Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: MEERI 2012

Kari Mäkelä, Tuuli Järvi, Heidi Auvinen, Anu Tuominen, Esa Pääkkönen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI on ensimmäinen vuosittain päivitettävä vesiliikenteen laskentamalli Suomessa. Järjestelmän ensimmäinen versio MEERI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee viidettätoista, vuoden 2012 tiedoilla päivitettyä versiota MEERI 2012. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2012 -laskentajärjestelmään, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. MEERI 2012 -projektissa valmistui tämän raportin lisäksi tietokoneohjelma MEERI 2012. Malli laskee vesiliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2012. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että satamakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee meri- ja sisävesiliikennettä sekä huviveneilyä, työaluksia ja kalastusta Suomessa. Suomen armeijan veneet ja alukset eivät sisälly laskentaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2032. Mallin avulla voidaan laskea Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), dityppioksidi (N20), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Laskentaan sisältyy myös polttonesteenkulutus. MEERI 2012 -laskentajärjestelmä on tarkoitettu lähinnä Liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2012 ja MEERI 2012 -laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt Suomen talousalueella vuonna 2012 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 19 700, hiilivetyjä (HC) 4 600 t, typen oksideja (NOx) 42 500 t, hiukkasia 1 340 t, metaania (CH4) 265 t, typpioksiduulia (N2O) 68 t, rikkidioksidia (SO2) 7 800 t ja hiilidioksidia (CO2) 2 620 000 t. Polttonesteitä kulutettiin yhteensä 823 000 t ja kokonaisenergiankulutus oli 34,3 PJ. Meneillään oleva lama on aiheuttanut melkoisen pudotuksen päästöissä, mutta sen jälkeen vesiliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan suuria muutoksia nykyhetkeen verrattuna muiden yhdisteiden paitsi rikkidioksidin osalta, jonka määrässä on tapahtunut ja tapahtuu laskua vähärikkisempien polttonesteiden sekä jyrkempien satamamääräysten myötä.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages45
Publication statusPublished - 2013
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Research Report
VolumeVTT-R-06357-13

Keywords

  • shipping
  • emissions
  • computation

Cite this

Mäkelä, K., Järvi, T., Auvinen, H., Tuominen, A., & Pääkkönen, E. (2013). Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: MEERI 2012. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Research Report, Vol.. VTT-R-06357-13
Mäkelä, Kari ; Järvi, Tuuli ; Auvinen, Heidi ; Tuominen, Anu ; Pääkkönen, Esa. / Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: MEERI 2012. VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 45 p. (VTT Research Report, Vol. VTT-R-06357-13).
@book{973de956c52e432383c217d5eaa92a5d,
title = "Suomen vesiliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}: MEERI 2012",
abstract = "Suomen vesiliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} MEERI on ensimm{\"a}inen vuosittain p{\"a}ivitett{\"a}v{\"a} vesiliikenteen laskentamalli Suomessa. J{\"a}rjestelm{\"a}n ensimm{\"a}inen versio MEERI 96 valmistui vuonna 1997. T{\"a}m{\"a} tutkimusraportti k{\"a}sittelee viidett{\"a}toista, vuoden 2012 tiedoilla p{\"a}ivitetty{\"a} versiota MEERI 2012. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2012 -laskentaj{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n, jossa selvitet{\"a}{\"a}n kaikkien liikennemuotojen p{\"a}{\"a}st{\"o}t Suomessa. MEERI 2012 -projektissa valmistui t{\"a}m{\"a}n raportin lis{\"a}ksi tietokoneohjelma MEERI 2012. Malli laskee vesiliikenteen aiheuttamien pakokaasujen m{\"a}{\"a}r{\"a}n ja energiankulutuksen perusvuonna 2012. Laskentatulokset saadaan sek{\"a} valtakunnallisesti ett{\"a} satamakohtaisesti. Laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} koskee meri- ja sis{\"a}vesiliikennett{\"a} sek{\"a} huviveneily{\"a}, ty{\"o}aluksia ja kalastusta Suomessa. Suomen armeijan veneet ja alukset eiv{\"a}t sis{\"a}lly laskentaan. Karkealla tasolla p{\"a}{\"a}st{\"o}m{\"a}{\"a}r{\"a}t on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2032. Mallin avulla voidaan laskea Suomen vesiliikenteen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t seuraavista yhdisteist{\"a}: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), dityppioksidi (N20), rikkidioksidi (SO2) sek{\"a} hiilidioksidi (CO2). Laskentaan sis{\"a}ltyy my{\"o}s polttonesteenkulutus. MEERI 2012 -laskentaj{\"a}rjestelm{\"a} on tarkoitettu l{\"a}hinn{\"a} Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}n, Liikenneviraston ja VTT:n k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Tietoa LIPASTO 2012 ja MEERI 2012 -laskentaj{\"a}rjestelmist{\"a} on n{\"a}ht{\"a}viss{\"a} VTT:n internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen vesiliikenteen aiheuttamat p{\"a}{\"a}st{\"o}t Suomen talousalueella vuonna 2012 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 19 700, hiilivetyj{\"a} (HC) 4 600 t, typen oksideja (NOx) 42 500 t, hiukkasia 1 340 t, metaania (CH4) 265 t, typpioksiduulia (N2O) 68 t, rikkidioksidia (SO2) 7 800 t ja hiilidioksidia (CO2) 2 620 000 t. Polttonesteit{\"a} kulutettiin yhteens{\"a} 823 000 t ja kokonaisenergiankulutus oli 34,3 PJ. Meneill{\"a}{\"a}n oleva lama on aiheuttanut melkoisen pudotuksen p{\"a}{\"a}st{\"o}iss{\"a}, mutta sen j{\"a}lkeen vesiliikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehityksess{\"a} ei n{\"a}ytt{\"a}isi tulevaisuudessa tapahtuvan suuria muutoksia nykyhetkeen verrattuna muiden yhdisteiden paitsi rikkidioksidin osalta, jonka m{\"a}{\"a}r{\"a}ss{\"a} on tapahtunut ja tapahtuu laskua v{\"a}h{\"a}rikkisempien polttonesteiden sek{\"a} jyrkempien satamam{\"a}{\"a}r{\"a}ysten my{\"o}t{\"a}.",
keywords = "shipping, emissions, computation",
author = "Kari M{\"a}kel{\"a} and Tuuli J{\"a}rvi and Heidi Auvinen and Anu Tuominen and Esa P{\"a}{\"a}kk{\"o}nen",
note = "Project code: 83210 LIPASTO 2012",
year = "2013",
language = "Finnish",
series = "VTT Research Report",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Mäkelä, K, Järvi, T, Auvinen, H, Tuominen, A & Pääkkönen, E 2013, Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: MEERI 2012. VTT Research Report, vol. VTT-R-06357-13, VTT Technical Research Centre of Finland.

Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: MEERI 2012. / Mäkelä, Kari; Järvi, Tuuli; Auvinen, Heidi; Tuominen, Anu; Pääkkönen, Esa.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 45 p. (VTT Research Report, Vol. VTT-R-06357-13).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: MEERI 2012

AU - Mäkelä, Kari

AU - Järvi, Tuuli

AU - Auvinen, Heidi

AU - Tuominen, Anu

AU - Pääkkönen, Esa

N1 - Project code: 83210 LIPASTO 2012

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI on ensimmäinen vuosittain päivitettävä vesiliikenteen laskentamalli Suomessa. Järjestelmän ensimmäinen versio MEERI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee viidettätoista, vuoden 2012 tiedoilla päivitettyä versiota MEERI 2012. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2012 -laskentajärjestelmään, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. MEERI 2012 -projektissa valmistui tämän raportin lisäksi tietokoneohjelma MEERI 2012. Malli laskee vesiliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2012. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että satamakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee meri- ja sisävesiliikennettä sekä huviveneilyä, työaluksia ja kalastusta Suomessa. Suomen armeijan veneet ja alukset eivät sisälly laskentaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2032. Mallin avulla voidaan laskea Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), dityppioksidi (N20), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Laskentaan sisältyy myös polttonesteenkulutus. MEERI 2012 -laskentajärjestelmä on tarkoitettu lähinnä Liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2012 ja MEERI 2012 -laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt Suomen talousalueella vuonna 2012 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 19 700, hiilivetyjä (HC) 4 600 t, typen oksideja (NOx) 42 500 t, hiukkasia 1 340 t, metaania (CH4) 265 t, typpioksiduulia (N2O) 68 t, rikkidioksidia (SO2) 7 800 t ja hiilidioksidia (CO2) 2 620 000 t. Polttonesteitä kulutettiin yhteensä 823 000 t ja kokonaisenergiankulutus oli 34,3 PJ. Meneillään oleva lama on aiheuttanut melkoisen pudotuksen päästöissä, mutta sen jälkeen vesiliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan suuria muutoksia nykyhetkeen verrattuna muiden yhdisteiden paitsi rikkidioksidin osalta, jonka määrässä on tapahtunut ja tapahtuu laskua vähärikkisempien polttonesteiden sekä jyrkempien satamamääräysten myötä.

AB - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä MEERI on ensimmäinen vuosittain päivitettävä vesiliikenteen laskentamalli Suomessa. Järjestelmän ensimmäinen versio MEERI 96 valmistui vuonna 1997. Tämä tutkimusraportti käsittelee viidettätoista, vuoden 2012 tiedoilla päivitettyä versiota MEERI 2012. Projekti kuuluu osana LIPASTO 2012 -laskentajärjestelmään, jossa selvitetään kaikkien liikennemuotojen päästöt Suomessa. MEERI 2012 -projektissa valmistui tämän raportin lisäksi tietokoneohjelma MEERI 2012. Malli laskee vesiliikenteen aiheuttamien pakokaasujen määrän ja energiankulutuksen perusvuonna 2012. Laskentatulokset saadaan sekä valtakunnallisesti että satamakohtaisesti. Laskentajärjestelmä koskee meri- ja sisävesiliikennettä sekä huviveneilyä, työaluksia ja kalastusta Suomessa. Suomen armeijan veneet ja alukset eivät sisälly laskentaan. Karkealla tasolla päästömäärät on ennustettu vuodesta 1980 vuoteen 2032. Mallin avulla voidaan laskea Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt seuraavista yhdisteistä: hiilimonoksidi (CO), hiilivedyt (HC), typen oksidit (NOx), hiukkaset (PM), metaani (CH4), dityppioksidi (N20), rikkidioksidi (SO2) sekä hiilidioksidi (CO2). Laskentaan sisältyy myös polttonesteenkulutus. MEERI 2012 -laskentajärjestelmä on tarkoitettu lähinnä Liikenne- ja viestintäministeriön, Liikenneviraston ja VTT:n käyttöön. Tietoa LIPASTO 2012 ja MEERI 2012 -laskentajärjestelmistä on nähtävissä VTT:n internetsivulla: http://lipasto.vtt.fi Suomen vesiliikenteen aiheuttamat päästöt Suomen talousalueella vuonna 2012 olivat seuraavat: hiilimonoksidia (CO) 19 700, hiilivetyjä (HC) 4 600 t, typen oksideja (NOx) 42 500 t, hiukkasia 1 340 t, metaania (CH4) 265 t, typpioksiduulia (N2O) 68 t, rikkidioksidia (SO2) 7 800 t ja hiilidioksidia (CO2) 2 620 000 t. Polttonesteitä kulutettiin yhteensä 823 000 t ja kokonaisenergiankulutus oli 34,3 PJ. Meneillään oleva lama on aiheuttanut melkoisen pudotuksen päästöissä, mutta sen jälkeen vesiliikenteen päästöjen kehityksessä ei näyttäisi tulevaisuudessa tapahtuvan suuria muutoksia nykyhetkeen verrattuna muiden yhdisteiden paitsi rikkidioksidin osalta, jonka määrässä on tapahtunut ja tapahtuu laskua vähärikkisempien polttonesteiden sekä jyrkempien satamamääräysten myötä.

KW - shipping

KW - emissions

KW - computation

M3 - Report

T3 - VTT Research Report

BT - Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: MEERI 2012

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Mäkelä K, Järvi T, Auvinen H, Tuominen A, Pääkkönen E. Suomen vesiliikenteen päästöjen laskentajärjestelmä: MEERI 2012. VTT Technical Research Centre of Finland, 2013. 45 p. (VTT Research Report, Vol. VTT-R-06357-13).