Tablet-tietokoneet hyötykäytössä luokkahuoneessa?

Maija Federley, Timo Kuula, L. Leskelä, H. Karjalainen

    Research output: Contribution to conferenceOther conference contributionProfessional

    Abstract

    IPad ja vähitellen myös muiden valmistajien samankaltaiset laitteet, kosketusnäytölliset tablet-tietokoneet, ovat yleistyneet erittäin nopeasti ja herättäneet laajaa kiinnostusta. Laitteiden ja niiden kautta käytettävien digitaalisten sisältöjen ja sovellusten on ennustettu syrjäyttävän painetut lehdet ja kirjat, tuovan täysin uusia mahdollisuuksia opetukseen ja siirtävän painavat koulureput historiaan, kun kaikki opiskelussa tarvittava on koottu yhteen pieneen laitteeseen. Selvityksistä tablet-tietokoneiden käytöstä vapaa-ajalla on kuitenkin käynyt ilmi, että esimerkiksi aikakauslehtiä ostetaan tyypillisesti joitain yksittäiskappaleita alkuinnostuksessa. Ajan kuluessa pysyvämmiksi käyttökohteiksi jäävät usein pelaaminen, internetin selailu ja passiivinen median kulutus. Tätä taustaa vasten on mielenkiintoista tutkia, millaisia pysyviä muutoksia tablet-tietokoneet voisivat mahdollistaa opetuskäytännöissä sekä mitä hyötyjä ja heikkouksia laitteen käytöstä koetaan olevan huomioiden oppimisen erityispiirteet yleiseen median kulutukseen verrattuna. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten kevyt, helposti esilleotettava ja nopeasti käynnistyvä tablet-tietokone soveltuu opetuskäyttöön, millaisia muutoksia opetuskäytännöissä laitteet voisivat mahdollistaa ja onko laitteilla merkittäviä etuja kannettaviin tietokoneisiin tai minikannettaviin verrattuna.
    Original languageFinnish
    Publication statusPublished - 2012
    MoE publication typeNot Eligible
    EventInteraktiivinen tekniikka koulutuksessa 2012 - Hämeenlinna, Finland
    Duration: 19 Apr 201220 Apr 2012

    Conference

    ConferenceInteraktiivinen tekniikka koulutuksessa 2012
    CountryFinland
    CityHämeenlinna
    Period19/04/1220/04/12

    Keywords

    • user study
    • tablet device
    • language studies
    • primary school

    Cite this