Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset: Vuosien 2010-2014 onnettomuuksien tarkastelu

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Pääteiden nopeusrajoituksia on Suomessa alennettu talvikuukausiksi 1980-luvun lopulta alkaen. Nopeusrajoituksia alennetaan nykyään viideksi talvikuukaudeksi (marras-maaliskuu) lähes 9 000 tiekilometrillä. Alennetuilla nopeusrajoituksilla ajettujen kilometrien määrä vastaa noin viidesosaa kaikkien pääteiden vuotuisista ajokilometreistä. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitusta käytetään kuukausina, jolloin on paitsi liukkaita talvikelejä, myös paljon sateita, sumua ja pimeää. Lisäksi silloin käytetään tienpintaa kuluttavia nastoitettavia talvirenkaita ja tapahtuu paljon hirvionnettomuuksia sekä erityisen vaarallisia kohtaamisonnettomuuksia.Talviajaksi alennettujen nopeusrajoitusten suhteellinen vaikutus turvallisuuteen onhieman lisääntynyt siitä, mitä se oli talvirajoitusten käyttöönoton aikaan ja säilynytennallaan viimeiset kymmen vuotta eli edellisestä vaikutusarviosta asti. Alennettujen nopeusrajoitusten arvioidaan säästävän 15 % henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista ja 29 % kuolemista niillä teillä, joiden rajoituksia laskettiin. Vuosien 2010–2014 liikenne- ja onnettomuusmäärillä säästö tarkoittaa vuosittain noin 36 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa vältetään kahdeksan kuolemantapausta. Tulosten perusteella talviajan nopeusrajoituksia suositellaan käytettäväksi edelleen, jotta vakavien tieliikenneonnettomuuksien lukumäärä ei kasvaisi.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    Number of pages27
    ISBN (Electronic)978-952-317-169-5
    Publication statusPublished - 2015
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesLiikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
    Number61
    ISSN1798-6656

    Fingerprint

    Accidents
    Highway accidents
    Snow
    Tires
    Rain
    Dust
    Wear of materials

    Keywords

    • traffic safety
    • traffic accident
    • speed limit
    • winter

    Cite this

    Peltola, Harri. / Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset : Vuosien 2010-2014 onnettomuuksien tarkastelu. Helsinki, 2015. 27 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 61).
    @book{f7652c627383407294e5521f8d644d30,
    title = "Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset: Vuosien 2010-2014 onnettomuuksien tarkastelu",
    abstract = "P{\"a}{\"a}teiden nopeusrajoituksia on Suomessa alennettu talvikuukausiksi 1980-luvun lopulta alkaen. Nopeusrajoituksia alennetaan nyky{\"a}{\"a}n viideksi talvikuukaudeksi (marras-maaliskuu) l{\"a}hes 9 000 tiekilometrill{\"a}. Alennetuilla nopeusrajoituksilla ajettujen kilometrien m{\"a}{\"a}r{\"a} vastaa noin viidesosaa kaikkien p{\"a}{\"a}teiden vuotuisista ajokilometreist{\"a}. Talvi- ja pime{\"a}n ajan nopeusrajoitusta k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n kuukausina, jolloin on paitsi liukkaita talvikelej{\"a}, my{\"o}s paljon sateita, sumua ja pime{\"a}{\"a}. Lis{\"a}ksi silloin k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n tienpintaa kuluttavia nastoitettavia talvirenkaita ja tapahtuu paljon hirvionnettomuuksia sek{\"a} erityisen vaarallisia kohtaamisonnettomuuksia.Talviajaksi alennettujen nopeusrajoitusten suhteellinen vaikutus turvallisuuteen onhieman lis{\"a}{\"a}ntynyt siit{\"a}, mit{\"a} se oli talvirajoitusten k{\"a}ytt{\"o}{\"o}noton aikaan ja s{\"a}ilynytennallaan viimeiset kymmen vuotta eli edellisest{\"a} vaikutusarviosta asti. Alennettujen nopeusrajoitusten arvioidaan s{\"a}{\"a}st{\"a}v{\"a}n 15 {\%} henkil{\"o}vahinkoon johtaneista onnettomuuksista ja 29 {\%} kuolemista niill{\"a} teill{\"a}, joiden rajoituksia laskettiin. Vuosien 2010–2014 liikenne- ja onnettomuusm{\"a}{\"a}rill{\"a} s{\"a}{\"a}st{\"o} tarkoittaa vuosittain noin 36 henkil{\"o}vahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa v{\"a}ltet{\"a}{\"a}n kahdeksan kuolemantapausta. Tulosten perusteella talviajan nopeusrajoituksia suositellaan k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi edelleen, jotta vakavien tieliikenneonnettomuuksien lukum{\"a}{\"a}r{\"a} ei kasvaisi.",
    keywords = "traffic safety, traffic accident, speed limit, winter",
    author = "Harri Peltola",
    year = "2015",
    language = "Finnish",
    series = "Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",
    number = "61",

    }

    Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset : Vuosien 2010-2014 onnettomuuksien tarkastelu. / Peltola, Harri.

    Helsinki, 2015. 27 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 61).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset

    T2 - Vuosien 2010-2014 onnettomuuksien tarkastelu

    AU - Peltola, Harri

    PY - 2015

    Y1 - 2015

    N2 - Pääteiden nopeusrajoituksia on Suomessa alennettu talvikuukausiksi 1980-luvun lopulta alkaen. Nopeusrajoituksia alennetaan nykyään viideksi talvikuukaudeksi (marras-maaliskuu) lähes 9 000 tiekilometrillä. Alennetuilla nopeusrajoituksilla ajettujen kilometrien määrä vastaa noin viidesosaa kaikkien pääteiden vuotuisista ajokilometreistä. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitusta käytetään kuukausina, jolloin on paitsi liukkaita talvikelejä, myös paljon sateita, sumua ja pimeää. Lisäksi silloin käytetään tienpintaa kuluttavia nastoitettavia talvirenkaita ja tapahtuu paljon hirvionnettomuuksia sekä erityisen vaarallisia kohtaamisonnettomuuksia.Talviajaksi alennettujen nopeusrajoitusten suhteellinen vaikutus turvallisuuteen onhieman lisääntynyt siitä, mitä se oli talvirajoitusten käyttöönoton aikaan ja säilynytennallaan viimeiset kymmen vuotta eli edellisestä vaikutusarviosta asti. Alennettujen nopeusrajoitusten arvioidaan säästävän 15 % henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista ja 29 % kuolemista niillä teillä, joiden rajoituksia laskettiin. Vuosien 2010–2014 liikenne- ja onnettomuusmäärillä säästö tarkoittaa vuosittain noin 36 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa vältetään kahdeksan kuolemantapausta. Tulosten perusteella talviajan nopeusrajoituksia suositellaan käytettäväksi edelleen, jotta vakavien tieliikenneonnettomuuksien lukumäärä ei kasvaisi.

    AB - Pääteiden nopeusrajoituksia on Suomessa alennettu talvikuukausiksi 1980-luvun lopulta alkaen. Nopeusrajoituksia alennetaan nykyään viideksi talvikuukaudeksi (marras-maaliskuu) lähes 9 000 tiekilometrillä. Alennetuilla nopeusrajoituksilla ajettujen kilometrien määrä vastaa noin viidesosaa kaikkien pääteiden vuotuisista ajokilometreistä. Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitusta käytetään kuukausina, jolloin on paitsi liukkaita talvikelejä, myös paljon sateita, sumua ja pimeää. Lisäksi silloin käytetään tienpintaa kuluttavia nastoitettavia talvirenkaita ja tapahtuu paljon hirvionnettomuuksia sekä erityisen vaarallisia kohtaamisonnettomuuksia.Talviajaksi alennettujen nopeusrajoitusten suhteellinen vaikutus turvallisuuteen onhieman lisääntynyt siitä, mitä se oli talvirajoitusten käyttöönoton aikaan ja säilynytennallaan viimeiset kymmen vuotta eli edellisestä vaikutusarviosta asti. Alennettujen nopeusrajoitusten arvioidaan säästävän 15 % henkilövahinkoon johtaneista onnettomuuksista ja 29 % kuolemista niillä teillä, joiden rajoituksia laskettiin. Vuosien 2010–2014 liikenne- ja onnettomuusmäärillä säästö tarkoittaa vuosittain noin 36 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta, joissa vältetään kahdeksan kuolemantapausta. Tulosten perusteella talviajan nopeusrajoituksia suositellaan käytettäväksi edelleen, jotta vakavien tieliikenneonnettomuuksien lukumäärä ei kasvaisi.

    KW - traffic safety

    KW - traffic accident

    KW - speed limit

    KW - winter

    M3 - Report

    T3 - Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä

    BT - Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset

    CY - Helsinki

    ER -

    Peltola H. Talviajan nopeusrajoitusten liikenneturvallisuusvaikutukset: Vuosien 2010-2014 onnettomuuksien tarkastelu. Helsinki, 2015. 27 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä; No. 61).