TY - BOOK
T1 - Suomenlahden meriliikenne ja satamatoiminta nyt ja tulevaisuudessa
AU - Rytkönen, Jorma
N1 - Project code: V7SU01007
PY - 2000
Y1 - 2000
N2 - Tämä raportti esittää VTT:ssa tehdyn satama- ja
meriliikenneselvityksen, jossa pääpaino on ollut arvioida
meriliikenteen, ja erityisesti Venäjän uusien
satamahankkeiden mukanaan tuomaa öljykuljetusten
kasvupotentiaalia Suomenlahdella. Tällä hetkellä
Venäjällä on käynnissä hankkeita useiden satamien
rakentamiseksi ja kunnostamiseksi Suomenlahdelle.
Pietarin sataman ja Viipurin/Vysotskin lisäksi
suunnitellaan neljää uutta suursatamaa:
Primorsk, Lomonosov, Batareinyaja Ust-Luga. Virossa on
satamatoiminta myös kasvanut voimakkaasti, ja vuonna 1998
Muugan sataman kautta kulki jo noin 13 miljoonaa tonnia
öljyä.
Varovaisestikin arvioiden kuvaa uusien satamien
rakentaminen ja vanhojen satamien laajentaminen ja
uudistaminen epäsuorasti meriliikenteen voimakasta kasvua
Suomenlahdella. Liikennesuoritteen voidaankin arvioida
kasvavan kaksinkertaiseksi nykyisestään vuoteen
2010-2015 mennessä. Öljytuotteiden osalta voi lisäys
nykyiseen olla jopa kolminkertainen.
Tällä hetkellä ei suunniteltujen satamien tehokas
rakentaminen ole todennäköistä Venäjän
investointimahdollisuuksien vähäisyyden vuoksi.
Satamahankkeiden toteutus kuitenkin etenee, sillä mikäli
Keski-Aasiassa uudet öljyputket rakennetaan Venäjän
alueiden ulkopuolitse, joutuu Venäjä rakennuttamaan
vaihtoehtoisia reittejä omien alueidensa kautta.
Transitomaksujen välttäminen, oman tuotannon kehittäminen
ja kilpailu markkinoilla muiden öljyntuottajamaiden
kanssa on painopistealueita Venäjän
kehityssuunnitelmissa.
Merikuljetusten kasvu lisää ilman keskitettyä
liikenteenohjausta öljypäästöriskiä, kasvattaa
emissiomäärä ja kasvattaa alusten satamiin jättämien
jätteiden määrää. Erityisenä ongelmana Suomenlahdella
nousee kasvavasta meriliikenteestä aiheutuvat
onnettomuus- ja karilleajoriskit, joita tulee voida
pienentää nykyaikaisten liikenteenohjausjärjestelmien
avulla. VTS- ja AIS-järjestelmät tulevat olemaan
ratkaisevassa asemassa Suomenlahdella
lähitulevaisuudessa. Öljykuljetusten hoitaminen
turvallisesti, erityisesti talvisaikana edellyttää
lisäksi riittävää jäänmurtokalustoa, jäävahvisteisia
säiliöaluksia ja riittävää määrää Suomenlahden
olosuhteisiin suunniteltuja saattohinaajia
öljyntorjuntakalustolla varustettuina.
Vilkastuvasta liikenteestä aiheutuu myös kasvava tarve
etsiä ja suunnitella erilaisia laivareittejä vaarallisia
lasteja kuljettaville aluksille, matkustajaliikenteelle,
roroliikenteelle, huviveneille ja kalastukselle.
Ympäristön tilan seurannalle ja seurantajärjestelmille
joudutaan asettamaan yhä tarkempia tavoitteita, jotta
liikenteen vaikutuksia voidaan monitoroida Itämeren
herkillä alueilla, ja mahdollisuuksien mukaan johtaa
vaaralliset merikuljetukset vähemmän herkille alueille.
Venäjän satamien nopea rakentaminen ei näytä kovin
todennäköiseltä Venäjän taloudellinen tilanne huomioiden.
Elokuussa 1998 alkaneen ruplakriisin jälkeen on ruplan
arvo pudonnut kolmannekseen silloisesta arvostaan.
Kokonaistuotanto putosi Venäjällä syksyllä 1998
muutamassa kuukaudessa noin kuusi prosenttia. Venäjän
federaation budjettialijäämät ovat vuosittain olleet 5 -
12 % bruttokansantuotteesta. Vuosittain kertynyt alijäämä
on ollut luokkaa 20 miljardia dollaria. Mahdollinen uusi
linja Venäjän talouspolitiikkaan nähtäneen vasta vuoden
2000 presidentinvaalien jälkeen.
Tämä raportti liittyy VTT:n ja Pietarilaisen Institute of
Limnology:n yhteiseen tutkimushankkeeseen "European
Maritime Transport Development - Technological
Improvements of the Ecological Safety in the Gulf of
Finland". Tutkimushanke jakautuu useisiin eri
osavaiheisiin, jotka pyritään käynnistämään ja
toteuttamaan yhteistyössä Suomenlahden rantavaltioiden
kanssa.
AB - Tämä raportti esittää VTT:ssa tehdyn satama- ja
meriliikenneselvityksen, jossa pääpaino on ollut arvioida
meriliikenteen, ja erityisesti Venäjän uusien
satamahankkeiden mukanaan tuomaa öljykuljetusten
kasvupotentiaalia Suomenlahdella. Tällä hetkellä
Venäjällä on käynnissä hankkeita useiden satamien
rakentamiseksi ja kunnostamiseksi Suomenlahdelle.
Pietarin sataman ja Viipurin/Vysotskin lisäksi
suunnitellaan neljää uutta suursatamaa:
Primorsk, Lomonosov, Batareinyaja Ust-Luga. Virossa on
satamatoiminta myös kasvanut voimakkaasti, ja vuonna 1998
Muugan sataman kautta kulki jo noin 13 miljoonaa tonnia
öljyä.
Varovaisestikin arvioiden kuvaa uusien satamien
rakentaminen ja vanhojen satamien laajentaminen ja
uudistaminen epäsuorasti meriliikenteen voimakasta kasvua
Suomenlahdella. Liikennesuoritteen voidaankin arvioida
kasvavan kaksinkertaiseksi nykyisestään vuoteen
2010-2015 mennessä. Öljytuotteiden osalta voi lisäys
nykyiseen olla jopa kolminkertainen.
Tällä hetkellä ei suunniteltujen satamien tehokas
rakentaminen ole todennäköistä Venäjän
investointimahdollisuuksien vähäisyyden vuoksi.
Satamahankkeiden toteutus kuitenkin etenee, sillä mikäli
Keski-Aasiassa uudet öljyputket rakennetaan Venäjän
alueiden ulkopuolitse, joutuu Venäjä rakennuttamaan
vaihtoehtoisia reittejä omien alueidensa kautta.
Transitomaksujen välttäminen, oman tuotannon kehittäminen
ja kilpailu markkinoilla muiden öljyntuottajamaiden
kanssa on painopistealueita Venäjän
kehityssuunnitelmissa.
Merikuljetusten kasvu lisää ilman keskitettyä
liikenteenohjausta öljypäästöriskiä, kasvattaa
emissiomäärä ja kasvattaa alusten satamiin jättämien
jätteiden määrää. Erityisenä ongelmana Suomenlahdella
nousee kasvavasta meriliikenteestä aiheutuvat
onnettomuus- ja karilleajoriskit, joita tulee voida
pienentää nykyaikaisten liikenteenohjausjärjestelmien
avulla. VTS- ja AIS-järjestelmät tulevat olemaan
ratkaisevassa asemassa Suomenlahdella
lähitulevaisuudessa. Öljykuljetusten hoitaminen
turvallisesti, erityisesti talvisaikana edellyttää
lisäksi riittävää jäänmurtokalustoa, jäävahvisteisia
säiliöaluksia ja riittävää määrää Suomenlahden
olosuhteisiin suunniteltuja saattohinaajia
öljyntorjuntakalustolla varustettuina.
Vilkastuvasta liikenteestä aiheutuu myös kasvava tarve
etsiä ja suunnitella erilaisia laivareittejä vaarallisia
lasteja kuljettaville aluksille, matkustajaliikenteelle,
roroliikenteelle, huviveneille ja kalastukselle.
Ympäristön tilan seurannalle ja seurantajärjestelmille
joudutaan asettamaan yhä tarkempia tavoitteita, jotta
liikenteen vaikutuksia voidaan monitoroida Itämeren
herkillä alueilla, ja mahdollisuuksien mukaan johtaa
vaaralliset merikuljetukset vähemmän herkille alueille.
Venäjän satamien nopea rakentaminen ei näytä kovin
todennäköiseltä Venäjän taloudellinen tilanne huomioiden.
Elokuussa 1998 alkaneen ruplakriisin jälkeen on ruplan
arvo pudonnut kolmannekseen silloisesta arvostaan.
Kokonaistuotanto putosi Venäjällä syksyllä 1998
muutamassa kuukaudessa noin kuusi prosenttia. Venäjän
federaation budjettialijäämät ovat vuosittain olleet 5 -
12 % bruttokansantuotteesta. Vuosittain kertynyt alijäämä
on ollut luokkaa 20 miljardia dollaria. Mahdollinen uusi
linja Venäjän talouspolitiikkaan nähtäneen vasta vuoden
2000 presidentinvaalien jälkeen.
Tämä raportti liittyy VTT:n ja Pietarilaisen Institute of
Limnology:n yhteiseen tutkimushankkeeseen "European
Maritime Transport Development - Technological
Improvements of the Ecological Safety in the Gulf of
Finland". Tutkimushanke jakautuu useisiin eri
osavaiheisiin, jotka pyritään käynnistämään ja
toteuttamaan yhteistyössä Suomenlahden rantavaltioiden
kanssa.
M3 - Report
T3 - VALB
BT - Suomenlahden meriliikenne ja satamatoiminta nyt ja tulevaisuudessa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -