Talvi ja tieliikenne

Tutkimusohjelma

Veli-Pekka Kallberg, Risto Kulmala, Kyösti Laukkanen, Kari Mäkelä, Terhi Pellinen, Pirkko Rämä

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Talviajan tieliikennettä koskevan tutkimusohjelman yleisenä tavoitteena on talviajan tieliikenteelle aiheuttamia ongelmia koskevan tietämyksen laajentaminen ja perinteisten näkökulmien avartaminen. Keskeisenä tavoitteena on lisäksi talviajan liikenteeseen liittyvän tutkimustarpeen kartoittaminen. Tutkimustarpeita koskevissa ehdotuksissa on pyritty varautumaan erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Ehdotetuilla tutkimuksilla pyritään tuottamaan sellaistatietoa, jota voidaan käyttää talvesta tieliikenteelle aiheutuvien vaikeuksien voittamiseksi entistä järkevämmin ja taloudellisemmin. Talven ja erityisesti liukkauden sekä sen torjunnan vaikutukset on järjestelmällisesti kuvattu kehyksessä, jonka rungon muodostavat tieliikenteen käyttökustannukset ja niihin vaikuttavat tekijät. Laadittua tarkastelukehikkoa voidaan käyttää mm. vaihtoehtoisten liukkaudentorjuntamenetelmien arvioinneissa ja vertailuissa. Monet vaikutuksista voidaan suhteellisen vaivattomasti muuntaa rahaksi. Joidenkin, etenkin ympäristövaikutusten, arvottamiseen sen sijaan ei ole valmiita ratkaisuja. Liukkaus on tärkein tieliikennettä talvella haittaavista tekijöistä. Liukkauden torjuntaan käytettyjen menetelmien, joihin luetaan sekä tienpitäjän toimet (mm. hiekoitus ja suolaus) että ajoneuvotekniset varusteet (mm. nastarenkaat), vaikutukset ovat moninaisia ja ulottuvat paljon tarkoitetun vaikutusalueensa ulkopuolelle. Liukkauden torjuntaan liittyvää tutkimustarvetta on selvitetty tienpitäjän talvihoidon, ajoneuvotekniikan, päällystetekniikan liikennekäyttäytymisen ja -turvallisuuden sekä ympäristövaikutusten näkökulmista. Laaditun tarkastelukehikon sekä osa-alueittaisen kartoituksen perusteella on tehty joukko tutkimusehdotuksia. Ne on ryhmitelty kokonaisuuksiksi, jotka koskevat varautumista erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Tutkimuskokonaisuudet käsittelevät - nykykäytännön jatkamisen mahdollisuuksia - nastattoman liikenteen mahdollisuuksia - ympäristövaikutusten merkityksen kasvuun varautumista ja - kehittyvän tekniikan vaikutuksia talviliikenteessä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages84
ISBN (Print)951-38-4041-7
Publication statusPublished - 1991
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
No.1308
ISSN (Print)0358-5085

Fingerprint

traffic
Finland
roads
winter

Keywords

  • traffic safety
  • trafficability
  • traffic surveys
  • winter
  • cold weather operations
  • road surface
  • research programs
  • future
  • snow removal
  • recommendations
  • economic analysis
  • maintenance
  • cost effectiveness
  • environments
  • studded tires
  • vehicles
  • inorganic salts
  • road traffic

Cite this

Kallberg, V-P., Kulmala, R., Laukkanen, K., Mäkelä, K., Pellinen, T., & Rämä, P. (1991). Talvi ja tieliikenne: Tutkimusohjelma. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1308
Kallberg, Veli-Pekka ; Kulmala, Risto ; Laukkanen, Kyösti ; Mäkelä, Kari ; Pellinen, Terhi ; Rämä, Pirkko. / Talvi ja tieliikenne : Tutkimusohjelma. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1308).
@book{539989f4c8f144a79a21aee70f9abfb8,
title = "Talvi ja tieliikenne: Tutkimusohjelma",
abstract = "Talviajan tieliikennett{\"a} koskevan tutkimusohjelman yleisen{\"a} tavoitteena on talviajan tieliikenteelle aiheuttamia ongelmia koskevan tiet{\"a}myksen laajentaminen ja perinteisten n{\"a}k{\"o}kulmien avartaminen. Keskeisen{\"a} tavoitteena on lis{\"a}ksi talviajan liikenteeseen liittyv{\"a}n tutkimustarpeen kartoittaminen. Tutkimustarpeita koskevissa ehdotuksissa on pyritty varautumaan erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Ehdotetuilla tutkimuksilla pyrit{\"a}{\"a}n tuottamaan sellaistatietoa, jota voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} talvesta tieliikenteelle aiheutuvien vaikeuksien voittamiseksi entist{\"a} j{\"a}rkev{\"a}mmin ja taloudellisemmin. Talven ja erityisesti liukkauden sek{\"a} sen torjunnan vaikutukset on j{\"a}rjestelm{\"a}llisesti kuvattu kehyksess{\"a}, jonka rungon muodostavat tieliikenteen k{\"a}ytt{\"o}kustannukset ja niihin vaikuttavat tekij{\"a}t. Laadittua tarkastelukehikkoa voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} mm. vaihtoehtoisten liukkaudentorjuntamenetelmien arvioinneissa ja vertailuissa. Monet vaikutuksista voidaan suhteellisen vaivattomasti muuntaa rahaksi. Joidenkin, etenkin ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten, arvottamiseen sen sijaan ei ole valmiita ratkaisuja. Liukkaus on t{\"a}rkein tieliikennett{\"a} talvella haittaavista tekij{\"o}ist{\"a}. Liukkauden torjuntaan k{\"a}ytettyjen menetelmien, joihin luetaan sek{\"a} tienpit{\"a}j{\"a}n toimet (mm. hiekoitus ja suolaus) ett{\"a} ajoneuvotekniset varusteet (mm. nastarenkaat), vaikutukset ovat moninaisia ja ulottuvat paljon tarkoitetun vaikutusalueensa ulkopuolelle. Liukkauden torjuntaan liittyv{\"a}{\"a} tutkimustarvetta on selvitetty tienpit{\"a}j{\"a}n talvihoidon, ajoneuvotekniikan, p{\"a}{\"a}llystetekniikan liikennek{\"a}ytt{\"a}ytymisen ja -turvallisuuden sek{\"a} ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten n{\"a}k{\"o}kulmista. Laaditun tarkastelukehikon sek{\"a} osa-alueittaisen kartoituksen perusteella on tehty joukko tutkimusehdotuksia. Ne on ryhmitelty kokonaisuuksiksi, jotka koskevat varautumista erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Tutkimuskokonaisuudet k{\"a}sittelev{\"a}t - nykyk{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n jatkamisen mahdollisuuksia - nastattoman liikenteen mahdollisuuksia - ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten merkityksen kasvuun varautumista ja - kehittyv{\"a}n tekniikan vaikutuksia talviliikenteess{\"a}.",
keywords = "traffic safety, trafficability, traffic surveys, winter, cold weather operations, road surface, research programs, future, snow removal, recommendations, economic analysis, maintenance, cost effectiveness, environments, studded tires, vehicles, inorganic salts, road traffic",
author = "Veli-Pekka Kallberg and Risto Kulmala and Ky{\"o}sti Laukkanen and Kari M{\"a}kel{\"a} and Terhi Pellinen and Pirkko R{\"a}m{\"a}",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4041-7",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1308",
address = "Finland",

}

Kallberg, V-P, Kulmala, R, Laukkanen, K, Mäkelä, K, Pellinen, T & Rämä, P 1991, Talvi ja tieliikenne: Tutkimusohjelma. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1308, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Talvi ja tieliikenne : Tutkimusohjelma. / Kallberg, Veli-Pekka; Kulmala, Risto; Laukkanen, Kyösti; Mäkelä, Kari; Pellinen, Terhi; Rämä, Pirkko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1308).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Talvi ja tieliikenne

T2 - Tutkimusohjelma

AU - Kallberg, Veli-Pekka

AU - Kulmala, Risto

AU - Laukkanen, Kyösti

AU - Mäkelä, Kari

AU - Pellinen, Terhi

AU - Rämä, Pirkko

PY - 1991

Y1 - 1991

N2 - Talviajan tieliikennettä koskevan tutkimusohjelman yleisenä tavoitteena on talviajan tieliikenteelle aiheuttamia ongelmia koskevan tietämyksen laajentaminen ja perinteisten näkökulmien avartaminen. Keskeisenä tavoitteena on lisäksi talviajan liikenteeseen liittyvän tutkimustarpeen kartoittaminen. Tutkimustarpeita koskevissa ehdotuksissa on pyritty varautumaan erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Ehdotetuilla tutkimuksilla pyritään tuottamaan sellaistatietoa, jota voidaan käyttää talvesta tieliikenteelle aiheutuvien vaikeuksien voittamiseksi entistä järkevämmin ja taloudellisemmin. Talven ja erityisesti liukkauden sekä sen torjunnan vaikutukset on järjestelmällisesti kuvattu kehyksessä, jonka rungon muodostavat tieliikenteen käyttökustannukset ja niihin vaikuttavat tekijät. Laadittua tarkastelukehikkoa voidaan käyttää mm. vaihtoehtoisten liukkaudentorjuntamenetelmien arvioinneissa ja vertailuissa. Monet vaikutuksista voidaan suhteellisen vaivattomasti muuntaa rahaksi. Joidenkin, etenkin ympäristövaikutusten, arvottamiseen sen sijaan ei ole valmiita ratkaisuja. Liukkaus on tärkein tieliikennettä talvella haittaavista tekijöistä. Liukkauden torjuntaan käytettyjen menetelmien, joihin luetaan sekä tienpitäjän toimet (mm. hiekoitus ja suolaus) että ajoneuvotekniset varusteet (mm. nastarenkaat), vaikutukset ovat moninaisia ja ulottuvat paljon tarkoitetun vaikutusalueensa ulkopuolelle. Liukkauden torjuntaan liittyvää tutkimustarvetta on selvitetty tienpitäjän talvihoidon, ajoneuvotekniikan, päällystetekniikan liikennekäyttäytymisen ja -turvallisuuden sekä ympäristövaikutusten näkökulmista. Laaditun tarkastelukehikon sekä osa-alueittaisen kartoituksen perusteella on tehty joukko tutkimusehdotuksia. Ne on ryhmitelty kokonaisuuksiksi, jotka koskevat varautumista erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Tutkimuskokonaisuudet käsittelevät - nykykäytännön jatkamisen mahdollisuuksia - nastattoman liikenteen mahdollisuuksia - ympäristövaikutusten merkityksen kasvuun varautumista ja - kehittyvän tekniikan vaikutuksia talviliikenteessä.

AB - Talviajan tieliikennettä koskevan tutkimusohjelman yleisenä tavoitteena on talviajan tieliikenteelle aiheuttamia ongelmia koskevan tietämyksen laajentaminen ja perinteisten näkökulmien avartaminen. Keskeisenä tavoitteena on lisäksi talviajan liikenteeseen liittyvän tutkimustarpeen kartoittaminen. Tutkimustarpeita koskevissa ehdotuksissa on pyritty varautumaan erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Ehdotetuilla tutkimuksilla pyritään tuottamaan sellaistatietoa, jota voidaan käyttää talvesta tieliikenteelle aiheutuvien vaikeuksien voittamiseksi entistä järkevämmin ja taloudellisemmin. Talven ja erityisesti liukkauden sekä sen torjunnan vaikutukset on järjestelmällisesti kuvattu kehyksessä, jonka rungon muodostavat tieliikenteen käyttökustannukset ja niihin vaikuttavat tekijät. Laadittua tarkastelukehikkoa voidaan käyttää mm. vaihtoehtoisten liukkaudentorjuntamenetelmien arvioinneissa ja vertailuissa. Monet vaikutuksista voidaan suhteellisen vaivattomasti muuntaa rahaksi. Joidenkin, etenkin ympäristövaikutusten, arvottamiseen sen sijaan ei ole valmiita ratkaisuja. Liukkaus on tärkein tieliikennettä talvella haittaavista tekijöistä. Liukkauden torjuntaan käytettyjen menetelmien, joihin luetaan sekä tienpitäjän toimet (mm. hiekoitus ja suolaus) että ajoneuvotekniset varusteet (mm. nastarenkaat), vaikutukset ovat moninaisia ja ulottuvat paljon tarkoitetun vaikutusalueensa ulkopuolelle. Liukkauden torjuntaan liittyvää tutkimustarvetta on selvitetty tienpitäjän talvihoidon, ajoneuvotekniikan, päällystetekniikan liikennekäyttäytymisen ja -turvallisuuden sekä ympäristövaikutusten näkökulmista. Laaditun tarkastelukehikon sekä osa-alueittaisen kartoituksen perusteella on tehty joukko tutkimusehdotuksia. Ne on ryhmitelty kokonaisuuksiksi, jotka koskevat varautumista erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Tutkimuskokonaisuudet käsittelevät - nykykäytännön jatkamisen mahdollisuuksia - nastattoman liikenteen mahdollisuuksia - ympäristövaikutusten merkityksen kasvuun varautumista ja - kehittyvän tekniikan vaikutuksia talviliikenteessä.

KW - traffic safety

KW - trafficability

KW - traffic surveys

KW - winter

KW - cold weather operations

KW - road surface

KW - research programs

KW - future

KW - snow removal

KW - recommendations

KW - economic analysis

KW - maintenance

KW - cost effectiveness

KW - environments

KW - studded tires

KW - vehicles

KW - inorganic salts

KW - road traffic

M3 - Report

SN - 951-38-4041-7

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Talvi ja tieliikenne

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Kallberg V-P, Kulmala R, Laukkanen K, Mäkelä K, Pellinen T, Rämä P. Talvi ja tieliikenne: Tutkimusohjelma. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1308).