TY - BOOK
T1 - Talvijalankulku, liukastumistapaturmat ja kelitiedottamisen kehittäminen
AU - Anttila, Virpi
PY - 2001
Y1 - 2001
N2 - Valtioneuvoston asettaman koti- ja vapaa-ajan tapaturmien
torjuntatyön neuvottelukunnan aloitteesta
pääkaupunkiseudulla päätettiin kokeilla talvikaudella
1998-1999 jalankulkijoille suunnattua ajantasaista
kelitiedottamista. Pääkaupunkiseudun kokeilusta saatiin
hyvää palautetta, ja talvikauden 1999-2000 alussa
palvelua laajennettiin Tampereen alueelle. Kolmannen
talvikauden alussa (2000 syksyllä) palvelu laajennettiin
myös Lahteen. Tiedotteet ovat muodoltaan vapaita ja ne
esitetään oman alueen paikallisradioissa normaalin
säätiedotuksen jälkeen vain silloin, kun jalankulkukeli
on liukas.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää
jalankulkijoiden kelitiedottamista selvittämällä
organisaatioiden välisen tiedonkulun tehostamista,
ennusteiden paikkansapitävyyttä ja kelin liukkautta
kuvaavia sääparametreja. Lisäksi selvitettiin
tienkäyttäjien mielipiteitä palvelun tarpeellisuudesta ja
hyödyistä. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka hyvin
autoilijoille tarkoitettu Liikennesää ennustaa myös
jalankulkijoille vaikeita olosuhteita.
Valtakunnallisen puhelinhaastattelun tulosten perusteella
voidaan päätellä, että vaikka vain noin viidennes
haastatelluista oli kuullut tiedotteen, sitä pidettiin
tarpeellisena ja siitä katsottiin olevan lisähyötyä
tavalliseen valtakunnalliseen säätiedotuksen verrattuna.
Lisäksi ajantasaisella tiedotuksella sanottiin olevan
vaikutusta lähinnä jalkineiden valintaan ja matkalle
varattuun aikaan.
Tutkimuksessa selvitettiin pääkaupunkiseudun
liukastumistapaturmien kasaumapäivät sekä sää ja sen
kehittyminen noina päivinä pääkaupunkiseudulla
talvikaudella 1999-2000. Yleisesti voidaan todeta, että
talvikaudella 1999-2000 pääkaupunkiseudulla onnistuttiin
jalankulkijoiden ajantasaisessa kelitiedottamisessa melko
hyvin. Kuudesta liukastumistapaturmien kasaumapäivästä
kaksi tiedotettiin juuri oikeana päivänä, kolme
tiedotettiin muutamaa päivää "liian aikaisin" eli
todennäköisesti tiedotetta olisi tullut jatkaa seuraaviin
päiviin ja yksi jäi kokonaan tiedottamatta. Kahtena
päivänä annetut tiedotteet eivät näkyneet
liukastumistapaturmien tilastoissa kasaumapäivinä, joten
liukkaus on saattanut olla hyvin paikallista tai
lyhytaikaista tai tiedotteet ovat saattaneet olla jopa
aiheettomia. Lyhyenä yhteenvetona sääparametreista ja
sään kehittymisestä, josta voitaisiin ennakoida kevyen
liikenteen väylien mahdollista liukkautta, voidaan
esittää seuraavat tilanteet: sadetta jossain olomuodossa,
vuorokauden aikana lämpötila ylittää tai alittaa nollan,
vuorokauden keskilämpötila hieman alle nollan, sään nopea
selkeneminen, lämpimän ja märän jakson jälkeen lämpötila
laskee tai jäätyneen pinnan päälle sataa vettä tai lunta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin myös ajoneuvoliikenteen
kelitiedottamisen (Liikennesään), jalankulkijoiden
kelitiedottamisen, ajoneuvojen liikennevahinkojen ja
jalankulkijoiden liukastumistapaturmien yhtäläisyyksiä ja
eroja. Tulokset osoittavat, että liikennevahinkojen ja
jalankulkijoiden liukastumistapaturmien kasaumapäivät
olivat talvikaudella 1999-2000 olleet lähes poikkeuksetta
eri päivät. Samoin jalankulkijoita on useimmiten
varoitettu erittäin liukkaasta kelistä eri päivinä kuin
ajoneuvoliikenteelle on ennustettu erittäin huonoa
ajokeliä. Jalankulkijoiden yksittäisonnettomuuksia eli
liukastumistapaturmia tarkasteltaessa voidaankin todeta,
että ajoneuvoille suunnattu kelitiedottaminen ei pysty
tarjoamaan jalankulkijoille tarpeellista liukkaista
keleistä varoittavaa tietoa. Tulosten perusteella
erikseen jalankulkijoille suunnattua, ajantasaista
kelitiedottamista voidaan pitää siis perusteltuna.
AB - Valtioneuvoston asettaman koti- ja vapaa-ajan tapaturmien
torjuntatyön neuvottelukunnan aloitteesta
pääkaupunkiseudulla päätettiin kokeilla talvikaudella
1998-1999 jalankulkijoille suunnattua ajantasaista
kelitiedottamista. Pääkaupunkiseudun kokeilusta saatiin
hyvää palautetta, ja talvikauden 1999-2000 alussa
palvelua laajennettiin Tampereen alueelle. Kolmannen
talvikauden alussa (2000 syksyllä) palvelu laajennettiin
myös Lahteen. Tiedotteet ovat muodoltaan vapaita ja ne
esitetään oman alueen paikallisradioissa normaalin
säätiedotuksen jälkeen vain silloin, kun jalankulkukeli
on liukas.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kehittää
jalankulkijoiden kelitiedottamista selvittämällä
organisaatioiden välisen tiedonkulun tehostamista,
ennusteiden paikkansapitävyyttä ja kelin liukkautta
kuvaavia sääparametreja. Lisäksi selvitettiin
tienkäyttäjien mielipiteitä palvelun tarpeellisuudesta ja
hyödyistä. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka hyvin
autoilijoille tarkoitettu Liikennesää ennustaa myös
jalankulkijoille vaikeita olosuhteita.
Valtakunnallisen puhelinhaastattelun tulosten perusteella
voidaan päätellä, että vaikka vain noin viidennes
haastatelluista oli kuullut tiedotteen, sitä pidettiin
tarpeellisena ja siitä katsottiin olevan lisähyötyä
tavalliseen valtakunnalliseen säätiedotuksen verrattuna.
Lisäksi ajantasaisella tiedotuksella sanottiin olevan
vaikutusta lähinnä jalkineiden valintaan ja matkalle
varattuun aikaan.
Tutkimuksessa selvitettiin pääkaupunkiseudun
liukastumistapaturmien kasaumapäivät sekä sää ja sen
kehittyminen noina päivinä pääkaupunkiseudulla
talvikaudella 1999-2000. Yleisesti voidaan todeta, että
talvikaudella 1999-2000 pääkaupunkiseudulla onnistuttiin
jalankulkijoiden ajantasaisessa kelitiedottamisessa melko
hyvin. Kuudesta liukastumistapaturmien kasaumapäivästä
kaksi tiedotettiin juuri oikeana päivänä, kolme
tiedotettiin muutamaa päivää "liian aikaisin" eli
todennäköisesti tiedotetta olisi tullut jatkaa seuraaviin
päiviin ja yksi jäi kokonaan tiedottamatta. Kahtena
päivänä annetut tiedotteet eivät näkyneet
liukastumistapaturmien tilastoissa kasaumapäivinä, joten
liukkaus on saattanut olla hyvin paikallista tai
lyhytaikaista tai tiedotteet ovat saattaneet olla jopa
aiheettomia. Lyhyenä yhteenvetona sääparametreista ja
sään kehittymisestä, josta voitaisiin ennakoida kevyen
liikenteen väylien mahdollista liukkautta, voidaan
esittää seuraavat tilanteet: sadetta jossain olomuodossa,
vuorokauden aikana lämpötila ylittää tai alittaa nollan,
vuorokauden keskilämpötila hieman alle nollan, sään nopea
selkeneminen, lämpimän ja märän jakson jälkeen lämpötila
laskee tai jäätyneen pinnan päälle sataa vettä tai lunta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin myös ajoneuvoliikenteen
kelitiedottamisen (Liikennesään), jalankulkijoiden
kelitiedottamisen, ajoneuvojen liikennevahinkojen ja
jalankulkijoiden liukastumistapaturmien yhtäläisyyksiä ja
eroja. Tulokset osoittavat, että liikennevahinkojen ja
jalankulkijoiden liukastumistapaturmien kasaumapäivät
olivat talvikaudella 1999-2000 olleet lähes poikkeuksetta
eri päivät. Samoin jalankulkijoita on useimmiten
varoitettu erittäin liukkaasta kelistä eri päivinä kuin
ajoneuvoliikenteelle on ennustettu erittäin huonoa
ajokeliä. Jalankulkijoiden yksittäisonnettomuuksia eli
liukastumistapaturmia tarkasteltaessa voidaankin todeta,
että ajoneuvoille suunnattu kelitiedottaminen ei pysty
tarjoamaan jalankulkijoille tarpeellista liukkaista
keleistä varoittavaa tietoa. Tulosten perusteella
erikseen jalankulkijoille suunnattua, ajantasaista
kelitiedottamista voidaan pitää siis perusteltuna.
KW - pavements
KW - winter
KW - cold weather
KW - slipperiness
KW - pedestrians
KW - cyclists
KW - information services
KW - information flow
KW - information systems
KW - weather forecasts
KW - accidents
KW - injuries
KW - snow
KW - ice
M3 - Report
SN - 951-38-5910-X
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Talvijalankulku, liukastumistapaturmat ja kelitiedottamisen kehittäminen
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -