Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt

Liisa 95 -laskentajärjestelmä

Kari Mäkelä, Heikki Kanner, Juhani Laurikko

Research output: Book/ReportReportProfessional

6 Citations (Scopus)

Abstract

Suomen tieliikenteen pakokaasujen laskentajärjestelmä LIISA on vakiinnuttanut asemansa tärkeimpänä lähteenä tieliikenteen päästöjen määrittämisessä aluetasolla. Julkaisussa esitetään laskentajärjestelmän version LIISA 95 rakenne, käytetyt lähtötiedot ja laskentatuloksia. Laskentajärjestelmän ensimmäinen versio valmistui 1989 ja se laski vuoden 1987 päästöt. Vuonna 1990 järjestelmään lisättiin ennusteosa. Laskentajärjestelmä uudistettiin perusteellisesti vuonna 1995, jolloin valmistui versio LIISA 1993. Tuolloin kaikki lähtötiedot tarkistettiin uusimman tiedon mukaisiksi, ja siksi tuloksia ei voi suoraan verrata aikaisempiin versioihin. Julkaisussa esiteltävä LIISA 95 on päivitysversio LIISA 93:sta ja LIISA 94:stä, ja tuloksia voidaan siten verrata suoraan näiden kolmen version välillä. Tietojärjestelmällä voidaan laskea liikennesuoritetietoihin, päästökertoimiin ja kulutettuun polttonesteen määrään perustuen Suomen tieliikenteen pakokaasujen kokonaispäästömäärät kunnittain, lääneittäin ja koko maan osalta. Päästölajit ovat hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset, metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) ja hiilidioksidi (CO2) sekä polttonesteen kulutus. Päästö on jaettu ajoneuvotyypin ja tietyypin mukaan sekä käyttövoiman mukaan (bensiini/diesel). Peruslaskentavuosi on 1995. Laskentajärjestelmä laskee päästöt vuoteen 2015 saakka. Lähtötietoina olevia taulukoita voi muuttaa ohjelman ulkopuolella, jolloin voi tutkia mitä erilaisimpia tulevaisuuden tilanteita. Tietojärjestelmä toimii tavallisessa IBM-yhteensopivassa, vähintään AT-tasoisessa mikrotietokoneessa, joka on varustettu matematiikkaprosessorilla. Järjestelmän täysimittainen käyttö edellyttää käyttäjältään liikenneteknisten ja päästökysymysten perusteellista tuntemusta. Julkaisussa esitetään perustulosteet koko Suomen ja läänien päästöistä. Jokaisesta kunnasta esitetään tieliikenteen pakokaasupäästöt yhteensä kunkin yhdisteen osalta. Päästöjen kehitys kuvataan vuosilta 1980 - 2015. Lisäksi tarkastellaan autokaluston iän vaikutuksia päästöihin, autojen kylmäkäytöstä aiheutuvaa päästölisäystä ja polttonesteiden kehittämisen vaikutuksia päästöihin.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages96
ISBN (Print)951-38-4967-8
Publication statusPublished - 1996
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1772
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

gas emissions
traffic
Finland
roads

Keywords

  • traffic
  • roads
  • motor vehicles
  • exhaust gases
  • emissions
  • calculations
  • computation
  • computer programs
  • fuels
  • road traffic

Cite this

Mäkelä, K., Kanner, H., & Laurikko, J. (1996). Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt: Liisa 95 -laskentajärjestelmä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1772
Mäkelä, Kari ; Kanner, Heikki ; Laurikko, Juhani. / Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt : Liisa 95 -laskentajärjestelmä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1996. 96 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1772).
@book{17730b2d6b2d42eeb482b4a2126b1476,
title = "Suomen tieliikenteen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t: Liisa 95 -laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}",
abstract = "Suomen tieliikenteen pakokaasujen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} LIISA on vakiinnuttanut asemansa t{\"a}rkeimp{\"a}n{\"a} l{\"a}hteen{\"a} tieliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen m{\"a}{\"a}ritt{\"a}misess{\"a} aluetasolla. Julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}n version LIISA 95 rakenne, k{\"a}ytetyt l{\"a}ht{\"o}tiedot ja laskentatuloksia. Laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}n ensimm{\"a}inen versio valmistui 1989 ja se laski vuoden 1987 p{\"a}{\"a}st{\"o}t. Vuonna 1990 j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n lis{\"a}ttiin ennusteosa. Laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} uudistettiin perusteellisesti vuonna 1995, jolloin valmistui versio LIISA 1993. Tuolloin kaikki l{\"a}ht{\"o}tiedot tarkistettiin uusimman tiedon mukaisiksi, ja siksi tuloksia ei voi suoraan verrata aikaisempiin versioihin. Julkaisussa esitelt{\"a}v{\"a} LIISA 95 on p{\"a}ivitysversio LIISA 93:sta ja LIISA 94:st{\"a}, ja tuloksia voidaan siten verrata suoraan n{\"a}iden kolmen version v{\"a}lill{\"a}. Tietoj{\"a}rjestelm{\"a}ll{\"a} voidaan laskea liikennesuoritetietoihin, p{\"a}{\"a}st{\"o}kertoimiin ja kulutettuun polttonesteen m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n perustuen Suomen tieliikenteen pakokaasujen kokonaisp{\"a}{\"a}st{\"o}m{\"a}{\"a}r{\"a}t kunnittain, l{\"a}{\"a}neitt{\"a}in ja koko maan osalta. P{\"a}{\"a}st{\"o}lajit ovat hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset, metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) ja hiilidioksidi (CO2) sek{\"a} polttonesteen kulutus. P{\"a}{\"a}st{\"o} on jaettu ajoneuvotyypin ja tietyypin mukaan sek{\"a} k{\"a}ytt{\"o}voiman mukaan (bensiini/diesel). Peruslaskentavuosi on 1995. Laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} laskee p{\"a}{\"a}st{\"o}t vuoteen 2015 saakka. L{\"a}ht{\"o}tietoina olevia taulukoita voi muuttaa ohjelman ulkopuolella, jolloin voi tutkia mit{\"a} erilaisimpia tulevaisuuden tilanteita. Tietoj{\"a}rjestelm{\"a} toimii tavallisessa IBM-yhteensopivassa, v{\"a}hint{\"a}{\"a}n AT-tasoisessa mikrotietokoneessa, joka on varustettu matematiikkaprosessorilla. J{\"a}rjestelm{\"a}n t{\"a}ysimittainen k{\"a}ytt{\"o} edellytt{\"a}{\"a} k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}lt{\"a}{\"a}n liikenneteknisten ja p{\"a}{\"a}st{\"o}kysymysten perusteellista tuntemusta. Julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n perustulosteet koko Suomen ja l{\"a}{\"a}nien p{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a}. Jokaisesta kunnasta esitet{\"a}{\"a}n tieliikenteen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t yhteens{\"a} kunkin yhdisteen osalta. P{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehitys kuvataan vuosilta 1980 - 2015. Lis{\"a}ksi tarkastellaan autokaluston i{\"a}n vaikutuksia p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin, autojen kylm{\"a}k{\"a}yt{\"o}st{\"a} aiheutuvaa p{\"a}{\"a}st{\"o}lis{\"a}yst{\"a} ja polttonesteiden kehitt{\"a}misen vaikutuksia p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin.",
keywords = "traffic, roads, motor vehicles, exhaust gases, emissions, calculations, computation, computer programs, fuels, road traffic",
author = "Kari M{\"a}kel{\"a} and Heikki Kanner and Juhani Laurikko",
year = "1996",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4967-8",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1772",
address = "Finland",

}

Mäkelä, K, Kanner, H & Laurikko, J 1996, Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt: Liisa 95 -laskentajärjestelmä. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1772, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt : Liisa 95 -laskentajärjestelmä. / Mäkelä, Kari; Kanner, Heikki; Laurikko, Juhani.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1996. 96 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1772).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt

T2 - Liisa 95 -laskentajärjestelmä

AU - Mäkelä, Kari

AU - Kanner, Heikki

AU - Laurikko, Juhani

PY - 1996

Y1 - 1996

N2 - Suomen tieliikenteen pakokaasujen laskentajärjestelmä LIISA on vakiinnuttanut asemansa tärkeimpänä lähteenä tieliikenteen päästöjen määrittämisessä aluetasolla. Julkaisussa esitetään laskentajärjestelmän version LIISA 95 rakenne, käytetyt lähtötiedot ja laskentatuloksia. Laskentajärjestelmän ensimmäinen versio valmistui 1989 ja se laski vuoden 1987 päästöt. Vuonna 1990 järjestelmään lisättiin ennusteosa. Laskentajärjestelmä uudistettiin perusteellisesti vuonna 1995, jolloin valmistui versio LIISA 1993. Tuolloin kaikki lähtötiedot tarkistettiin uusimman tiedon mukaisiksi, ja siksi tuloksia ei voi suoraan verrata aikaisempiin versioihin. Julkaisussa esiteltävä LIISA 95 on päivitysversio LIISA 93:sta ja LIISA 94:stä, ja tuloksia voidaan siten verrata suoraan näiden kolmen version välillä. Tietojärjestelmällä voidaan laskea liikennesuoritetietoihin, päästökertoimiin ja kulutettuun polttonesteen määrään perustuen Suomen tieliikenteen pakokaasujen kokonaispäästömäärät kunnittain, lääneittäin ja koko maan osalta. Päästölajit ovat hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset, metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) ja hiilidioksidi (CO2) sekä polttonesteen kulutus. Päästö on jaettu ajoneuvotyypin ja tietyypin mukaan sekä käyttövoiman mukaan (bensiini/diesel). Peruslaskentavuosi on 1995. Laskentajärjestelmä laskee päästöt vuoteen 2015 saakka. Lähtötietoina olevia taulukoita voi muuttaa ohjelman ulkopuolella, jolloin voi tutkia mitä erilaisimpia tulevaisuuden tilanteita. Tietojärjestelmä toimii tavallisessa IBM-yhteensopivassa, vähintään AT-tasoisessa mikrotietokoneessa, joka on varustettu matematiikkaprosessorilla. Järjestelmän täysimittainen käyttö edellyttää käyttäjältään liikenneteknisten ja päästökysymysten perusteellista tuntemusta. Julkaisussa esitetään perustulosteet koko Suomen ja läänien päästöistä. Jokaisesta kunnasta esitetään tieliikenteen pakokaasupäästöt yhteensä kunkin yhdisteen osalta. Päästöjen kehitys kuvataan vuosilta 1980 - 2015. Lisäksi tarkastellaan autokaluston iän vaikutuksia päästöihin, autojen kylmäkäytöstä aiheutuvaa päästölisäystä ja polttonesteiden kehittämisen vaikutuksia päästöihin.

AB - Suomen tieliikenteen pakokaasujen laskentajärjestelmä LIISA on vakiinnuttanut asemansa tärkeimpänä lähteenä tieliikenteen päästöjen määrittämisessä aluetasolla. Julkaisussa esitetään laskentajärjestelmän version LIISA 95 rakenne, käytetyt lähtötiedot ja laskentatuloksia. Laskentajärjestelmän ensimmäinen versio valmistui 1989 ja se laski vuoden 1987 päästöt. Vuonna 1990 järjestelmään lisättiin ennusteosa. Laskentajärjestelmä uudistettiin perusteellisesti vuonna 1995, jolloin valmistui versio LIISA 1993. Tuolloin kaikki lähtötiedot tarkistettiin uusimman tiedon mukaisiksi, ja siksi tuloksia ei voi suoraan verrata aikaisempiin versioihin. Julkaisussa esiteltävä LIISA 95 on päivitysversio LIISA 93:sta ja LIISA 94:stä, ja tuloksia voidaan siten verrata suoraan näiden kolmen version välillä. Tietojärjestelmällä voidaan laskea liikennesuoritetietoihin, päästökertoimiin ja kulutettuun polttonesteen määrään perustuen Suomen tieliikenteen pakokaasujen kokonaispäästömäärät kunnittain, lääneittäin ja koko maan osalta. Päästölajit ovat hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset, metaani (CH4), typpioksiduuli (N2O), rikkidioksidi (SO2) ja hiilidioksidi (CO2) sekä polttonesteen kulutus. Päästö on jaettu ajoneuvotyypin ja tietyypin mukaan sekä käyttövoiman mukaan (bensiini/diesel). Peruslaskentavuosi on 1995. Laskentajärjestelmä laskee päästöt vuoteen 2015 saakka. Lähtötietoina olevia taulukoita voi muuttaa ohjelman ulkopuolella, jolloin voi tutkia mitä erilaisimpia tulevaisuuden tilanteita. Tietojärjestelmä toimii tavallisessa IBM-yhteensopivassa, vähintään AT-tasoisessa mikrotietokoneessa, joka on varustettu matematiikkaprosessorilla. Järjestelmän täysimittainen käyttö edellyttää käyttäjältään liikenneteknisten ja päästökysymysten perusteellista tuntemusta. Julkaisussa esitetään perustulosteet koko Suomen ja läänien päästöistä. Jokaisesta kunnasta esitetään tieliikenteen pakokaasupäästöt yhteensä kunkin yhdisteen osalta. Päästöjen kehitys kuvataan vuosilta 1980 - 2015. Lisäksi tarkastellaan autokaluston iän vaikutuksia päästöihin, autojen kylmäkäytöstä aiheutuvaa päästölisäystä ja polttonesteiden kehittämisen vaikutuksia päästöihin.

KW - traffic

KW - roads

KW - motor vehicles

KW - exhaust gases

KW - emissions

KW - calculations

KW - computation

KW - computer programs

KW - fuels

KW - road traffic

M3 - Report

SN - 951-38-4967-8

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Mäkelä K, Kanner H, Laurikko J. Suomen tieliikenteen pakokaasupäästöt: Liisa 95 -laskentajärjestelmä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1996. 96 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1772).