Talvi ja tieliikenne: Tutkimusohjelma

Veli-Pekka Kallberg, Risto Kulmala, Kyösti Laukkanen, Kari Mäkelä, Terhi Pellinen, Pirkko Rämä

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Talviajan tieliikennettä koskevan tutkimusohjelman yleisenä tavoitteena on talviajan tieliikenteelle aiheuttamia ongelmia koskevan tietämyksen laajentaminen ja perinteisten näkökulmien avartaminen. Keskeisenä tavoitteena on lisäksi talviajan liikenteeseen liittyvän tutkimustarpeen kartoittaminen. Tutkimustarpeita koskevissa ehdotuksissa on pyritty varautumaan erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Ehdotetuilla tutkimuksilla pyritään tuottamaan sellaistatietoa, jota voidaan käyttää talvesta tieliikenteelle aiheutuvien vaikeuksien voittamiseksi entistä järkevämmin ja taloudellisemmin. Talven ja erityisesti liukkauden sekä sen torjunnan vaikutukset on järjestelmällisesti kuvattu kehyksessä, jonka rungon muodostavat tieliikenteen käyttökustannukset ja niihin vaikuttavat tekijät. Laadittua tarkastelukehikkoa voidaan käyttää mm. vaihtoehtoisten liukkaudentorjuntamenetelmien arvioinneissa ja vertailuissa. Monet vaikutuksista voidaan suhteellisen vaivattomasti muuntaa rahaksi. Joidenkin, etenkin ympäristövaikutusten, arvottamiseen sen sijaan ei ole valmiita ratkaisuja. Liukkaus on tärkein tieliikennettä talvella haittaavista tekijöistä. Liukkauden torjuntaan käytettyjen menetelmien, joihin luetaan sekä tienpitäjän toimet (mm. hiekoitus ja suolaus) että ajoneuvotekniset varusteet (mm. nastarenkaat), vaikutukset ovat moninaisia ja ulottuvat paljon tarkoitetun vaikutusalueensa ulkopuolelle. Liukkauden torjuntaan liittyvää tutkimustarvetta on selvitetty tienpitäjän talvihoidon, ajoneuvotekniikan, päällystetekniikan liikennekäyttäytymisen ja -turvallisuuden sekä ympäristövaikutusten näkökulmista. Laaditun tarkastelukehikon sekä osa-alueittaisen kartoituksen perusteella on tehty joukko tutkimusehdotuksia. Ne on ryhmitelty kokonaisuuksiksi, jotka koskevat varautumista erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Tutkimuskokonaisuudet käsittelevät - nykykäytännön jatkamisen mahdollisuuksia - nastattoman liikenteen mahdollisuuksia - ympäristövaikutusten merkityksen kasvuun varautumista ja - kehittyvän tekniikan vaikutuksia talviliikenteessä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages84
    ISBN (Print)951-38-4041-7
    Publication statusPublished - 1991
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number1308
    ISSN0358-5085

    Fingerprint

    traffic
    Finland
    roads
    winter

    Keywords

    • traffic safety
    • trafficability
    • traffic surveys
    • winter
    • cold weather operations
    • road surface
    • research programs
    • future
    • snow removal
    • recommendations
    • economic analysis
    • maintenance
    • cost effectiveness
    • environments
    • studded tires
    • vehicles
    • inorganic salts
    • road traffic

    Cite this

    Kallberg, V-P., Kulmala, R., Laukkanen, K., Mäkelä, K., Pellinen, T., & Rämä, P. (1991). Talvi ja tieliikenne: Tutkimusohjelma. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1308
    Kallberg, Veli-Pekka ; Kulmala, Risto ; Laukkanen, Kyösti ; Mäkelä, Kari ; Pellinen, Terhi ; Rämä, Pirkko. / Talvi ja tieliikenne : Tutkimusohjelma. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1308).
    @book{539989f4c8f144a79a21aee70f9abfb8,
    title = "Talvi ja tieliikenne: Tutkimusohjelma",
    abstract = "Talviajan tieliikennett{\"a} koskevan tutkimusohjelman yleisen{\"a} tavoitteena on talviajan tieliikenteelle aiheuttamia ongelmia koskevan tiet{\"a}myksen laajentaminen ja perinteisten n{\"a}k{\"o}kulmien avartaminen. Keskeisen{\"a} tavoitteena on lis{\"a}ksi talviajan liikenteeseen liittyv{\"a}n tutkimustarpeen kartoittaminen. Tutkimustarpeita koskevissa ehdotuksissa on pyritty varautumaan erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Ehdotetuilla tutkimuksilla pyrit{\"a}{\"a}n tuottamaan sellaistatietoa, jota voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} talvesta tieliikenteelle aiheutuvien vaikeuksien voittamiseksi entist{\"a} j{\"a}rkev{\"a}mmin ja taloudellisemmin. Talven ja erityisesti liukkauden sek{\"a} sen torjunnan vaikutukset on j{\"a}rjestelm{\"a}llisesti kuvattu kehyksess{\"a}, jonka rungon muodostavat tieliikenteen k{\"a}ytt{\"o}kustannukset ja niihin vaikuttavat tekij{\"a}t. Laadittua tarkastelukehikkoa voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} mm. vaihtoehtoisten liukkaudentorjuntamenetelmien arvioinneissa ja vertailuissa. Monet vaikutuksista voidaan suhteellisen vaivattomasti muuntaa rahaksi. Joidenkin, etenkin ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten, arvottamiseen sen sijaan ei ole valmiita ratkaisuja. Liukkaus on t{\"a}rkein tieliikennett{\"a} talvella haittaavista tekij{\"o}ist{\"a}. Liukkauden torjuntaan k{\"a}ytettyjen menetelmien, joihin luetaan sek{\"a} tienpit{\"a}j{\"a}n toimet (mm. hiekoitus ja suolaus) ett{\"a} ajoneuvotekniset varusteet (mm. nastarenkaat), vaikutukset ovat moninaisia ja ulottuvat paljon tarkoitetun vaikutusalueensa ulkopuolelle. Liukkauden torjuntaan liittyv{\"a}{\"a} tutkimustarvetta on selvitetty tienpit{\"a}j{\"a}n talvihoidon, ajoneuvotekniikan, p{\"a}{\"a}llystetekniikan liikennek{\"a}ytt{\"a}ytymisen ja -turvallisuuden sek{\"a} ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten n{\"a}k{\"o}kulmista. Laaditun tarkastelukehikon sek{\"a} osa-alueittaisen kartoituksen perusteella on tehty joukko tutkimusehdotuksia. Ne on ryhmitelty kokonaisuuksiksi, jotka koskevat varautumista erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Tutkimuskokonaisuudet k{\"a}sittelev{\"a}t - nykyk{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n jatkamisen mahdollisuuksia - nastattoman liikenteen mahdollisuuksia - ymp{\"a}rist{\"o}vaikutusten merkityksen kasvuun varautumista ja - kehittyv{\"a}n tekniikan vaikutuksia talviliikenteess{\"a}.",
    keywords = "traffic safety, trafficability, traffic surveys, winter, cold weather operations, road surface, research programs, future, snow removal, recommendations, economic analysis, maintenance, cost effectiveness, environments, studded tires, vehicles, inorganic salts, road traffic",
    author = "Veli-Pekka Kallberg and Risto Kulmala and Ky{\"o}sti Laukkanen and Kari M{\"a}kel{\"a} and Terhi Pellinen and Pirkko R{\"a}m{\"a}",
    year = "1991",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-4041-7",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "1308",
    address = "Finland",

    }

    Kallberg, V-P, Kulmala, R, Laukkanen, K, Mäkelä, K, Pellinen, T & Rämä, P 1991, Talvi ja tieliikenne: Tutkimusohjelma. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1308, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Talvi ja tieliikenne : Tutkimusohjelma. / Kallberg, Veli-Pekka; Kulmala, Risto; Laukkanen, Kyösti; Mäkelä, Kari; Pellinen, Terhi; Rämä, Pirkko.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1308).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Talvi ja tieliikenne

    T2 - Tutkimusohjelma

    AU - Kallberg, Veli-Pekka

    AU - Kulmala, Risto

    AU - Laukkanen, Kyösti

    AU - Mäkelä, Kari

    AU - Pellinen, Terhi

    AU - Rämä, Pirkko

    PY - 1991

    Y1 - 1991

    N2 - Talviajan tieliikennettä koskevan tutkimusohjelman yleisenä tavoitteena on talviajan tieliikenteelle aiheuttamia ongelmia koskevan tietämyksen laajentaminen ja perinteisten näkökulmien avartaminen. Keskeisenä tavoitteena on lisäksi talviajan liikenteeseen liittyvän tutkimustarpeen kartoittaminen. Tutkimustarpeita koskevissa ehdotuksissa on pyritty varautumaan erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Ehdotetuilla tutkimuksilla pyritään tuottamaan sellaistatietoa, jota voidaan käyttää talvesta tieliikenteelle aiheutuvien vaikeuksien voittamiseksi entistä järkevämmin ja taloudellisemmin. Talven ja erityisesti liukkauden sekä sen torjunnan vaikutukset on järjestelmällisesti kuvattu kehyksessä, jonka rungon muodostavat tieliikenteen käyttökustannukset ja niihin vaikuttavat tekijät. Laadittua tarkastelukehikkoa voidaan käyttää mm. vaihtoehtoisten liukkaudentorjuntamenetelmien arvioinneissa ja vertailuissa. Monet vaikutuksista voidaan suhteellisen vaivattomasti muuntaa rahaksi. Joidenkin, etenkin ympäristövaikutusten, arvottamiseen sen sijaan ei ole valmiita ratkaisuja. Liukkaus on tärkein tieliikennettä talvella haittaavista tekijöistä. Liukkauden torjuntaan käytettyjen menetelmien, joihin luetaan sekä tienpitäjän toimet (mm. hiekoitus ja suolaus) että ajoneuvotekniset varusteet (mm. nastarenkaat), vaikutukset ovat moninaisia ja ulottuvat paljon tarkoitetun vaikutusalueensa ulkopuolelle. Liukkauden torjuntaan liittyvää tutkimustarvetta on selvitetty tienpitäjän talvihoidon, ajoneuvotekniikan, päällystetekniikan liikennekäyttäytymisen ja -turvallisuuden sekä ympäristövaikutusten näkökulmista. Laaditun tarkastelukehikon sekä osa-alueittaisen kartoituksen perusteella on tehty joukko tutkimusehdotuksia. Ne on ryhmitelty kokonaisuuksiksi, jotka koskevat varautumista erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Tutkimuskokonaisuudet käsittelevät - nykykäytännön jatkamisen mahdollisuuksia - nastattoman liikenteen mahdollisuuksia - ympäristövaikutusten merkityksen kasvuun varautumista ja - kehittyvän tekniikan vaikutuksia talviliikenteessä.

    AB - Talviajan tieliikennettä koskevan tutkimusohjelman yleisenä tavoitteena on talviajan tieliikenteelle aiheuttamia ongelmia koskevan tietämyksen laajentaminen ja perinteisten näkökulmien avartaminen. Keskeisenä tavoitteena on lisäksi talviajan liikenteeseen liittyvän tutkimustarpeen kartoittaminen. Tutkimustarpeita koskevissa ehdotuksissa on pyritty varautumaan erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Ehdotetuilla tutkimuksilla pyritään tuottamaan sellaistatietoa, jota voidaan käyttää talvesta tieliikenteelle aiheutuvien vaikeuksien voittamiseksi entistä järkevämmin ja taloudellisemmin. Talven ja erityisesti liukkauden sekä sen torjunnan vaikutukset on järjestelmällisesti kuvattu kehyksessä, jonka rungon muodostavat tieliikenteen käyttökustannukset ja niihin vaikuttavat tekijät. Laadittua tarkastelukehikkoa voidaan käyttää mm. vaihtoehtoisten liukkaudentorjuntamenetelmien arvioinneissa ja vertailuissa. Monet vaikutuksista voidaan suhteellisen vaivattomasti muuntaa rahaksi. Joidenkin, etenkin ympäristövaikutusten, arvottamiseen sen sijaan ei ole valmiita ratkaisuja. Liukkaus on tärkein tieliikennettä talvella haittaavista tekijöistä. Liukkauden torjuntaan käytettyjen menetelmien, joihin luetaan sekä tienpitäjän toimet (mm. hiekoitus ja suolaus) että ajoneuvotekniset varusteet (mm. nastarenkaat), vaikutukset ovat moninaisia ja ulottuvat paljon tarkoitetun vaikutusalueensa ulkopuolelle. Liukkauden torjuntaan liittyvää tutkimustarvetta on selvitetty tienpitäjän talvihoidon, ajoneuvotekniikan, päällystetekniikan liikennekäyttäytymisen ja -turvallisuuden sekä ympäristövaikutusten näkökulmista. Laaditun tarkastelukehikon sekä osa-alueittaisen kartoituksen perusteella on tehty joukko tutkimusehdotuksia. Ne on ryhmitelty kokonaisuuksiksi, jotka koskevat varautumista erilaisiin tulevaisuuden skenaarioihin. Tutkimuskokonaisuudet käsittelevät - nykykäytännön jatkamisen mahdollisuuksia - nastattoman liikenteen mahdollisuuksia - ympäristövaikutusten merkityksen kasvuun varautumista ja - kehittyvän tekniikan vaikutuksia talviliikenteessä.

    KW - traffic safety

    KW - trafficability

    KW - traffic surveys

    KW - winter

    KW - cold weather operations

    KW - road surface

    KW - research programs

    KW - future

    KW - snow removal

    KW - recommendations

    KW - economic analysis

    KW - maintenance

    KW - cost effectiveness

    KW - environments

    KW - studded tires

    KW - vehicles

    KW - inorganic salts

    KW - road traffic

    M3 - Report

    SN - 951-38-4041-7

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

    BT - Talvi ja tieliikenne

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Kallberg V-P, Kulmala R, Laukkanen K, Mäkelä K, Pellinen T, Rämä P. Talvi ja tieliikenne: Tutkimusohjelma. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1991. 84 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1308).