Talvirenkaiden käyttö kesällä henkilöautoissa

Juha Luoma, Harri Peltola, Salla Kuisma

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Talvirenkaita käytetään jonkin verran myös kesäliikenteessä, vaikka ne on suunniteltu nimenomaan talvikeleille. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erilaisten talvirenkaiden yleisyyttä kesällä liikenteessä olevissa henkilöautoissa. Lisäksi pyrittiin arvioimaan talvirenkaiden kesäkäytön liikenneturvallisuusvaikutuksia. Tutkimuksessa käytettiin kolmea aineistoa: koko maan kattavilla kenttähavainnoilla kerätyt tiedot 1 368 henkilöauton renkaista kesäliikenteessä, vastaavia henkilöautoja koskevat tiedot ajoneuvokantarekisteristä ja henkilöautojen renkaat kesällä tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Henkilöautoista oli kesällä nastarenkaallisia 1,0 % ja kitkarenkaallisia 3,9 %. Ns. all season -renkaallisia autoja oli 5,2 %, ja niitä oli korostetusti katumaastureissa ja maastureissa. Sekä nasta- että kitkarenkaiden urasyvyydet olivat pienempiä kuin talvella mitatuissa talvirenkaissa, mikä viittaa siihen, että osa kuljettajista käyttää talvirenkaita loppuun kesällä. Sekä nasta- että kitkarenkaat olivat liikenteessä yleisyyteensä nähden yliedustettuina kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa. Rengastyyppien turvallisuusvaikutuksia ei kuitenkaan vertailtu tilastollisesti, koska talvirenkaiden luku määrät olivat pieniä sekä onnettomuuksissa että liikenteessä ja koska kuljettajien ja autojen ikä vaihtelevat rengastyypeittäin. Tutkimustulosten perusteella suositellaan, että henkilöautojen omistajia ja haltijoita informoidaan entistä aktiivisemmin talvirenkaiden pito-ominaisuuksista kesällä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages18
ISBN (Electronic)978-951-38-8506-9
Publication statusPublished - 2017
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Technology
PublisherVTT
No.284
ISSN (Print)2242-1211
ISSN (Electronic)2242-122X

Keywords

  • winter tyres
  • studded tyres
  • unstudded tyres
  • all season tyres
  • passenger car
  • summertime traffic
  • road safety

Cite this

Luoma, J., Peltola, H., & Kuisma, S. (2017). Talvirenkaiden käyttö kesällä henkilöautoissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 284
Luoma, Juha ; Peltola, Harri ; Kuisma, Salla. / Talvirenkaiden käyttö kesällä henkilöautoissa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 18 p. (VTT Technology; No. 284).
@book{12b0415f62b84754a360a12f11385018,
title = "Talvirenkaiden k{\"a}ytt{\"o} kes{\"a}ll{\"a} henkil{\"o}autoissa",
abstract = "Talvirenkaita k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n jonkin verran my{\"o}s kes{\"a}liikenteess{\"a}, vaikka ne on suunniteltu nimenomaan talvikeleille. T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} erilaisten talvirenkaiden yleisyytt{\"a} kes{\"a}ll{\"a} liikenteess{\"a} olevissa henkil{\"o}autoissa. Lis{\"a}ksi pyrittiin arvioimaan talvirenkaiden kes{\"a}k{\"a}yt{\"o}n liikenneturvallisuusvaikutuksia. Tutkimuksessa k{\"a}ytettiin kolmea aineistoa: koko maan kattavilla kentt{\"a}havainnoilla ker{\"a}tyt tiedot 1 368 henkil{\"o}auton renkaista kes{\"a}liikenteess{\"a}, vastaavia henkil{\"o}autoja koskevat tiedot ajoneuvokantarekisterist{\"a} ja henkil{\"o}autojen renkaat kes{\"a}ll{\"a} tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Henkil{\"o}autoista oli kes{\"a}ll{\"a} nastarenkaallisia 1,0 {\%} ja kitkarenkaallisia 3,9 {\%}. Ns. all season -renkaallisia autoja oli 5,2 {\%}, ja niit{\"a} oli korostetusti katumaastureissa ja maastureissa. Sek{\"a} nasta- ett{\"a} kitkarenkaiden urasyvyydet olivat pienempi{\"a} kuin talvella mitatuissa talvirenkaissa, mik{\"a} viittaa siihen, ett{\"a} osa kuljettajista k{\"a}ytt{\"a}{\"a} talvirenkaita loppuun kes{\"a}ll{\"a}. Sek{\"a} nasta- ett{\"a} kitkarenkaat olivat liikenteess{\"a} yleisyyteens{\"a} n{\"a}hden yliedustettuina kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa. Rengastyyppien turvallisuusvaikutuksia ei kuitenkaan vertailtu tilastollisesti, koska talvirenkaiden luku m{\"a}{\"a}r{\"a}t olivat pieni{\"a} sek{\"a} onnettomuuksissa ett{\"a} liikenteess{\"a} ja koska kuljettajien ja autojen ik{\"a} vaihtelevat rengastyypeitt{\"a}in. Tutkimustulosten perusteella suositellaan, ett{\"a} henkil{\"o}autojen omistajia ja haltijoita informoidaan entist{\"a} aktiivisemmin talvirenkaiden pito-ominaisuuksista kes{\"a}ll{\"a}.",
keywords = "winter tyres, studded tyres, unstudded tyres, all season tyres, passenger car, summertime traffic, road safety",
author = "Juha Luoma and Harri Peltola and Salla Kuisma",
year = "2017",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "284",
address = "Finland",

}

Luoma, J, Peltola, H & Kuisma, S 2017, Talvirenkaiden käyttö kesällä henkilöautoissa. VTT Technology, no. 284, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Talvirenkaiden käyttö kesällä henkilöautoissa. / Luoma, Juha; Peltola, Harri; Kuisma, Salla.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 18 p. (VTT Technology; No. 284).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Talvirenkaiden käyttö kesällä henkilöautoissa

AU - Luoma, Juha

AU - Peltola, Harri

AU - Kuisma, Salla

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Talvirenkaita käytetään jonkin verran myös kesäliikenteessä, vaikka ne on suunniteltu nimenomaan talvikeleille. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erilaisten talvirenkaiden yleisyyttä kesällä liikenteessä olevissa henkilöautoissa. Lisäksi pyrittiin arvioimaan talvirenkaiden kesäkäytön liikenneturvallisuusvaikutuksia. Tutkimuksessa käytettiin kolmea aineistoa: koko maan kattavilla kenttähavainnoilla kerätyt tiedot 1 368 henkilöauton renkaista kesäliikenteessä, vastaavia henkilöautoja koskevat tiedot ajoneuvokantarekisteristä ja henkilöautojen renkaat kesällä tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Henkilöautoista oli kesällä nastarenkaallisia 1,0 % ja kitkarenkaallisia 3,9 %. Ns. all season -renkaallisia autoja oli 5,2 %, ja niitä oli korostetusti katumaastureissa ja maastureissa. Sekä nasta- että kitkarenkaiden urasyvyydet olivat pienempiä kuin talvella mitatuissa talvirenkaissa, mikä viittaa siihen, että osa kuljettajista käyttää talvirenkaita loppuun kesällä. Sekä nasta- että kitkarenkaat olivat liikenteessä yleisyyteensä nähden yliedustettuina kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa. Rengastyyppien turvallisuusvaikutuksia ei kuitenkaan vertailtu tilastollisesti, koska talvirenkaiden luku määrät olivat pieniä sekä onnettomuuksissa että liikenteessä ja koska kuljettajien ja autojen ikä vaihtelevat rengastyypeittäin. Tutkimustulosten perusteella suositellaan, että henkilöautojen omistajia ja haltijoita informoidaan entistä aktiivisemmin talvirenkaiden pito-ominaisuuksista kesällä.

AB - Talvirenkaita käytetään jonkin verran myös kesäliikenteessä, vaikka ne on suunniteltu nimenomaan talvikeleille. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää erilaisten talvirenkaiden yleisyyttä kesällä liikenteessä olevissa henkilöautoissa. Lisäksi pyrittiin arvioimaan talvirenkaiden kesäkäytön liikenneturvallisuusvaikutuksia. Tutkimuksessa käytettiin kolmea aineistoa: koko maan kattavilla kenttähavainnoilla kerätyt tiedot 1 368 henkilöauton renkaista kesäliikenteessä, vastaavia henkilöautoja koskevat tiedot ajoneuvokantarekisteristä ja henkilöautojen renkaat kesällä tapahtuneissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Henkilöautoista oli kesällä nastarenkaallisia 1,0 % ja kitkarenkaallisia 3,9 %. Ns. all season -renkaallisia autoja oli 5,2 %, ja niitä oli korostetusti katumaastureissa ja maastureissa. Sekä nasta- että kitkarenkaiden urasyvyydet olivat pienempiä kuin talvella mitatuissa talvirenkaissa, mikä viittaa siihen, että osa kuljettajista käyttää talvirenkaita loppuun kesällä. Sekä nasta- että kitkarenkaat olivat liikenteessä yleisyyteensä nähden yliedustettuina kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa. Rengastyyppien turvallisuusvaikutuksia ei kuitenkaan vertailtu tilastollisesti, koska talvirenkaiden luku määrät olivat pieniä sekä onnettomuuksissa että liikenteessä ja koska kuljettajien ja autojen ikä vaihtelevat rengastyypeittäin. Tutkimustulosten perusteella suositellaan, että henkilöautojen omistajia ja haltijoita informoidaan entistä aktiivisemmin talvirenkaiden pito-ominaisuuksista kesällä.

KW - winter tyres

KW - studded tyres

KW - unstudded tyres

KW - all season tyres

KW - passenger car

KW - summertime traffic

KW - road safety

M3 - Report

T3 - VTT Technology

BT - Talvirenkaiden käyttö kesällä henkilöautoissa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Luoma J, Peltola H, Kuisma S. Talvirenkaiden käyttö kesällä henkilöautoissa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2017. 18 p. (VTT Technology; No. 284).