TY - BOOK
T1 - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: MEERI 2012
AU - Mäkelä, Kari
AU - Järvi, Tuuli
AU - Auvinen, Heidi
AU - Tuominen, Anu
AU - Pääkkönen, Esa
N1 - Project code: 83210 LIPASTO 2012
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI
on ensimmäinen vuosittain päivitettävä vesiliikenteen
laskentamalli Suomessa. Järjestelmän ensimmäinen versio
MEERI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti
käsittelee viidettätoista, vuoden 2012 tiedoilla
päivitettyä versiota MEERI 2012. Projekti kuuluu osana
LIPASTO 2012 -laskentajärjestelmään, jossa selvitetään
kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. MEERI 2012
-projektissa valmistui tämän raportin lisäksi
tietokoneohjelma MEERI 2012. Malli laskee vesiliikenteen
aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen
perusvuonna 2012. Laskentatulokset saadaan sekä
valtakunnallisesti että satamakohtaisesti.
Laskentajärjestelmä koskee meri- ja sisävesiliikennettä
sekä huviveneilyä, työaluksia ja kalastusta Suomessa.
Suomen armeijan veneet ja alukset eivät sisälly
laskentaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu
vuodesta 1980 vuoteen 2032. Mallin avulla voidaan laskea
Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista
yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen
oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4),
dityppioksidi (N20), rikkidioksidi (SO2) sekä
hiilidioksidi (CO2). Laskentaan sisältyy myös
polttonesteenkulutus. MEERI 2012 -laskentajärjestelmä on
tarkoitettu lähinnä Liikenne- ja viestintäministeriön,
Liikenneviraston ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2012
ja MEERI 2012 -laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n
internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen
vesiliikenteen aiheuttamat päästöt Suomen talousalueella
vuonna 2012 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 19
700, hiilivetyjä (HC) 4 600 t, typen oksideja (NOx) 42
500 t, hiukkasia 1 340 t, metaania (CH4) 265 t,
typpioksiduulia (N2O) 68 t, rikkidioksidia (SO2) 7 800 t
ja hiilidioksidia (CO2) 2 620 000 t. Polttonesteitä
kulutettiin yhteensä 823 000 t ja kokonaisenergiankulutus
oli 34,3 PJ. Meneillään oleva lama on aiheuttanut
melkoisen pudotuksen päästöissä, mutta sen jälkeen
vesiliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi
tulevaisuudessa tapahtuvan suuria muutoksia nykyhetkeen
verrattuna muiden yhdisteiden paitsi rikkidioksidin
osalta, jonka määrässä on tapahtunut ja tapahtuu laskua
vähärikkisempien polttonesteiden sekä jyrkempien
satamamääräysten myötä.
AB - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI
on ensimmäinen vuosittain päivitettävä vesiliikenteen
laskentamalli Suomessa. Järjestelmän ensimmäinen versio
MEERI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti
käsittelee viidettätoista, vuoden 2012 tiedoilla
päivitettyä versiota MEERI 2012. Projekti kuuluu osana
LIPASTO 2012 -laskentajärjestelmään, jossa selvitetään
kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. MEERI 2012
-projektissa valmistui tämän raportin lisäksi
tietokoneohjelma MEERI 2012. Malli laskee vesiliikenteen
aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen
perusvuonna 2012. Laskentatulokset saadaan sekä
valtakunnallisesti että satamakohtaisesti.
Laskentajärjestelmä koskee meri- ja sisävesiliikennettä
sekä huviveneilyä, työaluksia ja kalastusta Suomessa.
Suomen armeijan veneet ja alukset eivät sisälly
laskentaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu
vuodesta 1980 vuoteen 2032. Mallin avulla voidaan laskea
Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista
yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen
oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4),
dityppioksidi (N20), rikkidioksidi (SO2) sekä
hiilidioksidi (CO2). Laskentaan sisältyy myös
polttonesteenkulutus. MEERI 2012 -laskentajärjestelmä on
tarkoitettu lähinnä Liikenne- ja viestintäministeriön,
Liikenneviraston ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2012
ja MEERI 2012 -laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n
internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen
vesiliikenteen aiheuttamat päästöt Suomen talousalueella
vuonna 2012 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 19
700, hiilivetyjä (HC) 4 600 t, typen oksideja (NOx) 42
500 t, hiukkasia 1 340 t, metaania (CH4) 265 t,
typpioksiduulia (N2O) 68 t, rikkidioksidia (SO2) 7 800 t
ja hiilidioksidia (CO2) 2 620 000 t. Polttonesteitä
kulutettiin yhteensä 823 000 t ja kokonaisenergiankulutus
oli 34,3 PJ. Meneillään oleva lama on aiheuttanut
melkoisen pudotuksen päästöissä, mutta sen jälkeen
vesiliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi
tulevaisuudessa tapahtuvan suuria muutoksia nykyhetkeen
verrattuna muiden yhdisteiden paitsi rikkidioksidin
osalta, jonka määrässä on tapahtunut ja tapahtuu laskua
vähärikkisempien polttonesteiden sekä jyrkempien
satamamääräysten myötä.
KW - shipping
KW - emissions
KW - computation
M3 - Report
T3 - VTT Research Report
BT - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: MEERI 2012
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -