Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI 2010

Kari Mäkelä, Tuuli Järvinen, Heidi Auvinen, Anu Tuominen, Esa Pääkkönen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI on ensimmäinen vuosittain päivitettävä vesiliikenteen laskentamalli Suomessa. Järjestelmän ensimmäinen versio MEERI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee viidettätoista, vuoden 2010 tiedoilla päivitettyä versiota MEERI 2010. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2010 -laskentajärjestelmään, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. MEERI 2010 -projektissa valmistui tämän raportin lisäksi tietokoneohjelma MEERI 2010. Malli laskee vesiliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2010. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että satamakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee meri- ja sisävesiliikennettä sekä huviveneilyä, työaluksia ja kalastusta Suomessa. Suomen armeijan veneet ja alukset eivät sisälly laskentaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2030. Mallin avulla voidaan laskea Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), dityppioksidi (N20), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Laskentaan sisältyy myös polttonesteenkulutus. MEERI 2010 -laskentajärjestelmä on tarkoitettu lähinnä Liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2010 ja MEERI 2010 -laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt Suomen talousalueella vuonna 2010 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 28 100, hiilivetyjä (HC) 6 540 t, typen oksideja (NOx) 47 100 t, hiukkasia 1 480 t, metaania (CH4) 320 t, typpioksiduulia (N2O) 71 t, rikkidioksidia (SO2) 11 600 t ja hiilidioksidia (CO2) 2 760 000 t. Polttonesteitä kulutettiin yhteensä 864 000 t ja kokonaisenergiankulutus oli 36,0 PJ. Meneillään oleva lama aiheuttaa melkoisen pudotuksen päästöissä, mutta sen jälkeen vesiliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan suuria muutoksia nykyhetkeen verrattuna muiden yhdisteiden paitsi rikkidioksidin osalta, jonka määrässä tapahtuu laskua vähärikkisempien polttonesteiden sekä jyrkempien satamamääräysten myötä.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Publication statusPublished - 2012
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTutkimusraportti
PublisherVTT
VolumeVTT-R-00221-12

Keywords

  • emissions
  • transport
  • shipping
  • calculations systems

Cite this

Mäkelä, K., Järvinen, T., Auvinen, H., Tuominen, A., & Pääkkönen, E. (2012). Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI 2010. VTT Technical Research Centre of Finland. Tutkimusraportti, Vol.. VTT-R-00221-12
Mäkelä, Kari ; Järvinen, Tuuli ; Auvinen, Heidi ; Tuominen, Anu ; Pääkkönen, Esa. / Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI 2010. VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. (Tutkimusraportti, Vol. VTT-R-00221-12).
@book{f7eac04a2d524409b9aadff0463575c2,
title = "Suomen vesiliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} MEERI 2010",
abstract = "Suomen vesiliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} MEERI on ensimm{\"a}inen vuosittain p{\"a}ivitett{\"a}v{\"a} vesiliikenteen laskentamalli Suomessa. J{\"a}rjestelm{\"a}n ensimm{\"a}inen versio MEERI 96 valmistui vuonna 1997. T{\"a}m{\"a} tutkimusraportti k{\"a}sittelee viidett{\"a}toista, vuoden 2010 tiedoilla p{\"a}ivitetty{\"a} versiota MEERI 2010. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2010 -laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n, jossa selvitet{\"a}{\"a}n kaikkien liikennemuotojen p{\"a}{\"a}st{\"o}t Suomessa. MEERI 2010 -projektissa valmistui t{\"a}m{\"a}n raportin lis{\"a}ksi tietokoneohjelma MEERI 2010. Malli laskee vesiliikenteen aiheuttamien pakokaasujen m{\"a}{\"a}r{\"a}n ja energiankulutuksen perusvuonna 2010. Laskentatulokset saadaan sek{\"a} valtakunnallisesti ett{\"a} satamakohtaisesti. Laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} koskee meri- ja sis{\"a}vesiliikennett{\"a} sek{\"a} huviveneily{\"a}, ty{\"o}aluksia ja kalastusta Suomessa. Suomen armeijan veneet ja alukset eiv{\"a}t sis{\"a}lly laskentaan. Karkealla tasolla p{\"a}{\"a}st{\"o}m{\"a}{\"a}r{\"a}t on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2030. Mallin avulla voidaan laskea Suomen vesiliikenteen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t seuraavista yhdisteist{\"a}: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), dityppioksidi (N20), rikkidioksidi (SO2) sek{\"a} hiilidioksidi (CO2). Laskentaan sis{\"a}ltyy my{\"o}s polttonesteenkulutus. MEERI 2010 -laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} on tarkoitettu l{\"a}hinn{\"a} Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}n, Liikenneviraston ja VTT:n k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Tietoa LIPASTO 2010 ja MEERI 2010 -laskentaj{\"a}rjestelmist{\"a} on n{\"a}ht{\"a}viss{\"a} VTT:n internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen vesiliikenteen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t Suomen talousalueella vuonna 2010 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 28 100, hiilivetyj{\"a} (HC) 6 540 t, typen oksideja (NOx) 47 100 t, hiukkasia 1 480 t, metaania (CH4) 320 t, typpioksiduulia (N2O) 71 t, rikkidioksidia (SO2) 11 600 t ja hiilidioksidia (CO2) 2 760 000 t. Polttonesteit{\"a} kulutettiin yhteens{\"a} 864 000 t ja kokonaisenergiankulutus oli 36,0 PJ. Meneill{\"a}{\"a}n oleva lama aiheuttaa melkoisen pudotuksen p{\"a}{\"a}st{\"o}iss{\"a}, mutta sen j{\"a}lkeen vesiliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehityksess{\"a} ei n{\"a}ytt{\"a}isi tulevaisuudessa tapahtuvan suuria muutoksia nykyhetkeen verrattuna muiden yhdisteiden paitsi rikkidioksidin osalta, jonka m{\"a}{\"a}r{\"a}ss{\"a} tapahtuu laskua v{\"a}h{\"a}rikkisempien polttonesteiden sek{\"a} jyrkempien satamam{\"a}{\"a}r{\"a}ysten my{\"o}t{\"a}.",
keywords = "emissions, transport, shipping, calculations systems",
author = "Kari M{\"a}kel{\"a} and Tuuli J{\"a}rvinen and Heidi Auvinen and Anu Tuominen and Esa P{\"a}{\"a}kk{\"o}nen",
note = "CA2: TK302 Project code: 75175 LIPASTO 2010 PGN: 35 s. + liitteet 11 s.",
year = "2012",
language = "Finnish",
series = "Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Mäkelä, K, Järvinen, T, Auvinen, H, Tuominen, A & Pääkkönen, E 2012, Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI 2010. Tutkimusraportti, vol. VTT-R-00221-12, VTT Technical Research Centre of Finland.

Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI 2010. / Mäkelä, Kari; Järvinen, Tuuli; Auvinen, Heidi; Tuominen, Anu; Pääkkönen, Esa.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. (Tutkimusraportti, Vol. VTT-R-00221-12).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI 2010

AU - Mäkelä, Kari

AU - Järvinen, Tuuli

AU - Auvinen, Heidi

AU - Tuominen, Anu

AU - Pääkkönen, Esa

N1 - CA2: TK302 Project code: 75175 LIPASTO 2010 PGN: 35 s. + liitteet 11 s.

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI on ensimmäinen vuosittain päivitettävä vesiliikenteen laskentamalli Suomessa. Järjestelmän ensimmäinen versio MEERI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee viidettätoista, vuoden 2010 tiedoilla päivitettyä versiota MEERI 2010. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2010 -laskentajärjestelmään, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. MEERI 2010 -projektissa valmistui tämän raportin lisäksi tietokoneohjelma MEERI 2010. Malli laskee vesiliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2010. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että satamakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee meri- ja sisävesiliikennettä sekä huviveneilyä, työaluksia ja kalastusta Suomessa. Suomen armeijan veneet ja alukset eivät sisälly laskentaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2030. Mallin avulla voidaan laskea Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), dityppioksidi (N20), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Laskentaan sisältyy myös polttonesteenkulutus. MEERI 2010 -laskentajärjestelmä on tarkoitettu lähinnä Liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2010 ja MEERI 2010 -laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt Suomen talousalueella vuonna 2010 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 28 100, hiilivetyjä (HC) 6 540 t, typen oksideja (NOx) 47 100 t, hiukkasia 1 480 t, metaania (CH4) 320 t, typpioksiduulia (N2O) 71 t, rikkidioksidia (SO2) 11 600 t ja hiilidioksidia (CO2) 2 760 000 t. Polttonesteitä kulutettiin yhteensä 864 000 t ja kokonaisenergiankulutus oli 36,0 PJ. Meneillään oleva lama aiheuttaa melkoisen pudotuksen päästöissä, mutta sen jälkeen vesiliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan suuria muutoksia nykyhetkeen verrattuna muiden yhdisteiden paitsi rikkidioksidin osalta, jonka määrässä tapahtuu laskua vähärikkisempien polttonesteiden sekä jyrkempien satamamääräysten myötä.

AB - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI on ensimmäinen vuosittain päivitettävä vesiliikenteen laskentamalli Suomessa. Järjestelmän ensimmäinen versio MEERI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee viidettätoista, vuoden 2010 tiedoilla päivitettyä versiota MEERI 2010. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2010 -laskentajärjestelmään, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. MEERI 2010 -projektissa valmistui tämän raportin lisäksi tietokoneohjelma MEERI 2010. Malli laskee vesiliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2010. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että satamakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee meri- ja sisävesiliikennettä sekä huviveneilyä, työaluksia ja kalastusta Suomessa. Suomen armeijan veneet ja alukset eivät sisälly laskentaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2030. Mallin avulla voidaan laskea Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), dityppioksidi (N20), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Laskentaan sisältyy myös polttonesteenkulutus. MEERI 2010 -laskentajärjestelmä on tarkoitettu lähinnä Liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2010 ja MEERI 2010 -laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt Suomen talousalueella vuonna 2010 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 28 100, hiilivetyjä (HC) 6 540 t, typen oksideja (NOx) 47 100 t, hiukkasia 1 480 t, metaania (CH4) 320 t, typpioksiduulia (N2O) 71 t, rikkidioksidia (SO2) 11 600 t ja hiilidioksidia (CO2) 2 760 000 t. Polttonesteitä kulutettiin yhteensä 864 000 t ja kokonaisenergiankulutus oli 36,0 PJ. Meneillään oleva lama aiheuttaa melkoisen pudotuksen päästöissä, mutta sen jälkeen vesiliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan suuria muutoksia nykyhetkeen verrattuna muiden yhdisteiden paitsi rikkidioksidin osalta, jonka määrässä tapahtuu laskua vähärikkisempien polttonesteiden sekä jyrkempien satamamääräysten myötä.

KW - emissions

KW - transport

KW - shipping

KW - calculations systems

M3 - Report

T3 - Tutkimusraportti

BT - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI 2010

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Mäkelä K, Järvinen T, Auvinen H, Tuominen A, Pääkkönen E. Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI 2010. VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. (Tutkimusraportti, Vol. VTT-R-00221-12).