TY - BOOK
T1 - Taloudellisen ajon opastimen vaikutus Jokeri-linjan bussiliikenteessä
AU - Sihvola, Niina
AU - Innamaa, Satu
AU - Penttinen, Merja
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - TeleFOT EU-hankkeen tavoitteena on selvittää laajojen
kenttäkokeiden avulla, miten jälkiasennettavat
kuljettajan tukipalvelut vaikuttavat liikenteen
sujuvuuteen, liikenneturvallisuuteen, ympäristöön,
liikkumiseen ja kuljettajien käsityksiin palveluista.
Tämän TeleBUS-osatutkimuksen tavoitteena oli tutkia
linja-autoihin asennetun taloudellisen ajonopastimen
(Rastu) vaikutuksia matkustusmukavuuteen, aikataulussa
pysymiseen ja ajon taloudellisuuteen sekä tukea sen
kehitystyötä käyttäjälähtöisesti. Kohderyhmänä olivat
Nobinan kuljettajat, jotka ajoivat Jokeri-linjaa
ajo-opastimella varustetuilla busseilla.
TeleBUS-tutkimuksessa verrattiin taloudellisen ajon
opastimen käyttöönsä saaneita kuljettajia niihin, joiden
käytössä opastin ei vielä ollut. Lisäksi Nobinan Klovin
ja Myllypuron varikkoja verrattiin toisiinsa.
Kuljettajien mielipiteitä Rastu-ajo-opastimesta
selvitettiin kyselyin ja haastatteluin. Tietoa
matkustajatyytyväisyydestä kerättiin busseissa tehdyillä
kyselyillä. Laitteen vaikutuksia polttoaineen
kulutukseen, nopeusrajoitusten noudattamiseen ja
ajonopeuspoikkeamiin tutkittiin erikseen koko reitillä ja
lyhemmillä tarkastelujaksoilla.
Tutkimuksen päätuloksena todettiin, että
Rastu-ajo-opastimen käyttö pienentää polttoaineen
kulutusta ja vähentää ylinopeuden ajamista. Erityisesti
vaikutus näkyy hiljaisen liikenteen aikaan ja sellaisilla
jaksoilla, joilla kuljettaja voi valita nopeutensa itse -
eikä esimerkiksi liikenneympäristö tai muu liikenne
(ruuhka) rajoita valintaa.
Matkustajatyytyväisyyskyselyn perusteella havaittiin,
että matkustajatyytyväisyys aamuruuhka- ja
päiväliikenteessä erosi merkittävästi toisistaan.
Matkustaja-kyselyyn vastaajat antoivat aamulla heikompia
arvosanoja. Aamulla annettuja huonompia arvosanoja voi
selittää muun muassa ruuhkaliikenne, vuorojen
ketjuuntuminen ja ihmisten oma kiire. Matkustajien
antamien arvosanojen perusteella he vaikuttivat
kokonaisuudessaan tyytyväisiltä Jokeri-linjaan.
Matkustusmukavuuden kannalta tärkeimpinä tekijöinä
pidettiin aikataulussa pysymistä ja ajantasaista tietoa
bussin tuloajasta.
Tärkein johtopäätös on, että ajo-opastimen käyttö
kannattaa vielä vuosienkin päästä koulutuksesta sekä
polttoaineen kulutuksen että nopeusrajoituksen
nou-dattamisen kannalta. Ajo-opastin opettaa ajamaan
taloudellisemmin myös ilman opastinta, mutta ero
ajo-opastimen kanssa ajamiseen on kuitenkin selvä.
Nopeuskäyttäytyminen oli ilman opastinta vastaavaa kuin
kouluttamattomilla kuljettajilla. Kuljettajia
kannattaakin säännöllisesti kannustaa ajo-opastimen
käyttöön ja pitää taloudellisen ajon opastus
koulutuksissa mukana.
Toinen johtopäätös on se, että ajo-opastin kannattaisi
asentaa kaikkiin autoihin ja ohjeistaa kuljettajat
ajamaan opastimen mukaisesti. Tämä vähentäisi
kuljettajien arvion mukaan ajamiseen ja aikatauluihin
liittyvää stressiä. Lisäksi näin menetellen voitaisiin
maksimoida laitteesta saatava hyöty.
Jos matkan laatua mitataan matkustajakyselyllä, kyselyn
ajankohta (ruuhka vs. päiväliikenne) ja matkan tarkoitus
kannattaa ottaa huomioon.
AB - TeleFOT EU-hankkeen tavoitteena on selvittää laajojen
kenttäkokeiden avulla, miten jälkiasennettavat
kuljettajan tukipalvelut vaikuttavat liikenteen
sujuvuuteen, liikenneturvallisuuteen, ympäristöön,
liikkumiseen ja kuljettajien käsityksiin palveluista.
Tämän TeleBUS-osatutkimuksen tavoitteena oli tutkia
linja-autoihin asennetun taloudellisen ajonopastimen
(Rastu) vaikutuksia matkustusmukavuuteen, aikataulussa
pysymiseen ja ajon taloudellisuuteen sekä tukea sen
kehitystyötä käyttäjälähtöisesti. Kohderyhmänä olivat
Nobinan kuljettajat, jotka ajoivat Jokeri-linjaa
ajo-opastimella varustetuilla busseilla.
TeleBUS-tutkimuksessa verrattiin taloudellisen ajon
opastimen käyttöönsä saaneita kuljettajia niihin, joiden
käytössä opastin ei vielä ollut. Lisäksi Nobinan Klovin
ja Myllypuron varikkoja verrattiin toisiinsa.
Kuljettajien mielipiteitä Rastu-ajo-opastimesta
selvitettiin kyselyin ja haastatteluin. Tietoa
matkustajatyytyväisyydestä kerättiin busseissa tehdyillä
kyselyillä. Laitteen vaikutuksia polttoaineen
kulutukseen, nopeusrajoitusten noudattamiseen ja
ajonopeuspoikkeamiin tutkittiin erikseen koko reitillä ja
lyhemmillä tarkastelujaksoilla.
Tutkimuksen päätuloksena todettiin, että
Rastu-ajo-opastimen käyttö pienentää polttoaineen
kulutusta ja vähentää ylinopeuden ajamista. Erityisesti
vaikutus näkyy hiljaisen liikenteen aikaan ja sellaisilla
jaksoilla, joilla kuljettaja voi valita nopeutensa itse -
eikä esimerkiksi liikenneympäristö tai muu liikenne
(ruuhka) rajoita valintaa.
Matkustajatyytyväisyyskyselyn perusteella havaittiin,
että matkustajatyytyväisyys aamuruuhka- ja
päiväliikenteessä erosi merkittävästi toisistaan.
Matkustaja-kyselyyn vastaajat antoivat aamulla heikompia
arvosanoja. Aamulla annettuja huonompia arvosanoja voi
selittää muun muassa ruuhkaliikenne, vuorojen
ketjuuntuminen ja ihmisten oma kiire. Matkustajien
antamien arvosanojen perusteella he vaikuttivat
kokonaisuudessaan tyytyväisiltä Jokeri-linjaan.
Matkustusmukavuuden kannalta tärkeimpinä tekijöinä
pidettiin aikataulussa pysymistä ja ajantasaista tietoa
bussin tuloajasta.
Tärkein johtopäätös on, että ajo-opastimen käyttö
kannattaa vielä vuosienkin päästä koulutuksesta sekä
polttoaineen kulutuksen että nopeusrajoituksen
nou-dattamisen kannalta. Ajo-opastin opettaa ajamaan
taloudellisemmin myös ilman opastinta, mutta ero
ajo-opastimen kanssa ajamiseen on kuitenkin selvä.
Nopeuskäyttäytyminen oli ilman opastinta vastaavaa kuin
kouluttamattomilla kuljettajilla. Kuljettajia
kannattaakin säännöllisesti kannustaa ajo-opastimen
käyttöön ja pitää taloudellisen ajon opastus
koulutuksissa mukana.
Toinen johtopäätös on se, että ajo-opastin kannattaisi
asentaa kaikkiin autoihin ja ohjeistaa kuljettajat
ajamaan opastimen mukaisesti. Tämä vähentäisi
kuljettajien arvion mukaan ajamiseen ja aikatauluihin
liittyvää stressiä. Lisäksi näin menetellen voitaisiin
maksimoida laitteesta saatava hyöty.
Jos matkan laatua mitataan matkustajakyselyllä, kyselyn
ajankohta (ruuhka vs. päiväliikenne) ja matkan tarkoitus
kannattaa ottaa huomioon.
KW - green driving support
KW - bus traffic
KW - eco-driving
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Taloudellisen ajon opastimen vaikutus Jokeri-linjan bussiliikenteessä
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -