@book{0e37804d18a649abbaca544f3a78da16,
title = "Talvimerenkulun onnettomuudet 2011–2018",
abstract = "Ty{\"o}n tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} tiedossa olevat onnettomuudet, jotka liittyv{\"a}t nimenomaan talvimerenkulkuun, eli joihin j{\"a}{\"a}peite, j{\"a}{\"a}nmurtajien kanssa toimiminen ja talviolosuhteet ovat vaikuttaneet. T{\"a}m{\"a}n lis{\"a}ksi onnettomuustilastoja verrattiin mahdollisuuksien mukaan kes{\"a}kaudentilastoihin, jotta voitiin arvioida talviliikenteen vaikutusta turvallisuuteen. Vesiliikenneonnettomuustilastoissa ja -selvityksiss{\"a} ei yleens{\"a} ole eritelty j{\"a}{\"a}peitteisen ajanjakson onnettomuuksia. J{\"a}{\"a}olosuhteet ovat varsin harvoin p{\"a}{\"a}asialliseksi ilmoitettu syy tilastoituihin onnettomuuksiin. Huviveneonnettomuudet j{\"a}tettiin tarkastelun ulkopuolelle. Tarkastelu rajattiin k{\"a}sitt{\"a}m{\"a}{\"a}n Suomen aluevesill{\"a} ja l{\"a}hialueilla talvina 2010–11…2017–18 tapahtuneet onnettomuudet. J{\"a}{\"a}nmurtajien toiminta-alue ulottuu aluevesirajan ulkopuolelle, mist{\"a} syyst{\"a} tarkastelua ei rajattu tarkasti Suomen aluevesiin. L{\"a}hteen{\"a} k{\"a}ytettiin Trafin tilastoja vesiliikenneonnettomuuksista sek{\"a} Liikenneviraston tilastoja avustusrajoituksista ja j{\"a}{\"a}nmurtaja-avustuksista. J{\"a}{\"a}tilanne eri talvina vaihtelee huomattavasti, eik{\"a} ole yht{\"a} yksitt{\"a}ist{\"a} tekij{\"a}{\"a} tai mittaria, joka kuvastaisi avustusten tarvetta. Siihen vaikuttavat talven pituus, j{\"a}{\"a}peitteen laajuus sek{\"a} j{\"a}{\"a}tilanteen vaikeus. Tarkastelujakson aikana vuosina 2011–2018 talvimerenkulussa sattui j{\"a}{\"a}tilanteesta tai j{\"a}ist{\"a} johtuneita onnettomuuksia yhteens{\"a} 36 kappaletta. Talvimerenkulun onnettomuudet liittyiv{\"a}t usein yhteent{\"o}rm{\"a}yksiin j{\"a}{\"a}nmurtajan kanssa avustustilanteessa. Merionnettomuusilmoitusten mukaan kaikkiaan 36 j{\"a}{\"a}tilanteesta tai j{\"a}ist{\"a} johtuneista onnettomuudesta 29 oli yhteent{\"o}rm{\"a}yksi{\"a} toisen aluksen kanssa ja n{\"a}ist{\"a} 25 tapauksessa oli j{\"a}{\"a}nmurtaja toisena osallisena. Tilastoista l{\"o}ytyv{\"a}t vain ne tapaukset, joista on tehty merionnettomuusilmoitus ja todenn{\"a}k{\"o}isesti hinauksissa on lis{\"a}ksi tapahtunut paljon pieni{\"a} vaurioita. Potkurivaurioita tai muita alukseen tulleita j{\"a}{\"a}vaurioita on suhteellisen harvoin, mit{\"a} voitaneen pit{\"a}{\"a} viitteen{\"a} avustusrajoitusten ja j{\"a}{\"a}luokkam{\"a}{\"a}r{\"a}ysten onnistuneisuudesta.",
keywords = "talvimerenkulku, onnettomuus, j{\"a}{\"a}, tilasto",
author = "Saara H{\"a}nninen",
year = "2018",
month = nov,
day = "26",
language = "Finnish",
series = "Trafin tutkimuksia",
publisher = "Liikenne- ja viestint{\"a}virasto Traficom",
number = "12",
}