Talvimerenkulun onnettomuudet 2011–2018

Research output: Book/ReportReport

27 Downloads (Pure)

Abstract

Työn tavoitteena oli selvittää tiedossa olevat onnettomuudet, jotka liittyvät nimenomaan talvimerenkulkuun, eli joihin jääpeite, jäänmurtajien kanssa toimiminen ja talviolosuhteet ovat vaikuttaneet. Tämän lisäksi onnettomuustilastoja verrattiin mahdollisuuksien mukaan kesäkaudentilastoihin, jotta voitiin arvioida talviliikenteen vaikutusta turvallisuuteen. Vesiliikenneonnettomuustilastoissa ja -selvityksissä ei yleensä ole eritelty jääpeitteisen ajanjakson onnettomuuksia. Jääolosuhteet ovat varsin harvoin pääasialliseksi ilmoitettu syy tilastoituihin onnettomuuksiin. Huviveneonnettomuudet jätettiin tarkastelun ulkopuolelle. Tarkastelu rajattiin käsittämään Suomen aluevesillä ja lähialueilla talvina 2010–11…2017–18 tapahtuneet onnettomuudet. Jäänmurtajien toiminta-alue ulottuu aluevesirajan ulkopuolelle, mistä syystä tarkastelua ei rajattu tarkasti Suomen aluevesiin. Lähteenä käytettiin Trafin tilastoja vesiliikenneonnettomuuksista sekä Liikenneviraston tilastoja avustusrajoituksista ja jäänmurtaja-avustuksista. Jäätilanne eri talvina vaihtelee huomattavasti, eikä ole yhtä yksittäistä tekijää tai mittaria, joka kuvastaisi avustusten tarvetta. Siihen vaikuttavat talven pituus, jääpeitteen laajuus sekä jäätilanteen vaikeus. Tarkastelujakson aikana vuosina 2011–2018 talvimerenkulussa sattui jäätilanteesta tai jäistä johtuneita onnettomuuksia yhteensä 36 kappaletta. Talvimerenkulun onnettomuudet liittyivät usein yhteentörmäyksiin jäänmurtajan kanssa avustustilanteessa. Merionnettomuusilmoitusten mukaan kaikkiaan 36 jäätilanteesta tai jäistä johtuneista onnettomuudesta 29 oli yhteentörmäyksiä toisen aluksen kanssa ja näistä 25 tapauksessa oli jäänmurtaja toisena osallisena. Tilastoista löytyvät vain ne tapaukset, joista on tehty merionnettomuusilmoitus ja todennäköisesti hinauksissa on lisäksi tapahtunut paljon pieniä vaurioita. Potkurivaurioita tai muita alukseen tulleita jäävaurioita on suhteellisen harvoin, mitä voitaneen pitää viitteenä avustusrajoitusten ja jääluokkamääräysten onnistuneisuudesta.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
Number of pages34
ISBN (Electronic)978-952-311-279-7
Publication statusPublished - 26 Nov 2018
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesTrafin tutkimuksia
Number12

Fingerprint

accidents
winter

Keywords

  • talvimerenkulku
  • onnettomuus
  • jää
  • tilasto

Cite this

Hänninen, S. (2018). Talvimerenkulun onnettomuudet 2011–2018. Helsinki. Trafin tutkimuksia, No. 12
Hänninen, Saara. / Talvimerenkulun onnettomuudet 2011–2018. Helsinki, 2018. 34 p. (Trafin tutkimuksia; No. 12).
@book{0e37804d18a649abbaca544f3a78da16,
title = "Talvimerenkulun onnettomuudet 2011–2018",
abstract = "Ty{\"o}n tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} tiedossa olevat onnettomuudet, jotka liittyv{\"a}t nimenomaan talvimerenkulkuun, eli joihin j{\"a}{\"a}peite, j{\"a}{\"a}nmurtajien kanssa toimiminen ja talviolosuhteet ovat vaikuttaneet. T{\"a}m{\"a}n lis{\"a}ksi onnettomuustilastoja verrattiin mahdollisuuksien mukaan kes{\"a}kaudentilastoihin, jotta voitiin arvioida talviliikenteen vaikutusta turvallisuuteen. Vesiliikenneonnettomuustilastoissa ja -selvityksiss{\"a} ei yleens{\"a} ole eritelty j{\"a}{\"a}peitteisen ajanjakson onnettomuuksia. J{\"a}{\"a}olosuhteet ovat varsin harvoin p{\"a}{\"a}asialliseksi ilmoitettu syy tilastoituihin onnettomuuksiin. Huviveneonnettomuudet j{\"a}tettiin tarkastelun ulkopuolelle. Tarkastelu rajattiin k{\"a}sitt{\"a}m{\"a}{\"a}n Suomen aluevesill{\"a} ja l{\"a}hialueilla talvina 2010–11…2017–18 tapahtuneet onnettomuudet. J{\"a}{\"a}nmurtajien toiminta-alue ulottuu aluevesirajan ulkopuolelle, mist{\"a} syyst{\"a} tarkastelua ei rajattu tarkasti Suomen aluevesiin. L{\"a}hteen{\"a} k{\"a}ytettiin Trafin tilastoja vesiliikenneonnettomuuksista sek{\"a} Liikenneviraston tilastoja avustusrajoituksista ja j{\"a}{\"a}nmurtaja-avustuksista. J{\"a}{\"a}tilanne eri talvina vaihtelee huomattavasti, eik{\"a} ole yht{\"a} yksitt{\"a}ist{\"a} tekij{\"a}{\"a} tai mittaria, joka kuvastaisi avustusten tarvetta. Siihen vaikuttavat talven pituus, j{\"a}{\"a}peitteen laajuus sek{\"a} j{\"a}{\"a}tilanteen vaikeus. Tarkastelujakson aikana vuosina 2011–2018 talvimerenkulussa sattui j{\"a}{\"a}tilanteesta tai j{\"a}ist{\"a} johtuneita onnettomuuksia yhteens{\"a} 36 kappaletta. Talvimerenkulun onnettomuudet liittyiv{\"a}t usein yhteent{\"o}rm{\"a}yksiin j{\"a}{\"a}nmurtajan kanssa avustustilanteessa. Merionnettomuusilmoitusten mukaan kaikkiaan 36 j{\"a}{\"a}tilanteesta tai j{\"a}ist{\"a} johtuneista onnettomuudesta 29 oli yhteent{\"o}rm{\"a}yksi{\"a} toisen aluksen kanssa ja n{\"a}ist{\"a} 25 tapauksessa oli j{\"a}{\"a}nmurtaja toisena osallisena. Tilastoista l{\"o}ytyv{\"a}t vain ne tapaukset, joista on tehty merionnettomuusilmoitus ja todenn{\"a}k{\"o}isesti hinauksissa on lis{\"a}ksi tapahtunut paljon pieni{\"a} vaurioita. Potkurivaurioita tai muita alukseen tulleita j{\"a}{\"a}vaurioita on suhteellisen harvoin, mit{\"a} voitaneen pit{\"a}{\"a} viitteen{\"a} avustusrajoitusten ja j{\"a}{\"a}luokkam{\"a}{\"a}r{\"a}ysten onnistuneisuudesta.",
keywords = "talvimerenkulku, onnettomuus, j{\"a}{\"a}, tilasto",
author = "Saara H{\"a}nninen",
year = "2018",
month = "11",
day = "26",
language = "Finnish",
series = "Trafin tutkimuksia",
number = "12",

}

Hänninen, S 2018, Talvimerenkulun onnettomuudet 2011–2018. Trafin tutkimuksia, no. 12, Helsinki.

Talvimerenkulun onnettomuudet 2011–2018. / Hänninen, Saara.

Helsinki, 2018. 34 p. (Trafin tutkimuksia; No. 12).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Talvimerenkulun onnettomuudet 2011–2018

AU - Hänninen, Saara

PY - 2018/11/26

Y1 - 2018/11/26

N2 - Työn tavoitteena oli selvittää tiedossa olevat onnettomuudet, jotka liittyvät nimenomaan talvimerenkulkuun, eli joihin jääpeite, jäänmurtajien kanssa toimiminen ja talviolosuhteet ovat vaikuttaneet. Tämän lisäksi onnettomuustilastoja verrattiin mahdollisuuksien mukaan kesäkaudentilastoihin, jotta voitiin arvioida talviliikenteen vaikutusta turvallisuuteen. Vesiliikenneonnettomuustilastoissa ja -selvityksissä ei yleensä ole eritelty jääpeitteisen ajanjakson onnettomuuksia. Jääolosuhteet ovat varsin harvoin pääasialliseksi ilmoitettu syy tilastoituihin onnettomuuksiin. Huviveneonnettomuudet jätettiin tarkastelun ulkopuolelle. Tarkastelu rajattiin käsittämään Suomen aluevesillä ja lähialueilla talvina 2010–11…2017–18 tapahtuneet onnettomuudet. Jäänmurtajien toiminta-alue ulottuu aluevesirajan ulkopuolelle, mistä syystä tarkastelua ei rajattu tarkasti Suomen aluevesiin. Lähteenä käytettiin Trafin tilastoja vesiliikenneonnettomuuksista sekä Liikenneviraston tilastoja avustusrajoituksista ja jäänmurtaja-avustuksista. Jäätilanne eri talvina vaihtelee huomattavasti, eikä ole yhtä yksittäistä tekijää tai mittaria, joka kuvastaisi avustusten tarvetta. Siihen vaikuttavat talven pituus, jääpeitteen laajuus sekä jäätilanteen vaikeus. Tarkastelujakson aikana vuosina 2011–2018 talvimerenkulussa sattui jäätilanteesta tai jäistä johtuneita onnettomuuksia yhteensä 36 kappaletta. Talvimerenkulun onnettomuudet liittyivät usein yhteentörmäyksiin jäänmurtajan kanssa avustustilanteessa. Merionnettomuusilmoitusten mukaan kaikkiaan 36 jäätilanteesta tai jäistä johtuneista onnettomuudesta 29 oli yhteentörmäyksiä toisen aluksen kanssa ja näistä 25 tapauksessa oli jäänmurtaja toisena osallisena. Tilastoista löytyvät vain ne tapaukset, joista on tehty merionnettomuusilmoitus ja todennäköisesti hinauksissa on lisäksi tapahtunut paljon pieniä vaurioita. Potkurivaurioita tai muita alukseen tulleita jäävaurioita on suhteellisen harvoin, mitä voitaneen pitää viitteenä avustusrajoitusten ja jääluokkamääräysten onnistuneisuudesta.

AB - Työn tavoitteena oli selvittää tiedossa olevat onnettomuudet, jotka liittyvät nimenomaan talvimerenkulkuun, eli joihin jääpeite, jäänmurtajien kanssa toimiminen ja talviolosuhteet ovat vaikuttaneet. Tämän lisäksi onnettomuustilastoja verrattiin mahdollisuuksien mukaan kesäkaudentilastoihin, jotta voitiin arvioida talviliikenteen vaikutusta turvallisuuteen. Vesiliikenneonnettomuustilastoissa ja -selvityksissä ei yleensä ole eritelty jääpeitteisen ajanjakson onnettomuuksia. Jääolosuhteet ovat varsin harvoin pääasialliseksi ilmoitettu syy tilastoituihin onnettomuuksiin. Huviveneonnettomuudet jätettiin tarkastelun ulkopuolelle. Tarkastelu rajattiin käsittämään Suomen aluevesillä ja lähialueilla talvina 2010–11…2017–18 tapahtuneet onnettomuudet. Jäänmurtajien toiminta-alue ulottuu aluevesirajan ulkopuolelle, mistä syystä tarkastelua ei rajattu tarkasti Suomen aluevesiin. Lähteenä käytettiin Trafin tilastoja vesiliikenneonnettomuuksista sekä Liikenneviraston tilastoja avustusrajoituksista ja jäänmurtaja-avustuksista. Jäätilanne eri talvina vaihtelee huomattavasti, eikä ole yhtä yksittäistä tekijää tai mittaria, joka kuvastaisi avustusten tarvetta. Siihen vaikuttavat talven pituus, jääpeitteen laajuus sekä jäätilanteen vaikeus. Tarkastelujakson aikana vuosina 2011–2018 talvimerenkulussa sattui jäätilanteesta tai jäistä johtuneita onnettomuuksia yhteensä 36 kappaletta. Talvimerenkulun onnettomuudet liittyivät usein yhteentörmäyksiin jäänmurtajan kanssa avustustilanteessa. Merionnettomuusilmoitusten mukaan kaikkiaan 36 jäätilanteesta tai jäistä johtuneista onnettomuudesta 29 oli yhteentörmäyksiä toisen aluksen kanssa ja näistä 25 tapauksessa oli jäänmurtaja toisena osallisena. Tilastoista löytyvät vain ne tapaukset, joista on tehty merionnettomuusilmoitus ja todennäköisesti hinauksissa on lisäksi tapahtunut paljon pieniä vaurioita. Potkurivaurioita tai muita alukseen tulleita jäävaurioita on suhteellisen harvoin, mitä voitaneen pitää viitteenä avustusrajoitusten ja jääluokkamääräysten onnistuneisuudesta.

KW - talvimerenkulku

KW - onnettomuus

KW - jää

KW - tilasto

M3 - Report

T3 - Trafin tutkimuksia

BT - Talvimerenkulun onnettomuudet 2011–2018

CY - Helsinki

ER -

Hänninen S. Talvimerenkulun onnettomuudet 2011–2018. Helsinki, 2018. 34 p. (Trafin tutkimuksia; No. 12).