Mäntyöljypiellä modifioitu asfaltti. Osa 4. Päällysteiden ominaisuudet, koetiet ja kuluminen

Translated title of the contribution: Tall oil pitch modified asphalt. Part 4. Charasteristics of pavements, experimental roads and wearing

Petri Peltonen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Raakamäntyöljypikeä muodostuu vuosittain sulfaattisellun jalostuksen sivutuotteena noin 50.000 tonnia. Mäntyöljypielle ei ole toistaiseksi osoitettu pysyvää hyötykäyttökohdetta.Tutkimuksessa selvitettiin pehmeän ja kovan raakamäntyöljypien soveltuvuus tiepäällysteisiin. Tätä varten valmistettiin useita mäntyöljypien ja bitumin seoksia. Näistä seoksista lähinnä 20 p-% seos osoittautui käyttökelpoiseksi mäntybitumiksi. Päällysteissä mäntyöljypiki korvasi osan bitumista ja mäntybitumit ovat näin ollen bitumia korvaavia sideaineita. Mäntybitumiterminologia ei ole toistaiseksi vakiintunutta. Mäntybitumi nosti asfaltin Marshall-stabiilisuutta vertailuasfaltin stabiilisuuteen nähden. Mäntybitumiasfalttien märän ja kuivan puristuslujuussuhde eli tarttuvuusluku oli 14-20 % vertailua korkeampi. Mäntybitumiasfaltin kulumiskestävyys parani enimmillään keskimäärin 5 %. Kulumiskestävyyserot eivät olleet kuitenkaan merkitseviä. Kun mäntybitumiasfalttien kylmäkulumistulos laboratoriokokeessa oli edullinen vertailuun nähden ja toisaalta seosbitumien kylmäominaisuuksissa ei ollut merkittäviä eroja, voidaan modifioidun asfaltin suhteellisen hyvien kuluma-arvojen olettaa johtuvan seosbitumin murtuman edullisesta luonteesta. Tätä tukee voima-venymämittaukset, joissa modifioidut bitumit olivat vähintään yhtä sitkeitä kuin vertailubitumi.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages50
ISBN (Print)951-38-3615-0
Publication statusPublished - 1990
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number674
ISSN0358-5077

Fingerprint

asphalt
tall oil
carbosulfan

Keywords

  • tall oil
  • bitumens
  • asphalts
  • bituminous binders
  • modified pavements
  • road surface
  • flexible pavements
  • bituminous concretes
  • wear resistance

Cite this

Peltonen, P. (1990). Mäntyöljypiellä modifioitu asfaltti. Osa 4. Päällysteiden ominaisuudet, koetiet ja kuluminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 674
Peltonen, Petri. / Mäntyöljypiellä modifioitu asfaltti. Osa 4. Päällysteiden ominaisuudet, koetiet ja kuluminen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 50 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 674).
@book{5dffd45639634bf591ce614d5bc1917b,
title = "M{\"a}nty{\"o}ljypiell{\"a} modifioitu asfaltti. Osa 4. P{\"a}{\"a}llysteiden ominaisuudet, koetiet ja kuluminen",
abstract = "Raakam{\"a}nty{\"o}ljypike{\"a} muodostuu vuosittain sulfaattisellun jalostuksen sivutuotteena noin 50.000 tonnia. M{\"a}nty{\"o}ljypielle ei ole toistaiseksi osoitettu pysyv{\"a}{\"a} hy{\"o}tyk{\"a}ytt{\"o}kohdetta.Tutkimuksessa selvitettiin pehme{\"a}n ja kovan raakam{\"a}nty{\"o}ljypien soveltuvuus tiep{\"a}{\"a}llysteisiin. T{\"a}t{\"a} varten valmistettiin useita m{\"a}nty{\"o}ljypien ja bitumin seoksia. N{\"a}ist{\"a} seoksista l{\"a}hinn{\"a} 20 p-{\%} seos osoittautui k{\"a}ytt{\"o}kelpoiseksi m{\"a}ntybitumiksi. P{\"a}{\"a}llysteiss{\"a} m{\"a}nty{\"o}ljypiki korvasi osan bitumista ja m{\"a}ntybitumit ovat n{\"a}in ollen bitumia korvaavia sideaineita. M{\"a}ntybitumiterminologia ei ole toistaiseksi vakiintunutta. M{\"a}ntybitumi nosti asfaltin Marshall-stabiilisuutta vertailuasfaltin stabiilisuuteen n{\"a}hden. M{\"a}ntybitumiasfalttien m{\"a}r{\"a}n ja kuivan puristuslujuussuhde eli tarttuvuusluku oli 14-20 {\%} vertailua korkeampi. M{\"a}ntybitumiasfaltin kulumiskest{\"a}vyys parani enimmill{\"a}{\"a}n keskim{\"a}{\"a}rin 5 {\%}. Kulumiskest{\"a}vyyserot eiv{\"a}t olleet kuitenkaan merkitsevi{\"a}. Kun m{\"a}ntybitumiasfalttien kylm{\"a}kulumistulos laboratoriokokeessa oli edullinen vertailuun n{\"a}hden ja toisaalta seosbitumien kylm{\"a}ominaisuuksissa ei ollut merkitt{\"a}vi{\"a} eroja, voidaan modifioidun asfaltin suhteellisen hyvien kuluma-arvojen olettaa johtuvan seosbitumin murtuman edullisesta luonteesta. T{\"a}t{\"a} tukee voima-venym{\"a}mittaukset, joissa modifioidut bitumit olivat v{\"a}hint{\"a}{\"a}n yht{\"a} sitkeit{\"a} kuin vertailubitumi.",
keywords = "tall oil, bitumens, asphalts, bituminous binders, modified pavements, road surface, flexible pavements, bituminous concretes, wear resistance",
author = "Petri Peltonen",
year = "1990",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3615-0",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "674",
address = "Finland",

}

Peltonen, P 1990, Mäntyöljypiellä modifioitu asfaltti. Osa 4. Päällysteiden ominaisuudet, koetiet ja kuluminen. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 674, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Mäntyöljypiellä modifioitu asfaltti. Osa 4. Päällysteiden ominaisuudet, koetiet ja kuluminen. / Peltonen, Petri.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 50 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 674).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Mäntyöljypiellä modifioitu asfaltti. Osa 4. Päällysteiden ominaisuudet, koetiet ja kuluminen

AU - Peltonen, Petri

PY - 1990

Y1 - 1990

N2 - Raakamäntyöljypikeä muodostuu vuosittain sulfaattisellun jalostuksen sivutuotteena noin 50.000 tonnia. Mäntyöljypielle ei ole toistaiseksi osoitettu pysyvää hyötykäyttökohdetta.Tutkimuksessa selvitettiin pehmeän ja kovan raakamäntyöljypien soveltuvuus tiepäällysteisiin. Tätä varten valmistettiin useita mäntyöljypien ja bitumin seoksia. Näistä seoksista lähinnä 20 p-% seos osoittautui käyttökelpoiseksi mäntybitumiksi. Päällysteissä mäntyöljypiki korvasi osan bitumista ja mäntybitumit ovat näin ollen bitumia korvaavia sideaineita. Mäntybitumiterminologia ei ole toistaiseksi vakiintunutta. Mäntybitumi nosti asfaltin Marshall-stabiilisuutta vertailuasfaltin stabiilisuuteen nähden. Mäntybitumiasfalttien märän ja kuivan puristuslujuussuhde eli tarttuvuusluku oli 14-20 % vertailua korkeampi. Mäntybitumiasfaltin kulumiskestävyys parani enimmillään keskimäärin 5 %. Kulumiskestävyyserot eivät olleet kuitenkaan merkitseviä. Kun mäntybitumiasfalttien kylmäkulumistulos laboratoriokokeessa oli edullinen vertailuun nähden ja toisaalta seosbitumien kylmäominaisuuksissa ei ollut merkittäviä eroja, voidaan modifioidun asfaltin suhteellisen hyvien kuluma-arvojen olettaa johtuvan seosbitumin murtuman edullisesta luonteesta. Tätä tukee voima-venymämittaukset, joissa modifioidut bitumit olivat vähintään yhtä sitkeitä kuin vertailubitumi.

AB - Raakamäntyöljypikeä muodostuu vuosittain sulfaattisellun jalostuksen sivutuotteena noin 50.000 tonnia. Mäntyöljypielle ei ole toistaiseksi osoitettu pysyvää hyötykäyttökohdetta.Tutkimuksessa selvitettiin pehmeän ja kovan raakamäntyöljypien soveltuvuus tiepäällysteisiin. Tätä varten valmistettiin useita mäntyöljypien ja bitumin seoksia. Näistä seoksista lähinnä 20 p-% seos osoittautui käyttökelpoiseksi mäntybitumiksi. Päällysteissä mäntyöljypiki korvasi osan bitumista ja mäntybitumit ovat näin ollen bitumia korvaavia sideaineita. Mäntybitumiterminologia ei ole toistaiseksi vakiintunutta. Mäntybitumi nosti asfaltin Marshall-stabiilisuutta vertailuasfaltin stabiilisuuteen nähden. Mäntybitumiasfalttien märän ja kuivan puristuslujuussuhde eli tarttuvuusluku oli 14-20 % vertailua korkeampi. Mäntybitumiasfaltin kulumiskestävyys parani enimmillään keskimäärin 5 %. Kulumiskestävyyserot eivät olleet kuitenkaan merkitseviä. Kun mäntybitumiasfalttien kylmäkulumistulos laboratoriokokeessa oli edullinen vertailuun nähden ja toisaalta seosbitumien kylmäominaisuuksissa ei ollut merkittäviä eroja, voidaan modifioidun asfaltin suhteellisen hyvien kuluma-arvojen olettaa johtuvan seosbitumin murtuman edullisesta luonteesta. Tätä tukee voima-venymämittaukset, joissa modifioidut bitumit olivat vähintään yhtä sitkeitä kuin vertailubitumi.

KW - tall oil

KW - bitumens

KW - asphalts

KW - bituminous binders

KW - modified pavements

KW - road surface

KW - flexible pavements

KW - bituminous concretes

KW - wear resistance

M3 - Report

SN - 951-38-3615-0

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

BT - Mäntyöljypiellä modifioitu asfaltti. Osa 4. Päällysteiden ominaisuudet, koetiet ja kuluminen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Peltonen P. Mäntyöljypiellä modifioitu asfaltti. Osa 4. Päällysteiden ominaisuudet, koetiet ja kuluminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 50 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 674).