Suurnopeushiomakoneiden suojalaitteet

Juha Korhonen, Markku Niemi, Esa Sitari, Veikko Suoninen

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Suurnopeushionta on työstöä, jossa keraamisen hiomalaikan kehänopeus tarkkuushionnassa ylittää 35 m/s (33 m/s). Laikan kehänopeuden lisääminen parantaa hiomaominaisuuksia ja alentaa työstökustannuksia. Tässä tutkimuksessa käsitellään suurnopeushionnan turvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Tutkimus sisältää kolme pääosaa: kirjallisuustutkimuksen rikkomasuojuksen mitoituksesta ja mitoitusperusteista, eri maiden suurnopeushionnan turvallisuussäännökset ja kokeellisen rikkomasuojuksen tutkimisen. Kirjallisuustutkimus on yhteenveto rikkomasuojukselle asetettavista lujuusvaatimuksista. Lisäksi tutkimuksessa on kuvattu hiomalaikan lujuutta ja kiinnitystä parantavia tekijöitä. Koska Suomessa ei toistaiseksi ole säännöksiä suurnopeushiomakoneiden suojuksista, on tässä taulukoituna eräiden maiden hiomatyötä koskevien työsuojelusäännöksien sisältö. Kehitetyn iskua vaimentavan rikkomasuojuksen toimintaa arvioitiin kokeellisesti. Kokeissa mitattiin rikkomasuojuksen kiinnityksiin kohdistuvat voimat. Uuden vaimennusrakenteen avulla pieneni iskuvoima jopa 63 %. Aiemmin esitetyillä ratkaisuilla on päästy n. 50 %:iin. Kehitettyä rikkomasuojusrakennetta soveltamalla voitaisiin hiomakoneiden lastuamisnopeuksia nostaa turvallisesti aina 80 m/s saakka. Nopeuden lisäyksestä aiheutuva vaarallinen laikan liike-energia on teknisesti hallittavissa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages94
ISBN (Print)951-38-1359-2
Publication statusPublished - 1981
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume44
ISSN (Print)0358-5077

Keywords

  • grinding machines
  • grinding tools
  • accident prevention
  • safety devices

Cite this

Korhonen, J., Niemi, M., Sitari, E., & Suoninen, V. (1981). Suurnopeushiomakoneiden suojalaitteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 44
Korhonen, Juha ; Niemi, Markku ; Sitari, Esa ; Suoninen, Veikko. / Suurnopeushiomakoneiden suojalaitteet. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 94 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 44).
@book{5e661f049f224198a8b988a524215b4d,
title = "Suurnopeushiomakoneiden suojalaitteet",
abstract = "Suurnopeushionta on ty{\"o}st{\"o}{\"a}, jossa keraamisen hiomalaikan keh{\"a}nopeus tarkkuushionnassa ylitt{\"a}{\"a} 35 m/s (33 m/s). Laikan keh{\"a}nopeuden lis{\"a}{\"a}minen parantaa hiomaominaisuuksia ja alentaa ty{\"o}st{\"o}kustannuksia. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n suurnopeushionnan turvallisuuteen liittyvi{\"a} tekij{\"o}it{\"a}. Tutkimus sis{\"a}lt{\"a}{\"a} kolme p{\"a}{\"a}osaa: kirjallisuustutkimuksen rikkomasuojuksen mitoituksesta ja mitoitusperusteista, eri maiden suurnopeushionnan turvallisuuss{\"a}{\"a}nn{\"o}kset ja kokeellisen rikkomasuojuksen tutkimisen. Kirjallisuustutkimus on yhteenveto rikkomasuojukselle asetettavista lujuusvaatimuksista. Lis{\"a}ksi tutkimuksessa on kuvattu hiomalaikan lujuutta ja kiinnityst{\"a} parantavia tekij{\"o}it{\"a}. Koska Suomessa ei toistaiseksi ole s{\"a}{\"a}nn{\"o}ksi{\"a} suurnopeushiomakoneiden suojuksista, on t{\"a}ss{\"a} taulukoituna er{\"a}iden maiden hiomaty{\"o}t{\"a} koskevien ty{\"o}suojelus{\"a}{\"a}nn{\"o}ksien sis{\"a}lt{\"o}. Kehitetyn iskua vaimentavan rikkomasuojuksen toimintaa arvioitiin kokeellisesti. Kokeissa mitattiin rikkomasuojuksen kiinnityksiin kohdistuvat voimat. Uuden vaimennusrakenteen avulla pieneni iskuvoima jopa 63 {\%}. Aiemmin esitetyill{\"a} ratkaisuilla on p{\"a}{\"a}sty n. 50 {\%}:iin. Kehitetty{\"a} rikkomasuojusrakennetta soveltamalla voitaisiin hiomakoneiden lastuamisnopeuksia nostaa turvallisesti aina 80 m/s saakka. Nopeuden lis{\"a}yksest{\"a} aiheutuva vaarallinen laikan liike-energia on teknisesti hallittavissa.",
keywords = "grinding machines, grinding tools, accident prevention, safety devices",
author = "Juha Korhonen and Markku Niemi and Esa Sitari and Veikko Suoninen",
year = "1981",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-1359-2",
series = "Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Korhonen, J, Niemi, M, Sitari, E & Suoninen, V 1981, Suurnopeushiomakoneiden suojalaitteet. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 44, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Suurnopeushiomakoneiden suojalaitteet. / Korhonen, Juha; Niemi, Markku; Sitari, Esa; Suoninen, Veikko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 94 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 44).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Suurnopeushiomakoneiden suojalaitteet

AU - Korhonen, Juha

AU - Niemi, Markku

AU - Sitari, Esa

AU - Suoninen, Veikko

PY - 1981

Y1 - 1981

N2 - Suurnopeushionta on työstöä, jossa keraamisen hiomalaikan kehänopeus tarkkuushionnassa ylittää 35 m/s (33 m/s). Laikan kehänopeuden lisääminen parantaa hiomaominaisuuksia ja alentaa työstökustannuksia. Tässä tutkimuksessa käsitellään suurnopeushionnan turvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Tutkimus sisältää kolme pääosaa: kirjallisuustutkimuksen rikkomasuojuksen mitoituksesta ja mitoitusperusteista, eri maiden suurnopeushionnan turvallisuussäännökset ja kokeellisen rikkomasuojuksen tutkimisen. Kirjallisuustutkimus on yhteenveto rikkomasuojukselle asetettavista lujuusvaatimuksista. Lisäksi tutkimuksessa on kuvattu hiomalaikan lujuutta ja kiinnitystä parantavia tekijöitä. Koska Suomessa ei toistaiseksi ole säännöksiä suurnopeushiomakoneiden suojuksista, on tässä taulukoituna eräiden maiden hiomatyötä koskevien työsuojelusäännöksien sisältö. Kehitetyn iskua vaimentavan rikkomasuojuksen toimintaa arvioitiin kokeellisesti. Kokeissa mitattiin rikkomasuojuksen kiinnityksiin kohdistuvat voimat. Uuden vaimennusrakenteen avulla pieneni iskuvoima jopa 63 %. Aiemmin esitetyillä ratkaisuilla on päästy n. 50 %:iin. Kehitettyä rikkomasuojusrakennetta soveltamalla voitaisiin hiomakoneiden lastuamisnopeuksia nostaa turvallisesti aina 80 m/s saakka. Nopeuden lisäyksestä aiheutuva vaarallinen laikan liike-energia on teknisesti hallittavissa.

AB - Suurnopeushionta on työstöä, jossa keraamisen hiomalaikan kehänopeus tarkkuushionnassa ylittää 35 m/s (33 m/s). Laikan kehänopeuden lisääminen parantaa hiomaominaisuuksia ja alentaa työstökustannuksia. Tässä tutkimuksessa käsitellään suurnopeushionnan turvallisuuteen liittyviä tekijöitä. Tutkimus sisältää kolme pääosaa: kirjallisuustutkimuksen rikkomasuojuksen mitoituksesta ja mitoitusperusteista, eri maiden suurnopeushionnan turvallisuussäännökset ja kokeellisen rikkomasuojuksen tutkimisen. Kirjallisuustutkimus on yhteenveto rikkomasuojukselle asetettavista lujuusvaatimuksista. Lisäksi tutkimuksessa on kuvattu hiomalaikan lujuutta ja kiinnitystä parantavia tekijöitä. Koska Suomessa ei toistaiseksi ole säännöksiä suurnopeushiomakoneiden suojuksista, on tässä taulukoituna eräiden maiden hiomatyötä koskevien työsuojelusäännöksien sisältö. Kehitetyn iskua vaimentavan rikkomasuojuksen toimintaa arvioitiin kokeellisesti. Kokeissa mitattiin rikkomasuojuksen kiinnityksiin kohdistuvat voimat. Uuden vaimennusrakenteen avulla pieneni iskuvoima jopa 63 %. Aiemmin esitetyillä ratkaisuilla on päästy n. 50 %:iin. Kehitettyä rikkomasuojusrakennetta soveltamalla voitaisiin hiomakoneiden lastuamisnopeuksia nostaa turvallisesti aina 80 m/s saakka. Nopeuden lisäyksestä aiheutuva vaarallinen laikan liike-energia on teknisesti hallittavissa.

KW - grinding machines

KW - grinding tools

KW - accident prevention

KW - safety devices

M3 - Report

SN - 951-38-1359-2

T3 - Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Suurnopeushiomakoneiden suojalaitteet

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Korhonen J, Niemi M, Sitari E, Suoninen V. Suurnopeushiomakoneiden suojalaitteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1981. 94 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 44).