TY - BOOK
T1 - Suprajohdemoottorin kehitystyö
T2 - Virransiirto ja kryogeniikka
AU - Arkkio, Antero
AU - Berglund, Peter
AU - Holmström, John
PY - 1983
Y1 - 1983
N2 - Unipolaarityyppisessä tasavirtakoneessa joudutaan
siirtämään staattorin ja roottorin välillä suuri virta.
Tutkimuksessa kehitettiin tarkoitukseen soveltuva
nestemetallikollektori. Virransiirto tapahtuu
nestemäisellä gallium-indiumseoksella kyllästetyn
harjatyyppisen elektrodipinnan kautta. Nestemetallin
hapettuminen estetään heliumsuojakaasulla.
Laitteella suoritettiin kolme 850 - 2 400 h kestänyttä
virransiirtokoetta. Verrattuna perinteisten kiinteiden
harjojen virransiirtohäviöihin nestemetallikollektorin
häviöt ovat pienet. Staattorin ja roottorin välisellä
kehänopeudella 20 m/s ja virralla 10 kA koelaitteen
kokonaishäviöt ovat noin 1 200 W. Pääosa häviöistä on
hydrodynaamista alkuperää. Nestemetallin suojaus on
riittävä tämänpituiseen käyttöön. Virransiirtotilassa
muodostui kuitenkin pulverimaista tummaa ainetta, joka
koostuu pienistä nestemetallipisaroista.
Pulverimuodostuksen syy vaatii lisäselvitystä.
Suunniteltiin 300 kW unipolaarimoottorin suprajohtava
magnetointi. Moottori on mitoitettu niin, että se
soveltuu luotsiveneen potkurikäyttöön. Magnetoinnin
muutosnopeudelle asetetut vaatimukset ovat
jäähdytysteknisesti korkeat. Magnetointikäämin
jäähdytykseen on näin kiinnitetty erityistä huomiota.
Nestemäisen hieliumin kulutus tulee olemaan 2,5 l/h. Tämä
merkitsee luotsikutterikäytössä huomattavia kustannuksia.
Tästä syystä olisi harkittava suljetun
jäähdytysjärjestelmän käyttöä, varsinkin kun koeajoja on
suoritettava tuhansia tunteja, jotta koneen
luotettavuudesta saadaan tarpeeksi tietoa.
AB - Unipolaarityyppisessä tasavirtakoneessa joudutaan
siirtämään staattorin ja roottorin välillä suuri virta.
Tutkimuksessa kehitettiin tarkoitukseen soveltuva
nestemetallikollektori. Virransiirto tapahtuu
nestemäisellä gallium-indiumseoksella kyllästetyn
harjatyyppisen elektrodipinnan kautta. Nestemetallin
hapettuminen estetään heliumsuojakaasulla.
Laitteella suoritettiin kolme 850 - 2 400 h kestänyttä
virransiirtokoetta. Verrattuna perinteisten kiinteiden
harjojen virransiirtohäviöihin nestemetallikollektorin
häviöt ovat pienet. Staattorin ja roottorin välisellä
kehänopeudella 20 m/s ja virralla 10 kA koelaitteen
kokonaishäviöt ovat noin 1 200 W. Pääosa häviöistä on
hydrodynaamista alkuperää. Nestemetallin suojaus on
riittävä tämänpituiseen käyttöön. Virransiirtotilassa
muodostui kuitenkin pulverimaista tummaa ainetta, joka
koostuu pienistä nestemetallipisaroista.
Pulverimuodostuksen syy vaatii lisäselvitystä.
Suunniteltiin 300 kW unipolaarimoottorin suprajohtava
magnetointi. Moottori on mitoitettu niin, että se
soveltuu luotsiveneen potkurikäyttöön. Magnetoinnin
muutosnopeudelle asetetut vaatimukset ovat
jäähdytysteknisesti korkeat. Magnetointikäämin
jäähdytykseen on näin kiinnitetty erityistä huomiota.
Nestemäisen hieliumin kulutus tulee olemaan 2,5 l/h. Tämä
merkitsee luotsikutterikäytössä huomattavia kustannuksia.
Tästä syystä olisi harkittava suljetun
jäähdytysjärjestelmän käyttöä, varsinkin kun koeajoja on
suoritettava tuhansia tunteja, jotta koneen
luotettavuudesta saadaan tarpeeksi tietoa.
M3 - Report
SN - 951-38-1639-7
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Suprajohdemoottorin kehitystyö
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -