TY - BOOK
T1 - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI 2010
AU - Mäkelä, Kari
AU - Järvinen, Tuuli
AU - Auvinen, Heidi
AU - Tuominen, Anu
AU - Pääkkönen, Esa
N1 - Project code: 75175 LIPASTO 2010
VTT-R-00221-12
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI
on ensimmäinen vuosittain päivitettävä vesiliikenteen
laskentamalli Suomessa. Järjestelmän ensimmäinen versio
MEERI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti
käsittelee viidettätoista, vuoden 2010 tiedoilla
päivitettyä versiota MEERI 2010. Projekti kuuluu osana
LIPASTO 2010 -laskentajärjestelmään, jossa selvitetään
kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. MEERI 2010
-projektissa valmistui tämän raportin lisäksi
tietokoneohjelma MEERI 2010. Malli laskee vesiliikenteen
aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen
perusvuonna 2010. Laskentatulokset saadaan sekä
valtakunnallisesti että satamakohtaisesti.
Laskentajärjestelmä koskee meri- ja sisävesiliikennettä
sekä huviveneilyä, työaluksia ja kalastusta Suomessa.
Suomen armeijan veneet ja alukset eivät sisälly
laskentaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu
vuodesta 1980 vuoteen 2030.
Mallin avulla voidaan laskea Suomen vesiliikenteen
aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä:
hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit
(NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), dityppioksidi
(N20), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2).
Laskentaan sisältyy myös polttonesteenkulutus.
MEERI 2010 -laskentajärjestelmä on tarkoitettu lähinnä
Liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston ja
VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2010 ja MEERI 2010
-laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n
internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen
vesiliikenteen aiheuttamat päästöt Suomen talousalueella
vuonna 2010 olivat seuraavat:
hiilimonoksidia (CO) 28 100, hiilivetyjä (HC) 6 540 t,
typen oksideja (NOx) 47 100 t, hiukkasia 1 480 t,
metaania (CH4) 320 t, typpioksiduulia (N2O) 71 t,
rikkidioksidia (SO2) 11
600 t ja hiilidioksidia (CO2) 2 760 000 t. Polttonesteitä
kulutettiin yhteensä 864 000 t ja kokonaisenergiankulutus
oli 36,0 PJ.
Meneillään oleva lama aiheuttaa melkoisen pudotuksen
päästöissä, mutta sen jälkeen vesiliikenteen päästöjen
kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan
suuria muutoksia nykyhetkeen verrattuna muiden
yhdisteiden paitsi rikkidioksidin osalta, jonka määrässä
tapahtuu laskua vähärikkisempien polttonesteiden sekä
jyrkempien satamamääräysten myötä.
AB - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI
on ensimmäinen vuosittain päivitettävä vesiliikenteen
laskentamalli Suomessa. Järjestelmän ensimmäinen versio
MEERI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti
käsittelee viidettätoista, vuoden 2010 tiedoilla
päivitettyä versiota MEERI 2010. Projekti kuuluu osana
LIPASTO 2010 -laskentajärjestelmään, jossa selvitetään
kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. MEERI 2010
-projektissa valmistui tämän raportin lisäksi
tietokoneohjelma MEERI 2010. Malli laskee vesiliikenteen
aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen
perusvuonna 2010. Laskentatulokset saadaan sekä
valtakunnallisesti että satamakohtaisesti.
Laskentajärjestelmä koskee meri- ja sisävesiliikennettä
sekä huviveneilyä, työaluksia ja kalastusta Suomessa.
Suomen armeijan veneet ja alukset eivät sisälly
laskentaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu
vuodesta 1980 vuoteen 2030.
Mallin avulla voidaan laskea Suomen vesiliikenteen
aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä:
hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit
(NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), dityppioksidi
(N20), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2).
Laskentaan sisältyy myös polttonesteenkulutus.
MEERI 2010 -laskentajärjestelmä on tarkoitettu lähinnä
Liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston ja
VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2010 ja MEERI 2010
-laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n
internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen
vesiliikenteen aiheuttamat päästöt Suomen talousalueella
vuonna 2010 olivat seuraavat:
hiilimonoksidia (CO) 28 100, hiilivetyjä (HC) 6 540 t,
typen oksideja (NOx) 47 100 t, hiukkasia 1 480 t,
metaania (CH4) 320 t, typpioksiduulia (N2O) 71 t,
rikkidioksidia (SO2) 11
600 t ja hiilidioksidia (CO2) 2 760 000 t. Polttonesteitä
kulutettiin yhteensä 864 000 t ja kokonaisenergiankulutus
oli 36,0 PJ.
Meneillään oleva lama aiheuttaa melkoisen pudotuksen
päästöissä, mutta sen jälkeen vesiliikenteen päästöjen
kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan
suuria muutoksia nykyhetkeen verrattuna muiden
yhdisteiden paitsi rikkidioksidin osalta, jonka määrässä
tapahtuu laskua vähärikkisempien polttonesteiden sekä
jyrkempien satamamääräysten myötä.
KW - emissions
KW - transport
KW - shipping
KW - calculations systems
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI 2010
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -