Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset

Vuosien 2010-2014 onnettomuuksien tarkastelu

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Pääteiden nopeusrajoituksia on Suomessa alennettu talvikuukausiksi 1980-luvun lopulta alkaen. Nopeusrajoituksia alennetaan nykyään viideksi talvikuukaudeksi (marras-maaliskuu) lähes 9 000 tiekilometrillä. Alennetuilla nopeusrajoituksilla ajettujen kilometrien määrä vastaa noin viidesosaa kaikkien pääteiden vuotuisista ajokilometreistä. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitusta käytetään kuukausina, jolloin on paitsi liukkaita talvikelejä, myös paljon sateita, sumua ja pimeää. Lisäksi silloin käytetään tienpintaa kuluttavia nastoitettavia talvirenkaita ja tapahtuu paljon hirvionnettomuuksia sekä erityisen vaarallisia kohtaamisonnettomuuksia.Talviajaksi alennettujen nopeusrajoitusten suhteellinen vaikutus turvallisuuteen onhieman lisääntynyt siitä, mitä se oli talvirajoitusten käyttöönoton aikaan ja säilynytennallaan viimeiset kymmen vuotta eli edellisestä vaikutusarviosta asti. Alennettujen nopeusrajoitusten arvioidaan säästävän 15 % henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista ja 29 % kuolemista niillä teillä, joiden rajoituksia laskettiin. Vuosien 2010–2014 liikenne- ja onnettomuusmäärillä säästö tarkoittaa vuosittain noin 36 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa vältetään kahdeksan kuolemantapausta. Tulosten perusteella talviajan nopeusrajoituksia suositellaan käytettäväksi edelleen, jotta vakavien tieliikenneonnettomuuksien lukumäärä ei kasvaisi.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
Number of pages27
ISBN (Electronic)978-952-317-169-5
Publication statusPublished - 2015
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameLiikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
PublisherLiikennevirasto
No.61
ISSN (Print)1798-6656
ISSN (Electronic)1798-6664

Fingerprint

Accidents
Highway accidents
Snow
Tires
Rain
Dust
Wear of materials

Keywords

  • traffic safety
  • traffic accident
  • speed limit
  • winter

Cite this

Peltola, Harri. / Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset : Vuosien 2010-2014 onnettomuuksien tarkastelu. Helsinki, 2015. 27 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 61).
@book{f7652c627383407294e5521f8d644d30,
title = "Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset: Vuosien 2010-2014 onnettomuuksien tarkastelu",
abstract = "P{\"a}{\"a}teiden nopeusrajoituksia on Suomessa alennettu talvikuukausiksi 1980-luvun lopulta alkaen. Nopeusrajoituksia alennetaan nyky{\"a}{\"a}n viideksi talvikuukaudeksi (marras-maaliskuu) l{\"a}hes 9 000 tiekilometrill{\"a}. Alennetuilla nopeusrajoituksilla ajettujen kilometrien m{\"a}{\"a}r{\"a} vastaa noin viidesosaa kaikkien p{\"a}{\"a}teiden vuotuisista ajokilometreist{\"a}. Talvi- ja pime{\"a}n ajan nopeusrajoitusta k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n kuukausina, jolloin on paitsi liukkaita talvikelej{\"a}, my{\"o}s paljon sateita, sumua ja pime{\"a}{\"a}. Lis{\"a}ksi silloin k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n tienpintaa kuluttavia nastoitettavia talvirenkaita ja tapahtuu paljon hirvionnettomuuksia sek{\"a} erityisen vaarallisia kohtaamisonnettomuuksia.Talviajaksi alennettujen nopeusrajoitusten suhteellinen vaikutus turvallisuuteen onhieman lis{\"a}{\"a}ntynyt siit{\"a}, mit{\"a} se oli talvirajoitusten k{\"a}ytt{\"o}{\"o}noton aikaan ja s{\"a}ilynytennallaan viimeiset kymmen vuotta eli edellisest{\"a} vaikutusarviosta asti. Alennettujen nopeusrajoitusten arvioidaan s{\"a}{\"a}st{\"a}v{\"a}n 15 {\%} henkil{\"o}vahinkoon johtaneista onnettomuuksista ja 29 {\%} kuolemista niill{\"a} teill{\"a}, joiden rajoituksia laskettiin. Vuosien 2010–2014 liikenne- ja onnettomuusm{\"a}{\"a}rill{\"a} s{\"a}{\"a}st{\"o} tarkoittaa vuosittain noin 36 henkil{\"o}vahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa v{\"a}ltet{\"a}{\"a}n kahdeksan kuolemantapausta. Tulosten perusteella talviajan nopeusrajoituksia suositellaan k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi edelleen, jotta vakavien tieliikenneonnettomuuksien lukum{\"a}{\"a}r{\"a} ei kasvaisi.",
keywords = "traffic safety, traffic accident, speed limit, winter",
author = "Harri Peltola",
year = "2015",
language = "Finnish",
series = "Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",
publisher = "Liikennevirasto",
number = "61",

}

Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset : Vuosien 2010-2014 onnettomuuksien tarkastelu. / Peltola, Harri.

Helsinki, 2015. 27 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 61).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset

T2 - Vuosien 2010-2014 onnettomuuksien tarkastelu

AU - Peltola, Harri

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Pääteiden nopeusrajoituksia on Suomessa alennettu talvikuukausiksi 1980-luvun lopulta alkaen. Nopeusrajoituksia alennetaan nykyään viideksi talvikuukaudeksi (marras-maaliskuu) lähes 9 000 tiekilometrillä. Alennetuilla nopeusrajoituksilla ajettujen kilometrien määrä vastaa noin viidesosaa kaikkien pääteiden vuotuisista ajokilometreistä. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitusta käytetään kuukausina, jolloin on paitsi liukkaita talvikelejä, myös paljon sateita, sumua ja pimeää. Lisäksi silloin käytetään tienpintaa kuluttavia nastoitettavia talvirenkaita ja tapahtuu paljon hirvionnettomuuksia sekä erityisen vaarallisia kohtaamisonnettomuuksia.Talviajaksi alennettujen nopeusrajoitusten suhteellinen vaikutus turvallisuuteen onhieman lisääntynyt siitä, mitä se oli talvirajoitusten käyttöönoton aikaan ja säilynytennallaan viimeiset kymmen vuotta eli edellisestä vaikutusarviosta asti. Alennettujen nopeusrajoitusten arvioidaan säästävän 15 % henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista ja 29 % kuolemista niillä teillä, joiden rajoituksia laskettiin. Vuosien 2010–2014 liikenne- ja onnettomuusmäärillä säästö tarkoittaa vuosittain noin 36 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa vältetään kahdeksan kuolemantapausta. Tulosten perusteella talviajan nopeusrajoituksia suositellaan käytettäväksi edelleen, jotta vakavien tieliikenneonnettomuuksien lukumäärä ei kasvaisi.

AB - Pääteiden nopeusrajoituksia on Suomessa alennettu talvikuukausiksi 1980-luvun lopulta alkaen. Nopeusrajoituksia alennetaan nykyään viideksi talvikuukaudeksi (marras-maaliskuu) lähes 9 000 tiekilometrillä. Alennetuilla nopeusrajoituksilla ajettujen kilometrien määrä vastaa noin viidesosaa kaikkien pääteiden vuotuisista ajokilometreistä. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitusta käytetään kuukausina, jolloin on paitsi liukkaita talvikelejä, myös paljon sateita, sumua ja pimeää. Lisäksi silloin käytetään tienpintaa kuluttavia nastoitettavia talvirenkaita ja tapahtuu paljon hirvionnettomuuksia sekä erityisen vaarallisia kohtaamisonnettomuuksia.Talviajaksi alennettujen nopeusrajoitusten suhteellinen vaikutus turvallisuuteen onhieman lisääntynyt siitä, mitä se oli talvirajoitusten käyttöönoton aikaan ja säilynytennallaan viimeiset kymmen vuotta eli edellisestä vaikutusarviosta asti. Alennettujen nopeusrajoitusten arvioidaan säästävän 15 % henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista ja 29 % kuolemista niillä teillä, joiden rajoituksia laskettiin. Vuosien 2010–2014 liikenne- ja onnettomuusmäärillä säästö tarkoittaa vuosittain noin 36 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa vältetään kahdeksan kuolemantapausta. Tulosten perusteella talviajan nopeusrajoituksia suositellaan käytettäväksi edelleen, jotta vakavien tieliikenneonnettomuuksien lukumäärä ei kasvaisi.

KW - traffic safety

KW - traffic accident

KW - speed limit

KW - winter

M3 - Report

T3 - Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä

BT - Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset

CY - Helsinki

ER -

Peltola H. Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset: Vuosien 2010-2014 onnettomuuksien tarkastelu. Helsinki, 2015. 27 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 61).