Abstract
Tässä tilastollisiin tarkasteluihin pohjautuvassa tutkimuksessa selvitettiin taksinkuljettajien liikenneonnettomuusriskiä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli tuottaa tilannekuva taksien liikenneturvallisuudesta.
Onnettomuusmääriä tarkasteltiin Onnettomuustietoinstituutin liikennevahinkoaineiston ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuusrekisterin kautta. Omaisuus- tai henkilövahinkoihin johtaneiden taksionnettomuuksien määrä oli vuosina 2013–2022 liikennevahinkoaineistossa yhteensä 20 749 ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuusrekisterissä huomattavasti vähemmän, yhteensä 1 329. Liikennevahinkoaineiston perusteella sekä omaisuus- että henkilövahinkoihin johtaneiden taksionnettomuuksien määrä on vaihdellut vuosittain: vuonna 2019 taksien onnettomuusmäärissä tapahtui nousua ja vuonna 2020 laskua, jonka jälkeen on taas nousua. Onnettomuusmääriin vaikuttavat esimerkiksi liikennemäärät, joihin puolestaan on vaikuttanut viime vuosina erityisesti pandemia.
Tutkimuksessa onnettomuusriskiä arviointiin liikennevahinkoaineiston perusteella. Riskiä arvioitiin tulosten luotettavuuden varmistamiseksi kahdella eri menetelmällä: arvioimalla onnettomuuden aiheuttajien ja vastapuolten lukumäärien suhdetta sekä suhteuttamalla onnettomuuksissa osallisten kuljettajien lukumäärä ajettua kilometriä kohden.
Tulosten mukaan taksinkuljettajien riski aiheuttaa henkilövahinkoon johtava onnettomuus on arviointimenetelmästä riippuen noin 10 % tai 30 % korkeampi kuin muilla henkilöautokuljettajilla, kun tarkastellaan viimeistä kahta saatavilla oleva tilastovuotta (2021–2022). Tulokset viittaavat siihen, että taksinkuljettajan aiheuttaman henkilövahinkoon johtavan onnettomuuden riski on kohonnut erityisesti Uudellamaalla ja muissa asukasmääriltään suuremmissa maakunnissa verrattuna pienempiin maakuntiin. Taksinkuljettajien aiheuttamien henkilövahinkoon johtaneiden liikenneonnettomuuksien taustatekijöissä korostuivat taajama-alueet, pysäköintialueet sekä tilanteet, joissa matkustaja oli nousemassa ajoneuvoon tai poistumassa ajoneuvosta. Lisäksi taksinkuljettajien onnettomuuksissa oli useammin osallisena jalankulkijoita verrattuna muiden henkilöautokuljettajien onnettomuuksiin. Yleisesti ottaen näiden taustatekijöiden yleisyys voi ainakin osin selittyä taksiliikenteessä tyypillisten tilanteiden takia: taksit kuljettavat matkustajia ja suuri osa ajosta tapahtuu kaupungeissa tai taajamissa. Taksinkuljettajien aiheuttamat onnettomuudet keskittyivät myös muita kuljettajia useammin yöaikaan, joka on riskialtista aikaa liikenteessä esimerkiksi pimeyden ja väsymyksen takia.
Tarkastellessa pelkästään omaisuusvahinkoon johtaneita onnettomuuksia taksinkuljettajien riski aiheuttaa onnettomuus oli Uudellamaalla noin 15 % korkeampi kuin muilla henkilöautokuljettajilla (tilastovuodet 2021–2022). Sen sijaan muissa maakunnissa taksinkuljettajien omaisuusvahinkoon johtavan onnettomuuden riski oli matalampi kuin muilla henkilöautokuljettajilla. Kaikissa maakunnissa, mutta erityisesti Uudellamaalla, taksinkuljettajien aiheuttamissa onnettomuuksissa korostui onnettomuustyyppi, jossa ajoneuvot kulkivat samaan suuntaan ilman kääntymistä. Tämän tyyppiset onnettomuudet ovat usein peräänajoja, mutta onnettomuuksien taustatekijöistä ei ole mahdollista sanoa tarkemmin tämän tutkimuksen menetelmin.
Taksiajoneuvojen määrä ja niiden keski-ikä ovat kasvaneet vuosien aikana ‒ erityisesti Uudellamaalla. Uudellamaalla taksinkuljettajien B-kortit olivat tuoreempia verrattuna muihin maakuntiin, mikä voi tarkoittaa, että heillä on vähemmän ajokokemusta.
Tulosten mukaan taksinkuljettajien riski aiheuttaa sekä henkilövahinkoon että omaisuusvahinkoon johtava onnettomuus on vuosien myötä kasvanut, kun muiden henkilöautokuljettajien riski on pysynyt vakaana. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää taksien liikenneturvallisuuden parantamiseen.
Onnettomuusmääriä tarkasteltiin Onnettomuustietoinstituutin liikennevahinkoaineiston ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuusrekisterin kautta. Omaisuus- tai henkilövahinkoihin johtaneiden taksionnettomuuksien määrä oli vuosina 2013–2022 liikennevahinkoaineistossa yhteensä 20 749 ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuusrekisterissä huomattavasti vähemmän, yhteensä 1 329. Liikennevahinkoaineiston perusteella sekä omaisuus- että henkilövahinkoihin johtaneiden taksionnettomuuksien määrä on vaihdellut vuosittain: vuonna 2019 taksien onnettomuusmäärissä tapahtui nousua ja vuonna 2020 laskua, jonka jälkeen on taas nousua. Onnettomuusmääriin vaikuttavat esimerkiksi liikennemäärät, joihin puolestaan on vaikuttanut viime vuosina erityisesti pandemia.
Tutkimuksessa onnettomuusriskiä arviointiin liikennevahinkoaineiston perusteella. Riskiä arvioitiin tulosten luotettavuuden varmistamiseksi kahdella eri menetelmällä: arvioimalla onnettomuuden aiheuttajien ja vastapuolten lukumäärien suhdetta sekä suhteuttamalla onnettomuuksissa osallisten kuljettajien lukumäärä ajettua kilometriä kohden.
Tulosten mukaan taksinkuljettajien riski aiheuttaa henkilövahinkoon johtava onnettomuus on arviointimenetelmästä riippuen noin 10 % tai 30 % korkeampi kuin muilla henkilöautokuljettajilla, kun tarkastellaan viimeistä kahta saatavilla oleva tilastovuotta (2021–2022). Tulokset viittaavat siihen, että taksinkuljettajan aiheuttaman henkilövahinkoon johtavan onnettomuuden riski on kohonnut erityisesti Uudellamaalla ja muissa asukasmääriltään suuremmissa maakunnissa verrattuna pienempiin maakuntiin. Taksinkuljettajien aiheuttamien henkilövahinkoon johtaneiden liikenneonnettomuuksien taustatekijöissä korostuivat taajama-alueet, pysäköintialueet sekä tilanteet, joissa matkustaja oli nousemassa ajoneuvoon tai poistumassa ajoneuvosta. Lisäksi taksinkuljettajien onnettomuuksissa oli useammin osallisena jalankulkijoita verrattuna muiden henkilöautokuljettajien onnettomuuksiin. Yleisesti ottaen näiden taustatekijöiden yleisyys voi ainakin osin selittyä taksiliikenteessä tyypillisten tilanteiden takia: taksit kuljettavat matkustajia ja suuri osa ajosta tapahtuu kaupungeissa tai taajamissa. Taksinkuljettajien aiheuttamat onnettomuudet keskittyivät myös muita kuljettajia useammin yöaikaan, joka on riskialtista aikaa liikenteessä esimerkiksi pimeyden ja väsymyksen takia.
Tarkastellessa pelkästään omaisuusvahinkoon johtaneita onnettomuuksia taksinkuljettajien riski aiheuttaa onnettomuus oli Uudellamaalla noin 15 % korkeampi kuin muilla henkilöautokuljettajilla (tilastovuodet 2021–2022). Sen sijaan muissa maakunnissa taksinkuljettajien omaisuusvahinkoon johtavan onnettomuuden riski oli matalampi kuin muilla henkilöautokuljettajilla. Kaikissa maakunnissa, mutta erityisesti Uudellamaalla, taksinkuljettajien aiheuttamissa onnettomuuksissa korostui onnettomuustyyppi, jossa ajoneuvot kulkivat samaan suuntaan ilman kääntymistä. Tämän tyyppiset onnettomuudet ovat usein peräänajoja, mutta onnettomuuksien taustatekijöistä ei ole mahdollista sanoa tarkemmin tämän tutkimuksen menetelmin.
Taksiajoneuvojen määrä ja niiden keski-ikä ovat kasvaneet vuosien aikana ‒ erityisesti Uudellamaalla. Uudellamaalla taksinkuljettajien B-kortit olivat tuoreempia verrattuna muihin maakuntiin, mikä voi tarkoittaa, että heillä on vähemmän ajokokemusta.
Tulosten mukaan taksinkuljettajien riski aiheuttaa sekä henkilövahinkoon että omaisuusvahinkoon johtava onnettomuus on vuosien myötä kasvanut, kun muiden henkilöautokuljettajien riski on pysynyt vakaana. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää taksien liikenneturvallisuuden parantamiseen.
Original language | Finnish |
---|---|
Publisher | Liikenne- ja viestintäministeriö |
Number of pages | 79 |
Publication status | Published - 14 Nov 2024 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Keywords
- taksi
- liikenne
- onnettomuus
- tilastot
- tieliikenneonnettomuudet