehtivasta laskennasta vuosille 1980-2000 (Excel-ohjelmisto) ja 3. erillisestä päästömallista moottoripyörien ja mopojen päästöjen laskentaan (Excel-ohjelmisto). Nyt toteutettu uudistusprojekti koski näitä kaikkia osioita. Suurin muutos kohdistui päästökertoimiin. LIISA-laskentajärjestelmä on osa LIPASTO-nimistä koko liikenteen pakokaasujen laskentajärjestelmää. LIPASTO alamalleineen päivitetään uusilla suorite- ja kalustotiedoilla vuosittain. Itse malleja ja niiden käyttämiä päästökertoimia ei päivitetä vuosittain vaan tarvittaessa erillisinä projekteina, kuten nyt LIISA-laskentajärjestelmän uudistus. Päivitetyt tulokset esitellään Internet-sivuilla, joiden osoite on http://lipasto.vtt.fi Yleisenä piirteenä tieliikenteen päästöjen kehityksessä on päästömäärien lisääntyminen aina vuoteen 1990 saakka. Silloin otettiin henkilöautoissa laajamittaisesti käyttöön katalysaattorit ja myös dieselkalustolle kiristettiin päästörajoituksia. Tämän jälkeen pakokaasupäästöjen määrä on ollut laskusuunnassa hiilidioksidia ja typpioksiduulia lukuun ottamatta. Uudistetun laskentajärjestelmän tulokset ovat nyt lähempänä kansainvälisten mallien (TREMOVE, RAINS) tuloksia kuin edellisen version olivat. Tähän on osaltaan vaikuttanut entistä yhtenäisempien lähtötietojen käyttö kaikissa eurooppalaisissa malleissa.

AB - Tässä julkaisussa esitetään tieliikenteen päästölaskentajärjestelmän LIISA:n uudistus ja päästöjen viimeisimmät laskentatulokset. Laskentajärjestelmä on vakiinnuttanut asemansa tärkeimpänä lähteenä Suomen tieliikenteen päästöjen inventoinnissa aluetasolla. LIISA-laskentajärjestelmä laskee koko tieliikenteen päästöt. Käytännössä järjestelmä koostuu kolmesta erillisestä osiosta: 1. LIISA-nimisestä ohjelmistosta, joka laskee autoliikenteen päästöt nykyisellä versiolla vuosille 2001-2021, 2. erillisestä, LIISA-mallin tuloksiin pohjautuvasta autoliikenteen päästöjen taannehtivasta laskennasta vuosille 1980-2000 (Excel-ohjelmisto) ja 3. erillisestä päästömallista moottoripyörien ja mopojen päästöjen laskentaan (Excel-ohjelmisto). Nyt toteutettu uudistusprojekti koski näitä kaikkia osioita. Suurin muutos kohdistui päästökertoimiin. LIISA-laskentajärjestelmä on osa LIPASTO-nimistä koko liikenteen pakokaasujen laskentajärjestelmää. LIPASTO alamalleineen päivitetään uusilla suorite- ja kalustotiedoilla vuosittain. Itse malleja ja niiden käyttämiä päästökertoimia ei päivitetä vuosittain vaan tarvittaessa erillisinä projekteina, kuten nyt LIISA-laskentajärjestelmän uudistus. Päivitetyt tulokset esitellään Internet-sivuilla, joiden osoite on http://lipasto.vtt.fi Yleisenä piirteenä tieliikenteen päästöjen kehityksessä on päästömäärien lisääntyminen aina vuoteen 1990 saakka. Silloin otettiin henkilöautoissa laajamittaisesti käyttöön katalysaattorit ja myös dieselkalustolle kiristettiin päästörajoituksia. Tämän jälkeen pakokaasupäästöjen määrä on ollut laskusuunnassa hiilidioksidia ja typpioksiduulia lukuun ottamatta. Uudistetun laskentajärjestelmän tulokset ovat nyt lähempänä kansainvälisten mallien (TREMOVE, RAINS) tuloksia kuin edellisen version olivat. Tähän on osaltaan vaikuttanut entistä yhtenäisempien lähtötietojen käyttö kaikissa eurooppalaisissa malleissa.

KW - road traffic

KW - exhaust gases

KW - exhaust emissions

KW - Finland

KW - calculation models

KW - forecasts

KW - prognosis

KW - environmental protection

M3 - Report

SN - 951-38-6115-5

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Mäkelä K, Laurikko J, Kanner H. Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt: LIISA 2001.1 -laskentajärjestelmä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 126 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2177).