TY - BOOK
T1 - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI 2011
AU - Mäkelä, Kari
AU - Järvinen, Tuuli
AU - Auvinen, Heidi
AU - Tuominen, Anu
AU - Pääkkönen, Esa
N1 - Project code: 78778 LIPASTO 2011
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI
on ensimmäinen vuosittain päivitettävä vesiliikenteen
laskentamalli Suomessa. Järjestelmän ensimmäinen versio
MEERI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti
käsittelee viidettätoista, vuoden 2011 tiedoilla
päivitettyä versiota MEERI 2011. Projekti kuuluu osana
LIPASTO 2011 -laskentajärjestelmään, jossa selvitetään
kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. MEERI 2011
-projektissa valmistui tämän raportin lisäksi
tietokoneohjelma MEERI 2011. Malli laskee vesiliikenteen
aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen
perusvuonna 2011. Laskentatulokset saadaan sekä
valtakunnallisesti että satamakohtaisesti.
Laskentajärjestelmä koskee meri- ja sisävesiliikennettä
sekä huviveneilyä, työaluksia ja kalastusta Suomessa.
Suomen armeijan veneet ja alukset eivät sisälly
laskentaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu
vuodesta 1980 vuoteen 2031. Mallin avulla voidaan laskea
Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista
yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen
oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4),
dityppioksidi (N20), rikkidioksidi (SO2) sekä
hiilidioksidi (CO2). Laskentaan sisältyy myös
polttonesteenkulutus. MEERI 2011 -laskentajärjestelmä on
tarkoitettu lähinnä Liikenne- ja viestintäministeriön,
Liikenneviraston ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2011
ja MEERI 2011 -laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n
internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen
vesiliikenteen aiheuttamat päästöt Suomen talousalueella
vuonna 2011 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 22
500, hiilivetyjä (HC) 5 420 t, typen oksideja (NOx) 45
000 t, hiukkasia 1 420 t, metaania (CH4) 290 t,
typpioksiduulia (N2O) 70 t, rikkidioksidia (SO2) 8 100 t
ja hiilidioksidia (CO2) 2 730 000 t. Polttonesteitä
kulutettiin yhteensä 857 000 t ja kokonaisenergiankulutus
oli 35,6 PJ. Meneillään oleva lama on aiheuttanut
melkoisen pudotuksen päästöissä, mutta sen jälkeen
vesiliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi
tulevaisuudessa tapahtuvan suuria muutoksia nykyhetkeen
verrattuna muiden yhdisteiden paitsi rikkidioksidin
osalta, jonka määrässä on tapahtunut ja tapahtuu laskua
vähärikkisempien polttonesteiden sekä jyrkempien
satamamääräysten myötä.
AB - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI
on ensimmäinen vuosittain päivitettävä vesiliikenteen
laskentamalli Suomessa. Järjestelmän ensimmäinen versio
MEERI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti
käsittelee viidettätoista, vuoden 2011 tiedoilla
päivitettyä versiota MEERI 2011. Projekti kuuluu osana
LIPASTO 2011 -laskentajärjestelmään, jossa selvitetään
kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. MEERI 2011
-projektissa valmistui tämän raportin lisäksi
tietokoneohjelma MEERI 2011. Malli laskee vesiliikenteen
aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen
perusvuonna 2011. Laskentatulokset saadaan sekä
valtakunnallisesti että satamakohtaisesti.
Laskentajärjestelmä koskee meri- ja sisävesiliikennettä
sekä huviveneilyä, työaluksia ja kalastusta Suomessa.
Suomen armeijan veneet ja alukset eivät sisälly
laskentaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu
vuodesta 1980 vuoteen 2031. Mallin avulla voidaan laskea
Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista
yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen
oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4),
dityppioksidi (N20), rikkidioksidi (SO2) sekä
hiilidioksidi (CO2). Laskentaan sisältyy myös
polttonesteenkulutus. MEERI 2011 -laskentajärjestelmä on
tarkoitettu lähinnä Liikenne- ja viestintäministeriön,
Liikenneviraston ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2011
ja MEERI 2011 -laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n
internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen
vesiliikenteen aiheuttamat päästöt Suomen talousalueella
vuonna 2011 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 22
500, hiilivetyjä (HC) 5 420 t, typen oksideja (NOx) 45
000 t, hiukkasia 1 420 t, metaania (CH4) 290 t,
typpioksiduulia (N2O) 70 t, rikkidioksidia (SO2) 8 100 t
ja hiilidioksidia (CO2) 2 730 000 t. Polttonesteitä
kulutettiin yhteensä 857 000 t ja kokonaisenergiankulutus
oli 35,6 PJ. Meneillään oleva lama on aiheuttanut
melkoisen pudotuksen päästöissä, mutta sen jälkeen
vesiliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi
tulevaisuudessa tapahtuvan suuria muutoksia nykyhetkeen
verrattuna muiden yhdisteiden paitsi rikkidioksidin
osalta, jonka määrässä on tapahtunut ja tapahtuu laskua
vähärikkisempien polttonesteiden sekä jyrkempien
satamamääräysten myötä.
KW - emissions
KW - transport
KW - shipping
KW - calculations systems
M3 - Report
T3 - VTT Tutkimusraportti
BT - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI 2011
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -