TY - BOOK
T1 - Suurten liikennejärjestelyjen yhdyskuntarakenteelliset vaikutukset
T2 - Kolme esimerkkiä
AU - Lahti, Pekka
AU - Viitanen, Kauko
AU - Harmaajärvi, Irmeli
AU - Karvinen, Riitta
AU - Pusin, Sirkka
AU - Tolsa, Heimo
PY - 1989
Y1 - 1989
N2 - Tutkimuksessa tarkastellaan kolmea suurta
liikenneinvestointia. Nämä ovat Helsingin ja Espoon
välinen ns. länsimetro sekä Kuopiossa sijaitsevan
valtatie 17:n ja Imatralla sijaitsevan valtatie 6:n
rakentamishankkeet. Tutkimuksen kohteena ovat em.
hankkeiden vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen.
Länsimetron vaikutuksista on tutkittu lunastuskorvauksia
ja -kustannuksia, kaupunkirakennevaikutuksia, vaikutusta
kiinteistöjen arvoon sekä kaupunkikuvallisia,
maisemallisia ja sosiaalisia vaikutuksia.
Jos metro rakennetaan Matinkylään saakka,
lunastuskustannukset ovat 3,60 milj. mk ja jos se
rakennetaan Kivenlahteen saakka, kustannukset ovat 6,40
milj. mk. Siinä tapauksessa, että metroa ei rakenneta,
vaan kehitetään linja-autoihin perustuvaa
joukkoliikennettä, lunastuskorvaukset ovat 4,08 milj. mk.
Erot ovat siten suhteellisen pienet. Kaupunkirakenteeseen
länsimetro vaikuttaa muuttamalla Espoon eri osien ja
keskusten välistä tasapainoa. Etelä-Espoo ja erityisesti
metroasemien ymparistö tulee tiivistymään muun Espoon ja
mahdollisesti myös muiden kuntien kustannuksella. Jo
Espoon nykyisten maankäyttöpäätösten ja kaavojen mukaan
lisäys olisi metroasemien lähiympäristössä 2 000 asukasta
ja 7 000 työpaikkaa. Kyse on erosta verrattuna
linja-autojärjestelmään ja koskien aluetta
jalankulkuetäisyydellä (800 metriä) metroasemista.
Lisärakentamismahdollisuudet ovat tietysti suuremmat,
mikäli kaavojen tehokkuutta lisätään ja kaavoitetaan
lisämaita asemien ympäristössä.
Metron vaikutusta kiinteistön arvoon tutkittiin
selvittämällä jo käytössä olevan itämetron vaikutuksia
maan ja asuntojen hintoihin. Hintojen nousua todettiin
erityisesti alle 400 metrin etäisyydellä metroasemista.
Tarkastelua täydennettiin kirjallisuustutkimuksella
ulkomaisista kokemuksista. Lisäksi tehtiin kysely
kiinteistöjen arviointiin osallistuville henkilöille.
Lopulliseksi arvioksi länsimetron aiheuttamasta
kiinteistöjen arvonnoususta saatiin asuinhuoneistoille 4
- 5 % ja toimitiloille 6 - 8 % riippuen etäisyydestä (0
-800 metriä) metroasemalle. Kokonaisarvonnousuksi
länsimetron lähivaikutusalueella (800 metrin säteellä)
saatiin 1260 milj. mk. Arvonnoususta 1/3 koituu asunto-
ja kiinteistöosakeyhtiöille ja 1/3 rakennusliikkeille,
pankeille ym. yrityksille. Neljännes jakautuu puoliksi
valtion ja kuntien (Helsinki ja Espoo) kesken sekä loput
yksityisille ja seurakunnille.
Kaupunkikuvan ja maiseman arviointi tehtiin suppeana
asiantuntija-arviona ja -haastatteluna. Arviossa tuotiin
esiin mahdolliset ja todennäköiset vaikutukset. Metron
vaikutukset näkyvät pääosin maaleikkausten, penkereiden
ja siltojen sekä aseman lähiympäristön järjestelyjen
kautta. Linja-autojärjestelmän näkyvimmät vaikutukset
sisältyvät ruuhkiin Helsingin niemelle ja joihinkin
liittymäjärjestelyihin. Länsimetron sosiaalisten
vaikutusten ei havaittu olevan kovinkaan erilaisia
linja-autovaihtoehtoon verrattuna. Metro on linja-autoa
turvallisempi, mutta toisaalta liityntäliikenteen
haittojen vuoksi asukkaat saattavat kokea metron johtavan
myös eriarvoisuuteen liikennepalvelujen suhteen.
Valtateiden 17 ja 6 vaikutuksista tarkasteltiin
välittömiä ja välillisiä kaupunkirakennevaikutuksia,
kiinteistöjen arvonmuutoksia sekä matka-aikamuutoksia.
Osa valtatie 17:n linjausvaihtoehdoista välillä
Kuopio-Riistavesi lyhentää matka-aikaa Kuopion keskustaan
suurimmillaan 50 - 70 %. Näissä vaihtoehdoissa myös
rakennuspaikkojen kysyntä kasvaa tietyillä alueilla
huomattavasti. Maisemalliset ja kaupunkikuvalliset
muutokset ovat vesistösiltojen vuoksi huomattavia.
Valtatien 6 (Imatra, Vuoksenniska) linjausvaihtoehtojen
rahassa mitattavat välilliset vaikutukset ovat melko
pieniä. Merkittäviä eroja syntyy lähinnä
kaupunkirakenteessa ja -kuvassa. Kaupungin halki menevä
linjausvaihtoehto eristää itä- ja länsiosat toisistaan ja
aiheuttaa hankalia liittymäjärjestelyjä.
AB - Tutkimuksessa tarkastellaan kolmea suurta
liikenneinvestointia. Nämä ovat Helsingin ja Espoon
välinen ns. länsimetro sekä Kuopiossa sijaitsevan
valtatie 17:n ja Imatralla sijaitsevan valtatie 6:n
rakentamishankkeet. Tutkimuksen kohteena ovat em.
hankkeiden vaikutukset yhdyskuntarakenteeseen.
Länsimetron vaikutuksista on tutkittu lunastuskorvauksia
ja -kustannuksia, kaupunkirakennevaikutuksia, vaikutusta
kiinteistöjen arvoon sekä kaupunkikuvallisia,
maisemallisia ja sosiaalisia vaikutuksia.
Jos metro rakennetaan Matinkylään saakka,
lunastuskustannukset ovat 3,60 milj. mk ja jos se
rakennetaan Kivenlahteen saakka, kustannukset ovat 6,40
milj. mk. Siinä tapauksessa, että metroa ei rakenneta,
vaan kehitetään linja-autoihin perustuvaa
joukkoliikennettä, lunastuskorvaukset ovat 4,08 milj. mk.
Erot ovat siten suhteellisen pienet. Kaupunkirakenteeseen
länsimetro vaikuttaa muuttamalla Espoon eri osien ja
keskusten välistä tasapainoa. Etelä-Espoo ja erityisesti
metroasemien ymparistö tulee tiivistymään muun Espoon ja
mahdollisesti myös muiden kuntien kustannuksella. Jo
Espoon nykyisten maankäyttöpäätösten ja kaavojen mukaan
lisäys olisi metroasemien lähiympäristössä 2 000 asukasta
ja 7 000 työpaikkaa. Kyse on erosta verrattuna
linja-autojärjestelmään ja koskien aluetta
jalankulkuetäisyydellä (800 metriä) metroasemista.
Lisärakentamismahdollisuudet ovat tietysti suuremmat,
mikäli kaavojen tehokkuutta lisätään ja kaavoitetaan
lisämaita asemien ympäristössä.
Metron vaikutusta kiinteistön arvoon tutkittiin
selvittämällä jo käytössä olevan itämetron vaikutuksia
maan ja asuntojen hintoihin. Hintojen nousua todettiin
erityisesti alle 400 metrin etäisyydellä metroasemista.
Tarkastelua täydennettiin kirjallisuustutkimuksella
ulkomaisista kokemuksista. Lisäksi tehtiin kysely
kiinteistöjen arviointiin osallistuville henkilöille.
Lopulliseksi arvioksi länsimetron aiheuttamasta
kiinteistöjen arvonnoususta saatiin asuinhuoneistoille 4
- 5 % ja toimitiloille 6 - 8 % riippuen etäisyydestä (0
-800 metriä) metroasemalle. Kokonaisarvonnousuksi
länsimetron lähivaikutusalueella (800 metrin säteellä)
saatiin 1260 milj. mk. Arvonnoususta 1/3 koituu asunto-
ja kiinteistöosakeyhtiöille ja 1/3 rakennusliikkeille,
pankeille ym. yrityksille. Neljännes jakautuu puoliksi
valtion ja kuntien (Helsinki ja Espoo) kesken sekä loput
yksityisille ja seurakunnille.
Kaupunkikuvan ja maiseman arviointi tehtiin suppeana
asiantuntija-arviona ja -haastatteluna. Arviossa tuotiin
esiin mahdolliset ja todennäköiset vaikutukset. Metron
vaikutukset näkyvät pääosin maaleikkausten, penkereiden
ja siltojen sekä aseman lähiympäristön järjestelyjen
kautta. Linja-autojärjestelmän näkyvimmät vaikutukset
sisältyvät ruuhkiin Helsingin niemelle ja joihinkin
liittymäjärjestelyihin. Länsimetron sosiaalisten
vaikutusten ei havaittu olevan kovinkaan erilaisia
linja-autovaihtoehtoon verrattuna. Metro on linja-autoa
turvallisempi, mutta toisaalta liityntäliikenteen
haittojen vuoksi asukkaat saattavat kokea metron johtavan
myös eriarvoisuuteen liikennepalvelujen suhteen.
Valtateiden 17 ja 6 vaikutuksista tarkasteltiin
välittömiä ja välillisiä kaupunkirakennevaikutuksia,
kiinteistöjen arvonmuutoksia sekä matka-aikamuutoksia.
Osa valtatie 17:n linjausvaihtoehdoista välillä
Kuopio-Riistavesi lyhentää matka-aikaa Kuopion keskustaan
suurimmillaan 50 - 70 %. Näissä vaihtoehdoissa myös
rakennuspaikkojen kysyntä kasvaa tietyillä alueilla
huomattavasti. Maisemalliset ja kaupunkikuvalliset
muutokset ovat vesistösiltojen vuoksi huomattavia.
Valtatien 6 (Imatra, Vuoksenniska) linjausvaihtoehtojen
rahassa mitattavat välilliset vaikutukset ovat melko
pieniä. Merkittäviä eroja syntyy lähinnä
kaupunkirakenteessa ja -kuvassa. Kaupungin halki menevä
linjausvaihtoehto eristää itä- ja länsiosat toisistaan ja
aiheuttaa hankalia liittymäjärjestelyjä.
KW - transportation
KW - subways
KW - social change
KW - urban planning
M3 - Report
SN - 951-38-3511-1
T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
BT - Suurten liikennejärjestelyjen yhdyskuntarakenteelliset vaikutukset
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -